handdator

Visa fullständig version : Har ni någon kronisk sjukdom eller åkomma?

Mikeman
2006-08-18, 03:37
Själv utvecklade jag kronisk urticaria (nässelutslag) efter en kräftskiva förra året i September. Dagen efter denna fick jag en brutalvidrig klåda som orsakade upphöjda svullnader som kliar som satan. Dessa försvinner dock inom en halvtimma för att dyka upp på en helt annan plats på kroppen osv osv.

Kräftor är en av de vanligaste orsakerna som utveckar denna åkomma. Det sjuka är att jag inte behöver tillföra kräftor i min föda för att detta ska fortgå utan det är något annat jag får i mig som startar reaktionen som jag dock inte har en aning om vad det kan vara. Läkarna har inte en aning heller trots att detta är relativt vanligt.

Räddningen i mitt fall är antihistamin som jag käkar var 3:e dag och som gör mig näst intill symtomfri. Tacka gud för det.
Finns det någon här med liknande besvär så pm:a mig.

Har ni några kroniska sjukdomar eller åkommor?

Yes
2006-08-18, 04:38
Crohns, dålig syn, för mycket fett, för lite muskler, blek hy, skev dygnsrytm, tråkig humor...

Mikeman
2006-08-18, 05:06
Crohns, dålig syn, för mycket fett, för lite muskler, blek hy, skev dygnsrytm, tråkig humor...

Detta är tänkt som en seriös tråd och jag hade uppskattat om det respekterades.

bullis
2006-08-18, 05:12
Astma

no1fitness
2006-08-18, 05:15
Astma

Har också astma, men det har minskat med åren. :)

bullis
2006-08-18, 05:28
Japp samma här, var typ borta när jag lirade hockey men på senare dar har man ju till o med börjat röka o allt de skiten, men jag hatar kardio så lider inte så mycket :D

Nina L
2006-08-18, 05:44
Jag har Idiopatisk rinit (http://www.snuvig.nu/rinit/icke.php) och det har jag haft i kanske 6-7 år nu. I mitt fall innebär det att jag måste snyta mig väldigt ofta. Det är inte så farligt, men känns lite ofräsht. Jag är väldigt bra på att smygsnyta mig.

bullis
2006-08-18, 05:59
Jag har Idiopatisk rinit (http://www.snuvig.nu/rinit/icke.php) och det har jag haft i kanske 6-7 år nu. I mitt fall innebär det att jag måste snyta mig väldigt ofta. Det är inte så farligt, men känns lite ofräsht. Jag är väldigt bra på att smygsnyta mig.

Sånt där har jag också, fan snorig jämt, trodde det berodde på min astma.

manko
2006-08-18, 06:07
reumatism i blodet. Hoppas dock inte det börjar hålla på :)

Angel
2006-08-18, 12:55

Crohns kan INTE vara speciellt roligt att ha. Är du opererad eller behöver bli?

Själv har jag struma, och fel på ryggraden. Och så har ja överaktiv blåsa men det är väl inte direkt kroniskt.

Slartibartfast
2006-08-18, 13:02
Fysiologiskt manifesterad neuros de senaste nio åren.

Trance
2006-08-18, 13:10
Ulcerös Kolit.

Big_Vik
2006-08-18, 13:11
Nästäppa

GT_Razor
2006-08-18, 13:54
Oj så mkt fel folk har...jag är felfri :D The ultimate species!!! Nää skoja...men tror inte jag har något speciellt kroniskt. En gräspollenallergi...inte mer än så...vad jag kan komma på iaf..eller kanske har nåt som inte märks så mkt och blivit dokumenterat...vad vet jag...

Diggler
2006-08-18, 14:08
Astma

ManuelIT
2006-08-18, 14:11
crohns

skaparn
2006-08-18, 14:14
Hypothyreos

Yes
2006-08-18, 15:13
Crohns kan INTE vara speciellt roligt att ha. Är du opererad eller behöver bli?

Jag är inte opererad och jag vet inte hur dålig man måste bli för att det skall behövas - jag skulle nog ändå inte göra det. Fast jag verkar ändå klara mig rätt hyffsat som tur är.

Nejv
2006-08-18, 15:15
Tja... Bullerskada som medför tinnitus. Astigmatism om det räknas. Utöver det... Ja jo atopiskt eksem!

Yip_man
2006-08-18, 19:41
Crohns här med. Samband med styrketräning kanske.......

Angel
2006-08-18, 19:49
Crohns här med. Samband med styrketräning kanske.......

Det e rätt vanligt bland unga, men ni verkar ha ganska lindrigt iom ni ej e op. eller verkar behöva bli. Men de kan fan inte vara kul ändå.

Mashik
2006-08-18, 19:56
Crohns och de senaste åren har varit besvärliga.

~nikita~
2006-08-18, 19:57
Min depression verkar kronisk, eller nåt... den har iaf gjort livet trist till och från sen jag var 7 år och verkar inte lämna mig ifred.

mangemani
2006-08-18, 19:58
kanske inte nån kronisk och sjukdom.
man asbergers syndrom har man.

n1tro
2006-08-18, 20:11
har stora cystor på njurarna på båda sidor, än vet dom inte vad det ska innebära, men i november får jag förhoppningsvis svar ;/. har problem med ryggen också, samt kronisk benhinneinflammation. får hellre en spark i pungen än på smalbenen, fyfan va ont det gjorde när man spela fotboll i lag förut.. helvette. aja , har -5 på båda ögonen i princip, knasad armbåge , inget mer just nu

~nikita~
2006-08-18, 20:13
har stora cystor på njurarna på båda sidor, än vet dom inte vad det ska innebära, men i november får jag förhoppningsvis svar ;/. har problem med ryggen också, samt kronisk benhinneinflammation. får hellre en spark i pungen än på smalbenen, fyfan va ont det gjorde när man spela fotboll i lag förut.. helvette. aja , har -5 på båda ögonen i princip, knasad armbåge , inget mer just nu

:/ stackare..

n1tro
2006-08-18, 20:16
:/ stackare..

what to do, what to do... finns så sjukt mkt värre saker där ute så det inte är sant

Cerberus
2006-08-18, 21:22
har mest psykiska åkommer som dåligt självförtroende i perioder, depression och ätstörningar till o från.

TheSQUAT
2006-08-18, 21:23
Ulcerös colit här med..*grr*

_Robbie_
2006-08-18, 21:29
Vad är crohns?

Ryska_raketen
2006-08-18, 21:34
vet inte om det är kroniskt eller inte, men mitt armbågsproblem kvarstår juh :(

Jorgen
2006-08-18, 21:45
Vad är crohns?
http://www.google.se/ ?

Jorgen
2006-08-18, 21:46
vet inte om det är kroniskt eller inte, men mitt armbågsproblem kvarstår juh :(
Jag vet att mina armbågsproblem är kroniska. Ingen höjdare.

Hoppas att dina går över.

nordland
2006-08-18, 22:04
Närsynt, kronisk benhinneinflammation, brock i magmunnen (går att åtgärda med operation), eksem, höga levervärden

Men ja e int bitter...

ManuelIT
2006-08-18, 22:12
Det e rätt vanligt bland unga, men ni verkar ha ganska lindrigt iom ni ej e op. eller verkar behöva bli. Men de kan fan inte vara kul ändå.

jag är opererad och har mått utmärkt sen dess (~10 år sedan)

väldigt chockerande att så många har crohns, visste inte att det var så vanligt

vad går ni på för medicin?

Caixa**
2006-08-18, 22:21
Min depression verkar kronisk, eller nåt... den har iaf gjort livet trist till och från sen jag var 7 år och verkar inte lämna mig ifred.

Usch..fruktansvärt :( Hade min första depressionsperiod i början av sommaren och det var ett h-vete. Hoppas du har fått hjälp med dina problem, har någon att prata men och så.. sällan man kan klara sig igenom sånt på helt på egen hand..

Sniggel
2006-08-18, 22:52
Astma och atopiskt eksem. Alltid haft eksem, astma sedan 11 års ålder ungefär, de blev bättre med åren men de senaste 2-3 åren har de försämrats något av någon anledning.

Slartibartfast
2006-08-18, 22:57

Drugs for teh win! :eating: :eating: Jag skulle vara död idag om det inte var för medsen.

Groggen
2006-08-18, 23:05
Drugs for teh win! :eating: :eating: Jag skulle vara död idag om det inte var för medsen.

På vilket sätt har det hjälpt dig?

Slartibartfast
2006-08-18, 23:10
På vilket sätt har det hjälpt dig?

Jag har mått någorlunda bra och kunnat fungera som en normal individ i samhället.

n1tro
2006-08-19, 00:45
amen depressioner är vardagsmat för fan, har man haft sen man var way yngre.. är man där en gång, är man alltid där för man går alltid tillbaka dit oavsett vilken tanke man tänker för tillfället. tro mig..

n1tro
2006-08-19, 00:48
precis som knark

hum
2006-08-19, 01:31
Here we go

Bloddefekt (nedsatt koagulationsförmåga), mjälleksem, brosk i en testikel (wohoo), något ej diagnostiserat magproblem som hängt med de senaste tio åren, näsan har varit defekt ungefär lika länge. fungerar hjälpligt mha kortisonspray och saltvattenlösning. Allergisk mot lite av varje + ett konstant smärtande ryggproblem som hängt med i över ett halvår nu. *popcorn*

michael
2006-08-19, 02:48
aspergers, är inte det autism?

Själv lider man av kronisk megalomani

hultman
2006-08-19, 04:26
Ingenting, vad jag vet.

Eldhroka
2006-08-19, 06:34
Själv utvecklade jag kronisk urticaria (nässelutslag) efter en kräftskiva förra året i September. Dagen efter denna fick jag en brutalvidrig klåda som orsakade upphöjda svullnader som kliar som satan. Dessa försvinner dock inom en halvtimma för att dyka upp på en helt annan plats på kroppen osv osv.

Kräftor är en av de vanligaste orsakerna som utveckar denna åkomma. Det sjuka är att jag inte behöver tillföra kräftor i min föda för att detta ska fortgå utan det är något annat jag får i mig som startar reaktionen som jag dock inte har en aning om vad det kan vara. Läkarna har inte en aning heller trots att detta är relativt vanligt.

Räddningen i mitt fall är antihistamin som jag käkar var 3:e dag och som gör mig näst intill symtomfri. Tacka gud för det.
Finns det någon här med liknande besvär så pm:a mig.

Jag har köldallergi...
Samma symtom som du beskriver + att jag
käkar antihistamin dagligen för att vara symtomfri.

Synd att man inte föddes på varmare breddgrader...

J.Saarela
2006-08-19, 07:28
Ulcerös Kolit.

Mikeman
2006-08-19, 07:50
Jag har köldallergi...
Samma symtom som du beskriver + att jag
käkar antihistamin dagligen för att vara symtomfri.

Synd att man inte föddes på varmare breddgrader...

Är du symptomfri och slipper äta medicin när det är varmt?

Ninjasmurf
2006-08-19, 07:54

Själv lider man av kronisk megalomani

Personer med Aspergers syndrom brukar räknas som högt fungerande autister så ja. Robert Gustavsson har det bland andra.

Ninjasmurf
2006-08-19, 08:05
ADHD light tror jag jag har. Samt Dyslexi.

ETK_TIS
2006-08-19, 08:21
Vi är många på forumet som har Ulcerös Kolit.

tossefar
2006-08-19, 11:03
Tråkigt svar kanske, men jag har ingenting.
Aldrig skadat mig, inga allergier, inga sjukdomar.

Sniggel
2006-08-19, 11:44
Skulle vara intressant att göra en poll av detta och se hur många som har någon åkomma och hur många som är symptomfria. Tror det är ovanligt med folk som är helt symptomfria.

Fartman
2006-08-19, 11:48
Ingenting, vad jag vet.
+1
Tänkte inte skriva något först men nu när jag ser hur många som har något så känner man sig lyckligt lottad när man inte har något alls.

Stoltz
2006-08-19, 11:49
Hoppas det bara blir bättre för alla er med åkommor.

Ja, jag har några stycken.

Yip_man
2006-08-19, 12:47

Asacol 2x800mg + Entrocort 3mg (kortison)

Angel
2006-08-19, 13:08

Är du stomiopererad? (du behöver ej svara om du ej vill)

Jag har hur många patineter som helst med Chrons, samt en väldigt nära kompis som är riktigt dålig faktiskt.

Hon ligger inne 1v i sträck emellanåt för att få stora kortisondoser(500mg sprutor), sen äter hon cellgifter +en del andra mediciner jag ej har koll på

Angel
2006-08-19, 13:14

Man brukar beskriva det som en lättare form av autism, man har vissa "drag" liknande med autism men inte alla.

Barn med asperbergs brukar oftast beskrivas som "lill-gammla" och det är inte ovanligt att dom hittar ett specialintresse och sedan lär sig allting om det. Tex flygplatser,dom lär sig namnet på alla flygplatser och vill bara prata om det osv osv. Man brukar säga (vet ej om de stämmer iofs) att många forskare har asperbergs för dom är dom enda som orkar syssla med en sak hela sitt liv.

Japp det va dagens föreläsning från mig....

raZmus
2006-08-19, 13:22
Allergier.

Däremot har jag en smått utvecklad fobi mot saker som är beständiga, något hypokondrisk på så sätt.

scythe
2006-08-19, 13:25
Ulcerös Kolit.
Trodde du hade Chrons?

Ulcerös Kolit här med.

mathor
2006-08-19, 13:28
Atopiskt eksem.

Eldhroka
2006-08-19, 14:53
Är du symptomfri och slipper äta medicin när det är varmt?

Delvis... men händer och fötter är alltid i riskzonen...

Frantic
2006-08-19, 14:59
Inget annat än att jag är väldigt närsynt och har ovanligt grov astigmatism.

ArooN
2006-08-19, 16:39
Kronisk nästäppa.
Ständigt snuvig/täppt i minst en näsborre...

Cartwright
2006-08-19, 17:45
Diabetes typ 1.

skyler
2006-08-19, 19:50
Problem med käkarna. Knakar och låter som jag tuggar sten varje gång jag äter, också har jag haft domningar i benen pga. höfterna sedan 6 år tillbaka (dans-skada) och en ostabil fotled efter en snowboard olycka.... Listan kan göras lång;)

jenny
2006-08-19, 19:53
Synfel, doftöverkänslig, överkänslig mot all sorts lök, allergisk mot pencillin, problem med torr hy, kronisk värk i knäna och anlag för panikångest.

Trance
2006-08-19, 20:19
Trodde du hade Chrons?

Ulcerös Kolit här med.

Nope, Ulcerös hos mig. Halva kolo lider ju av något sådan skit verkar det som. Nu hoppas jag jävlar att jag slipper kortison när denna dosen är klar, man lär sig hata de små pillerna.(förutom när de gör mig frisk i början)

Yes
2006-08-19, 20:34
Sjukt vad många vi är med Ulcerös Kolit och Crohns...

Nyfiken fråga; hur många av er har hållit på och experimenterat med knepiga dieter och dylikt? Vad har ni för erfarenheter av det?

För egen del äter jag allt som jag inte blir direkt sämre av, vilket nog är det mesta egentligen. Kreatin Monohydrat och proteinpulver i för stora mängder är dock något jag verkligen inte stoppar i mig längre - det har en förmåga att ge en makalöst ondskefull mage. :D

ManuelIT
2006-08-19, 20:43
Är du stomiopererad? (du behöver ej svara om du ej vill)

Jag har hur många patineter som helst med Chrons, samt en väldigt nära kompis som är riktigt dålig faktiskt.

Hon ligger inne 1v i sträck emellanåt för att få stora kortisondoser(500mg sprutor), sen äter hon cellgifter +en del andra mediciner jag ej har koll på

vad är stomiopererad? dom har kapat bort en bit av tunntarmen på mig och jag har mått bra sen dess typ

har aldrig mått så dåligt att jag varit inlagd, dock så gick jag på kortison en kort period när jag var runt 12

är riktigt förvånad att så många har chrons och ultrös kolit på forumet, trodde det var en rätt sälsynt sjukdom...

Yes
2006-08-19, 20:46
Har hon utvecklat cancer också? :(

Trance
2006-08-19, 21:31

Nyfiken fråga; hur många av er har hållit på och experimenterat med knepiga dieter och dylikt? Vad har ni för erfarenheter av det?

För egen del äter jag allt som jag inte blir direkt sämre av, vilket nog är det mesta egentligen. Kreatin Monohydrat och proteinpulver i för stora mängder är dock något jag verkligen inte stoppar i mig längre - det har en förmåga att ge en makalöst ondskefull mage. :D

När jag inte har skov kan jag äta allt utan att bli sämre, när jag får skov så blir jag asdålig vad jag än äter. Jag har dock mina små misstankar att mat som typ pommes gör mig sämre och kan sätta igång skov, speciellt om jag håller på att trappa ner.

Stress/oro och oregelbundna måltider verkar vara värst dock.

Tolkia
2006-08-19, 22:36
vad är stomiopererad?
"Påse på magen (http://www.ilco.nu/public/dokument.php?art=550&parent01=4&parent02=&parent03=)"

Angel
2006-08-20, 07:21
vad är stomiopererad? dom har kapat bort en bit av tunntarmen på mig och jag har mått bra sen dess typ

har aldrig mått så dåligt att jag varit inlagd, dock så gick jag på kortison en kort period när jag var runt 12

är riktigt förvånad att så många har chrons och ultrös kolit på forumet, trodde det var en rätt sälsynt sjukdom...

Stomioperation är när dom tar bort nedersta delen av tarmen (där hennes sjukdom sitter) och sedan leder om tarmen så den kommer ut på magen istället(sys fast där), och där får du ha en såkallad stomipåse runt den delen av tarmen som sitter utanför magen där avföringen samlas i (det rinner avföring hela tiden ut där). Den påsen får du ju självklart byta flera gånger då.

Dock är det ju inte spec. roligt för en 22årig tjej att leva så, det innebär ju ganska många sociala handikapp så dom försöker behandla det så gott det går ändå, där bla med stooora mängder kortison och cellgifter.

Så, så illa kan det vara om man har Crohns...

Angel
2006-08-20, 07:24
När jag inte har skov kan jag äta allt utan att bli sämre, när jag får skov så blir jag asdålig vad jag än äter. Jag har dock mina små misstankar att mat som typ pommes gör mig sämre och kan sätta igång skov, speciellt om jag håller på att trappa ner.

Stress/oro och oregelbundna måltider verkar vara värst dock.

lästips

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3638

Me_Myself
2006-08-20, 08:42
Jag är ett måndagsexemplar.. Astma, pollenallergi, lindrig scolios och reumatism i mjukdelarna.

Allt utom scoliosen kom efter en långvarig lunginflamation som antagligen bröt ner kroppen för mycket.

Mashik
2006-08-20, 09:30

Jag fick diagnosen Crohns '92. Då fick jag en ganska lång kortisonkur, svällde upp som bara den och läkarna sade att jag inte fick vara med på gympan i skolan under kuren.

När kortisonkuren var klar började sänkan stiga igen. Läkarna ville att jag skulle börja käka medicin, men mamma hade läst en massa om crohns, uc och dieter som olika hälshem ordinerade. Så hon sade åt läkarn att om inte det fungerar så börjar jag äta medicin. Så vi åkte iväg till hälsohemmet svanstein då Lilly Johansson var där och jag började med en sträng vegan-diet. Jag var där i två veckor och på den tiden så sjönk sänkan och den var helt normal.

Läkarna blev förvånade men accepterade vårt val, så jag körde samma linje utan mediciner i ca. 8 år och en sträng glutenfri vegan-diet. När jag hade sämre perioder åt jag flytande (mycket nässelsoppa). Jag var smal som bara den men mådde annars bra. Senare började jag träna och gick upp lite i vikt. Men mot slutet av den 8-åriga perioden började det bli sämre. Jag åkte in på sjukhus ungefär en gång i året, fick de vanliga antibiotika + kortisonkurer, så var det i ett par år.

Det verkade som om dieten inte fungerade längre, så jag lade till fågel och fisk till min diet och började även äta medicin såsom Pentasa eller Asacol regelbundet och vid sämre perioder kortison och antibiotika. Detta fortsatte i ca 3 år.

Jag har testat antioksidant-vitaminkur i ett år som var helt värdelös. Har varit till naturläkare och testade med enzym- och magsyratillskott. Det fungerade bra i ett par år men inte längre.

Nu har jag en laktos- och glutenfri kost. Äter väldigt sällan rött kött (desto mera fisk och fågel) och försöker undvika synligt socker så gått det går. Ingen alkohol heller. De mediciner jag äter nu är Asacol, 6x400mg och Azamun (som de även kalla för cellgift), 150mg/dag. Jag var även på en lång kortisonkur för ca. 1½ år sen och var då intaget av kortison sjönk under 15mg/dag så blev jag sämre. Läkarna rekommenderade mig Remicade. Remicade-kuren började i december förra året och på två veckor kände jag stor skillnad. Nu har jag fått 4 doser utan några som helst kmplikationer och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu. :) Har aldrig behövt några operationer än.

Vad jag förstått så verkar sjukdomen vara väldigt individuell. Det som fungerar för en har kanske ingen verkan på den andra.

(Jag har inte gått in på detalj hur det varit under de svårare perioderna, men det vet ni som kommit i kontakt med sjukdomen...10kg viktnedgång i veckan osv.)

ETK_TIS
2006-08-20, 09:38

Inte direkt knepiga dieter , men lagomt är bäst , undvika läsk - sötsaker - skräpmat - Kreatin - Billigt protte pulver.

Det min tarm gillar är , Blåbär - Frukt - Gröt - Kryddor - Kolsyrat vatten - Magert kött .

Trance
2006-08-20, 09:43
lästips

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3638

Mm, yep. Läst det. Nog läst det mesta om ulcerös kolit som finns på nätet känns det som.

Mashik
2006-08-20, 10:01

Jag glömde även berätta att jag testat SC-Diet. Kändes bättre men funkade inte helt för mig.

johfel
2006-08-20, 11:24
Hortons Huvudvärk.
Neurologisk sjukdom. Känns som om någon karvar i ögat med en trubbig skruvmejsel.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=495

Sumatriptaninjektioner är det enda som hjälper.

Oskis
2006-08-20, 11:34
Ulcerös colit. Fick när jag var 6 år men har som tur är bara haft ganska lindriga besvär.

Mikeman
2006-08-20, 13:41
Alltså, när man läst lite i denna tråden känns det som att ens egna problem kanske är så jobbiga som man trodde. Finns alltid någon som har det värre.
Kämpa på folk!

Yes
2006-08-20, 14:46
Jag fick diagnosen Crohns '92. Då fick jag en ganska lång kortisonkur, svällde upp som bara den och läkarna sade att jag inte fick vara med på gympan i skolan under kuren.

När kortisonkuren var klar började sänkan stiga igen. Läkarna ville att jag skulle börja käka medicin, men mamma hade läst en massa om crohns, uc och dieter som olika hälshem ordinerade. Så hon sade åt läkarn att om inte det fungerar så börjar jag äta medicin. Så vi åkte iväg till hälsohemmet svanstein då Lilly Johansson var där och jag började med en sträng vegan-diet. Jag var där i två veckor och på den tiden så sjönk sänkan och den var helt normal.

Läkarna blev förvånade men accepterade vårt val, så jag körde samma linje utan mediciner i ca. 8 år och en sträng glutenfri vegan-diet. När jag hade sämre perioder åt jag flytande (mycket nässelsoppa). Jag var smal som bara den men mådde annars bra. Senare började jag träna och gick upp lite i vikt. Men mot slutet av den 8-åriga perioden började det bli sämre. Jag åkte in på sjukhus ungefär en gång i året, fick de vanliga antibiotika + kortisonkurer, så var det i ett par år.

Det verkade som om dieten inte fungerade längre, så jag lade till fågel och fisk till min diet och började även äta medicin såsom Pentasa eller Asacol regelbundet och vid sämre perioder kortison och antibiotika. Detta fortsatte i ca 3 år.

Jag har testat antioksidant-vitaminkur i ett år som var helt värdelös. Har varit till naturläkare och testade med enzym- och magsyratillskott. Det fungerade bra i ett par år men inte längre.

Nu har jag en laktos- och glutenfri kost. Äter väldigt sällan rött kött (desto mera fisk och fågel) och försöker undvika synligt socker så gått det går. Ingen alkohol heller. De mediciner jag äter nu är Asacol, 6x400mg och Azamun (som de även kalla för cellgift), 150mg/dag. Jag var även på en lång kortisonkur för ca. 1½ år sen och var då intaget av kortison sjönk under 15mg/dag så blev jag sämre. Läkarna rekommenderade mig Remicade. Remicade-kuren började i december förra året och på två veckor kände jag stor skillnad. Nu har jag fått 4 doser utan några som helst kmplikationer och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu. :) Har aldrig behövt några operationer än.

Vad jag förstått så verkar sjukdomen vara väldigt individuell. Det som fungerar för en har kanske ingen verkan på den andra.
Oj, du verkar ha provat det mesta. Jag känner inte ens igen medicinerna du nämner, förutom Asacol.

Jag har bara haft en period där läkaren ville prova laktos- och glutenfri kost. Största skillnaden jag märkte var att det blev ett helvete att hitta mat som jag fick käka, så tillslut struntade jag helt enkelt i det.

Annars har jag bara haft en längre period med kortison och efter det har det varit Asacol och Imurel som har funkat rätt bra(nästa gång jag träffar läkaren tänker jag dock fråga efter läkemedel med lite snällare biverkningslista...).

(Jag har inte gått in på detalj hur det varit under de svårare perioderna, men det vet ni som kommit i kontakt med sjukdomen...10kg viktnedgång i veckan osv.)
Crap!? 10Kg/vecka? Jag måste klarat mig väldigt bra isåfall. Jag gick iof ned en hel del under ett halvår när jag fick kortison, fast det berodde på att jag tappade aptiten och åt riktigt dåligt(smart som jag var då tyckte jag dessutom det var trevligt att tappa lite vikt... inte direkt det mest optimala sättet *rolleyes* ).

Trance
2006-08-20, 15:09
Oj, du verkar ha provat det mesta. Jag känner inte ens igen medicinerna du nämner, förutom Asacol.

Jag har bara haft en period där läkaren ville prova laktos- och glutenfri kost. Största skillnaden jag märkte var att det blev ett helvete att hitta mat som jag fick käka, så tillslut struntade jag helt enkelt i det.

Annars har jag bara haft en längre period med kortison och efter det har det varit Asacol och Imurel som har funkat rätt bra(nästa gång jag träffar läkaren tänker jag dock fråga efter läkemedel med lite snällare biverkningslista...).

Crap!? 10Kg/vecka? Jag måste klarat mig väldigt bra isåfall. Jag gick iof ned en hel del under ett halvår när jag fick kortison, fast det berodde på att jag tappade aptiten och åt riktigt dåligt(smart som jag var då tyckte jag dessutom det var trevligt att tappa lite vikt... inte direkt det mest optimala sättet *rolleyes* ).

Vafan, jag blir helt sjukt hungrig av kortison. Kan äta hur mycket som helst nästan. Vikt tappar jag som fan när jag har skov som inte behandlas.

Imurel kunde jag inte äta, mådde helt sjukt illa av den och spydde ofta. Även om jag tog den med en måltid.

Angel
2006-08-20, 15:31
Ni som äter mycket kortison, tänk på att det försvagar erat skelett och gör eran hud skörare, så ät gärna någon extra D-vitamin eller drick lite extra mjölk och så. Och smörj in er efter dusch!

Yes
2006-08-20, 15:32
Vafan, jag blir helt sjukt hungrig av kortison. Kan äta hur mycket som helst nästan. Vikt tappar jag som fan när jag har skov som inte behandlas.

Imurel kunde jag inte äta, mådde helt sjukt illa av den och spydde ofta. Även om jag tog den med en måltid.
Jag brukade också bli hungrig av kortison, så här var det nog andra grejor som gjorde att jag tappade aptiten.
En anledning till att jag inte brukar tappa vikt är kanske att tunntarmen är frisk(i varje fall var den det sist de kollade, för några år sedan).

Min första reaktion på Imurel var att få en infektion i munnen. Den smärtan var tillräcklig för att omedelbart avsluta medicineringen. Gjorde dock ett nytt försök senare och har inte märkt några fler biverkningar.

Mashik
2006-08-20, 16:55

Azamun är samma sak som Imurel, bara annat märke. Har själv inte kännt av några biverkningar av det förutom lite huvudvärk nu som då. Remicade is teh shit så länge man klarar sig utan biverkningar. Men så stark medicin behöver man inte i första taget.

Det är inte så jobbigt när man vänjer sig vid det. Det är lättare att hitta laktos- och glutenfritt nuförtiden än vad det var för 5-10 år sen.

10kg / vecka var kanske att ta i lite men åtminståne 5kg/veckan utan problem. Bra deff i alla fall.

Diana
2006-08-20, 17:10
Stomioperation är när dom tar bort nedersta delen av tarmen (där hennes sjukdom sitter) och sedan leder om tarmen så den kommer ut på magen istället(sys fast där), och där får du ha en såkallad stomipåse runt den delen av tarmen som sitter utanför magen där avföringen samlas i (det rinner avföring hela tiden ut där). Den påsen får du ju självklart byta flera gånger då.

Dock är det ju inte spec. roligt för en 22årig tjej att leva så, det innebär ju ganska många sociala handikapp så dom försöker behandla det så gott det går ändå, där bla med stooora mängder kortison och cellgifter.

Så, så illa kan det vara om man har Crohns...
hemskt.

man borde definitivt bli bättre på att se sina 'problem' i perspektiv ja..

det enda jag har/haft är nåt grejjs med sköldkörteln, men det är nog bra nu, var ett tag sedan jag testade mej. inga symptom at the moment iaf :)

Angel: :thumbup: för råden och faktan i tråden.

internethjälten
2006-08-20, 17:29

Har massor, ett under att jag lever, ser varje dag som en
gåva från gud. Nej, skojar inte.

ETK_TIS
2006-08-20, 17:48
Ni som äter mycket kortison, tänk på att det försvagar erat skelett och gör eran hud skörare, så ät gärna någon extra D-vitamin eller drick lite extra mjölk och så. Och smörj in er efter dusch!

Menar du oss med chron eller ulcerös ? mjölk är nått vi undviker .

Perry_G
2006-08-20, 17:53

Börjar misstänka att jag har det också, efter att ha läkarna gjort allergitester som inte visat något samt skrivit ut Nasonex som fungerat väldigt effektivt på mig.

Trance
2006-08-20, 17:55

Nej, bara vissa. Jag kan dricka mjölk och mjölkprodukter utan problem.

Skör hud har jag aldrig fått av kortison, däremot finnar. Sedan är styrketräning bra för att förebygga benskörhet. Fast det beror ju på hur mycket kortison och hur länge man behöver äta det om man skall oroa sig för benskörhet. Det ger ju även förhöjda blodsockernivåer så har man otur så åker man på diabetes.

Angel
2006-08-20, 18:24

Jag menade rent allmänt för folk som behandlas under längre tid med kortison. Kan du ej dricka mjölk så ta några extra vitaminer då.

Yes
2006-08-20, 18:26
Azamun är samma sak som Imurel, bara annat märke. Har själv inte kännt av några biverkningar av det förutom lite huvudvärk nu som då. Remicade is teh shit så länge man klarar sig utan biverkningar. Men så stark medicin behöver man inte i första taget.
Aha, det var också Azatioprin. Gjorde en lite sökning på det, rätt otrevlig skit egentligen...

"Azathioprine has been shown to be carcinogenic in animals, and may be associated with an increased risk of development of carcinomas in humans, especially skin cancer and reticulum cell tumours or lymphomas in renal transplant patients and acute leukaemia and some solid tumours in rheumatoid arthritis patients. The risk of neoplastic toxicity appears to be lower in rheumatoid arthritis patients, however, there is evidence that the risk is increased with prior use of alkylating agents."

Och inte nog med att man kommer dö av cancer, proteinsyntesen undertrycks!

"The exact mechanism of its immunosuppressive action is not clear. However many of its effects are believed to be attributable to competitive inhibition of hypoxanthine - guanine phosphoribosyltransferase by thioinosic acid, the product of transformation. This competition inhibits nucleic acid and protein synthesis."

http://www.medsafe.govt.nz/profs/datasheet/a/Azamuntab.htm

:(

Allvarligt så var det alldeles för länge sedan jag träffade min läkare sist så det är nog dags att boka in ett besök och diskutera medicineringen lite. Bortsett från att jag för tillfället är rätt kass så har jag varit bättre än någonsin det senaste året. Förhoppningsvis kan jag klara mig på lite snällare medicinering(jag glömmer ändå titt som tätt att ta min medicin, heh :D ).

Det är inte så jobbigt när man vänjer sig vid det. Det är lättare att hitta laktos- och glutenfritt nuförtiden än vad det var för 5-10 år sen.
Det var säkert över 5 år sedan jag testade så idag vore det säkert mycket enklare. Jag har hört något om att nyare undersökningar visat att glutenfri kost skall hjälpa, så det vore kanske något att prova.

10kg / vecka var kanske att ta i lite men åtminståne 5kg/veckan utan problem. Bra deff i alla fall.
Jösses, där snackar vi viktnedgång. Beror det på att tunntarmen inte lyckas ta upp tillräckligt med näring, eller är det något annat som ligger bakom?

Hur funkar det med träningen? Måste ju vara sjukt svårt om du plötsligt får sådana viktnedgångar.

ETK_TIS
2006-08-20, 18:28
Nej, bara vissa. Jag kan dricka mjölk och mjölkprodukter utan problem.

Skör hud har jag aldrig fått av kortison, däremot finnar. Sedan är styrketräning bra för att förebygga benskörhet. Fast det beror ju på hur mycket kortison och hur länge man behöver äta det om man skall oroa sig för benskörhet. Det ger ju även förhöjda blodsockernivåer så har man otur så åker man på diabetes.

Du är nog en av dom få som klarar av mjölkprodukter .

ETK_TIS
2006-08-20, 18:32
Jag menade rent allmänt för folk som behandlas under längre tid med kortison. Kan du ej dricka mjölk så ta några extra vitaminer då.

Nop min kost gör att A-vitaminbehovet är ok .

Älskar iskall morots dricka .

Angel
2006-08-20, 18:37
Nop min kost gör att A-vitaminbehovet är ok .

Älskar iskall morots dricka .

Ja tänkte mera på D-vitamin

Trance
2006-08-20, 18:39
Du är nog en av dom få som klarar av mjölkprodukter .

Hmm, ok. De jag har kommit i kontakt med som har ulcerös klarar av mjölkprodukter. Vet att många undviker det för säkerhetsskull ändå.

Yes
2006-08-20, 18:44
För min del har jag inga större problem med mjölkprodukter. Stora mängder kan iof ge gaser, men inte så att det blir något stort problem såvida jag inte är inne i ett skov. Mina värre keso-orgier där jag trycker i mig 1kg/dag kan visserligen orsaka en del problem, i varje fall för omgivningen. :D

ManuelIT
2006-08-20, 18:45
jag häver i mig två-tre liter mjölk per dag, dock laktosfri!:eating:

ETK_TIS
2006-08-20, 19:25
Ja tänkte mera på D-vitamin

som ska intagas med kalcium och magnesium för att funka bäst , och har inte riktigt förstått tillverkarna av div produkter som tillsätter det i vissa produkter , för mig veteligen så ska man kombinera det hela med kalcium och magnesium för bästa funktion , så att intaga enbart vitaminen ???

Angel
2006-08-20, 20:54
som ska intagas med kalcium och magnesium för att funka bäst , och har inte riktigt förstått tillverkarna av div produkter som tillsätter det i vissa produkter , för mig veteligen så ska man kombinera det hela med kalcium och magnesium för bästa funktion , så att intaga enbart vitaminen ???

Intag det med kalcium och magnesium då :)

Joelinho
2006-08-20, 21:11
Lider utan en väldigt ovanlig sjukdom som heter Myotonia Congentia. Det medför kronisk stelhet i lite olika muskler runt om i kroppen. Jag säger bara, testa kör ett benpass med tunga knäböj så ska ni få en upplevelse ni sent skall glömma. Lyckligtvis för min skull så äter jag medicin som iprincip gör mig symptomfri.
Lite intressant läsning --> http://www.sos.se/smkh/2004-29-178/2004-29-178.htm

Kaboffastar
2006-08-20, 21:12
Jag har varit förkyld i 20 år, testat allt för att få det att försvinna men icke.

Men jag ska inte klaga :)