handdator

Visa fullständig version : Hackig ford sierra -88


Fettecke
2006-08-20, 14:14
Är en relativt stolt ägare till en Ford Sierra 1988 2.0L SOHC motor..
Men den beteer sig som ett arsle.

Vid tomgång så ligger den på väldigt ojämt varvtal, från att den ska dö till att varva 1000+

Samt att vid låga varvtal på 1an och 2an så hackar den som fan.

Jag har letat lite i motorn och har insett att det kanske är luftmängds mätaren som är lite cp... drar jag ut kabeln till den så går motorn på "normalt" varvtal på tomgången. Men jag har inte vågat köra bilen med kabeln urdragen för att se om allt hackande försvinner...

Sen har jag läst lite om alternativa problem.
tex att Tomgångsmotorn och Gaslägessensor kan vara lite defekt...

Kan det finnas andra problem som kan orsaka detta förutom det jag nämt?

Tänkte först byta ut luftmängds mätaren, funkar inte det så blir det en gasreglagessensor, och en tomgångsmotor.... klokt?

Kaboffastar
2006-08-20, 14:22
ur med sladden å kör?

=)

Buckethead
2006-08-20, 14:31
Kolla efter uttorkade slangar och sprickor vid slangklämmorna.
Jag råkade ut för samma symptom på en bil och det var en spricka vid en slangklämma på luftslangen som var orsaken.

Perry_G
2006-08-20, 17:47
Hade en sierra med samma problem. I mitt fall kom det och gick olika dagar. Då var det gaslägessensorn(osäker på det "riktiga" namnet) som monkade. Köpte en på skroten för några hundringar och vips! Jag skulle dock börja med att kolla efter spruckna luftslangar. Detta görs lättast genom att spraya med startgas på misstänkta slangar och se om varvet på motorn går upp - i så fall har du en spricka och motorn drar tjuvluft.

nordlander
2006-08-20, 17:51
Hade en sierra med samma problem. I mitt fall kom det och gick olika dagar. Då var det gaslägessensorn(osäker på det "riktiga" namnet) som monkade. Köpte en på skroten för några hundringar och vips! Jag skulle dock börja med att kolla efter spruckna luftslangar. Detta görs lättast genom att spraya med startgas på misstänkta slangar och se om varvet på motorn går upp - i så fall har du en spricka och motorn drar tjuvluft.

TPS...Throttle Position Signal...Trottelspositionsgivare

Skulle dock tro på tjuvluft...bara att spreja lite med startgas på slangar och insuget och se om tomgången ändrar sig.

Fettecke
2006-08-20, 20:39
gaslägessensorn är den som känner av hur mkt tryck du har på pedalen, sitter mittemot gaswiren i mitten av motorn ?

jag tror vi snackar om samma sak... (gasreglagessensor = gaslägessensorn) ????

adriano
2006-08-20, 20:51
gaslägessensorn är den som känner av hur mkt tryck du har på pedalen, sitter mittemot gaswiren i mitten av motorn ?

jag tror vi snackar om samma sak... (gasreglagessensor = gaslägessensorn) ????


Peova byt vindrutetorkare?

Fettecke
2006-08-20, 20:55
Peova byt vindrutetorkare?

kör upp ett torkarblad och lär dig svenska:naughty:

Metal_boy_
2006-08-20, 21:39
SOCH the FOCH.

internethjälten
2006-08-20, 22:47
Har du vägen förbi JKPG kan jag kollat
upp den åt dig, kört och mekat med fordar
i 15 år.

Perry_G
2006-08-21, 06:21
gaslägessensorn är den som känner av hur mkt tryck du har på pedalen, sitter mittemot gaswiren i mitten av motorn ?

jag tror vi snackar om samma sak... (gasreglagessensor = gaslägessensorn) ????

Den sitter iaf på insuget och är givetvis ansluten till spjället. Men som sagt, prova tjuvluft först - sen TPS (gaslägesgivare).

Fettecke
2006-08-21, 20:00
det var Inte reglagessensorn, det var elektroniken till tomgångsreglatorn(?)... funkar relativt bra nu, föriutom att den hackar på låga varv när det inte är något gaspådrag, kanske bilen är allmänt för klen för att driva den?

Wayfaerer
2006-08-21, 21:00
Lambdasonden skulle jag gissa på eftersom jag haft liknande problem med en Ford Escort. Rengör alt. byt ut.

Liten Men Fet
2006-08-21, 21:07
Lambdasonden skulle jag gissa på eftersom jag haft liknande problem med en Ford Escort. Rengör alt. byt ut.

Kan vara massor med saker som orsakar det problemet. Kolla efter vakuumläckor är ju billigt och effektivt. Orsakar ofta småfel och dålig gång.