handdator

Visa fullständig version : Några tips om kosten

bonydrop
2006-08-17, 23:15
Har åter igen börjat träna efter nästan 1 års uppehåll, även från detta forum, och jag håller på och friska upp mina kostkunskaper. Känner åter igen motivationen och tänkte försöka äta så bra som möjligt utan att behöva offra allt för det. Tror nog jag äter bra nu, men lite tips skadar inte ändå. Så här kan en typisk träningsdag se ut:

Frukost:
Havregrynsgröt: 2dl havregryn + 1 skopa whey-80 + 2 dl lättmjölk

Lunch:
Tonfisk/Kyckling med Ris/Pasta + grönsaker

Direkt efter träning:
Ca 80g kolhydrater och 25g protein i form av maltodextrin och vassle

Middag 1h efter träning:
Typisk husmanskost. Kött och potatis, spaghetti och köttfärsås eller annat oftast med en del grönsaker.

Mellanmål:
3 grova smörgåsar med keso, hamburgekött eller makrillfilé + 1 glas mjölk.

Mellanmål:
50g torrostade jordnötter + 1 glas mjölk + 1 frukt

Kvällsmat:
Omelett på 3 ägg, 1 brödskiva, lite grönsaker.

Vad jag undrar mest är målen kring träning, efter att ha börjat läsa här igen känns det som om teorierna om hur man bör äta runt träning har ändrats en del. Och är det inget som är för jobbigt tänker att jag att man lika väl kan göra på det sättet. Men alla tips eller råd är välkomna.

FreCKo
2006-08-17, 23:58
Käkar du två mellanmål INNAN kvällsmålet? :confused: Eller är dom utspridda över dagen?

bonydrop
2006-08-18, 09:49
Käkar du två mellanmål INNAN kvällsmålet? :confused: Eller är dom utspridda över dagen?

Glömde skriva, men det är ca 3 timmar mellan varje mål. Anledningen att det står två mellanmål i rad är att jag inte visste något bättre namn på de målen.

L-Sami
2006-08-18, 10:21
Optimalt innan-under-direkt efter träningen är ju att inta snabba kolhydrater med vassleprotein för att mildra muskelnedbrytningen.

nutz
2006-08-18, 10:28
Ser väl bra ut.

Skulle lägga en gainer före träningspasset också, förutsatt att det är långt ifrån lunchen då.. men äter du lunchen relativt tätt inpå(nån timme sådär) så är det väl inge fel heller.

bonydrop
2006-08-18, 12:25
Lunchen innan träning är ungefär 1 timme innan. Har funderat på att ta en malto + vassle innan träning också, har provat det förr, men har inte tyckt om att träna med det i magen. Det är ju dock också ett bra sätt att få i sig lite extra kalorier, kan faktiskt känna att jag har svårt att få i mig den mängd kalorier jag behöver från det jag äter, då jag har svårt att få ner en stor måltid då jag äter.

vsson
2006-08-18, 12:47
Jag kan tycka att magen lätt blir lite för full om man tar en drink innan passet. Precis som du säger... tycker det är bättre att göra en bra träning än att pina i sig massa drinkar. Bara man får i sig skiten nån gång.

K9Media
2006-08-18, 13:00
Jag kan tycka att magen lätt blir lite för full om man tar en drink innan passet. Precis som du säger... tycker det är bättre att göra en bra träning än att pina i sig massa drinkar. Bara man får i sig skiten nån gång.

Näringstiming. Hört talas om de ?

NÄR du får i dig VAD är det som är viktigt, inte hur mycket du trycker i dig bara.

L-Sami
2006-08-18, 13:00

Hur mycket vatten har du i din gainer?

vsson
2006-08-18, 13:43

NÄR du får i dig VAD är det som är viktigt, inte hur mycket du trycker i dig bara.

haha jo tack jag vet, men jag skippar hellre en drink före träningen för att inte känna mig illamående. Jag tycker att det är värt det, sen om du vill köra opptimalt hela vägen med dina upplägg är en annan sak. Jag vet vad som funkar för mig.

vsson
2006-08-18, 13:43
Hur mycket vatten har du i din gainer?

hmm på en höft runt 4 dl

Trance
2006-08-18, 14:55

Vad gör det för skillnad i praktiken och vilken nivå pratar vi om? Utbilda mig.