handdator

Visa fullständig version : skoskav!

Slartibartfast
2006-08-17, 11:13
Köpte ett par nya skor idag. Gick 300 meter, sen fick jag ta av dem då de skav hål på min häl. Vad gör man åt skoskav??

Har ett par kostymskor som jag inte heller kan gå med.

Enda skor som funkar är sneakers.

Catstyle
2006-08-17, 11:14
Inlägg?

LadyG
2006-08-17, 11:15
Man köper skoskavsplåster, de är tunna som extrahud. Sitter jätteskönt och skyddar skavet mot mer skav. De ska oftast sitta på tills de ramlar av själva, de flesta modellerna. Apoteket har flera sorter.

Olsson
2006-08-17, 11:16
sätter Compeed på såret.

Slartibartfast
2006-08-17, 11:23
Plåster, visst, men man kan ju inte börja gå med plåster hela tiden heller. Mina andra skor åt igenom ett heavy duty skavsårsplåster på en timme.

Smartast vore kanske att bara lämna tillbaka skorna, men jag orkar inte ha sneakers längre.

Spinkot
2006-08-17, 11:25
Dubbla strumpor, körde jag med när jag skulle gå in mina kängor

LadyG
2006-08-17, 11:26
Om det är sömmen bak på hälen som är boven kan du ta en hammare och banka på den, på insidan. Mjukar upp den, men dunka på försiktigt så du inte skadar skon :P

Annars får du väl göra som de gör i lumpen när de ska gå in nya kängor :D

Slimfit
2006-08-17, 13:43
Köp en rulle silvertejp och tejpa upp hälarna. Den glatta tejpen glida bra och skyddar hälen mot friktionen. Det brukar handla om någon/några veckor innan skorna blir ingådda. Blir mycket billigare än dyra skavsårsplåster som du måste byta var och varannan dag.
OBS! Inget skämt, har själv använt mig av silvertejp vid ett flertal tillfällen.

tinus
2006-08-17, 13:52
Jag får alltid skoskav av nya skor,oavsett hur mjuka och sköna de är.
Finns dock ett superbra knep,som verkligen kommer att klä dig slarti :D

En variant av dubbla sockor som nämnts ovan,men av det får jag bara ännu mer skavsår eftersom det blir trångt i skorna. Nylonstrumpor under de vanliga sockorna de första dagarna,eftersom materialet i dem är "halt" får du inga skavsår. Funkar finfint! Så börja rota i flickvännens låda nu,eller köp tantvarianten knästrumpor.
Jag väntar på bildbevis *popcorn*

Slartibartfast
2006-08-17, 14:07
Tack för alla tips! Ska pröva dem och se hur det artar sig. :thumbup:

Nejv
2006-08-17, 14:26
Här är siten för dig om du vill avhjälpa problemet genom att snöra skon annorlunda!

http://www.newbalance.com/techcenter/footwear/lacing_for_a_better_fit.html

If it's within clothing, I've got the solution!

Diana
2006-08-17, 18:14
Hopplöst jag får oxå jämt skoskav i nya prommenixardojjer, har börjat ta som vana att tejpa hälarna redan från första dagen i förebyggande :D

Vik ihop hushållspapper och tejpa fast som en kudde där det skaver, garanterat bättre än de tunna skoskavsplåstren om det redan blivit ett sår :thumbup:

hoppas du blir av med skiten utan att behöva lämna igen skorna =)

tuben
2006-08-17, 18:25
Leukoplast är en god vän vet alla som gjort lumpen.

Kwon
2006-08-17, 18:29
Inlägg+leukoplats+dubbla strumpor (nylon inne) verkar vara en fungerande formel!

Arf Pingvin
2006-08-17, 21:52
Innerstrumpor som man har i vandrarkängor, varianter på temat coolmax funkar. Det är tunna syntetstrumpor som glider bra. Alternativt löparstrumpor, det är samma typ.

Leukaplast äger. Hudfärgade vävtejpen alltså. Bäst är det i förebyggande syfte men även efter skadan är skedd. Salvekvick(och compeed?) finns med tjockare gummiaktigt plåster men jag tycker det bygger för mycket, blir mera tryck på skavsåret och det är inte så skönt att gå på.

Guybrush
2007-04-10, 19:40
Jag blåser liv i denna tråden istället för att skapa en ny...
Har stora problem med skoskav i hålfoten. Jag fick nya dojor hos Löplabbet (http://www.loplabbet.se) som skulle hjälpa mot min pronation. De har extra stöd på insidan och detta gör att jag får skav där.

Själv tycker jag Compeed är alldeles för dyrt, dessutom helt värdelösa eftersom de är så tjocka. Leukoplasten som ni pratar om, är det denna?
http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/204636s.jpg

Ska shoppa en sån och testa i så fall! :thumbup:

Snafu
2007-04-10, 21:58
Det är ju en bra ide att gradvis gå in skorna. Exempelvis kan du gå och sitta med skorna på dig inomhus. Då är det bara att ta av sig dom så fort det börjar göra riktigt ont - på så vis hinner du inte få riktiga sår men på plussidan har du tänjt ut skorna lite grand där det klämmer.

Kryss
2007-04-10, 22:59
Jag blåser liv i denna tråden istället för att skapa en ny...
Har stora problem med skoskav i hålfoten. Jag fick nya dojor hos Löplabbet (http://www.loplabbet.se) som skulle hjälpa mot min pronation. De har extra stöd på insidan och detta gör att jag får skav där.

Själv tycker jag Compeed är alldeles för dyrt, dessutom helt värdelösa eftersom de är så tjocka. Leukoplasten som ni pratar om, är det denna?
http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/204636s.jpg

Ska shoppa en sån och testa i så fall! :thumbup:

Elastoplast var det som användes när jag gjorde lumpen iallafall, den som du visade bild på är ju bara 1.25cm och aldeles för smalt i mitt tycke om man ska tejpa över hälsenan/hälen.

Guybrush
2007-04-11, 07:34
Det är ju en bra ide att gradvis gå in skorna. Exempelvis kan du gå och sitta med skorna på dig inomhus. Då är det bara att ta av sig dom så fort det börjar göra riktigt ont - på så vis hinner du inte få riktiga sår men på plussidan har du tänjt ut skorna lite grand där det klämmer.

Jag har använt dem ett tag nu och det har blivit lite bättre. Jag tror dock att det mest har att göra med att huden vänjer sig vid slitaget, blir tjockare helt enkelt. Har nog babyhud under fötterna, är ingen van löpare! Men jag har inte tid att vänja hud, jag har ett lopp att springa om några veckor och måste ligga i hårdträning!

Elastoplast var det som användes när jag gjorde lumpen iallafall, den som du visade bild på är ju bara 1.25cm och aldeles för smalt i mitt tycke om man ska tejpa över hälsenan/hälen.

Jäpp, finns bredare. Ska shoppa idag!