handdator

Visa fullständig version : Jon Nödtveidt är död?

1986
2006-08-18, 17:23
enligt den här sidan har Jon från dissection tagit livet av sig:

http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=56681

mathor
2006-08-18, 17:30
Falskt rykte.

Kaboffastar
2006-08-18, 17:31
och vem faaaaaaan är Jon Nödtveidt?

Pudzianovski
2006-08-18, 17:40
RIP
Jon Nödtveidt
1975-2006
Kondoleanser från
Sound Pollution
& Black Lodge

http://www.soundpollution.se/

Mental
2006-08-18, 17:40
dissections forum är nere :(

Slartibartfast
2006-08-18, 17:47
och vem faaaaaaan är Jon Nödtveidt?

Klicka på länken i första posten och försök dig sedan på en vild gissning. ;)

Hades
2006-08-18, 17:48
Verkar ju ha varit en trevlig kille.

Dissector
2006-08-18, 17:58
What ...... THE.... HELL?!?!?!?

För er som inte vet: The mästare

http://www.dissection.nu/live/gallery/Hovet/IMG_4219.jpg

Dissector
2006-08-18, 18:11
Verkar ju ha varit en trevlig kille.

Faktiskt mycket trevlig. Träffade honom på Motala metalfestival förra året.
Ytligt sett var han trevlig.

Men shit! Jag är helt tagen nu... Jon Nödtveidt skapade ju min absoluta favoritmusik. Mitt Nr:1-band. Crap.

Vafan gör man? Nåja, liten chock, men är samtidigt inte så förvånad. Jon var mycket seriös i sina grejer, och jordalivet var väl det absolut minst värdefulla.

MasterChief
2006-08-18, 18:30
Tråkigt. :(

RIP

Sonny
2006-08-18, 18:46
Asså, nej, varför då?

Jävla skit, fel människor följer the freezing moon :(

Dissector
2006-08-18, 18:52
Asså, nej, varför då?

Jävla skit, fel människor följer the freezing moon :(

Nåja, om ryktet är sant, så hade han nog iallafall anledning att göra det.

Kolozzeum Black Metal Mafia ordnar med minnesgig, med maffian själv på scenen!

Vågar ju inte riktigt vara säker ännu. Väntar på officiell bekräftelse.

Whistler
2006-08-18, 20:09
Ytterligare en länk, dock inte en bekräftelse: http://www.metal-rules.com/news.php?months=2006-08#3153

Jag hörde ryktet i tisdags, då om att han tagit sitt liv i söndags. Startade en och postade i ett par trådar på Helgon och Lunarstorm, men intresset att bekräfta verkar vara litet, moderatorerna skriker bara "Spekulationer! Ta bort!" och låser trådarna och/eller tar bort dem, vilket troligen bara ökar spekulationerna och ryktesspridningen.

SoundPollution skickade dock ut ett massmeddelande till sin mailinglista där det Pudzianovski postade stod, så det känns ju lite som en bekräftelse.

Mycket tyder på att det var ett sedan länge planerat självmord, då Jon gav bort alla sina gitarrer (ni som, liksom jag, är musiker vet att då är det fan på allvar) och då spelningen 24:e juni i år officiellt var den sista Dissection gjorde, och också enda gången som material från senaste albumet Reinkaos spelades live.

Jag vet inte mycket om Freezing Moon och dess medlemmar och filosofier, så därom kan jag inte uttala mig.

Jävligt synd är det i alla fall... Har suttit i några dagar nu med Where Dead Angels Lie på repeat och funderat över livet. Hemskt när en så stor låtskrivare går i graven. *cry*

Kwon
2006-08-18, 20:10
Tråkigt

Sonny
2006-08-18, 20:27
Jag vet inte mycket om Freezing Moon och dess medlemmar och filosofier, så därom kan jag inte uttala mig.Jag syftade på Mayhems låt "Freezing moon". Att "follow the freezing moon" ska enligt sägnen betyda att man tar livet av sig.

mathor
2006-08-18, 20:36
Nu börjar jag nästan tvivla på att det är ett falskt rykte. Nu verkar jag säkert cynisk, men jag tror hans eventuella död kommer att göra mycket mer för Dissection än om han hade fortsatt leva. Legenden lever.

Rock'nRoll
2006-08-18, 21:43
Jävlat vad ännu mera "kvlt" Dissection kommer bli nu.

grisbil3n
2006-08-18, 21:55
Jävlat vad ännu mera "kvlt" Dissection kommer bli nu.

Damn sure, finns ingen mer mäktig musik. Jag säger inte mer bra musik men definitivt mer mäktig. För mig dårå :(

Huvah!

Bigsize
2006-08-18, 22:17
Fruktansvärt synd om det stämmer. Dissection har alltid haft en plats i min smak och jag såg mer eller mindre fram emot att höra dem spela någon gång längre fram nu när Jon faktiskt kommit ut. :(

Dissector
2006-08-18, 22:29
http://www.dissection.nu

R . I . P

ugglan
2006-08-18, 22:39
:(

mathor
2006-08-19, 00:21
http://www.dissection.nu/media/angels-video-mpeg1.mpeg

Empe
2006-08-19, 00:33
http://www.dissection.nu

R . I . P

As our brother's goal in life and death never was to "Rest in Peace"

Så inge R.I.P där inte, om hans önskan var att inte vila i frid så ska vi inte önska honom frid i livet efter det här.

Dissector
2006-08-19, 12:43
http://www.expressen.se/index.jsp?a=660390
http://www.expressen.se/index.jsp?a=660394

Står lite på aftonbladet också.

Enligt expressen skjutit sig själv. Verkar ha varit ganska högtidligt på något sätt, åtminstone för honom själv.

Önskar honom då "victories in all battles to come" istället för att "Vila i frid" =)

Big_Vik
2006-08-19, 13:29
Fan

=(

Sonny
2006-08-19, 13:56
Fick just reda på att han bodde och hittades 10min från mig :(

Coldsmith
2006-08-19, 14:50
var visst morddömd också för ett hatbrott mot en homosexuell kille

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,873862,00.html

RIP? No way. Burn in hell!

MasterChief
2006-08-19, 14:59
var visst morddömd också för ett hatbrott mot en homosexuell kille

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,873862,00.html

RIP? No way. Burn in hell!

Också läst en del om det där. Det visste jag faktiskt inte. Verkar varit rejält störd.

Groggen
2006-08-19, 15:02
En mördare tog sitt liv. Det hade definitivt räckt med att han "bara" tagit sitt eget liv, för det är ju det enda han har rätt till.

Pudzianovski
2006-08-19, 15:05
Han dömdes för medhjälp till mord, inte mordet i sig.

Groggen
2006-08-19, 15:06

Han ska lik förbannat ge fan i att hjälpa till att mörda andra. Det har han knappast rätt till. Nu är det två liv åt helvete.

Chris
2006-08-19, 15:09
Fan vad synd, jobbade tillsammans med trummisen i bandet. Det gick så jävla bra för dem nu och så händer detta? :(

Killen verkar vara helt störd, men bra musik gjorde han.

Fettecke
2006-08-19, 15:11

*spekulation*
iom. att han fick 7/10 år så lär detju inte ha varit långt ifrån att det var han som utförde dådet...

Tragiskt med självmord iaf. Så förbannat egoistiskt

mathor
2006-08-19, 16:12
Tur att så många som inte har någon koll alls på läget uttalar sig, i vanligt ordning.

Coldsmith
2006-08-19, 16:19
Tur att så många som inte har någon koll alls på läget uttalar sig, i vanligt ordning.

Du får väl upplysa dom andra då. Var han oskyldig trots att han berättade om händelsen? Eller? Eller förtjänade den homosexuella mannen att bli mördad kanske? Låt höra, o du upplyste människa :)

mathor
2006-08-19, 16:27
Du får väl upplysa dom andra då. Var han oskyldig trots att han berättade om händelsen? Eller? Eller förtjänade den homosexuella mannen att bli mördad kanske? Låt höra, o du upplyste människa :)

Jag förstår att du blir provocerad eftersom du är homosexuell, men se dokumentären om mordet istället. Det hade mer med satanism än med homofobi att göra.

Coldsmith
2006-08-19, 16:32
Jag förstår att du blir provocerad eftersom du är homosexuell, men se dokumentären om mordet istället. Det hade mer med satanism än med homofobi att göra.

Jag blir snarare upprörd för att han är en jävla mördare.

Men ok, det hade med satanism att göra. Då är det ju lugnt *screwy*

Dock står det såhär: "Mordet var dock inget ritualmord utan Josef Ben Meddaour mördades på grund av sin sexuella läggning.
Nödtveidt och hans kamrat uppgav att de provocerats av Josef Ben Meddaour."

Ett klart hatbrott. Även om man gjorde ett ritualmord utav det hela.

Så för mig kan han helt enkelt brinna i helvetets bakgårdar.

mathor
2006-08-19, 16:34
Jag blir snarare upprörd för att han är en jävla mördare.

Men ok, det hade med satanism att göra. Då är det ju lugnt *screwy*

Dock står det såhär: "Mordet var dock inget ritualmord utan Josef Ben Meddaour mördades på grund av sin sexuella läggning.
Nödtveidt och hans kamrat uppgav att de provocerats av Josef Ben Meddaour."

Ett klart hatbrott. Även om man gjorde ett ritualmord utav det hela.

Så för mig kan han helt enkelt brinna i helvetets bakgårdar.

Bra slutsatser du drar. Jag avundas din analytiska förmåga och källkritik mot aftonbladet etc.

Coldsmith
2006-08-19, 16:36
Bra slutsatser du drar. Jag avundas din analytiska förmåga och källkritik mot aftonbladet etc.

Vad menar du egentligen? Att han är oskyldig? Att det är lugnt om det "bara" var ett satanistmord? Hur tänker du egentligen? Kläm ur dig vad du menar istället för att säga att jag inte har någon analytisk förmåga.
Han är en mördare (nåja, medhjälpare till mord). Att han är så pantad att han gör nån satanistgrej av det hela gör ju inte saken bättre direkt.

Sonny
2006-08-19, 16:44
Mathor, förstår inte hur du orkar.

mathor
2006-08-19, 16:45
Jag menar att det var ett satanistiskt mord, i linje med hans satanistiska självmord. Hans satanistiska religion (i kombination med någon form av psykisk störning) förklarar mordet och självmordet. Jag har aldrig skrivit att det är okej, bara att det är dumt att dra förhastade slutsatser om hatbrott mot homosexuella efter att ha läst en artikel på aftonbladet. Förstår du nu?

mathor
2006-08-19, 16:46
Mathor, förstår inte hur du orkar.

Gick inte det senaste fram orkar jag inte mer, nej.

Coldsmith
2006-08-19, 16:47
Jag menar att det var ett satanistiskt mord, i linje med hans satanistiska självmord. Hans satanistiska religion (i kombination med någon form av psykisk störning) förklarar mordet och självmordet. Jag har aldrig skrivit att det är okej, bara att det är dumt att dra förhastade slutsatser om hatbrott mot homosexuella efter att ha läst en artikel på aftonbladet. Förstår du nu?

Han har ju sagt själv att han provocerades av hans sexuella läggning. Därav slutsatsen att det var ett hatbrott.

Förstår du nu?

För övrigt tycker jag inte det spelar nån roll. Han var en mördare helt enkelt.

Whistler
2006-08-19, 16:55
Jag syftade på Mayhems låt "Freezing moon". Att "follow the freezing moon" ska enligt sägnen betyda att man tar livet av sig.

Haha, ja, det har du ju rätt i.

Jag blandade ihop det med MLO (Misanthropic Luciferian Order), som han var medlem i.

Till er som diskuterar mordet som Nödtveidt var inblandad i så har jag bara en sak att säga: Vad är det för jävla samhälle vi lever i när en brottsling AVTJÄNAT ett fängelsestraff som han ådömts i domstol och folk fortsätter gå på om det? På er låter det som om han inte suttit en dag bakom galler och att han gick fri som han önskar och kan göra det när som helst igen.

Vem som helst kan bli provocerad, har man sen lite alkohol och amfetamin i blodet, som här var fallet, så finns ju inte riktigt samma spärrar som vanligt. Att det var en homosexualistisk provokation är ju beklagligt, då de redan är utsatta som det är. Jag ursäktar inte Nödtveidts brott, dock ställer jag mig frågande till att folk fortsätter jävlas med någon som redan sonat sina brott.

För mig var Jon Nödtveidt en stor musiker och som professionell såg jag upp till honom. Vad han gör på sin fritid är/var upp till honom och det har inte jag med att göra.

Coldsmith
2006-08-19, 17:02
Vem som helst kan bli provocerad, har man sen lite alkohol och amfetamin i blodet, som här var fallet, så finns ju inte riktigt samma spärrar som vanligt.

har man inte nog med spärrar då så ska man inte intaga sånt. Kort och gott. Det är ingen somhelst ursäkt.

ja, han har avtjänat straffet. Men han är fortfarande en mördare. Tråkigt nog men så är det. Speciellt då det är under dom här omständigheterna. Det var inte ett dråp det här. Utan ett regelrätt brutalt mord.

Och de som nu inte tror att det har nåt med homosexuella att göra ( =hatbrott) så finns ju boken No Tears For Queers att läsa.

Men visst, en död människa är en tragedi för många. Jag har medlidande med anhöriga. Men inte för mördaren själv.

Och han har inte sonat sitt brott, han har bara avtjänat sitt straff

Dissector
2006-08-19, 17:05

Massmedia framställer det som ett hatbrott mot homosexualitet, men det är väl på sätt och vis att vrida på det lite. Han var enligt dom väldigt påstridig och lät sig inte avvisas när de sa åt honom, och tillslut bestämde de sig för att göra något åt honom. De ändrade attityd, tog med honom till (har jag för mig) Jon's lägenhet, där en av dom sprang ner och stoppade på sig en vanlig pistol och en elpistol. Sedan övertalade dom honom att följa med upp på Ramberget i Göteborg, för att kolla på utsikten eller vad som. Där uppe försökte de först paralysera honom med elpistolen, vilket inte gick. När han sedan började springa hann en av dom skjuta honom med två skott.
Att det blev så har väl delvis att göra med att de hade dragit en del amfetamin innan.

Polisen kom dom på spåret ett halvår senare p.g.a en sur flickvän till en av dom. Vem som faktiskt sköt skotten vet vi väl inte, men det mesta pekar på Vlad (den andre killen). Enligt domstolen blev det så också. Jon dömdes för medhjälp till mord och olaga vapeninnehav.

Jag skulle inte se det som ett hatbrott i sig. Tror knappast en homosexuell kvinna som blir antastad och klängd på av en heterosexuell man, och sedan mördar honom, anklagas för hatbrott mot heterosexuella (om man nu kan bli det).

Han har ju sagt själv att han provocerades av hans sexuella läggning. [...]

Har han verkligen sagt det? Att det var läggningen han blev provocerad av? Tror de hade lämnat honom ifred om han inte klängt på dom.

Coldsmith
2006-08-19, 17:09
Massmedia framställer det som ett hatbrott mot homosexualitet, men det är väl på sätt och vis att vrida på det lite. Han var enligt dom väldigt påstridig och lät sig inte avvisas när de sa åt honom, och tillslut bestämde de sig för att göra något åt honom. De ändrade attityd, tog med honom till (har jag för mig) Jon's lägenhet, där en av dom sprang ner och stoppade på sig en vanlig pistol och en elpistol. Sedan övertalade dom honom att följa med upp på Ramberget i Göteborg, för att kolla på utsikten eller vad som. Där uppe försökte de först paralysera honom med elpistolen, vilket inte gick. När han sedan började springa hann en av dom skjuta honom med två skott.
Att det blev så har väl delvis att göra med att de hade dragit en del amfetamin innan.

Polisen kom dom på spåret ett halvår senare p.g.a en sur flickvän till en av dom. Vem som faktiskt sköt skotten vet vi väl inte, men det mesta pekar på Vlad (den andre killen). Enligt domstolen blev det så också. Jon dömdes för medhjälp till mord och olaga vapeninnehav.

Jag skulle inte se det som ett hatbrott i sig. Tror knappast en homosexuell kvinna som blir antastad och klängd på av en heterosexuell man, och sedan mördar honom, anklagas för hatbrott mot heterosexuella (om man nu kan bli det).

Har han verkligen sagt det? Att det var läggningen han blev provocerad av? Tror de hade lämnat honom ifred om han inte klängt på dom.

DOm hade nog inte gjort detsamma om det var en kvinna som var efterhängsen. Eller hur?
Men nu var det en homosexuell man, och då kunde man lura, tortera och mörda.
Låter som ett hatbrott för mig. Knappast självförsvar. Att lura upp någon nånstans för att tortera och mörda, det är överlagt mord, inte nån sorts försvar mot en efterhängsen människa.

Dissector
2006-08-19, 17:09
Fan vad synd, jobbade tillsammans med trummisen i bandet. Det gick så jävla bra för dem nu och så händer detta? :(

Det var över med Dissection ändå. Gigen i sommar var menade som dom sista. Reinkaos-plattan skulle avsluta det som var påbörjat och avbröts av mordet och fängelsestraffet.

Dissector
2006-08-19, 17:16
DOm hade nog inte gjort detsamma om det var en kvinna som var efterhängsen. Eller hur?
Men nu var det en homosexuell man, och då kunde man lura, tortera och mörda.
Låter som ett hatbrott för mig. Knappast självförsvar. Att lura upp någon nånstans för att tortera och mörda, det är överlagt mord, inte nån sorts försvar mot en efterhängsen människa.

Självförsvar var det givetvis inte. Mannen var inte våldsam mot dom. Så visst var det ett rent mord.

Kan inte veta säkert om de hade gjort det mot en kvinna, men det är inte helt omöjligt. Dessutom så stördes de väl mer av mannen eftersom de enligt sig själva äcklades av hans raggningsförsök. De fann väl det ganska obehagligt och då blev ännu mer sura när han inte lät sig avvisas än de skulle blivit annars.

Hatbrott skulle jag nog snarare kallat det om de simpelt träffat honom, fått reda på att han var homosexuell, och därefter mörda honom för det, utan att han gjort några närmanden.
Men ja, det hade ju på sätt och vis att göra med hans sexuella läggning, men homosexualiteten var ju inte anledningen i sig till varför de mördade honom.

Whistler
2006-08-19, 17:20
har man inte nog med spärrar då så ska man inte intaga sånt. Kort och gott. Det är ingen somhelst ursäkt. Och han har inte sonat sitt brott, han har bara avtjänat sitt straff

Då så... Vänligen läs detta igen: Jag ursäktar inte Nödtveidts brott, dock ställer jag mig frågande till att folk fortsätter jävlas med någon som redan sonat sina brott.

Det jag skrev var sannerligen inga ursäkter, däremot redogörande orsaker.

Faktum är att när man avtjänat ett straff så har man sonat det brottet, rättsligt och samhälleligt. Ur vilka synvinklar anser du att han inte sonat? Religiöst? Moraliskt? Vad du nu än har för religion, om någon, så är det ju upp till dig att uttrycka dig om det, dock får du inte ta illa vid dig om någon annan som följer en annan religion inte håller med dig. Moraliskt sett så följer det som jag som om rättväsende och samhällelig syn samma linje, till viss del även religiöst, eftersom vårt samhälle bygger på etik och moral baserat ur protestantisk kristendom och samhällets värderingar är det som är grunden till lagstiftningen.

Om någon har sonat sitt brott enligt svensk lagstiftning, så undrar jag vad som finns kvar att sona, med tanke på det jag skrev ovan.

Coldsmith
2006-08-19, 17:25
Då så... Vänligen läs detta igen:

Det jag skrev var sannerligen inga ursäkter, däremot redogörande orsaker.

Faktum är att när man avtjänat ett straff så har man sonat det brottet, rättsligt och samhälleligt. Ur vilka synvinklar anser du att han inte sonat? Religiöst? Moraliskt? Vad du nu än har för religion, om någon, så är det ju upp till dig att uttrycka dig om det, dock får du inte ta illa vid dig om någon annan som följer en annan religion inte håller med dig. Moraliskt sett så följer det som jag som om rättväsende och samhällelig syn samma linje, till viss del även religiöst, eftersom vårt samhälle bygger på etik och moral baserat ur protestantisk kristendom och samhällets värderingar är det som är grunden till lagstiftningen.

Om någon har sonat sitt brott enligt svensk lagstiftning, så undrar jag vad som finns kvar att sona, med tanke på det jag skrev ovan.

När det gäller småbrott så tycker jag att man kan ha "sonat" sitt brott. Men när det gäller mord så har man inte sonat brottet för att man suttit inne 7 år. No way. Då har man bara avtjänat sitt straff. Det går inte att sona ett sånt brott. Iaf inte medans man lever.
Har inte med religion att göra.
Det är möjligen förmildrande att ha avtjänat sitt straff. Dock är det inte att sona sitt brott. Han har bara tagit sitt straff.

Kimo
2006-08-19, 17:28
Det är naturligtvis alltid tragiskt när någon tar livet av sig. Men mannen hade klara nazistiska böjelser, med textrader som "allow me to erase your feeble race" och mordet på en homosexuell man (saker ska kallas vid sitt rätta namn, apolotgeternas slingrande till trots).

Tråkigt för hans anhöriga, men världens utsatta människor och progressivt sinnade har ingen anledning att fälla några tårar.

Whistler
2006-08-19, 17:28
När det gäller småbrott så tycker jag att man kan ha "sonat" sitt brott. Men när det gäller mord så har man inte sonat brottet för att man suttit inne 7 år. No way. Då har man bara avtjänat sitt straff. Det går inte att sona ett sånt brott. Iaf inte medans man lever.
Har inte med religion att göra.
Det är möjligen förmildrande att ha avtjänat sitt straff. Dock är det inte att sona sitt brott. Han har bara tagit sitt straff.

På vilken grund anser du då att han inte har sonat det? Du säger bara att han inte har det, och att man inte kan sona ett sådant brott, men du måste ju kunna utveckla varför den lagstiftning som finns inte räcker till.

Att avtjäna ett straff och sona ett brott är för mig i mångt och mycket samma sak. Skillnaden skulle vara att en mördare sonar sitt straff samvetsligt, likt i boken "Brott och Straff", och bryts ned som människa, utan att för dens skull ha fått ett juridiskt straff.

Coldsmith
2006-08-19, 17:32
På vilken grund anser du då att han inte har sonat det? Du säger bara att han inte har det, och att man inte kan sona ett sådant brott, men du måste ju kunna utveckla varför den lagstiftning som finns inte räcker till.

Att avtjäna ett straff och sona ett brott är för mig i mångt och mycket samma sak. Skillnaden skulle vara att en mördare sonar sitt straff samvetsligt, likt i boken "Brott och Straff", och bryts ned som människa, utan att för dens skull ha fått ett juridiskt straff.

Man kan ju vända på frågan. På vilket sätt har han sonat mordet på en annan människa för att han suttit inne och slappat i 7 år?

Jag tycker inte att 7 år i fängelse är att "sona" sitt brott om man mördat en annan människa.

Om man rånat en människa och får betala tillbaka det som rånats och ersätta skador och så vidare. Det kan vara att sona ett brott.
Att sitta av 7 år är bara att avtjäna ett straff. Inte att sona ett mord.

Sen skrev du tidigare att du inte ursäktade brottet, men det låter sannerliegn som att du försöker släta över det då du uttryckte dig såhär:

Vem som helst kan bli provocerad, har man sen lite alkohol och amfetamin i blodet, som här var fallet, så finns ju inte riktigt samma spärrar som vanligt

Ungefär som att det var något som kan hända vemsomhelst eller som om det var en olycka på nåt sätt. När faktum är att han helt enkelt är en sjuk mördare.

Pudzianovski
2006-08-19, 17:35
Det är naturligtvis alltid tragiskt när någon tar livet av sig. Men mannen hade klara nazistiska böjelser, med textrader som "allow me to erase your feeble race" och mordet på en homosexuell man (saker ska kallas vid sitt rätta namn, apolotgeternas slingrande till trots).

Tråkigt för hans anhöriga, men världens utsatta människor och progressivt sinnade har ingen anledning att fälla några tårar.

Du kan inte ta en rad och plocka ut och tolka hejvilt som du nu gör.
Texten handlar knappast om att han hatar "färgade personer/liknande"

Läs hela texten så förstår du bättre vad den egentligen handlar om. Hans tro och hat mot det "goda"......

Sonny
2006-08-19, 17:39
Det är naturligtvis alltid tragiskt när någon tar livet av sig. Men mannen hade klara nazistiska böjelser, med textrader som "allow me to erase your feeble race".Hur kan det kan man tolka en textrad ur en låt som att sångaren är nazist?

Whistler
2006-08-19, 17:48

Mhmm, jo folk tolkar allt de ser, gärna utan det stora hela sammantaget (kalla mig en apologet om du vill). Jag reagerade själv på textraden du citerade första gången jag hörde den, så då - hör och häpna - läste jag hela texten.

Vi tar en liten titt på resten av texten till låten du citerade ur:

"Storm of the Light's Bane"

Morning oh dreadful dawn, spread your pale dim light
Reign for your last time over lands once so bright
But your energy shall be weak, and soon to die
So die in pain my dear, expire, goodbye...
Ages has past since your eyes enlightened the earth
from a source of light that gave all godness birth
But your energy is weak and soon to die
The ground is sour from the evil that here lie

(I have come to challenge your ways
Light's bane - The Last of your days
Oh broken wings - My darkness enslaves
Allow me to erase your feeble race)

Morning, so feeble dawn, spread no pale dim light
You've been breeding for your last time, a source without might
An epitaph oh lost worthlessness - Still echoes your last cries
The earth is pure of the evil that here thrives

(refräng)

What marks the death of 'god' is the twilight for a dark age
His creation being plagued with the venomous blood of ours
The sky suffocates eclipsed by a black mist of hatred
Where goodness cannot reach the fire burns in dark flames

(refräng)

Will you allow me to erase your feeble race?

Som ofta i Jon Nödtveidts texter handlar det om ondska kontra godhet, oftast personifierat av kristendomen och satanismen, där för Jon reverserade förhållanden råder, alltså att kristendomen är det onda.
I den här texten ses det dock i det traditionella avseendet, där Jon och satanismen betecknas som "onda".

Gällande just valet av ordet "race", så tror jag snarare det har med "art" (species) att göra än "ras", då hela mänskligheten i sin strävan efter godhet är ond och gör mer skada än nytta. Alternativt menas en så pass distansierad kristendom att de kristna i sig kan ses som en ras för sig själva.

Det hela handlar om en traditionell episk kamp om gott mot ont där ondskan börjar få överhanden, en berättelse som vilken annan som helst. Att texten är i förstapersons berättande form gör det lättare att tolka just "Allow me to erase your feeble race" som något rasfientligt, vilket är beklagligt. Jag tror dock inte det var tanken bakom ordvalet.

Jag säger inte att jag sympatiserar med Jon, dock vinnlägger jag mig om att få bort osanningar och misstolkningar av vad jag anser vara ett av de största musikaliska verken i modern musikhistoria.

Sedan kan man ju alltid citera Jon själv (ur intervju i Expressen, 2004-09-22) - notera sista stycket speciellt:

Ångrar du det som hände [(mordet)]?
– Med respekt för offrets anhöriga så vill jag inte diskutera det som hände. Det enda jag vill säga är att jag inte är stolt över det. Jag vill inte gräva i det som hänt och riva upp sår för andra. Varken för offrets
anhöriga eller mina egna.

Är du satanist?
– Jag är satanist. Det är min religion och mitt liv. För mig representerar satanismen den yttersta godheten och friheten, bortom alla bojor och allt förtryck.

Personifierar inte satan ondska?
– För mig representerar satan godhet. Satan är motståndare till ordningen som håller den här världen i sitt grepp. Som satanist ser jag skaparen av den här världen som den yttersta ondskan, det yttersta förtrycket.

Är du rasist?
– Jag är verkligen inte rasist. Det finns ingenting som gör mig mer ledsen eller förbannad än folk som säger någonting sådant. Det är folk som inte vet någonting om mig. Alla som känner mig vet att jag har vänner, bröder och systrar från hela världen.

Sonny
2006-08-19, 17:52
Mycket bra post Whistler.

Whistler
2006-08-19, 17:54
Sen skrev du tidigare att du inte ursäktade brottet, men det låter sannerliegn som att du försöker släta över det då du uttryckte dig såhär:

Ungefär som att det var något som kan hända vemsomhelst eller som om det var en olycka på nåt sätt. När faktum är att han helt enkelt är en sjuk mördare.

Det är stor skillnad på att förklara och på att ursäkta.

Jag har redan sagt att jag inte ursäktar hans handlingar, så vad återstår av de två kursiverade orden där uppe?

Angående "kan hända vem som helst" så tycker jag att du borde läsa på lite om drogers effekter på det mänskliga psyket. Finns gott om dokumenterade fall med personer som inte tidigare begått brott (och som omnämnts med det klassiska "Han var hur snäll som helst") som helt oprovocerat gått bärsärkagång och/eller varit utstuderat grymma mot folk bara för att de varit narkotikapåverkade. Jag kallar det inte en ursäkt, bara en förklaring.

Sonny
2006-08-19, 18:03
Jag känner att den här diskussionen är helt fruktlöst, Coldsmith verkar ha en oerhört stark åsikt i saken som ingen kan rubba oavsett argument. Så låt oss som sörjer göra det utan en massa omoget "jag tycker att han kan brinna i helvetet".

Big_Vik
2006-08-19, 21:33
13-15/8 2006 R.I.P. Black Metal :(

Trance
2006-08-19, 21:47
För det första tycker jag det är löjligt att hatbrott skulle vara värre än något annat. Skulle det vara bättre om det var ett "vanligt" rånmord?

Det sagt, så även om personen har avtjänat det straff staten dömt honom till så betyder ju inte det att det han gjorde magiskt inte gäller längre. Coldsmith, annhöriga etc har väl i sin fulla rätt att hata han med all kraft, säga att han kan brinna i helvetet och plågas.

Arf Pingvin
2006-08-19, 21:59
Personifierar inte satan ondska?
– För mig representerar satan godhet. Satan är motståndare till ordningen som håller den här världen i sitt grepp. Som satanist ser jag skaparen av den här världen som den yttersta ondskan, det yttersta förtrycket.

Var inte mordet på en homosexuell man ondska och förtryck? Han var ingen god satanist med andra ord. Hur som helst är det ganska ironiskt att hans övertygelse får honom att göra dumma saker, det är inte bättre än det han kämpade emot. Olika sidor på samma mynt. Som att sätta "inte"(Not!) efter en mening, störtlöjligt. Motsatsen till kristen borde inte vara satanist utan ateist.

Dissector
2006-08-19, 23:12
Var inte mordet på en homosexuell man ondska och förtryck? Han var ingen god satanist med andra ord. Hur som helst är det ganska ironiskt att hans övertygelse får honom att göra dumma saker, det är inte bättre än det han kämpade emot. Olika sidor på samma mynt. Som att sätta "inte"(Not!) efter en mening, störtlöjligt. Motsatsen till kristen borde inte vara satanist utan ateist.

Han har andra bilder av vad som är ondska än vad "normalt folk" har. MLO är aldrig menat att representera allmän godhet (i allmänhetens ögon), eller framstå som några som står för något BRA. MLO ser sig som samhällets och alltets största fiende. Frihet, godhet/ondska defineras på ett annat sätt.
Vad menar du att han kämpade mot? Kristendomen? Det stämmer inte, även om kristendomen och alla "skapare-vänliga" religioner ses som fiender eftersom MLO representerar motsatsen. Det huvudsakliga målet med kaos-gnostisk satanism är inte att bekämpa alla religioner, även om det kan vara en nödvändig bit på vägen mot det riktiga målet. Hatet gentemot dem finns ju såklart där.

tossefar
2006-08-19, 23:15
Tragiskt, och då menar jag inte självmordet. Good riddance.

Arf Pingvin
2006-08-19, 23:31
Har faktiskt ingen aning vad han kämpade mot om jag ska vara ärlig. Sina egna demoner kanske? Gissa vad. Han förlorade.

Dissector
2006-08-20, 00:01
Har faktiskt ingen aning vad han kämpade mot om jag ska vara ärlig. Sina egna demoner kanske? Gissa vad. Han förlorade.

På vilket sätt förlorade han? Du säger ju att "det är inte bättre än det han kämpade emot". Så kunde du väl inte sagt om du inte visste vad han kämpade emot eller?

Han kämpar MOT kosmos och hela alltets existens över huvud taget, och FÖR kaos.

tossefar
2006-08-20, 00:02
På vilket sätt förlorade han?

Han kämpade MOT kosmos och hela alltets existens över huvud taget, och FÖR kaos.

z0mg, läser du ens själv det du skriver? :Virro

Dissector
2006-08-20, 00:04
z0mg, läser du ens själv det du skriver? :Virro

har editat lite nu iofs. Tryckte för snabbt. Grunden i meddelandet är dock det samma. Ja, var var problemet?

Arf Pingvin
2006-08-20, 00:27
Jag läste bara det som sades i intervjuven på sida 4 i tråden. Att han inte var stolt över mordet tyder på att han nånstans insett att det kanske inte var förenligt med ens hans egna övertygelser. Ingen god satanist alltså. Då får han definiera ondska och förtryck som kaniner med pannkaka på huvet om han vill.

Kallar man sig satanist(ordet kommer ur kristendomen trots allt) och säger att det är ens religion samt att man är motståndare till skaparen av denna värld då får man allt tåla att folk tror att man är troende.

Hade han ej varit troende hade han vetat att vi bara är stjärnstoft och kommer bli det igen en vacker dag. I ett ögonblick vid big bang var allt kaos, om vi kommer att sluta i en big crunch kan jag ej svara på men att önska att allt ska bli kaos igen verkar jäkligt dumt ifall det är mot naturlagarna. Det blir vad det blir.

Han förlorade sitt liv. Det var det enda han hade.

Löjtnant Blank
2006-08-20, 00:34
Ha, ha. White trash. Rot in pieces.

Dissector
2006-08-20, 00:59
Jag läste bara det som sades i intervjuven på sida 4 i tråden. Att han inte var stolt över mordet tyder på att han nånstans insett att det kanske inte var förenligt med ens hans egna övertygelser. Ingen god satanist alltså. Då får han definiera ondska och förtryck som kaniner med pannkaka på huvet om han vill.

Kan bero på många saker. Dels har MLO som en av sina aforismer, att "vara en varulv förklädd till får" bildligt talat. Å andra sidan kan ju "Jag är inte stolt" lika gärna innebära att han inte ser det som en sak han springer omkring och skrattar åt som en tuff sak. Det behöver inte betyda att han rent av ångrar det han gjorde.

Kallar man sig satanist(ordet kommer ur kristendomen trots allt) och säger att det är ens religion samt att man är motståndare till skaparen av denna värld då får man allt tåla att folk tror att man är troende.

Ja, han har väl aldrig påstått att han inte är troende?

Hade han ej varit troende hade han vetat att vi bara är stjärnstoft och kommer bli det igen en vacker dag. I ett ögonblick vid big bang var allt kaos, om vi kommer att sluta i en big crunch kan jag ej svara på men att önska att allt ska bli kaos igen verkar jäkligt dumt ifall det är mot naturlagarna. Det blir vad det blir.

Han förlorade sitt liv. Det var det enda han hade.

Kaos i religiös bemärkelse är ofta tillståndet INNAN big bang, inte bara just vid big bang. Även tillståndet efter kosmos. Att allt ska återgå till kaos är väl inte emot någon naturlag?

Vadå "allt han hade"? Nu börjar vi ju gå in på "finns det större ting än livet"-ämnen och hela köret :P

Enligt honom var inte livet allt han hade.

Arf Pingvin
2006-08-20, 01:12
Nu läser du vad du vill här! :)

Det _enda_ han hade skrev jag. Han har inga fler, ingen replay, inga extraliv, inget liv efter döden.

Kaos fanns ej före big bang då universum, tid och rum skapades i det ögonblicket. Att tala om "innan" big bang blir då nonsens. Det är väl inte helt hundra klart vad som kommer att ske med universum. Kanske är det så att naturlagarna gör att vi fortsätter att expandera i evighet. Nu kommer jag inte ihåg vad det sista skriet var på den fronten. De tittar på en viss typ av supernovor för att räkna ut det där... Tur att inte jag är vetenskapsman iaf, hade glömt bort 1/2 innan jag kom fram till nån slutsats.

Dissector
2006-08-20, 01:27
Nu läser du vad du vill här! :)

Det _enda_ han hade skrev jag. Han har inga fler, ingen replay, inga extraliv, inget liv efter döden.

Ja det var det jag syftade på också =)
Angående liv efter döden o.s.v handlar det ju enbart om tro.
Jon såg inte det fysiska livet som det enda han hade att åstadkomma något med.

Kaos fanns ej före big bang då universum, tid och rum skapades i det ögonblicket. Att tala om "innan" big bang blir då nonsens. Det är väl inte helt hundra klart vad som kommer att ske med universum. Kanske är det så att naturlagarna gör att vi fortsätter att expandera i evighet. Nu kommer jag inte ihåg vad det sista skriet var på den fronten. De tittar på en viss typ av supernovor för att räkna ut det där... Tur att inte jag är vetenskapsman iaf, hade glömt bort 1/2 innan jag kom fram till nån slutsats.

Angående hela definitionen av kaos och resten av MLO's idéer skulle du kunna läsa på www.mlo-scandinavia.tk om du vill =)
Där får du en ganska utbredd bild av det hela, om du tänker i andra banor än sådana som är bundna till fysiska saker. Det är ett väldans komplicerat ämne (åtminstone enligt mig :P).

Den filosofiska eller religiösa diskussionen om det hela har jag haft tio tusen gånger med folk, och det har alltid tagit veckor när det var över nätet. Jag orkar alltså inte dyka ännu mer i det nu.

Callister
2006-08-20, 01:34
Satanism går inte ens ut på det nämnda.. Det är djävulsdyrkan. Satanism handlar om något helt annat även fast han sagt det i en intervju; så antingen hade han noll koll eller så har media skrivit om det/hittat på intervjun. *grr27*

Sonny
2006-08-20, 01:42
Satanism går inte ens ut på det nämnda.. Det är djävulsdyrkan. Satanism handlar om något helt annat även fast han sagt det i en intervju; så antingen hade han noll koll eller så har media skrivit om det/hittat på intervjun. *grr27*Satanism har funnits sen långt innan LaVey, därmed finns det också andra "sorters" satanism även om LaVeys lära är den mest utbredda.

Callister
2006-08-20, 01:49
Satanism har funnits sen långt innan LaVey, därmed finns det också andra "sorters" satanism även om LaVeys lära är den mest utbredda.
Stämmer kanske. Men rent allmänt blir man rätt sur när satanism anses vara "djävulsdyrkan" även fast det är en helt annan sak. :) Inte för att jag är involverad i det på något sätt men jag gjorde examensarbete på det..

mathor
2006-08-20, 12:19
Stämmer kanske. Men rent allmänt blir man rätt sur när satanism anses vara "djävulsdyrkan" även fast det är en helt annan sak. :) Inte för att jag är involverad i det på något sätt men jag gjorde examensarbete på det..

Då borde du ha bättre koll tycker man.

Arf Pingvin
2006-08-20, 12:36
Läste lite på MLOs sida. Fortfarande störtlöjligt. De ser sig själva som upplysta och starka. Sen skapar de en liten klubb för inbördes beundran. Puh-lease.

mathor
2006-08-20, 12:44
Läste lite på MLOs sida. Fortfarande störtlöjligt. De ser sig själva som upplysta och starka. Sen skapar de en liten klubb för inbördes beundran. Puh-lease.

Ja, men nu handlade inte tråden om hur löjlig Jon var.

Pudzianovski
2006-08-20, 13:28

Själva namnet "Satan" tros även det vara betydligt äldre än kristendomen. En teori om namnets ursprung är att det i själva verket är inspirerat från den forntida egyptiska guden Set vars fulla namn på antik egyptiska löd "Seth-Han".

Satan (lat. Sátanas), hebreiskt ord med betydelsen "motståndare", "åklagare". I kristen och muslimsk tradition en benämning på djävulen eller synonymt med en personifiering av ondskan.

Satansfiguren har sitt ursprung inom judendomen och är där medlem av Guds hov, vilket man kan läsa i Jobs bok. Ordet "satan" är hebreiska och betyder motståndare eller anklagare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Satanism
http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism

:thumbup:

Dissector
2006-08-20, 13:51

Och satanister av annat slag än LaVey blir lika förbannade när folk kommer och hävdar att de inte har en aning om vad de snackar om och att de inte alls är satanister.

Nej djävulsdyrkan är inte en annan sak. Satanism är flera saker, och djävulsdyrkan är en av dom. Således är djävulsdyrkare satanister, men det är inte nödvändigtvis tvärtom. Den vanligaste missuppfattningen idag är inte att satanism bara är synonymt med djävulsdyrkan, utan den vanligaste missuppfattningen är att satanism bara är det LaVey hostade fram.

Trance
2006-08-20, 13:55
Satanism är ju bara "emo in disguise" ändå.

Arf Pingvin
2006-08-20, 13:58
Satanism är ju bara "emo in disguise" ändå.

+1

Kan jag inte vara bäst ska jag vara bäst på att vara sämst.

Sonny
2006-08-20, 14:06
Alltså, LaVeys satanism är juh ganska lam egentligen.

Den vanliga ateisten lever till över 50% efter LaVeys lära utan att dom vet om det.

Arf Pingvin
2006-08-20, 15:00
http://www.glod.com/t/FarbrorEinar____497.aspx

Sonny
2006-08-20, 15:14
Den där är sjukt bra! :laugh:

Dissector
2006-08-20, 15:21

Den är grymt kul :D

Fast det hör väl inte riktigt till detta ämnet? :P

Raptor
2006-08-20, 15:38
R.I.P

har en D-uppsats om satanism inom musiken på 20 p här.
kommer inte ihåg hur jag fick den, men kan man lägga upp den på nåt sätt? de som är intresserade kan ju läsa mer där. den är på ca 100 sidor.

Dissector
2006-08-20, 15:40
R.I.P

har en D-uppsats om satanism inom musiken på 20 p här.
kommer inte ihåg hur jag fick den, men kan man lägga upp den på nåt sätt? de som är intresserade kan ju läsa mer där. den är på ca 100 sidor.

Tror det är samma som jag har. Isåfall är den ganska informativ.

Raptor
2006-08-20, 15:53
Tror det är samma som jag har. Isåfall är den ganska informativ.

denna är från göteborgs universitet, "Satan, musik och Djävulsdyrkare, en studie i satanism".

Callister
2006-08-20, 16:30
Jag tkr fortfarande begreppen är lite missvisande eftersom djävulsdyrkan bygger på demonlatri vilket satanism i vardaglig benämning INTE gör. Mig veterligen dras inte paralleller mellan satanism och gotisk satanism/renässanssatanism/lucifugism då dessa bygger på den kristna djävulen (satan). Jag tkr fortfarande satanism i ensamt begrepp inte står för djävulsdyrkan.

Callister
2006-08-20, 16:35
Bort med föregående! Jag har nog blandat ihop allt i skenet av alkohol.

Hursomhelst

Satanism kan i huvudsak delas in i fyra huvudkategorier:

Gotisk Satanism / djävulsdyrkan: Gotisk Satanism är den påhittade, klassiska satanismen som den kristna kyrkan hittade på under medeltiden. Det är härifrån den klassiska bilden av satanism som ett utslag av ren ondska och förstörelselusta härstammar.
Vulgär Satanism: Vulgär Satanism betecknar det oupplysta blandandet av satanism, magick och gotisk satanism, framförallt utövad för en kort tid av personer mer på jakt efter snabba, spektakulära, resultat än en långsiktig andlig utveckling.
Sken-Satanism: Under Sken-Satanism samlas alla de fall av tonåringar, missdådare, rockband och andra som kallar sig satanister för att uppnå ryktbarhet, eller som ursäkt för sitt beteende.
Religiös / Traditionell Satanism: Den äkta satanismen, är den filosofiska tradition som kallas den vänstra handens väg.