handdator

Visa fullständig version : Alla triceps/dips Gurus se Hit

Yip_man
2006-08-17, 08:39
Hej!
Starta en diskussin i en anna tråd för att inte stjäla tråden eller skriva i fel forum så lägger jag den här efterssomm det egentligen är en träningsfråga.

Så Arne eller någon annan... När jag kör dips ,på mina triceps pass så upplever jag ofta vad jag tror är en sorts överträning av triceps. Jag höjer mig till startläget och när jag påbörjar den negativa fasen så smärtar det till i höger triceps och jag faller mot golvet och tvingas göra lite cheating på de första respen för att "komma igång". Smärtan kommer som sagt bara i dips och när jag kört det förra tricepspasset hårt. Ett triceps pass ser för närvarande ut såhär:

Liggande triceps extenssion
15x20kg (uppvärmning)
8x40kg (uppvärmning)
6x45kg
6x45kg
4-6x50kg (fail.beroende på dagsform)

Dips
10x kv
kv+10kg x6
kv+15kgx6
kv+20kgx4-6kg(fail)

Sittande tricepsextension i smith
10x40kg
6x50kg
6x50kg
4-6x50kg (fail)

Dips i Nordic gym maskin
6x100kg
6x100kg
4-6x100kg fail (smala fattningen )

Sittande tricepsextenssion i Nordig gym maskin
10x40kg
10x40kg
10x40kg

Yip_man
2006-08-17, 08:41
Fan vad bra man är , Vill någon vänlig mod flytta till träning vikter och kondition.

nlsn
2009-04-28, 10:18
bumpar denna!

Har problem likt ts.

Hade lite bråttom på gymmet i fredags och vid slutet av mitt helkroppspass så sätter jag på mig 15kg-västen (aldrig haft den på mig) och ska köra lite dips. Efter 3-4 reps känner jag en ganska kraftig smärta i höger triceps (övre delen, vid fästet ungefär). Kör 5 reps till trots smärtan (dum dum dum...) och drar sen hem och tänker inte mer på det.
I förrgår tog jag mig till gymmet igen och i slutet av passet skulle jag köra mina ordinära dips. Struntar i västen när jag tänker tillbaka på förra passet ... tänkte köra lite uppvärmnings-dips utan väst den här gången eftersom jag har god tid på mig. Går upp i utgångsläget och när jag ska gå ner känner jag samma smärta som jag gjorde förra gången. Kör 3 reps till men det känns likadant så jag slutar där.

Sitter nu här och pillar lite på armen och känner att det ömmar på övre delen av triceps. Har en aning om att det kan vara en liten muskelbristning, men jag väntar med min egna diagnos och låter någon kunnig person här klura lite.

Tar gärna emot tips på lättare triceps/rehab övningar etc om det är någon som har det.

MVH

nlsn

young_george
2009-04-28, 13:01
Känns det som det byggs upp en rejäl spänning i muskeln som sedan släpper när du avlastar den, eller gör det "bara" ont?

Alla övningar som INTE gör ont brukar gå bra, man sånt som du beskriver vilas bort.

nlsn
2009-04-28, 16:08
Känns det som det byggs upp en rejäl spänning i muskeln som sedan släpper när du avlastar den, eller gör det "bara" ont?

Alla övningar som INTE gör ont brukar gå bra, man sånt som du beskriver vilas bort.

Nu har jag inte testat någon annan riktig triceps-övning, men det gör endast ont när jag gör dips, alltså när jag belastar muskeln. Det känns ingenting när jag sitter här nu t.ex. Men trycker jag lite uppe på triceps så gör det en gnutta ont.

Men får väl ta och strunta i dipsen ett tag framöver å köra på lite andra nya och lättare övningar (belastningsmässigt).

Tack för svaret btw :)

nlsn
2009-04-30, 17:51
Bumpar denna igen!

Körde dips på gymmet igår utan vikt och det kändes ok! Det enda problemet som uppstår är att det klickar i triceps (i det området iaf) på vägen upp, ungefär vid slutskedet innan raka armar. Ömmar dock fortfarande när man trycker på stället.
Någon som kan ha en aning vad det kan vara? :)