Visa fullständig version : bästa linimentet
har använt tigerbalsam men de va för svagt, använder nu bizz vilket är bättre men jag vill ha någonting "starkare".
fick en muskelbristning i början av sommaren och ska börja springa max nu i veckan. mina backsidor e dock lite stela och blir stela efter att jag har sprungit snabbt, har en viktig tävling om några veckor som baksidan måste hålla fram till och för. Linement har hjälpt mig förut men behöver någonting som ger riktigt ordentligt med värme och får igång blodsirkulationen ordentligt och snabbt, vill även att det ska vara djupverkande eftersom stelheten inte ligger specielt ytligt.
har kollat lite på:
Profcare Muskelkräm 3
Hot & Cold av Set-N-Me-Free
Linnex både stick och värmekräm
Aloe Rub av SASCO
vilken är bäst, några andra förslag?
tack på förhand
Linnex stick. Jag lever på linnex nu för tiden.
BigForre
2006-08-21, 17:53
Linnex stick. Jag lever på linnex nu för tiden.
:hbang:
vet ni om det är någon skillnad på stick eller värmekräm mer än konsistens?
tror krämen skulle passa mig bättre, får man massera lite samtidigt:naughty:
Jag använder ett hästlinnement som är jävligt bra som heter [The best for horses]
BigForre
2006-08-21, 19:42
Har bara provat sticket tyvärr, kan dock meddela att om du ska springa dig ordentligt svettig kan det nog bli en intressamt resa med linnex stick på hamstring. Kanske ska ha något mildare, eller så får du vara lite snål med mängd...
hehe, kommer springa med värmebyxor :thumbup:
varmt och skööönt, dock lite jobbigt att alla lager utanpå får svettmärken vid knän o rumpa o lite andra :em:
nicoflex är nog bäst. synd bara att det är så svårt att få tag i.
Tycker Linnex är bra för att man slipper kladda in händerna. Det är vanlig att man bli svettig och det är inte kul att torka svett med händerna då. Har även provat med två tuber nico flex, det känns lite varmare men inte lika stark som linnex´tycker jag.
Hot and cool e hur skönt som helst de kör jag med
Radital hästliniment, finns som värmesalva och i flytande form. Klart bäst!
var köper man hästliniment då? jag behöver nått STARKT till min axel..
var köper man hästliniment då? jag behöver nått STARKT till min axel..
Hästbutik
Men Linnex är troligtvis lika starkt och lättare att applicera.
Det är bara några liniment som tränger in djupare än någon mm i kroppen och det är inte huden som man vill få varm, det är bara en bieffekt.
Hästbutik
Men Linnex är troligtvis lika starkt och lättare att applicera.
Det är bara några liniment som tränger in djupare än någon mm i kroppen och det är inte huden som man vill få varm, det är bara en bieffekt.
joo, det är klart. var köper man linnex då? orkar inte leta själv om nån vet..
Enorm skillnad, krämen känns som om den är betydligt svagare.
Linnex är starkt! riktigt starkt, så var försiktig. börja med ett lätt drag, nästa gång lite mer osv. Jag själv har haft stora brännande rodnader efter användning på underarmna (satt kvar ungefär 10 tim efter avtvättning)
Nitrometan
2006-08-22, 10:33
nicoflex är nog bäst. synd bara att det är så svårt att få tag i.
Linnex bränner mycket bättre än Nicoflex.
Dessutom slipper man kladda ner händerna.
Är helt 100 på att häst linnement går bra mycket djupare än vanligt för människor då hästar har tjockare hud och större muskler. En favvo är att duscha varmt och sedan ta på hästlinnemente säger bara fy fan va det svider men det är skönt efter någon minut
"Djävulsbalsam" är rätt trevligt :devil:
Finns på:
http://www.sportapoteket.se/
Jag brukar anv SGOBH och det har funkar rätt bra.
ramagoen
2006-08-22, 13:47
linnex ftw, var kul när en polare skulle testa o han trodde de va svagare än tigerbalsam, han drog på som fan å sa att han va "van". en halvtimme-45 minuter efter hoppade han runt som fan å sa att det brände :D haha. jag själv blir mest taggad av den brännande känslan :)
Jag har snart använt upp min flaska hästlinnement, men jag vete fan om jag tycker att det har hjälpt nått. Dessutom är det bökigt att det är helt flytande. Masserar man in det med händerna så tränger det in i den tunna huden mellan fingrarna och det svider en del. Linnex känns inte helt ointressant. Om det funkar så är det kanske något kolo-shoppen hade kunnat köpa in.
Jag skulle rekommendera att ni testar Fyra Ess Heatwave :thumbup:
http://www.bodystore.nu/produktbilder/A3006.jpg
Innehållsdeklaration:
Methylsalicylate-ytligt smärtstillande.
Ethylsalicylate-ytligt smärtstillande.
Glycosalicylate-ytligt smärtstillande.
Mentol-lokalt ytligt kärlvidgande
Capsicum Oleoresin-milt retande *screwy*
Kamfer-milt retande,värmande
Propyl benzoate-konservering.
Lanolin-salvbas.
Vaselin-salvbas.
Hård parrafin-salvbas.
Bergamotoil-doftämne.
Lavender compound-doftämne
ramagoen
2006-08-22, 13:52
Jag har snart använt upp min flaska hästlinnement, men jag vete fan om jag tycker att det har hjälpt nått. Dessutom är det bökigt att det är helt flytande. Masserar man in det med händerna så tränger det in i den tunna huden mellan fingrarna och det svider en del. Linnex känns inte helt ointressant. Om det funkar så är det kanske något kolo-shoppen hade kunnat köpa in.
linnex borde man väl hitta på coop/apoteket ?
Nina L: retande är det ja ^^ men när man tränar så bryr man sig inte om sånt. Som sagt, jag blir bara mer taggad när det gör ont/bränner! det är dock jag det.
linnex borde man väl hitta på coop/apoteket ?
Nina L: retande är det ja ^^ men när man tränar så bryr man sig inte om sånt. Som sagt, jag blir bara mer taggad när det gör ont/bränner! det är dock jag det.
linnex hittar man inte på apoteket eller coop. finns i vissa sportaffärer,
ex här http://www.wahlanders.se
Men jag vill återigen påpeka vad jag skrev i förra posten, linnex är retande så pass att vissa delar av huden kan bli skadade/brända så var försiktig.
Jag fattar inte poängen med att det skall reta. Är det bara för att man skall känna att det händer nått, eller? :/
Hahahah dom är för härliga som fotar egna bilder.
http://www.wahlanders.se/shop/catalog/images/linnex.jpg
En sån här har jag liggandes, använder den inte dock.
http://www.airmonkey.com/Merchant2/graphics/00000001/2037.jpg
Capsinum är den aktiva substansen som gör linimentet hett. I exempelvis Nicoflex är det väl typ 0,015% Capsinum. Här på jobbet använder vi ibland ren Capsinakräm (utblandad med essexkräm) i styrkor upp till 0,5%. It burns I can tell ya!!
Capsinum är den aktiva substansen som gör linimentet hett. I exempelvis Nicoflex är det väl typ 0,015% Capsinum. Här på jobbet använder vi ibland ren Capsinakräm (utblandad med essexkräm) i styrkor upp till 0,5%. It burns I can tell ya!!
Vad är poängen med att det skall kännas hett då? (Fast personligen uppfattar jag känslan snarare som kraftigt kylande.)
Jag fattar inte poängen med att det skall reta. Är det bara för att man skall känna att det händer nått, eller? :/
Själva vitsen med ett liniment sägs ju att det skall ha en cirkulationsökande effekt, vilket i praktiken bara är blajblaj. Möjligen kan en vis ökning av mikrocirkulationen i överhuden förekomma, men ett par mm ner i vävnaden är det stabil temp. Den brännande känslan är av positiv effekt främst om man har ont utav helv... någonstans då smärtinpulserna har svårare att "tränga" fram till de uppåtstigande smärtbanorna i ryggmärgen. Dvs "Gate control principen".
Att ett bra liniment även luktar lite härligt och ger en känsla av uppladdning och kamp är ju även det av positivt:thumbup:
Edit: Vi använder Capsinakrämen till svåra smärtpatienter, i syfte att smärtlindra. Dvs hettan stör ut smärtan.
ramagoen
2006-08-22, 14:10
japp det är inget man skall äta iaf. :D
morsan har väl köpt det för hon har så jävla ont i knäna å så emellanåt, förmodligen fått av läkaren kanske. vet inte vart hon hittat det iaf. jag har dock lagt beslag på det :hbang:
edit; nu råkade jag ju skriva inlägget typ 5 min innan dom 3 senaste svarade.. haha. skickade det lite sent :P
Edit: Vi använder Capsinakrämen till svåra smärtpatienter, i syfte att smärtlindra. Dvs hettan stör ut smärtan.Ok, då är det inget för mig. Jag har bara mild värk och retningen från krämen är mer besvärande än värken i sig. :thumbup:
Nitrometan
2006-08-22, 14:15
Låter häftigt.
Nicoflex är 0,015% har jag för mig. Tror att Linnex var 0.12%.
Linnex bränner gott. Dessutom är det ett stort plus att man slipper kladda ner händerna.
Själva vitsen med ett liniment sägs ju att det skall ha en cirkulationsökande effekt, vilket i praktiken bara är blajblaj. Möjligen kan en vis ökning av mikrocirkulationen i överhuden förekomma, men ett par mm ner i vävnaden är det stabil temp. Den brännande känslan är av positiv effekt främst om man har ont utav helv... någonstans då smärtinpulserna har svårare att "tränga" fram till de uppåtstigande smärtbanorna i ryggmärgen. Dvs "Gate control principen".
Att ett bra liniment även luktar lite härligt och ger en känsla av uppladdning och kamp är ju även det av positivt:thumbup:
Edit: Vi använder Capsinakrämen till svåra smärtpatienter, i syfte att smärtlindra. Dvs hettan stör ut smärtan.
Med andra ord har liniment ingen faktiskt effekt förutom "smärtstillande"?
Med andra ord har liniment ingen faktiskt effekt förutom "smärtstillande"?
Nej, egentligen inte. Viss kärlvidgande effekt möjligen, men alltför ytlig för att vara av betydelse. Däremot luktar det ju smaskens och själva ritualen runt smörjet fyller ju en "mental" funktion för många.
Däremot så ökar intresset just i behandlingssyfte med Capsaicin mot ffa neuropatisk smärta och smärta från småleder. I SBU´s systematiska litteraturöversikt "Metoder för behandling av långvarig smärta", utgiven april 2006, så når Casaicin bevisvärdet "evidensstyrka 1" dvs starkt vetenskapligt underlag.
Sammanfattning och slutsatser går att beställa på:
www.sbu.se
Nej, egentligen inte. Viss kärlvidgande effekt möjligen, men alltför ytlig för att vara av betydelse. Däremot luktar det ju smaskens och själva ritualen runt smörjet fyller ju en "mental" funktion för många.
Däremot så ökar intresset just i behandlingssyfte med Capsaicin mot ffa neuropatisk smärta och smärta från småleder. I SBU´s systematiska litteraturöversikt "Metoder för behandling av långvarig smärta", utgiven april 2006, så når Casaicin bevisvärdet "evidensstyrka 1" dvs starkt vetenskapligt underlag.
Sammanfattning och slutsatser går att beställa på:
www.sbu.se
Tack! :thumbup:
Helt klart Nicoflex enligt min mening. Bränner skönt och ju mer du svettas desto varmare blir det....:thumbup:
Whistler
2006-09-18, 00:20
http://www.sbisport.se/contents/media/18905-18906_s.jpg
Finns på www.sbisport.se
Funkar i princip inte alls när man sitter i vanlig rumstemperatur, men när man är uppvärmd och börjar igång svettningen så är den lysande.
Jag använder ovanstående i träningssyfte och röd tigerbalsam (som Apoteket-puckona slutat sälja) när jag bara sitter hemma.
Får man fråga vad liniment hjälper mot? Är det inte bara en skön och varm känsla det ger?
är det här samma typ av linnex men annat märke?
"Effektivt och starkt idrottsliniment. Innehåller Salicylsyra samt Capsicin och Mentol, Avslappnande effekt - genom Capsicin och Mentol som värmer musklerna, Förebyggande - Används över vissa områden när du vet att kroppen kommer att stressas extra hårt, Lätt att använda - endast en eller två tunna strykningar på det aktuella området, Behöver ej masseras in, Snabbverkande, Unik långtidsverkan."
Hur fan lägger man in bild?
http://i10.tinypic.com/2ni4oxl.jpg
tusenkonstnar
2006-09-26, 07:12
Innehållsdeklaration:
Methylsalicylate-ytligt smärtstillande.
Ethylsalicylate-ytligt smärtstillande.
Glycosalicylate-ytligt smärtstillande.
Mentol-lokalt ytligt kärlvidgande
Kamfer-milt retande,värmande
Propyl benzoate-konservering.
Lanolin-salvbas.
Vaselin-salvbas.
Hård parrafin-salvbas.
Bergamotoil-doftämne.
Lavender compound-doftämne
Capsicum eller Kapsin är dessutom den aktiva substansen i chili.
Själv tycker jag att det är bra meycket mera drag i Linnex än i hästlinement. Men det känns inte som det går ner på djupet så mycket utan mest som att det bara gör ont på huden som blir väldigt irriterad.
Nitrometan
2006-09-26, 07:43
Timme och tusenkonstnar: Läs vad Börje skriver ovan. Han vet vad han snackar om.
Lepras: Jag tror det är en kopia. Kan vara nån som försöker utnyttja Linnex rykte. Eller så är det rätt grejer.
Yngve Wahlanders bild på riktiga Linnex:
http://www.wahlanders.se/shop/catalog/images/linnex.jpg
Här finns Linnexsidan (http://www.linnex.se/).
Tycker Djävulsbalsam är riktigt bra. Speciellt när man sitter i bastun fast det är nästa för mycket.
Pepparkakssmurfen
2006-09-26, 14:46
Den här gillar jag,väldigt stark:
http://www.metropolen.net/artiklar/linnex.jpg
Nicoflex finns ju på extreme power så det är ju inte så svårt att få tag på..
http://shop.hudoteket.se/?pid=107169&referer=http://www.kelkoo.se
bra skit? nån som testat+`?
http://i10.tinypic.com/2jfalpx.jpg
Är det någon speciell besvärjelse man måste dra för att få Linnex att börja verka som jag missat?
Jag köpte ett stift men tyckte inte att det var speciellt mycket drag i det alls. Värmde lite i duschen men inte mycket annars.
är det här samma typ av linnex men annat märke?
"Effektivt och starkt idrottsliniment. Innehåller Salicylsyra samt Capsicin och Mentol, Avslappnande effekt - genom Capsicin och Mentol som värmer musklerna, Förebyggande - Används över vissa områden när du vet att kroppen kommer att stressas extra hårt, Lätt att använda - endast en eller två tunna strykningar på det aktuella området, Behöver ej masseras in, Snabbverkande, Unik långtidsverkan."
Hur fan lägger man in bild?
Jag är rätt säker på att det är samma liniment som säljs under en egen etikett.
Jag har och säljer Linnex på min mottagning.
Pma mig
/Nucce
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.