Visa fullständig version : yrsel
Blir ni mkt yra när ni deffar?
Stora problem med yrsel KAN (måste inte, men kan) vara ett tecken på att man deffar lite för hårt. Om det inte är så att man slutat dricka eller något.
Hur mycket yrslar du? På träning, när du kliver upp från liggande, när du kliver upp från sittande osv.?
Blir ni mkt yra när ni deffar?
I början men inte nu. Kroppen har väl ställt om sig...
eventuellt att det kan ha med kolhydratsintaget att göra också...öka lite på kolhydraterna och sänk på något annat istället o se om det går bättre*flex*
alltså jag vet inte om det beror på det, jag har varit mkt yr de senaste veckorna fast jag inte deffat.
Men sen igår har jag minskat kalorierna med 300 från det jag normalt behöver för att hålla vikten och jag ligger på ca 50% kolhydrater, så det har knappast med det att göra, men idag har det varit värre än någonsin. Trodde inte jag skulle klara av jobbet... men jag höll ut tills jag slutade...
Stora problem med yrsel KAN (måste inte, men kan) vara ett tecken på att man deffar lite för hårt. Om det inte är så att man slutat dricka eller något.
Hur mycket yrslar du? På träning, när du kliver upp från liggande, när du kliver upp från sittande osv.?
Jag dricker bra, det är jag ganska säker på, och yrseln är nästan konstant, oavsett vad jag gör, men om jag sitter ner på huk och sedan ställer mig upp kan det svarta för ögonen, vilket det inte gör om jag bara står upp, då snurrar det bara.
Trodde inte jag skulle klara av jobbet... men jag höll ut tills jag slutade...
Ring doktorn!
näääh, jag hatar att gå till doktorn:(
jag minns att min kompis gymTT blev väldigt yr en eftermiddag då han deffade för fullt (minns att det var i slutet av deffen också, då han körde som hårdast) så visst kan man bli yr...
men ät nått människa. vill du riskera din hälsa?
näääh, jag hatar att gå till doktorn:(
Ring sjukvårdsupplysningen i alla fall då, bara för att det yrslar behöver man ju inte direkt gissa på elakartade hjärntumörer. Men det är ju trevligt att utesluta :)
Kan vara en infektion i örat som satt sig på balansnerven kanske?
Är ju inget som säger att det är käket det beror på
Drick vatten och ät mer kolhydrater.
tigerofsweden
2006-08-21, 16:26
Kommer ihåg att när jag körde väldigt lågt på kolhydrater så kände ja mig en dag så svimfärdig att jag var tvungen att få i mig ngt snabbt! Mådde riktigt dåligt. Kan vara sånt som spökar.
Daniel-san
2006-08-21, 17:48
Hur mycket äter du? Hur stort underskott ligger du på? Förklaringen kan ligga i dietupplägget, men förstås även i någon annan faktor...
tro mig, jag svälter inte.
Idag ligger jag på 2600 kcal. ca 50 %kolhydrater så det är knappast det som är felet....
men det kanske löser sig...hoppas jag.
Jag har vilat från träningen idag och hoppas det känns bättre imorn.
Ligger på ca 300 underskott, förutsatt att jag räknat ut mitt "normalbehov" rätt.
Lågt blodtryck?
Sök hjälp för helvete, det är säkert nått helt annat, och kan ju för guds skull vara riktigt farligt.
ALLVARLIGT TALAT.
Säkert för lågt blodtryck vilket kan bli farligt i längden.
Fattar inte folk som tränar och deffar och har sig och sedan inte vill gå till läkare när dom mår dåligt. Då känns det inte som om man bryr sig så mycket om sin kropp som man kanske tror att man gör när man tränar.
Knata iallfall till din VC och be dom kolla ditt blodtryck...
Hmm, kanske är lågt blodtryck då... får be nån jag känner kolla det.
Anledningen till att jag hatar att gå till doktorn är att jag inte vill vara till besvär, inte för att jag inte bryr mig om min kropp.
Skulle man gå till doktorn så fort man är orolig för något i sin kropp (just för att jag bryr mig om min kropp)skulle jag då få springa där hela tiden....
Men visst visst, går inte yrseln bort efter ett tag måste jag ju göra nåt åt det. Igår vilade jag hela eftermiddagen efter att jag jobbat klart och sen efter middagstid någon gång så slutade det snurra.
Nu ska jag snart och jobba igen, så jag får väl se hur det blir idag, jag har i alla fall skippat morgonpromenaden idag också.
Anledningen till att jag hatar att gå till doktorn är att jag inte vill vara till besvär, inte för att jag inte bryr mig om min kropp.
Jag menar inte att vara dryg - men du är inte till mindre besvär den dag du svimmar på jobbet och bir inkörd till akuten. Vården kan här säga som Systembolaget gjorde förr i världen: "Vinn tid, kom tidigt".
Yrsel är ju ett ganska vitt begrepp och det finns massor av möjliga orsaker, men låter som sk presynkope-yrsel; känsla av att man håller på att svimma? (eller är det mer en känsla av att du eller omgivningen rör på sig/ostadighet när du rör dig?)
Äter du något läkemedel?
Fler symptom än själva yrseln?
Lågt Hb?
Lågt blodtryck eller något annat problem med blodcirkulationen? (om du har så lågt blodtryck att du känner konstant yrsel under lång tid bör du undersökas)
Infektion på hörselnerven; ofta yrsel under lång tid och upplever "rotation" åt höger eller vänster sida?
Du bör iaf uppsöka en läkare, att under flera veckors tid gå med sådan yrsel du verkar uppleva är inte normalt. (om det nu inte vore för uppenbara kostrelaterade orsaker men det verkar vara uteslutet)
Igår när jag tränade så kände jag mig jävligt yr, jag hade åkt skateboard i säkert 7-8 timmar innan passet, varför jag var yr var väl för att jag hade fått i mig för lite kolhydrater och/eller för lite vatten?
Yrsel är ju ett ganska vitt begrepp och det finns massor av möjliga orsaker, men låter som sk presynkope-yrsel; känsla av att man håller på att svimma? (eller är det mer en känsla av att du eller omgivningen rör på sig/ostadighet när du rör dig?)
Äter du något läkemedel?
Fler symptom än själva yrseln?
Lågt Hb?
Lågt blodtryck eller något annat problem med blodcirkulationen? (om du har så lågt blodtryck att du känner konstant yrsel under lång tid bör du undersökas)
Infektion på hörselnerven; ofta yrsel under lång tid och upplever "rotation" åt höger eller vänster sida?
Du bör iaf uppsöka en läkare, att under flera veckors tid gå med sådan yrsel du verkar uppleva är inte normalt. (om det nu inte vore för uppenbara kostrelaterade orsaker men det verkar vara uteslutet)
Känslan av att jag håller på att svimma kommer baraa tillfälligt om jag reser mig upp för snabbt.
Annars är det mer en känsla av att världen runt omkring mig svajar och jag känner mig trött och så andas jag snabbare än vad jag brukar. Jag är också lätt illamående hela tiden, och yrseln finns där oavsett om jag ligger sitter står, tittar eller blundar.
Men jag har kommit fram till att det mest troligt beror på stress, jag har åt h*lvete för mycket att göra på jobbet + höga krav på mig själv, jag höll på att bryta ihop idag....
Äter inte heller några läkemedel som kan påverka.
Men jag ska försöka ändra mitt tankemänster, så jag inte ställer lika höga krav på mig själv, prata med chefen om att jag behöver ta det lgunare ett tag, och blir det inte bättre då så måste jag uppsöka läkare.
Jag ska också be pappa kolla blodtrycket på mig nästa gång jag träffar honom, så ser jag om det är det som kan vara orsaken..
Känslan av att jag håller på att svimma kommer baraa tillfälligt om jag reser mig upp för snabbt.
Annars är det mer en känsla av att världen runt omkring mig svajar och jag känner mig trött och så andas jag snabbare än vad jag brukar. Jag är också lätt illamående hela tiden, och yrseln finns där oavsett om jag ligger sitter står, tittar eller blundar.
Men jag har kommit fram till att det mest troligt beror på stress, jag har åt h*lvete för mycket att göra på jobbet + höga krav på mig själv, jag höll på att bryta ihop idag....
Äter inte heller några läkemedel som kan påverka.
Men jag ska försöka ändra mitt tankemänster, så jag inte ställer lika höga krav på mig själv, prata med chefen om att jag behöver ta det lgunare ett tag, och blir det inte bättre då så måste jag uppsöka läkare.
Jag ska också be pappa kolla blodtrycket på mig nästa gång jag träffar honom, så ser jag om det är det som kan vara orsaken..
Stress och ångest kan vara en bidragande faktor, men kanske är det yrseln som ger dig ångest/stress och inte tvärtom.
Tycker iaf att du ska uppsöka läkare nu och få en ordentlig utredning gjord, istället för att vänta och se om det går över.
Bra text om yrsel finns i läkemedelsboken, kapitlet finns online här om du vill läsa:
http://www.apoteket.se/content/1/c4/78/27/Neurologi_4.pdf#search=%22yrsel%22
Callister
2006-08-22, 17:56
Det verkar som att många här är rädda för att gå till läkaren vilket är väldigt synd. Själv ser jag fram emot sådana besök. Kanske beror på att jag har varit där rätt mycket i mitt liv. *popcorn*
Jag jobbar på en vårdcentral och tro mig, det finns folk som springer där för mycket mer banala saker än så.
Du kan börja med att ringa till din vårdcentral, beskriva dina symtom och säga att du är lite orolig. Förmodligen kommer du då få en tid, antingen hos en läkare lr hos en sköterska.
Som sagt, det är bättre att gå till VC i 10min och ta lite prover än ambuland+sjukhus om man nu skall se till den sidan.
Förlåt att jag låter så hård, men jag bryr mig faktiskt *ge en värmande kram ändå*
tack för att ni bryr er! men nu gör jag som jag sagt, ska försöka ändra saker i mitt liv först och blir det inte bätre hör jag av mig till farbror doktorn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.