Logga in

Visa fullständig version : Köttiga maträtter till en vegetarian! Tips?

Dragon
2006-08-19, 18:25
Hej!

Jag har en vän som jag ska försöka konvertera till köttätare. Tragiskt nog så känner sig denna person äcklad av kött och äter således det inte. Men hon har lovat att försöka. Så nu söker jag lite köttiga recept som man gradvis kan konvertera vegetarianer med.
Ett recept på eran blodigaste stek kanske inte är någon bra idé att börja med. Men kanske någonting lätt men inte med kött som huvudingrediens utan lite mer undanskymt. Bara för att komma över den psykologiska spärren att äta kött.

Så har ni några tips :Virro

mvh
Drake

regus
2006-08-19, 20:14
Gör något av kycklingfärs, kalla det (insert name here) och säg att det är något nytt från Kina.

När hon har käkat upp, hoppar du upp på stolen och skriker.

"Nu åt du kött din peta-anhängare!"

Jacky
2006-08-19, 20:28
fisk brukar vara en bra start...gör en köttfärsås med hälften qourn och hälften tonfisk...gott!

Milia
2006-08-20, 07:42
Jag tycker nog kyckling (eller fisk som jacky sade, fst det har ju en mer dominant smak)är det lättaste att börja med så gjorde jag.
Köttfärs går ju att blanda ut med quornfärs.
Leverpastej, smakar ju inte direkt köttigt heller, även om det är animaliskt.

Jacky
2006-08-20, 08:16
Om du gör en kryddstark wok med färsk broccoli, vattenkastanjer, bambuskott etc samt små bitar av kyckling i så lär smaken inte kännas nämnvärt. Färska grönsaker har mer tugg-motstånd, vilket gör att kycklingen inte märks så mkt - "en i mängden"

nutz
2006-08-20, 12:25
Fattar inte varför man ska äta kött när man blir äcklad av det

Dragon
2006-08-20, 17:59
Fattar inte varför man ska äta kött när man blir äcklad av det

Se det som ett vad. :)

Dragon
2006-08-20, 21:51
Har ni några smarriga recept ni vill dela med er av?

Max
2006-08-20, 22:13
Makrill i tomat på macka kan väl knappast äckla någon :)

Dragon
2006-08-20, 22:58
Makrill i tomat på macka kan väl knappast äckla någon :)
Makrill i tomatsås har ju som bekant en väldigt stark smak. Och för någon som inte vanligtvis äter fisk och kött tror jag inte det är någon bra idé. Men gott är det!
Några andra tips?

LadyG
2006-08-21, 00:04
Kyckling, som flera sagt, är i sig inte så smakrikt och konsistensen inte särskilt dominant. Om du inte är förtjust i wok (enkelt, lätt och gott) kan du göra en paj:

1,5 dl vetemjöl
50 g smör
1 msk vatten
1,5 msk Old El Paso Jalapeños, hackade
0,5 st grillad kyckling
1 st gul lök
150 g färska champinjoner
margarin
100 g philadelphiaost
0,5 burk Old El Paso Thick´n Chunky Original Salsa
200 g cheddarost
200 g isbergssallad
3 st tomat(er)
250 g gurka

Tillagning:

1. Sätt ugnen på 225°C. Gör pajdegen: Blanda mjöl och smör till en grynig massa i en bunke eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut pajdegen i en smord ugnssäker form, och grädda ca 10 min.

2. Rensa kycklingen och skär den i mindre bitar. Hacka löken och skiva champinjonerna. Bryn kyckling, lök och champinjoner i en stekpanna. Tillsätt salsa och Philadelphiaost. Rör om väl!

3. Riv osten. Bred ut jalapeños och kycklingröra i pajskalet. Strö över osten.

4. Gratinera 10-15 min eller tills osten smält. Servera med Old El Paso Picante Salsa Dip eller Thick´n Chunky Original Salsa och en grönsallad.

Dragon
2006-08-21, 10:26
Kyckling, som flera sagt, är i sig inte så smakrikt och konsistensen inte särskilt dominant. Om du inte är förtjust i wok (enkelt, lätt och gott) kan du göra en paj:

1,5 dl vetemjöl
50 g smör
1 msk vatten
1,5 msk Old El Paso Jalapeños, hackade
0,5 st grillad kyckling
1 st gul lök
150 g färska champinjoner
margarin
100 g philadelphiaost
0,5 burk Old El Paso Thick´n Chunky Original Salsa
200 g cheddarost
200 g isbergssallad
3 st tomat(er)
250 g gurka

Tillagning:

1. Sätt ugnen på 225°C. Gör pajdegen: Blanda mjöl och smör till en grynig massa i en bunke eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut pajdegen i en smord ugnssäker form, och grädda ca 10 min.

2. Rensa kycklingen och skär den i mindre bitar. Hacka löken och skiva champinjonerna. Bryn kyckling, lök och champinjoner i en stekpanna. Tillsätt salsa och Philadelphiaost. Rör om väl!

3. Riv osten. Bred ut jalapeños och kycklingröra i pajskalet. Strö över osten.

4. Gratinera 10-15 min eller tills osten smält. Servera med Old El Paso Picante Salsa Dip eller Thick´n Chunky Original Salsa och en grönsallad.

Tackar låter fantastiskt gott. Skall provas.