Visa fullständig version : Tråden för oss med kronisk mag/tarmsjukdom
Tänkte att efterssom det några här som lider av antingen crohns eler ulcerös colit. Så tänkte jag att vi kunde ha denna tråden till att diskutera mediciner och tips & råd.
Själv är jag ganska lyckligt lottad då mitt crohns upptäcktes i tidigt skede. Jag är dock medveten om at det kan bli värre. Klarar mig idag med medicinerna Asacol 800mg och Entrocort 3mg dagligen.
ManuelIT
2006-08-20, 21:06
Imurel + Pentasa här
Jag fick för sådär 7 år sedan diagnosen colon irritabile/stressmage av min dåvarande familjeläkare. Om det stämmer har jag ingen aning om men något fel är det iallafall.
Funkar utmärkt i perioder men för det mesta inget vidare. Största problemet är att det blir svårt att lägga på sig vikt, helst skulle jag ju slippa äta. ;)
Jag fick diagnosen Irritated Bowel Syndrome av en doktor i staterna när jag studerade där. Hans råd var mindre fett och dricka mindre coffein.
En svensk läkare gav mig diagnosen colon irritables.
Efter nästan 10 år med IBS beslöt jag mig för att gå ner i vikt, då stod vågen på 90kg. Efter jag hade lagt om min kost så försvann IBS. Dock har jag lite känslig mage fortfarande. Äter jag riktigt slarvigt gör den sig påmind. När jag åker till länder med annan bakteriekultur än den jag är van vid så bråkar magen också. Men, jag är väldigt glad att mina bekymmer är borta.
hum; jag förstår dig helt, det är inte kul att sätta sig att äta när magen är i en period när allt man äter går nästan rakt genom.
FUn-tex SSwinger
2006-08-20, 22:44
Soft en tråd helt i min smak,
Har diagnos crohn, ska in för min tredje operation om ca 3 veckor då min stomi skall bort, gick på cortison innan ingreppen men fri från allt sånt nu, har även talat om sjukdomen inför läkarstuderande ett flertal gånger då diagnosen tycks vara väldigt svårställd för vissa "tog mig över 4 år innan rätt diagnos" efter genomgång under förra op så ska tarmen helt vara fri från crohn i nuläget, vilket är skönt. Slående ändå med sambandet tränande och crohn/ulcerös.
Soft en tråd helt i min smak,
Har diagnos crohn, ska in för min tredje operation om ca 3 veckor då min stomi skall bort, gick på cortison innan ingreppen men fri från allt sånt nu, har även talat om sjukdomen inför läkarstuderande ett flertal gånger då diagnosen tycks vara väldigt svårställd för vissa "tog mig över 4 år innan rätt diagnos" efter genomgång under förra op så ska tarmen helt vara fri från crohn i nuläget, vilket är skönt. Slående ändå med sambandet tränande och crohn/ulcerös.
hur va det att leva med stomi? Har bytt sådan på andra många gånger och alltid undrat hur det är att ha en.
Fick diagnosen crohns för 14 år sedan. Började med att jag hade ca 38 graders feber i över en månad, inga problem med magen. Fick diagnosen rätt snabbt ändå, ca 1½-2 månader tog det.
De första 6-7 åren klarade jag mig rätt bra med endast diet. Nu går jag på 2400mg Asacol, 150mg Azamun. Vet inte alls om dessa hjälper något eftersom jag inte levt på endast dessa mediciner än. Började med Remicade i december 2005 eftersom jag i det skedet inte klarade mig utan 15mg kortison. Fick nyligen min fjärde dos och jag har inte mått såhär bra på jag vet inte hur länge. Har några doser kvar och sedan ska jag undersökas och se vilka resultat medicinen gett och ifall jag klarar mig utan efter denna behandling.
Det spekuleras en del angående mycobacteria och CD. Kom gärna med mer info någon, här följer lite intressant läsning.
http://www.crohnscanada.org/english/researchsites/vaccinefund.jpg
http://www.cro[U]hnscanada.org/english/researchsites/vaccine%20clip.jpg (http://www.crohnscanada.org/english/researchsites/vaccine%20clip.jpg)
Jag fick för sådär 7 år sedan diagnosen colon irritabile/stressmage av min dåvarande familjeläkare. Om det stämmer har jag ingen aning om men något fel är det iallafall.
Funkar utmärkt i perioder men för det mesta inget vidare. Största problemet är att det blir svårt att lägga på sig vikt, helst skulle jag ju slippa äta. ;)
Det hela började med att jag gick till en privatläkare som morsan viste skulle vara bra på magar. Hon ställde ett gäng frågor bla om jag gått upp någongång på natten pgav diare´. Enligt vad jag har förstått så var den ända anledningen till att hon remitera mig till en koloskopi att jag svara ja på frågan om diare´ på natten.
Jag hade dock tur doktorn gick igenom hela tarmen och var nästan påväg att missa mitt crohnsdrabbade område. Området med min bedömning var ca 1-2cm långt och 3-5mm brett. Det jag ville säga dig var att jag var mycket nära att få diagnosen colon iretable med. Sen är det kanske inte så skoj att böna och be om en koloskopi men det är ofta det ända sättet att se om du har crohns.
Crohns sjukdom, eller Morbus Chron, (efter Dr. Burrill Crohn) är en inflammatorisk sjukdom som kan drabba mag-tarmkanalen överallt från munnen till anus. Den räknas till gruppen inflammatorisk tarmsjukdom där också ulcerös kolit och mikroskopisk kolit ingår. Slutet av tunntarmen och delar av hela tjocktarmen är oftast drabbad. Inflammationen sträcker sig över samtliga tarmvägglager. Buksmärta, viktminskning och diarré är vanligt. Oftast är bara delar av tarmen drabbad med tydliga gränser mellan friska och sjuka regioner. Man tar ofta biopsier från tarmen samt tunntarmsröntgen vid diagnostik. Kortison och 5-ASA brukar ges. Ibland måste operation göras. Morbus Crohn kan vara kopplad till ledinflammation (artrit), knölros och ögoninflammation (uveit).
www.wikipedia.se
Hade ingen aning vad Crohns var så jag tog reda på det, hoppas det hjälper fler.
Jag undrar om någon mer än jag går på Asacol och Entrocort. Jag märker nämligen nästan ingen skillnad på innan jag började medicinera och nu. Jag vet dock att min medicinering är väldigt mild. Antagligen drar väl läkarna sig för att sätta in starkare mediciner än nödvändigt.
Jag fick diagnosen Irritated Bowel Syndrome av en doktor i staterna när jag studerade där. Hans råd var mindre fett och dricka mindre coffein.
En svensk läkare gav mig diagnosen colon irritables.
Efter nästan 10 år med IBS beslöt jag mig för att gå ner i vikt, då stod vågen på 90kg. Efter jag hade lagt om min kost så försvann IBS. Dock har jag lite känslig mage fortfarande. Äter jag riktigt slarvigt gör den sig påmind. När jag åker till länder med annan bakteriekultur än den jag är van vid så bråkar magen också. Men, jag är väldigt glad att mina bekymmer är borta.
hum; jag förstår dig helt, det är inte kul att sätta sig att äta när magen är i en period när allt man äter går nästan rakt genom.
IBS och colon irritable är väl bara olika namn för samma sjukdom?
Jag pratade med en läkare som trodde jag hade IBS, utan att ens ha undersökt mig...
Han ordinerade i alla fall lactulose som jag tar varje dag, och nu är det betydligt bättre.
Jag upplevde också att Rosenrot hjälptemig när jag åt det under en period.
AndersHermansson
2006-08-21, 15:02
Jag har vad jag antar är IBS. Har väl aldrig haft någon superstark mage men jag fick märkbara problem när jag började träna. Började ungefär samtidigt dricka kaffe så jag trodde först det var kaffet men det visade sig vara kasslern som sabbade magen (började äta kassler ungefär i samma veva, till lunch). Nu får jag bara problem om jag äter en alldeles för stor portion. Så himla synd på kasslern dock. Det är verkligen sjukt gott! =)
Jag undrar om någon mer än jag går på Asacol och Entrocort. Jag märker nämligen nästan ingen skillnad på innan jag började medicinera och nu. Jag vet dock att min medicinering är väldigt mild. Antagligen drar väl läkarna sig för att sätta in starkare mediciner än nödvändigt.
Asacol och Entrocort :thumbup: Mest tummen upp för en mildare dos cortison , blir lite lätt irriterad av höga doser cortison :devil: eller ska jag säga att jag har 2 på mitt jobb som vägrar jobba med mig .
Men jag tycker att kosten har en stor betydelse för mitt mående + att jag gör 2 faste perioder per år ( 2 veckor bara flytande ) och tarmen får vila .
Men till min fråga , har nånn av er svårt med upptaget av järn och vätska ( vatten )
Men till min fråga , har nånn av er svårt med upptaget av järn och vätska ( vatten )
Vätska vet jag inte, hur märker man det? En sak jag märkt är iaf att magen mår mycket bättre av stora mängder vatten(så länge det inte är iskallt).
Annars brukar läkaren lite titt som tätt ordinera järntablette, så det verkar som jag har lätt att få brist på det(iof inte så konstigt med en blödande tarm och medicin som kan ge lite knepiga blodvärden).
Vätska vet jag inte, hur märker man det? En sak jag märkt är iaf att magen mår mycket bättre av stora mängder vatten(så länge det inte är iskallt).
Annars brukar läkaren lite titt som tätt ordinera järntablette, så det verkar som jag har lätt att få brist på det(iof inte så konstigt med en blödande tarm och medicin som kan ge lite knepiga blodvärden).
Kan va knepigt men , pinkar mycke och svettas lite , jag tycker vattnet rinner rakt ner .............
Kan va knepigt men , pinkar mycke och svettas lite , jag tycker vattnet rinner rakt ner .............
Det stämmer iaf väldigt bra in på mig. Jag svettas väldigt lite, blir mest röd som en tomat av fysisk ansträngning, och jag pissar rätt ofta.
har börjat äta min kortison kur nu.. 30mg(prednisolon) på morgonen och 800mg Asacol sen till kvällen tar jag 800mg Asacol å 20mg prednisolon supp.
har märkt svårigheter med att sova.. kan vara grymt trött men endå inte kunna sova på många timmar.. min läkare sa att de var på grund av kortisonet som gjorde att man blev lite hög.. sa även att de skulle bli bättre när jag går ner i dos.
har ni oxå haft svårigheter med att sova??
hur katabolt är kortisonet?? jag har tillräkligt svårt nu att lägga på mig för att man ska behöva oroa sig för nå sånt oxå..
vad kan man göra för att minska den katabola effekten från kortisonet.
har haft planer på att tävla tidigare å magen paja å jag gick ner från 90kg med en fett % på ca 8 till 73kg å fett % på 4-5. visste inte då att de var crohns. fickde beskedet för ca 10dagar sedan efter att ha varit lös i magen å de har runit blod i 5 månader typ blod de senaste 3 ca..tog tid att komma till läkare :(..
de skulle vara kul å se hur pass bra form ni har lyckat hålla er i fast ni har tampas med sjukdomen. lite bilder vore intressant.
har någon bild sen jag var utan mat inan under sökning gick ner 4kg på 3-4 dagar .. inte kul.. de är en av de bilderna ni ser på sidan ser jag .. kan tilläga att jag på bilden väger 76kg är 175cm är snart 25år
har märkt svårigheter med att sova.. kan vara grymt trött men endå inte kunna sova på många timmar.. min läkare sa att de var på grund av kortisonet som gjorde att man blev lite hög.. sa även att de skulle bli bättre när jag går ner i dos.
har ni oxå haft svårigheter med att sova??
Kortisol ("Kroppens eget kortison") är ett av de hormon som man får mycket av när man är stressad och en av effekterna av det är att man får svårt att sova. Kortison funkar på samma sätt för mig, särskilt om jag har något som stressar upp mig i övrigt så går jag upp i betydligt högre varv än vad jag gör när kortisondosen är lägre.
Men läkaren har också rätt i att man blir lite uppåt, när man nyss har börjat en kur eller ökad dosen markant så får i alla fall jag en känsla av att allt blivit bättre och jag blir "piggare". Den effekt försvinner sen och det går snarare åt det andra hållet men jag gissar att du kör en nedtrappning och då hinner du förhoppningsvis inte få en dipp innan du sänker dosen.
Kortison är även vätskedrivande så de som tidigare i tråden har märkt att de pissar mycket har troligtvis fått besvar av det, under ett skov tappar man även vätska via tarmen men vad jag vet så är det alltså kortisonet som är den största boven när man inte är i ett skov.
Kortinson kommer förmodligen göra att du blir rejält hungrig, en del ser det som bra när de förlorat mycket vikt. Fett sätter sig dock gärna på magen och..nacken av alla ställen då det finns några receptorer där, dock varierar det nog från person till person och kanske mer vid väldigt långvarit bruk. Man kan får uppsvällt ansikte som försvinner när man trappar ner.
The squat har haft en kronisk tarmsjukdom länge och tränat på bra.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=8400
Dock är det alltid individuellt, finns en del som får ett skov och sedan är bra i åratal.
Hoppas du blir bra snabbt och fråga gärna, finns mängder av folk på detta forumet med erfarenhet av detta.
Jag tenderar att åka på magkatarr rätt ofta, dagligen ungefär.
Det enda jag kan göra för att hindra det är att äta 100% rätt och precist, samt bara tänka "allt är bra". Dvs, det är helt jävla omöjligt!
Nu fick jag katarr igen.
hur katabolt är kortisonet?? jag har tillräkligt svårt nu att lägga på mig för att man ska behöva oroa sig för nå sånt oxå..
Det kan jag inte svara på, men kortison är normalt inget du skall äta under längre tid. Nu när du precis har drabbats och magen är helt åt skogen vill läkaren antagligen sätta in kortison för att snabbt få kontroll på inflamationen. När det blivit bättre och mer stabilt kommer du förhoppningsvis kunna fortsätta med lite snällare mediciner. Asacol är en av dem, och Imurel har jag förstått är rätt vanligt i kombination med det(fast den kan vara lite läskig eftersom den trycker ned immunförsvaret).
Men som sagt är det väldigt individuellt och det tar antagligen några år innan du vet bättre hur sjukdomen kommer påverka dig(bland annat av den anledningen det kan vara lite segt att få ut något på sjukförsäkringen). Till att börja med är det bara att tänka på att bli så bra som möjligt. Käka medicinerna, ät bra och gärna mat som är lite snällare mot magen, drick ordentligt och stressa inte. När magen är bättre lär du få tillbaks det du har tappat.
IBS och colon irritable är väl bara olika namn för samma sjukdom?
Jag pratade med en läkare som trodde jag hade IBS, utan att ens ha undersökt mig...
Han ordinerade i alla fall lactulose som jag tar varje dag, och nu är det betydligt bättre.
Jag upplevde också att Rosenrot hjälptemig när jag åt det under en period.
Det kan mycket väl vara att det är samma sak, olika namn.
Det finns inte så mycket forskning på vad som orsakar IBS. Läkarna vet helt enkelt inte vad problemet är. Det fanns en medicin som kom ut för en del år sen, runt 8 år sedan som fungerade. Enda biverkningen var att ett par patienter dog av det. *whistle*
Om jag äter mycket snabba kolhydrater (malto, Coka osv) så går min mage igång igen. Dock ska det vara i mängder, som t.ex full portion av malto efter träningen. Nu ligger jag på ca 30 gram och det fungerar bra. Men går jag upp till 60 gram som jag ska ligga på drar magen igång.
Min rekommendation till dig (och er andra som har IBS) är att dra ner på stark mat, snabba kolhydrater och fett. Koffein borde också dras ner på. Dock har jag aldrig varit beroende av koffein, dricker inte kaffe eller brunt te, så jag vet inte om det hjälper. Men jag har fått den rekommendationen av läkaren.
Prova det ett tag och se om det hjälper.
Alla ni som lider av tarmproblem, jag lider med er. Folk som inte har problem med magen kan inte föreställa sig hur det är. Jag saknar inte att vakna upp tidigt på morgonen med ett akut toabesök, och känslan av att det kommer bli en tuff dag med många toabesök. Klarar jag mig ens hela vägen till jobbet innan jag måste gå nästa gång?
Det finns inte så mycket forskning på vad som orsakar IBS. Läkarna vet helt enkelt inte vad problemet är. Det fanns en medicin som kom ut för en del år sen, runt 8 år sedan som fungerade. Enda biverkningen var att ett par patienter dog av det. *whistle*
Om jag äter mycket snabba kolhydrater (malto, Coka osv) så går min mage igång igen. Dock ska det vara i mängder, som t.ex full portion av malto efter träningen. Nu ligger jag på ca 30 gram och det fungerar bra. Men går jag upp till 60 gram som jag ska ligga på drar magen igång.
Min rekommendation till dig (och er andra som har IBS) är att dra ner på stark mat, snabba kolhydrater och fett. Koffein borde också dras ner på. Dock har jag aldrig varit beroende av koffein, dricker inte kaffe eller brunt te, så jag vet inte om det hjälper. Men jag har fått den rekommendationen av läkaren.
Prova det ett tag och se om det hjälper.
Alla ni som lider av tarmproblem, jag lider med er. Folk som inte har problem med magen kan inte föreställa sig hur det är. Jag saknar inte att vakna upp tidigt på morgonen med ett akut toabesök, och känslan av att det kommer bli en tuff dag med många toabesök. Klarar jag mig ens hela vägen till jobbet innan jag måste gå nästa gång?
Jag älskar stark mat och kaffe, och har förstått att det inte hjälper min mage. Men jag har faktiskt inte riktigt tänk till när det gäller malto. Brukar ofta ta malto, och sen äta en varm måltid kort därefter. Sen tror jag att det varit fel på maten. Fan va jag lurar mig själv hela tiden.
Samma sak är det på mornar när jag stressat kört i mig leverpastejsmackor, det bara åker rätt igenom kroppen!
Bumbi, Trance och Yes ger bra svar, jag vill bara understryka (igen) att det är med kortisonet som med andra mediciner: Det är med största sannolikhet mindre katabolt att ta dem, trots att de kanske slår lite mot prestationsförmåga på träning, förmåga att bygga muskler etc. (och förhoppningsvis bli bättre och kunna sluta med dem/gå ner i dos) än att inte ta dem av rädsla för den sortens biverkningar (och inte bli bättre, alt. bli ännu sämre). Ett chrons-skov är ju inte det mest anabola/optimala tillstånd man kan befinna sig i heller.
Det finns inte så mycket forskning på vad som orsakar IBS. Läkarna vet helt enkelt inte vad problemet är.
Båda är väl något slags symptomdiagnoser; jag tror att IBS numera har ersatt colon irritabile - båda betyder ungefär "lättirriterad mage" och namnet säger ungefär vad man vet om tillståndet: man får ont i magen av en massa saker. Varför och vad som egentligen händer vet man rätt lite om, och olika personer med IBS/colon irritabile reagerar ofta väldigt olika på olika saker. Stress brukar dock vara en magdödare för de flesta. Inte så ovanligt att kaffe, sotra mängder socker/pasta/vitt bröd, rökt mat, som kassler (som beskrivs ovan) inte tolereras. Och NSAID, of course, magdödarna par preference (de dödar å andra sidan inte bara IBS-magar ... :( )
moskogen
2011-07-17, 00:47
någon som märkt av att bröstköttlarna blivit större typ som bitchtits av kortison!? hade svullnad i dom under tonåren och dom har kommit tillbaka nu efter jag börjat med kortison eller är det vätska som samlats just där :/
Fett runt midjan och pinnsmala ben , brukar vara syntomen hos dom flesta , att bröstkörtlarna skulle öka , beror nog på att du har anlagen ( fettceller där )
Någon som vet om/hur man kan behandla stress pga crohn/UC? Det kan ju bli lite moment 22 och jag har hört om folk som fått medicinering mot det. Mitt problem är att jag börjar ett nytt jobb på måndag och för att prestera bra måste jag följa ett strikt schema. Det har god potential att bli ett helvete om magen inte samarbetar, dessutom är jobbet jävligt viktigt för mig.
När jag frågade min läkare om saken var svaret: "Det går inte att bota crohn's. Det enda vi kan göra är att behandla inflammationen eller ta bort tarmen. Du kommer ha sjukdomen hela livet!"
Egentligen sades allt med stora bokstäver. Tillslut kom vi överens om att jag skulle återkomma med vilka preparat det kan vara frågan om.
Någon som vet om/hur man kan behandla stress pga crohn/UC? Det kan ju bli lite moment 22 och jag har hört om folk som fått medicinering mot det. Mitt problem är att jag börjar ett nytt jobb på måndag och för att prestera bra måste jag följa ett strikt schema. Det har god potential att bli ett helvete om magen inte samarbetar, dessutom är jobbet jävligt viktigt för mig.
När jag frågade min läkare om saken var svaret: "Det går inte att bota crohn's. Det enda vi kan göra är att behandla inflammationen eller ta bort tarmen. Du kommer ha sjukdomen hela livet!"
Egentligen sades allt med stora bokstäver. Tillslut kom vi överens om att jag skulle återkomma med vilka preparat det kan vara frågan om.
Vad är det du är ute efter?
Vad är det du är ute efter?
Jag vet inte exakt men dels måste det ju finnas något som hjälper mot den psykiska stressen, och sen finns det väl sånt som lugnar tarmen också.
Problemet är kort och gott att jag just börjat bli lite bättre efter ett långt skov. Nu kommer jag snart spendera stora delar av dagen med att sitta låst på en plats(och redan nu kan resorna till och från jobbet vara ganska påfrestande). Jag måste få det att funka på nåt sätt, och det största problemet just nu känns som stress.
Nu har jag undersökt saken lite hastigt och sett att vissa får benzo och SSRi's utskrivna. Min läkare var skeptisk till huruvida det verkligen funkar men vi kom överens om att testa Sobril. Får se hur det artar sig. Lugn tycks man bli i varje fall.
Sparven från Minsk
2011-09-02, 22:28
Hm...det kanske vore något.
Haft en hel del stress på sistonde, inget jag direkt känner av men kroppen verkar göra det. 2 skov samt gallstensproblem och bukspottkörtelinflammation.
Kan tro att stressen utlöst hela klabbet för har varit skovfri i över 8 år.
Utvärdera och skriv här igen :)
Gammal tråd men den passar mig bra.
Har gått med stora magproblem i snart två månader och fick igår efter koloskopi diagnosen ulcerös kolit. Kommer inte så lägligt då jag satsar väldigt hårt på crossfit just nu.
Min träning ligger i snitt på 2 ggr/dag men är ibland även uppe på 3 ggr/dag. Nu har jag dock tagit det lugnt några dagar men ska väl försöka trappa upp den i veckan igen.
Det jag är lite orolig för är hur medicinen påverkar träningen? Har precis börjat använda kosttillskottet craze som jag gillar, någon som vet ifall det går det bra att fortsätta med detta så länge jag inte blandar det direkt med medicinen?
Mina mediciner är Prednisolon och Asacol.
Känns drygt när man hittat något man vill satsa så hårt på men så kommer något sånt här skit som kan hindra en ganska rejält...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.