Visa fullständig version : Mobilfritt i T-banan!
Krokodil
2006-08-21, 09:56
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=3303
Nu är det slutpladdrat på trick och buss!
Bra eller?
Trodde det gällde hela tåget, men om det bara är vissa delar så tycker jag att det är bra.
Precis. Äntligen är det VERBOTEN med mobiler i mobilfria zoner. Precis som man inte får röka i busskurer, gå mot röd gubbe etc. Straffet är satt i paritet med förbrytelsens allvar. Mycket bra. :thumbup:
*fniss*
Mobilpratandet i T-Banan har aldrig stört mig! Men visst är det väl bra att det finns mobilfria zoner för de som störs av det.
FFS det är i jusst tuben man gör 90% av allt mobilpratande, det är ju då man är på väg och stämmer tider etc.
FFS det är i jusst tuben man gör 90% av allt mobilpratande, det är ju då man är på väg och stämmer tider etc.
Sätt dig inte i en mobilfri zon då?
Måttligt bra pollalternativ ...
Jag antar att incitamentet till det hela är att folk klagat hos SL (högst osannolikt att idén kommit till spontant), och då bör ju de mobilfria zonerna fylla ett behov. Bra, med andra ord.
För den som får allergiska utslag av ordet "förbud" kan ju noteras att det inte är fråga om ett förbudm ot mobiltelefonanvändning, utan ett påbud att inte använda mobiltelefon (ja, det är skillnad). Det är ju inte heller så att 98% av tunnelbanan skall vara "mobilfri".
Larvigt. Det kommer ju knappast hindra folk från att prata i mobilen ändå.
Visst, det kan vara störande när folk pratar i mobilen, men det är ju också störande att folk pladdrar högt i tunnelbanan i största allmänhet. Man kan inte hindra folk från att prata. *screwy*
jag åker i stort sett aldrig T-bana så jag kan inte säga att jag bryr mig. Annars är det ju kul att tyuvlyssna så har man något att göra.
Larvigt. Det kommer ju knappast hindra folk från att prata i mobilen ändå.
Visst, det kan vara störande när folk pratar i mobilen, men det är ju också störande att folk pladdrar högt i tunnelbanan i största allmänhet. Man kan inte hindra folk från att prata. *screwy*
Kan man inte? Regler om husdjur, glassar, rökning etc funkar ju bra, så varför är mobiltelefoner ett större problem?
jag hade inte velat ha mobiltelefonpratförbud på bussar/vagnar här i gbg, håller med maja (min bitska lilla piraja) för övrigt.
jag tror att folk stör sig för att dom bara får höra halva konversationen och är så nyfikna på vad den andra parten säger...
Vilket jävla trams!
Snart blir barnvagnar förbjudna för de tar plats.
Barn blir förbjudena för dem är orsak till barnvagnarna.
Föräldrar blir förbjudna för dem är orsak till barnen.
Barnens föräldrars föräldrar blir förbjudna för det är dem som är upphov till föräldrarna..
Nitrometan
2006-08-21, 11:05
Åh vad bra! Tyst och fint.
Rejäla straff ska de ha!
Det blir inte heller några böter om du bryter mot förbudet, eftersom det främst är en trivselfråga och handlar om att ta hänsyn till dina medresenärer. Respektera därför de mobilsamtalsfria zonerna, så kan du göra resan trevligare för många.
Nähä. Jaså.
Larvigt tycker jag!
Vad är nästa steg? Att förbjuda folk att prata överhuvudtaget på tunnelbanan?
Folk som sitter och pratar med varandra i vagnarna borde ju vara det största problemet. Här tvingas man höra båda parter snacka.
*screwy*
Åh vad bra! Tyst och fint.
Rejäla straff ska de ha!
Nähä. Jaså.
Nej du får spö av pikéten i ett stängt rum istället...
Scratch89
2006-08-21, 11:49
Kom förbudet upp pga att det störde folk eller pga strålningsrisker och dyl? Om det var för att det störde folk så tycker jag att det är betydligt mer störande när folk sitter o pratar högljutt.
Sen kan man undra vem det var som fick betala för utredningen och lagstiftningen...
Kom förbudet upp pga att det störde folk eller pga strålningsrisker och dyl? Om det var för att det störde folk så tycker jag att det är betydligt mer störande när folk sitter o pratar högljutt.
P.g.a. att folk klagade på att det var störande. Exponering för EMF från andras mobiltelefoner är nog ett marginellt problem om man klarar att åka tunnelbana.
Sen kan man undra vem det var som fick betala för utredningen och lagstiftningen...
...
Jag tror att det bekostades med den nya intercellulära pajazzo-skatten som infördes med tomtestrejken -96 i åtanke.
Utredningen genomfördes väl av BSAS som vanligt?
Folk som pratar i telefon på tunnelbanan vill bara skryta med att de har en, eller med att de har kompisar. Mobilfritt ftw!
BigForre
2006-08-21, 12:25
Jag förstår inte hur folk kan gå okring och störa sig så mycket till höger och vänster, i alla fall inte när det kommer till sådana här skitsaker. Har själv blivit tillsagd på roslagsbanan (där telefonförbud inte råder) av en medelålders dam när jag pratade i mobiltelefon, och då ska tilläggas att mycket sällan pratar skit i mobilen. Blev mycket förvånad eftersom jag inte riktigt själv kan förstå hur man kan välja att bo i Stockholm och nyttja kommunala färdmedel, samtidigt som man kan irritera sig så mycket på folkligt liv och rörele. Kommer inte riktigt ihåg vad jag sa, men var något i stil med varför hon inte tog bilen om hon var en sådan bitter och folkskygg människa, fick ett argt mummel tillbaka som inte inhöll något av värde, varpå jag gick till andra änden av vagnen och fortsatte min konversation. Såg nu i lördags när jag var ute i stadens nattliv att dessa nya lappar satt uppe, vilket var en ny upptäckt för mig. Folk hade tydligen inte sett lapparna, eller så brydde de sig inte om dem, för det pratades ljudligt i mobiltelefoner hela vägen till Mörby C. Det jag insåg var att om jag var en folkskygg människa som inte gillar människoröster, så hade jag bra mycket mer att störa mig på än de mobilsamtal som pågick. Jag och min polare ställde oss faktiskt och diskuterade fenomenet med en 15-16-åring som handgripligen gav sig på problemet genom att stå och pilla bort understa delen av den nya förbudslappen där det står en mobil med sträck över. Var mest road över att diskutera lite med honom om vilka argument han hade för att rättfärdiga att han stod och gjorde det han gjorde...
Jaja, finns det folk som faktiskt stör sig på fenomenet så ge dem EN vagn där mobilförbud råder, för det kan inte vara fler procentuellt sett, än att de fyllar max en vagn på ett tunnelbanetåg (inget jag har några belägg för utan är bara taget ur luften). Men jag tror att om de faktiskt stör sig så mycket på detta, så måste de må dåligt att åka tunnelbana i fortsättningen också, då det är förbannat mycket annan liv och rörelse här...
Folk som pratar i telefon på tunnelbanan vill bara skryta med att de har en, eller med att de har kompisar. Mobilfritt ftw!
att skryta med att man har mobil NU är väl ungefär som att en skogshuggare i en norrländsk skogshuggarby på 1800talet skröt om att han hade en yxa/såg?
mobiler nu är vardagsmat och inget att skryta med såsom det var för 10 år sedan då inte "alla" hade en.
Kanske ett alternativ om man kör den i "FLIGHT MODE" ... *popcorn*
att skryta med att man har mobil NU är väl ungefär som att en skogshuggare i en norrländsk skogshuggarby på 1800talet skröt om att han hade en yxa/såg?
mobiler nu är vardagsmat och inget att skryta med såsom det var för 10 år sedan då inte "alla" hade en.
Att använda ironi NU är väl ungefär att be om att nån jävel ska tro att det är skrivet på allvar..
mangemani
2006-08-21, 12:47
kommer aldrig att hålla.
folket kommer att skita i det där om dom nu sitter på bussen eller what ever(i dom "mobil fria" zonerna) och mobilen ringer.
nice try,men som sagt,kommer aldrig hålla.
Om inte ens folk på gymet respekterar mobilførbudet, varfør tror man att folk i tuben ær bættre?? :whipped:
Sen kan det vara rætt intressant att lyssna på allt skit folk hinner sæga på sina resor i Sthlms t-bana *mohaha*
Så jävla idiotiskt. Ber någon mig att inte prata i telefon kommer jag be dem hålla käften för att de stör mig när jag pratar i telefon.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.