handdator

Visa fullständig version : Blivande Ingenjörer och Ingenjörs studerande titta hit.

martin_vbg
2006-08-18, 23:33
Jag är påväg att börja mitt första år på ett Högskole Ingenjörsprogram 120p. Jag har några frågor som hade varit bra att få svar på.

Hur är det egentligen med förberedande matematik? Jag har ju fått hem lite papper som jag ögnat igenom lite halvt, är det något som är viktigt att göra eller kommer man ha tid med det under nollningen?
Det finns väl något som kallas "propp?" som går under nollningen har jag för mig. För de som behöver ta upp lite grundläggande matematik om man mot förmodan har glömmt allt, precis som jag har gjort :Virro

Som vanligt så är jag inte ute i god tid med förberedning eftersom jobb och annat har hindrat. Därför undrar hur jag ska göra för att få så bra baskunskap inom området de här tre dagarna innan nollningen börjar, ska jag gå igenom papperena jag fått från chalmers precis som det står och bli helt knasig i huvudet av all information som kommer in. Eller finns det något knep man ska köra på, typ bara läsa vissa delar som är viktiga.

:bow:

/Martin

The_RobRoy
2006-08-18, 23:38
Tror inte matten är lika allvarlig för er högskoleingetgörer som för oss civil, men visst matten är tuff för många i början och det ända sättet att lära sig är att sätta sig ner och jobba med det.

Lycka till med studierna!

ante
2006-08-18, 23:38
Fräscha upp lite längre integraler - partiell integrering, diffekvationer med lite krångligare högerled och lär dig alla standardvärden för sinus, cosinus och tangens. Du kommer inte få ha formelsamlingar på tentor osv så mitt tips är att köra på alla tal du hinner, ju mer desto bättre. Resten går de igenom, ovanstående tar de för givet att du kan. Så var det för mig iaf.

Hur länge sen var det du läste matte?

Xath
2006-08-18, 23:41
Mitt råd lyder som följer - kör igenom så mycket du bara kan av de papper du fått hem.

Visst, det är inga probem med att snappa upp denna info under de första veckorna, men om du (som jag var) är en newbie som kanske just flyttat hemifrån är det ingen dum ide att ha detta på det torra.

Finns många saker som kräver ens uppmärksamhet utöver matte de första 3-4 veckorna :)

martin_vbg
2006-08-18, 23:43
Fräscha upp lite längre integraler - partiell integrering, diffekvationer med lite krångligare högerled och lär dig alla standardvärden för sinus, cosinus och tangens. Du kommer inte få ha formelsamlingar på tentor osv så mitt tips är att köra på alla tal du hinner, ju mer desto bättre. Resten går de igenom, ovanstående tar de för givet att du kan. Så var det för mig iaf.

Hur länge sen var det du läste matte?

Det var bara ett år sen, men jag har väldigt lätt för att glömma. Men det räcker med att jag ser det en gång så kommer det. Jag har aldrig haft svårt för matten.
Men jag har väldigt lätt för att glömma formler och sånt under längre uppehåll från matten det är det som är lite jobbigt för mig så jag behöver egentligen bara göra något tal/kapitel tror jag för att hjärnan ska komma igång, kommer det att räcka för att sedan lära mig det mer djupt under nollningsperioden?

ante
2006-08-18, 23:47
Det var bara ett år sen, men jag har väldigt lätt för att glömma. Men det räcker med att jag ser det en gång så kommer det. Jag har aldrig haft svårt för matten.
Men jag har väldigt lätt för att glömma formler och sånt under längre uppehåll från matten det är det som är lite jobbigt för mig så jag behöver egentligen bara göra något tal/kapitel tror jag för att hjärnan ska komma igång, kommer det att räcka för att sedan lära mig det mer djupt under nollningsperioden?

Jadå, då är det lugnt. Tänkte mer på om det hade varit 5-6år sedan du ens räknat något, då kan det vara läge att fräscha upp. Lycka till med studierna!

martin_vbg
2006-08-18, 23:47
Mitt råd lyder som följer - kör igenom så mycket du bara kan av de papper du fått hem.

Visst, det är inga probem med att snappa upp denna info under de första veckorna, men om du (som jag var) är en newbie som kanske just flyttat hemifrån är det ingen dum ide att ha detta på det torra.

Finns många saker som kräver ens uppmärksamhet utöver matte de första 3-4 veckorna :)

Hehe, jag antar att det kommer vara en hel del annat som lockar än att sitta hemma i lägenheten och nöta matte de första veckorna :) Men är man dum som jag och börjar sent så för man väl ta straffet och ägna någon kväll hemma, tyvärr.
Bott hemifrån har jag gjort innan och jag har redan fixat med allt sånt så det kommer inte bli något problem att få iordning den biten. Jag förstår de som bott hemma hela livet att det blir en smärre chock att göra mat/städa/plugga direkt, det är ett stort ombyte jämfört när mamma gjorde maten och torkade en i rumpan.

martin_vbg
2006-08-18, 23:49
Jadå, då är det lugnt. Tänkte mer på om det hade varit 5-6år sedan du ens räknat något, då kan det vara läge att fräscha upp. Lycka till med studierna!

Tackar tackar för svaren :)

Nu har lite av ångesten släppt från bröstet, har varit lite nervös för just det här. Ju längre man drar på det ju jobbigare blir det att starta upp det känns det som. Men imorgon så står 8h nötande på schemat sen får det bli lite på måndag med.

Jox
2006-08-18, 23:50
Du kan ta det lugnt. Som sagt ni får räkna lite "proppen" matte och helt upp till en själv hur pass mycket du vill refresha/angagera dig.

Man fick senare göra ett proppen prov där man fick tillgodoräkna 1 poäng till första tentan om man fick visst antal poäng. Vet dock inte hur det är där du ska gå.

Gör exjobbet på datateknik/dataingenjör själv. Ska "bara" skriva klart rapporten :)

mangs
2006-08-18, 23:54
Kanske lite sent nu men bättre sent än aldrig. ;)

Mitt råd är att du pluggar på ordentligt nu så att du kommer hyffsat förberedd till "propp". Under nollningen finns det mycket annat som lockar och när den är över så sätter ni igång direkt. Om man inte är helt uppdaterad är det då lätt att man hamnar på efterkälken om man inte orkar plugga dygnet runt.

Min erfaranhet är att första halvåret på högskola är då du skall lägga ner mest energi och bygga en stark grund. Med denna grund kan du sen lkättare ta dig igenom resten av tiden. Lycka till med pluggandet och se nu till att ha en kul tid också!:thumbup:

martin_vbg
2006-08-19, 00:06
Kanske lite sent nu men bättre sent än aldrig. ;)

Mitt råd är att du pluggar på ordentligt nu så att du kommer hyffsat förberedd till "propp". Under nollningen finns det mycket annat som lockar och när den är över så sätter ni igång direkt. Om man inte är helt uppdaterad är det då lätt att man hamnar på efterkälken om man inte orkar plugga dygnet runt.

Min erfaranhet är att första halvåret på högskola är då du skall lägga ner mest energi och bygga en stark grund. Med denna grund kan du sen lkättare ta dig igenom resten av tiden. Lycka till med pluggandet och se nu till att ha en kul tid också!:thumbup:

Tack det var ett givande svar.
Jag ska försöka njuta så mycket av nollningen som möjligt det är ju något man hört mycket positivt om :) Men däremot så vill jag inte heller spoliera mina studier pga. två veckors roligheter. Jag får väl göra en kompromiss och plugga halva nollningen och ha kul andra halvan. Precis som du säger så verkar det som första halvåret är det mest kritiska, klarar man inte alla poäng då måste det vara jobbigt att gå vidare. Däremot om man kuggar lite senare kanske inte gör så mycket för då har man förmodligen mer koll på vad som krävs och hur man ska räta till det.

Nej nu får jag gå och lägga mig, ska ju upp tidigt och göra så mycket som möjligt av min vakna tid imorgon.

Arf Pingvin
2006-08-19, 00:10
Ha kul under nollningen, ingenjörsmatten är inte svårare än att du kan ta igen eventuella brister i grundskolematten under första läsperioden. Men vad du än gör, slira inte med matten första året skulle jag säga. Det blir väl en eller två kurser på vårterminen också. Fixar man bara första året så är det lugnt sen, roligare kurser etc. Ta ett hundår i början.