handdator

Visa fullständig version : Lite frågor

Beazt
2006-08-19, 18:43
Tjena ska ställa lite frågor jag undrar över:

!!Ska vara för att få så optimal träning som möjligt!!

1: Hur många olika grupper borde jag träna varje pass?
2: Hur många set & reps? (Inte nybörjare)
3: Mest effektiva triceps övningen? (Inofficiellt/Officiellt)
4: Mest effektiva trapezius övningen (Inofficiellt/Officiellt)

Beazt
2006-08-19, 18:48
EDIT:

5: Bästa magövningen (får ont i svanken när jag gör situps, vad är fel?)
6: Hur mycket räcker det med att jag äter efter ett hårt pass?

*flex*
-Beazt

Jorgen
2006-08-19, 18:51
Tjena ska ställa lite frågor jag undrar över:

!!Ska vara för att få så optimal träning som möjligt!!

1: Hur många olika grupper borde jag träna varje pass?
2: Hur många set & reps? (Inte nybörjare)
3: Mest effektiva triceps övningen? (Inofficiellt/Officiellt)
4: Mest effektiva trapezius övningen (Inofficiellt/Officiellt)
5: Bästa magövningen (får ont i svanken när jag gör situps, vad är fel?)
6: Hur mycket räcker det med att jag äter efter ett hårt pass?

1: Minst en.
2: Lagom många. Variera dig.
3: Liggande tricepsextention, frenchpress, dips, smalbänk. Den du trivs bäst med.
4: Shurgs.
5: Cablecrunches, hängande benlyft, div magmaskiner. Den du trivs bäst med.
6: Ställ dne frågan i kostdelen av forumet.

SWETiger
2006-08-19, 19:27
Optimal träning beror väldigt mycket på vad ditt mål med träningen är och vad du tycker är skönt/kul att träna. Väldigt individuellt kan det bli med andra ord, att pröva sig fram är en bra idé.

Utav den reserch jag själv gjort i diverse forum har jag kommit fram till ett par tänkvärda argument:
1: Ju större del av kroppen du aktiverar deto mer hormonell respons, men samtidigt kan det bli svårt att träna med bibehållen intensitet under passet med för stor träningvolym.
2: Variation förnöjer, variera i perioder eller mellan träningspass. Kroppen vänjer sig om du kör för ensidigt och variera även övningar och andra parametrar när du känner att det behövs. Finns trådar här i froumet som hänvisar till hur effektivt muskelfibrer med mera generellt aktiveras beroende på antal repetitioner. Totala träningsvolymen under ett träningspass beror naturligtvis också på dina mål.
3: Själv tycker jag inte man rata den gamla hederliga tricepspressen, väldigt bra sätt att klämma ut det där lilla sista. Annars är Jorgens rekommendationer stabila basövningar.
4: Ja mycket mer än shrugs kan jag inte komma att tänka på än möjligvis att tunga marklyft kan vara ett bra komplement om du ändå kör den typen av övningar.
5: Lägger också till crunches på fitnessboll som en höjdare, riktigt skön isolationsövning och svår att misslyckas med.

SWETiger
2006-08-19, 19:33
Kan tillägga att jag inte är en expert på området, detta är som sagt information jag snappat upp när jag utformade med eget träningsschema.

L-Sami
2006-08-19, 21:37
4. Prone Incline Hantel Shrug

Sonny
2006-08-19, 21:44
4. Prone Incline Hantel Shrug..och nu sitter den stackars trådskaparen där och tänker "wtf?"

Jorgen
2006-08-19, 21:53
..och nu sitter den stackars trådskaparen där och tänker "wtf?"
Han är inte ensam.

Wtf? :confused:

pragmatist
2006-08-19, 21:54
Jag rekommenderar power shrugs för trapezius, d.v.s. en ganska kraftigt cheatad shrug (böj ordentligt på benen) så du kan använda mer vikt än vanliga shrugs.

Sonny
2006-08-19, 22:18
Han är inte ensam.

Wtf? :confused:Precis men detta ger El Salami en utmärkt chans att glänsa! :D

Timme
2006-08-19, 23:09
Jag rekommenderar power shrugs för trapezius, d.v.s. en ganska kraftigt cheatad shrug (böj ordentligt på benen) så du kan använda mer vikt än vanliga shrugs.

Den lär vara fin! Måste provas!

Damien Thorne
2006-08-20, 03:07
4. Prone Incline Hantel Shrug

Testar lite översättning för att förstå vad det är för nåt.

Prone = Framåtlutad
Incline = Nedåtlutande

Ahh.. Då förstår jag. :D

Man ligger på mage på en lutad bänk (huvudet uppåt) och kör shrugs med hantlar.

Beazt
2006-08-20, 08:21
Men isof borde det väl ta mer på latsen tycker jag? Bli någon slags liknande rodd-övning?

Tack alla för era rekommendationer, kom gärna med fler! :hbang:

-Beazt

Sonny
2006-08-20, 10:17
Men isof borde det väl ta mer på latsen tycker jag? Bli någon slags liknande rodd-övning?Inte om du arbetar med trapz, du rycker juh bara på axlarna så att säga, du drar inte vikten hela vägen upp och böjer armbgåsleden, eller hur man ska uttrycka det.