Visa fullständig version : Ej tillgång till gym
somjagsa
2006-08-17, 18:50
Hej
Jag har inte tillgång till gym av olika anledningar och tänkte därför köpa ett billigt mini-hemmagym.
Har ni tips på några billiga alternativ?
http://www.halens.se/ProductPage.aspx?mid=2592&pid=003071
Fördelar/nackdelar med sånt? Skip-sport ska vara ganska bra har jag hört.
Bänk, skivstång, hantlar och vikter kommer man långt på.
Bänk, hantlar, skolstång, vikter, dörrtrapets samt träningsgummiband. *flex* *flex* *flex* *flex* *flex*
Om du ska köpa "ett billigt hemmagym" kan du glömma några speciella muskler.
Ta dig med buss, bil, taxi, promenad, rollerblades eller vafan som helst till gymet.
Kaboffastar
2006-08-17, 19:48
Håller lite med beast här.
Enda anledningen till att du inte kan träna på gym måste vara att det är "för långt" till gymmet? =)
Ett "billigt" hemmagym kostar långt mer än vad ett gymkort gör.
somjagsa
2006-08-17, 20:41
Visst skulle jag kunna ta bilen till gymmet, men jag har inte råd med 500kr per månad på ett gymkort. Visst låter det klent men jag är en fattig student.
börja med att köpa en stång bara med lite vikter, skolskivstång duger, jag får känslan av att dina mål inte är att bli mr.olympia heller.
kan du köra stående pressar
frivända upp stången o köra frontböj
raka marklyft'
skivstångsrodd
shrugs
lite armar etc
bara bli stark i en massa basövningar
köper du till en stabil bänk och kanske en ställning så kan du ju köra allt, skulle suiktat på ngt med lös ställning så du kan lägga upp stången där vid benträning.
muskler kommer du få ändå, körde med bara stång förr tyckte det funka ok, tex sikta på att reppa kanske 80 kg i axelpress, frivända upp och köra 12 reps på 115 i frontböj etc etc
det du visade länk till verkar lite väl rangligt, sen har det inte heller nån lös ställning
somjagsa
2006-08-17, 20:57
börja med att köpa en stång bara med lite vikter, skolskivstång duger, jag får känslan av att dina mål inte är att bli mr.olympia heller.
kan du köra stående pressar
frivända upp stången o köra frontböj
raka marklyft'
skivstångsrodd
shrugs
lite armar etc
bara bli stark i en massa basövningar
köper du till en stabil bänk och kanske en ställning så kan du ju köra allt, skulle suiktat på ngt med lös ställning så du kan lägga upp stången där vid benträning.
muskler kommer du få ändå, körde med bara stång förr tyckte det funka ok, tex sikta på att reppa kanske 80 kg i axelpress, frivända upp och köra 12 reps på 115 i frontböj etc etc
det du visade länk till verkar lite väl rangligt, sen har det inte heller nån lös ställning
Men visst bör den väl hålla för bänkpress typ:D
Såg f.ö att det fanns en massa övningar i banken som kunde utföras med endast skivstång o vikter:thumbup:
vet inte hur mkt den håller för men säkert inte mer än 100 kg, dumt slänga ut pengar på ngt du snabbt växer ur. fanns nån liknande på skips hemsida, stod den höll för 75 kg så tror det mest e skräp
då kan du lika gärna köra lite armhävningar och få samma resultat mer eller mindre.
sikta på ngt begagnat kanske?
edit: skivstång och vikter är en mkt bra start tycker jag, är du lite finurlig så kan man bli riktigt jävla stark med bara det
somjagsa
2006-08-17, 21:06
vet inte hur mkt den håller för men säkert inte mer än 100 kg, dumt slänga ut pengar på ngt du snabbt växer ur. fanns nån liknande på skips hemsida, stod den höll för 75 kg så tror det mest e skräp
då kan du lika gärna köra lite armhävningar och få samma resultat mer eller mindre.
sikta på ngt begagnat kanske?
edit: skivstång och vikter är en mkt bra start tycker jag, är du lite finurlig så kan man bli riktigt jävla stark med bara det
Teoretiskt kan man ju ligga på golvet o köra bänkpress, bara använda en kudde för huvudet:D
Teoretiskt kan man ju ligga på golvet o köra bänkpress, bara använda en kudde för huvudet:D
Du vill nog kunna gå lite längre ned med armarna än så ;)
pocoloco
2006-08-17, 21:34
skaffa ett riktigt gymkort hemma, ifall man vill köra lite överkropp bara kan man ju överväga en situps bräda och ett chinsräcke.. men seriös belastningsträning bedrivs på gym, såvida man inte har riktikgt rikligt med pengar eller tid att bygga.
somjagsa
2006-08-18, 18:17
Ben är också viktigt för mitt ändamål.
Men vad är det för skillnad att köra t.ex bänkpress hemma eller på ett gym? Det förstår inte jag...
Ben är också viktigt för mitt ändamål.
Men vad är det för skillnad att köra t.ex bänkpress hemma eller på ett gym? Det förstår inte jag...
Givetvis är det ingen skillnad om du verkligen gör det. Är man hemma blir det lätt lite si och så med motivationen, men är du på ett gym kommer du troligtvis att träna bättre och hårdare. Dessutom finns folk på ett gym, och även om man är grövst i världen finns det alltid något att lära av andra.
mistermr
2006-08-18, 19:14
Dessutom finns folk på ett gym, och även om man är grövst i världen finns det alltid något att lära av andra.
Så sant så sant!
:thumbup:
Givetvis är det ingen skillnad om du verkligen gör det. Är man hemma blir det lätt lite si och så med motivationen, men är du på ett gym kommer du troligtvis att träna bättre och hårdare. Dessutom finns folk på ett gym, och även om man är grövst i världen finns det alltid något att lära av andra.
Håller med. Stämningen på ett gym är härligt.
Men det är ju en smaksak, vissa klarar säkert av att koncentrera sig jättebra därhemma också.
Jag har ett precis sådant "hemmagym" du länkat till. Det är inte så bra, om man jämför med ett gym. Visst går det att bänka där, men på låga vikter (den klarar av 100, men jag skulle inte våga lasta på mer än 90 på den här) och många repetitioner. Bänken i sig går att använda till det en vanlig bänk går att använda till, bortsett från att bänken inte är fri, vilket kan skapa problem vid en del övningar.
En stor nackdel är att den tar en del plats, åtminstone för mig som har den på rummet, och inte går den att fälla ihop heller. Jag har monterat bort i princip allt så det är bara en bänkpress nu i princip som används när jag endast vill pressa lite bröst med låga vikter. Benspark och flyes och sånt är rent skit på denna ärligt talat.
Det största minuset av allt är att det var jobbigt som satan att montera ihop den. Dock så är jag inte någon Room Service-mästare. Det blev inte bättre av att det fattades några småprylar heller, så jag fick ringa till Haléns och be dem skicka grejerna (det roliga var att jag kunde sagt att det saknades fria vikter, så jag hade faktiskt fått fler vikter, ty de kontrollerade inte direkt).
Det finns betydligt bättre hemmagym är jag säker på. Priset talar för sig självt. Kör träning med din kroppsvikt istället eller vält träd i skogen och lyft stenblock. Använd fantasin, det går att bygga en bra grund trots ej tillgång till ett svettigt gym.
Om du ska köpa "ett billigt hemmagym" kan du glömma några speciella muskler.
Ta dig med buss, bil, taxi, promenad, rollerblades eller vafan som helst till gymet.
Mitt "hemmagym" består av en bänk med benspark/lårcurl, skivstång, hantlar. Vilka speciella muskler kan jag inte få? (förutom insida bröst i cablecrossen :Virro )
Bröst - Bänkpress, hantelpress, flyes
Axlar - Militärpress, hantelpress, sidolyft
Lats - Chins, stångrodd, hantelrodd
Framsida ben - Knäböj, frontböj, utfall, benspark
Baksida ben - Raka marklyft, lårcurl
Vader - Stående vadpress
Biceps - Stångcurl, hantelcurl
Triceps - Liggande tricepsextention, frenchpress, smal bänkpress,
osv
mistermr
2006-08-18, 19:44
Mitt "hemmagym" består av en bänk med benspark/lårcurl, skivstång, hantlar. Vilka speciella muskler kan jag inte få? (förutom insida bröst i cablecrossen :Virro )
Vader - Stående vadpress
osv
Vad låg prislappen på ditt hemmagym?
Jag funderar också på att skaffa nämligen.
mvh
Vader - Stående vadpress
osv
perfekt där, ser man hur mkt man kan köra med den enklaste utrustningen, kör man bara hårt och PROGRESSIVT så kan man få minst likabra resultat hemma.
Jag har tränat hemma de senaste tre åren och det fungerar alldeles utmärkt. De absoluta fördelarna är ju att man får bestämma allt och verkligen vara sig själv. Du behöver aldrig vänta på att någonting ska bli ledigt och du har snabb tillgång till mat innan och efter. Du slipper transportera dig till och från gymmet, och därigenom sparar du mycket tid.
Nackdelarna är uppenbarligen det sociala. Även om det skulle vara som så att du tränar med en eller två polare (vilket jag gör mestadels) så uteblir ändå den sociala kontakten. Man måste inte prata med allt och alla. Det räcker att ha folk omkring sig.
Ett riktigt gym erbjuder mer och säkerligen bättre utrustning än det du har. Själv har jag spritt mina inköp under ett par år. Började vid 17 och önskade mig en del i födelsedagspresent osv.
Du når oerhört långt och kan bygga en kanonfysik med detta:
*Knäböjsställning med dipshandtag.
*Bänk; ställbar till 90°
*Skivstång; 220cm int + vikter efter behov.
*Byggbara hantlar
*Dipsbälte/magnesium
*Speglar/TV/Stereo/stol
Chins kör du i knäböjsställningen som du höjer till max och hänger i skivstången. Är du 190+ blir det dock svårt då du slår i knäna.
Det är ju inte särskilt stort, men kan lägga upp en bild el två om någon är intresserad. :)
Edit. Jag gled kanske från ämnet, men jag ville bara påpeka att ett hemmagym alltid är bra att ha om man är intresserad av styrketräning. Mina föräldrar som aldrig någonsin skulle bege sig till ett gym har t.om blivit stammisar i lilla tillhåll.
Jag har tränat hemma de senaste tre åren och det fungerar alldeles utmärkt. De absoluta fördelarna är ju att man får bestämma allt och verkligen vara sig själv. Du behöver aldrig vänta på att någonting ska bli ledigt och du har snabb tillgång till mat innan och efter. Du slipper transportera dig till och från gymmet, och därigenom sparar du mycket tid.
Nackdelarna är uppenbarligen det sociala. Även om det skulle vara som så att du tränar med en eller två polare (vilket jag gör mestadels) så uteblir ändå den sociala kontakten. Man måste inte prata med allt och alla. Det räcker att ha folk omkring sig.
Ett riktigt gym erbjuder mer och säkerligen bättre utrustning än det du har. Själv har jag spritt mina inköp under ett par år. Började vid 17 och önskade mig en del i födelsedagspresent osv.
Du når oerhört långt och kan bygga en kanonfysik med detta:
*Knäböjsställning med dipshandtag.
*Bänk; ställbar till 90°
*Skivstång; 220cm int + vikter efter behov.
*Byggbara hantlar
*Dipsbälte/magnesium
*Speglar/TV/Stereo/stol
Chins kör du i knäböjsställningen som du höjer till max och hänger i skivstången. Är du 190+ blir det dock svårt då du slår i knäna.
Det är ju inte särskilt stort, men kan lägga upp en bild el två om någon är intresserad. :)
Edit. Jag gled kanske från ämnet, men jag ville bara påpeka att ett hemmagym alltid är bra att ha om man är intresserad av styrketräning. Mina föräldrar som aldrig någonsin skulle bege sig till ett gym har t.om blivit stammisar i lilla tillhåll.
jag blev lite sugen på o se bild :D
Med ett vettigt hemmagym ser jag inga begränsningar när det gäller att bygga en bra fysik så länge som du har motivationen och får kunskap angående träning från någonstans. Dock är det som du redan sagt rätt kul på gym och man lär sig alltid små knep här och där.
Om du skall köra hemma, se bara till att du har utrustning så att du kan köra hela kroppen. Med kroppsvikten, en bänk, en skivstång, hantlar och lite finurlighet kan du bygga upp en kanonfysik.
Mitt "hemmagym" består av en bänk med benspark/lårcurl, skivstång, hantlar. Vilka speciella muskler kan jag inte få?
Vad du och jag definerar som mycket muskler skiljer sig nog rätt bra.
Du kan bygga en "grund" (beroende på vilka ögon som personen skådas med) av att simma om vi ska vara såna.
Men du kan inte bli Grov av det där. Sen undrar jag hur tunga hantlar du har, hur mycket vikter på stången du kan ha? Hur mycket ORKAR stången?
Beast, jag ser vart du vill komma men faktum är att man kan köra tex Marklyft på 300 kilo hemma i garaget och klarar man detta är man garanterat stor. Det är dock frågan hur mycket pengar man är villig att hosta upp på utrustning. Men med en vettig bänk och stång upplägg och skivstång med en jävla massa vikter kan du gå långt.
Arf Pingvin
2006-08-19, 00:16
Det finns inga speciella muskler som marklyft och en valfri pressövning inte fixar. Man behöver en skivstång enbart egentligen.
Har nu läst igenom hela tråden. Den frågeställningen som jag saknar är: Hur hårt har trådskaparen tänkt köra? Att bygga muskler kan funka jättebra hemma har jag sett resultat på. Målet kanske inte är att ta 150 kg i bänkpress och liknande?
Jag har ett viktpaket med hantlar och stång och sedan kör jag bänkpress på en vanlig bänk som vi hittat här hemma, dock behöver jag alltid nån som passar om jag ska köra lite (i mina armars mått) tyngre vikt eftersom jag inte har någon ställning.
Jag tycker det har funkat superbra med motivationen och kan träna precis när jag vill. Mitt viktpaket kostade 895:- men då är det inte nån ställning som sagt och vikter endast 50 kg sammanlagt. Men det kan man ju köpa till allteftersom.
Vad låg prislappen på ditt hemmagym?
Jag funderar också på att skaffa nämligen.
mvh1200 på blocket utan hantlar, billig investering med andra ord.
Vad du och jag definerar som mycket muskler skiljer sig nog rätt bra.
Du kan bygga en "grund" (beroende på vilka ögon som personen skådas med) av att simma om vi ska vara såna.
Men du kan inte bli Grov av det där. Sen undrar jag hur tunga hantlar du har, hur mycket vikter på stången du kan ha? Hur mycket ORKAR stången?Hantlarna är ställbara, men det går nog att lassa på rätt bra på dom. Stången är mindre än en internationell stång, hur mycket vikt den klarar av vet jag inte, men det går ju alltid att köpa en internationell stång.
Jag tränar också på gym men det hade gått lika bra att träna hemma, för mig! För någon grov lidl handlare skulle det nog behövas lägga ut lite mer på hemmagymmet.
somjagsa
2006-08-23, 14:14
Vart kan man köpa rejäla skivstänger med vikter?
Ej blocket!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.