handdator

Visa fullständig version : Problem med vätskeansamling

Jacky
2006-08-17, 07:56
Har problem med vätskeansamlingar i kroppen (vet att det ej är fett, eftersom det kan variera VÄLDIGT från dag till dag). Framförallt synbart på förmiddagar i ansikte och på mage...

Lite fakta:
- Ligger på underskott från 0-800 kcal/dag
- Äter mest protein dagtid, kolhydrater intas främst kväll efter 18.00/träning.
- Mina kolhydratskällor: Druvsocker (i anslutning till träningspasset), annars: Havregryn, blomkål, grönsallad, fibrex, broccoli, lök, tomat, lite bröd. Totalt cirka 80-120g/dag.
- Dricker:
*1 liter funlight/vatten + 2 proteindrinkar på förmiddagen
*1,5 liter vatten under träningspasset + 2 proteindrinkar (före och efter)
*1,5 liter funlight/vatten + 2 proteindrinkar (kasein) på em/kvällen
*Utöver detta: 2 koppar kaffe, 2 koppar the
- Intar KRE-ALKALYN innan träning
- Tränar 6 dagar/vecka, motsvarande 800-900 kcal förbrukning
- Intar ingen annan medicin
- Äter 0,5-0,8g fett/kg kroppsvikt
- Äter mycket sukketter
- Intar måttliga mängder salt

Vad kan detta bero på?
- dricker jag för mycket, jag är ju törstig...
- binder kre-alalyn vätska, jag har hört att det inte gör det
- tränar jag för hårt
- kan det låga kolhydratsintaget på morgonen påverka, intar ju mest kvällstid?
- suketter, påverkar de?

Vad kan jag göra?
Någon som ser konkreta fel?
Någon som vet något naturläkemedel el. någon metod/teknik för att bli av med detta?

HELP!

nutz
2006-08-17, 09:14
- Tränar 6 dagar/vecka, motsvarande 800-900 kcal förbrukning

Menar du att du tränar styrketräning sex gånger i veckan och att du då förbrukar 800-900 kcal per pass?

Jacky
2006-08-17, 09:23
Menar du att du tränar styrketräning sex gånger i veckan och att du då förbrukar 800-900 kcal per pass?

Nej, styrka 4-5 pass, då 200-300 kcal i förbrukning.
Övrig förbrukning genom promenad till och från jobb samt övrig cardio.

jewzie
2006-08-17, 10:03
Jag vet inte men jag brukar bli uppsväld utav sötningsmedell så du kanske borde pröva att dra bort det från kosten någon dag och se om du får bättre resultat. Annars så om man ligger på underskott och har lite fett på magen så blir detta mycket löst när jag deffar iaf. Man kan typ peta på det så dallrar det lite :p inte direkt som när man har mycket kolhydrater i kroppen då fettet är fast och hårt. Men pröva det till att börja med.

Jacky
2006-08-17, 10:54
Hrm..sötningsmedel...ja, kanske....men det verkar ändå lite osannolikt...märkte du stor skillnad när du slutade med det eller?

Jacky
2006-08-17, 11:05
Kan för lite fett göra att man samlar på sig vätska?

jewzie
2006-08-17, 12:17
Hrm..sötningsmedel...ja, kanske....men det verkar ändå lite osannolikt...märkte du stor skillnad när du slutade med det eller?
Ja det hjälpte för mig, men jag kan inte leva utan fun light + kvarg :D så det var något jag fick stå ut med. Slutade dock med det sista veckan i deffen då jag slutade på 10,5% bf och 82kg. Hade de 4 översta magmusklerna synliga.. men jag har dåligt anlag så jag hade förmodligen kunnat fått fram mer men jag blev nöjd med det :P bilringen runt magen är som en förbannelse :(

om det nu inste skulle funka så kan du ju alltid köra i lite mer kolhydrater och motionera mer.

nutz
2006-08-17, 12:24
Det syns på förmiddagen säger du, är detta efter att du tränat och ätit? Personligen känner jag mig ENORMT pluffsig hela dagen efter att jag tränat.

Jacky
2006-08-17, 18:16
nej, jag tränar på eftermiddagen, äter middag och 2 kvällsmål relativt sent.

på morgonen är fenomenet tydligast...

TylerDurden84
2006-08-18, 21:40
Jag vet inte men jag brukar bli uppsväld utav sötningsmedell så du kanske borde pröva att dra bort det från kosten någon dag och se om du får bättre resultat...

Sötningsmedlen från Fun Light, Cola Light (Asp. och Ace-K) osv ska väl inte påverka tarmarna. Är det inte malitossirap eller isomalt som du menar sväller upp din mage?

Jacky
2006-08-19, 16:20
Okej nu har jag provat 2 dagar utan suketter (hermesetas)...min mage är bättre...
Jag har dock fortsatt med fun light och light-läsk...

Vad är skillnaden på sötningsmedlena?

TylerDurden84
2006-08-19, 16:51
Okej nu har jag provat 2 dagar utan suketter (hermesetas)...min mage är bättre...
Jag har dock fortsatt med fun light och light-läsk...

Vad är skillnaden på sötningsmedlena?

Sötningsmedlen som finns i läskedrycker/saft är i princip kalorifria samtidigt som de sötningsmedlen som används i godis innehåller nästan lika mycket kalorier som vanligt socker, samtidigt brukar det ha laxerande effekt vid för stort intag

Tolkia
2006-08-19, 19:07
Jag gissar också att den av anledningarna till att magen är bättre är att du käkar MINDRE sötningsmedel; suketter är ju rätt koncentrerade, så drar du i dig mycket av den varan blir det ju en del. Det är inte alls så ovanligt att bli skum i magen av stora mängder sötningsmedel.

Ang. vätskeansamling: Hur mycket äter du egentligen (du skriver ju bara vlket underskott du ligger på), och när äter du? Det finns ett och annat man gör med kroppen under "diet" som kan störa vätskefördelningen. Posta gärna hur du käkar under en dag!

Edit: Kille? Tjej? Hur lång är du, hur gammal är du och vad väger du?

Jacky
2006-08-19, 20:11
tjej, 165 lång, väger 57, mål: 54-55

Min kost under en dag:

Frukost: 1 proteindrink + 1/2 kesella
Mellis: 1 proteindrink
Lunch: Sallad + tonfisk eller proteindrink + 1/2 kesella eller likn.
Innan träning: Malto + proteindrink
Efter träning: Malto + proteindrink
Middag: Sallad, blomkål, sockerfri ketschup, tonfisk/kyckling samt 1 portion havregrynsgröt, linfrön
Kvällsmål1: mandlar, 1 burk makrill i tomatsås
Kvällsmål2: linfröolja + proteindrink/kesella

Kan bli mer vid ev. sug
Brukar bli 1500-1700 kcal

+suketter i kaffe, the, funlight samt strösötningsmedel i proteindrink...

Tolkia
2006-08-21, 14:11
Jag är ingen expert, men det kan vara så att kroppen tycker att den inte får vad den skall ha, särskilt om du tränar mycket. Det verkar vara väldigt mycket proteindrinkar och väldigt lite "vanlig mat"; lite mer kolhydrater (ris, potatis, frukt, grovt bröd etc.) skulle nog inte skada.

Sverker
2006-08-21, 14:36
Klockrent Tolkia:bow:

Jacky !

Du tränar för mycket och äter för litet.
Gör som Tolkia skriver. Fyll på med kolhydrater så att du ligger 300 kcal under ditt kaloribehov. Mer kolhydrater => bättre träning => mer glykogen i muskulaturen => du ser bättre ut med bättre utstrålning och hållning.

TylerDurden84
2006-08-21, 23:20
mer glykogen i muskulaturen => du ser bättre ut med bättre utstrålning och hållning.

:laugh:

Sverker
2006-08-22, 06:24
:laugh:

Vad är det roliga med det ?
Lättare att ha utstrålning med energi i kroppen.

Jacky
2006-08-22, 08:30
Tack för tipset Tolkia!
Ett problem bara. Jag känner mig hungrigare när jag äter mer kolisar. Blir då ofta "oplanerat" överätande. Deffen fungerar inte då. Precis som att de "triggar" mitt sötsug, trots att jag äter långsamma kolisar.

Tabbe
2006-08-22, 08:50
Tack för tipset Tolkia!
Ett problem bara. Jag känner mig hungrigare när jag äter mer kolisar. Blir då ofta "oplanerat" överätande. Deffen fungerar inte då. Precis som att de "triggar" mitt sötsug, trots att jag äter långsamma kolisar.

Har inget sötsug längre...

Det försvann efter 3 veckor in i deffen. Deff och Deff... mer diet för att gå ner i vikt.

Har deffat i 3 månader.

Jacky
2006-08-22, 08:52
Snälla Tolkia...kan du inte ge mig förslag på ett nytt upplägg på 1600 kcal som tar hänsyn till träning vid 17.00...

Sverker...du också...bara om Ni har tid/lust/ork...

Så att jag får i mig mer "riktig mat"....man blir så insnöad i gamla banor...

Brooklyn
2006-08-22, 09:25
Snälla Tolkia...kan du inte ge mig förslag på ett nytt upplägg på 1600 kcal som tar hänsyn till träning vid 17.00...

wok wok wok, man kan bli vääldigt mätt på kycklinfilewok med bara grönsaker, less carbs...

Trance
2006-08-22, 10:03
Sötningsmedlen som finns i läskedrycker/saft är i princip kalorifria samtidigt som de sötningsmedlen som används i godis innehåller nästan lika mycket kalorier som vanligt socker, samtidigt brukar det ha laxerande effekt vid för stort intag

Va?

Tolkia
2006-08-22, 10:50

Seriöst: Jag kan inte. Jag skulle inte vilja göra ett kostupplägg till någon annan, sett till kunskaper bl.a.; det vore som att sätta bocken till trädgårdsmästare, som man säger.
Men några tips kan jag ge:

Tips 1: Det här vill du inte höra, men SLUTA BANTA (Jag vill inte kalla det en deff, handen på hjärtat, vad säger du själv? Deff = man deffar fram sina vältränade muskler.). Du är inte överviktig - satsa hellre på att träna och förbättra styrka och kondition. 57 kg hyfsat stark och snabb på 165 cm är varken mycket eller för mycket, och ser betydligt mindre ut än 57 kg klen och orkeslös (är det "smalfet" killarna här brukar säga?). Sedan ÄR det, tro det eller ej, ofta så att det blir enklare när man tänker lite mindre på det. Som en kompis sade till mig: "Det är inte hela värden. Det är i alla fall en väldigt liten del av världen."

Tips 2: Är vanlig frukost istället för proteindrinkar. Proteindrinkar är tillskott (min åsikt här nu; jag är medveten om att det finns folk på frumet som ser annorlunda på det), inte ersättning för mat. Jag tror att du behöver komma bort från känslan av att "stå på diet" och hitta ett ätmönster som du kan hålla och må bra av i längden (är jag fel ute, så rätta mig, men uttryck som att viss mat truggar överätning o. dyl gör rmig misstänksam). Gröt/fil och müsli + en smörgås eller två/ett par nyttiga mackor (grovt bröd med schysst pålägg - inte typ med bara gurka på), kanske en morot eller något därtill?

(lite mindre proteindrinkar och kesella kan f.ö. kanske ha en positiv inverkan på magens kondition och form också!)

Tips 2: Försök äta någon kolhydrat till lunch också - mer en "vanlig" lunch, typ kött/fisk, potatis och grönsaker istället för (ännu mer) kesella och pulver. Du blir som regel också mer mätt på varm mat än kall. Om sådant som köttfärs och lax känns "konstigt", börja med tonfisk och kyckling. Eller sallad med GROVA grönsaker (morötter, kålrötter, broccoli, bönor) i, och en skiva grovbröd till, inte bara typ isbergssallad och tomater (du blir mätt DÅ, men ashungrig på kvällen - som gjort för att du skall bli "sugen" och trilla dit). Om det känns oöverstigligt: börja med att steka/baka rotsaker och grova grönsaker (morötter, kålrötter, broccoli, lök, palsternacka etc.) i ugn och äta tillsammans med kött/fisk/ägg/sojabiffar/etc.

Tips 3 (det här är lätt): Ät mer frukt! Jag ser typ 0 frukter på din matsedel; de innehåller massor av mikronutrienter, antioxidanter etc. som vi väldigt gärna vill ha. För de allra flesta frukter egentligen rätt lite kalorier per portion också.

Tips 4: Testa att någon gång äta något annat än gröt till middag, även om gröt är rätt OK också. Man blir inte tjockare av "lagad mat" än av något annat, det är som vanligt kalorier in - kalorier ut som gäller (och du behöver som sagt inte banta). Du kan t.ex. bestämma dig för att laga "vanlig mat" EN dag/vecka till att börja med.

Tips 5: Våga leka lite med kvällsmålen; testa att ta en yoghurt, en macka att lägga makrillen på, ett par frukter (en banan, kanske?) osv.

Tips 6: Var varsam med sötningsmedel, typ suketter och lightdrycker. Det ÄR gott, men det kan också vara ett bra sätt att underhålla sitt sötsug och inte minst "trigga sig" (här har jag inga vetenskapliga studier att stödja mig på, endast egna iakttagelser). Testa "yogi-te" med kanel och kakaoskal (finns på hälsokosten); det är gott utan suketter i.

Tips 7: Var varsam med koffein. Jag säger inte att du skall sluta dricka te och kaffe (jag är väldigt förtjust i kaffe med mjölk själv, och konsumerar en hel del te också), men drick inte HUR mycket som helst. Det finns rätt många som kopplar överintag av koffein (främst kaffe och cola/pepsi light) till överätningsskov och att lättare bli "triggade"; lite för många för att jag skall vilja negligera det, trots att jag inte har en bra medicinsk förklaring till vad det beror på.

Tips 8: Gå till en dietist (du kan få remiss från VC och det är billigare än att gå till läkaren). Det kan kännas bra att få tips och "förhållningsorder" från en utbildad person som vet vad de håller på med.

Typ så. Jätteenkelt - och jättesvårt (jag vet).

Tolkia
2006-08-22, 10:51
Va?
Jag tror att han syftar på skillnaderna mellan t.ex. sorbitol, xylitol och aspartam, sackarin.

Trance
2006-08-22, 11:53
Jag tror att han syftar på skillnaderna mellan t.ex. sorbitol, xylitol och aspartam, sackarin.

Ah, det är sant. Men ofta är det väl en blandning numera. Typ läkerol.

Jacky
2006-08-22, 13:03
Seriöst: Jag kan inte. Jag skulle inte vilja göra ett kostupplägg till någon annan, sett till kunskaper bl.a.; det vore som att sätta bocken till trädgårdsmästare, som man säger.
Men några tips kan jag ge:

Tips 1: Det här vill du inte höra, men SLUTA BANTA (Jag vill inte kalla det en deff, handen på hjärtat, vad säger du själv? Deff = man deffar fram sina vältränade muskler.). Du är inte överviktig - satsa hellre på att träna och förbättra styrka och kondition. 57 kg hyfsat stark och snabb på 165 cm är varken mycket eller för mycket, och ser betydligt mindre ut än 57 kg klen och orkeslös (är det "smalfet" killarna här brukar säga?). Sedan ÄR det, tro det eller ej, ofta så att det blir enklare när man tänker lite mindre på det. Som en kompis sade till mig: "Det är inte hela värden. Det är i alla fall en väldigt liten del av världen."

Tips 2: Är vanlig frukost istället för proteindrinkar. Proteindrinkar är tillskott (min åsikt här nu; jag är medveten om att det finns folk på frumet som ser annorlunda på det), inte ersättning för mat. Jag tror att du behöver komma bort från känslan av att "stå på diet" och hitta ett ätmönster som du kan hålla och må bra av i längden (är jag fel ute, så rätta mig, men uttryck som att viss mat truggar överätning o. dyl gör rmig misstänksam). Gröt/fil och müsli + en smörgås eller två/ett par nyttiga mackor (grovt bröd med schysst pålägg - inte typ med bara gurka på), kanske en morot eller något därtill?

(lite mindre proteindrinkar och kesella kan f.ö. kanske ha en positiv inverkan på magens kondition och form också!)

Tips 2: Försök äta någon kolhydrat till lunch också - mer en "vanlig" lunch, typ kött/fisk, potatis och grönsaker istället för (ännu mer) kesella och pulver. Du blir som regel också mer mätt på varm mat än kall. Om sådant som köttfärs och lax känns "konstigt", börja med tonfisk och kyckling. Eller sallad med GROVA grönsaker (morötter, kålrötter, broccoli, bönor) i, och en skiva grovbröd till, inte bara typ isbergssallad och tomater (du blir mätt DÅ, men ashungrig på kvällen - som gjort för att du skall bli "sugen" och trilla dit). Om det känns oöverstigligt: börja med att steka/baka rotsaker och grova grönsaker (morötter, kålrötter, broccoli, lök, palsternacka etc.) i ugn och äta tillsammans med kött/fisk/ägg/sojabiffar/etc.

Tips 3 (det här är lätt): Ät mer frukt! Jag ser typ 0 frukter på din matsedel; de innehåller massor av mikronutrienter, antioxidanter etc. som vi väldigt gärna vill ha. För de allra flesta frukter egentligen rätt lite kalorier per portion också.

Tips 4: Testa att någon gång äta något annat än gröt till middag, även om gröt är rätt OK också. Man blir inte tjockare av "lagad mat" än av något annat, det är som vanligt kalorier in - kalorier ut som gäller (och du behöver som sagt inte banta). Du kan t.ex. bestämma dig för att laga "vanlig mat" EN dag/vecka till att börja med.

Tips 5: Våga leka lite med kvällsmålen; testa att ta en yoghurt, en macka att lägga makrillen på, ett par frukter (en banan, kanske?) osv.

Tips 6: Var varsam med sötningsmedel, typ suketter och lightdrycker. Det ÄR gott, men det kan också vara ett bra sätt att underhålla sitt sötsug och inte minst "trigga sig" (här har jag inga vetenskapliga studier att stödja mig på, endast egna iakttagelser). Testa "yogi-te" med kanel och kakaoskal (finns på hälsokosten); det är gott utan suketter i.

Tips 7: Var varsam med koffein. Jag säger inte att du skall sluta dricka te och kaffe (jag är väldigt förtjust i kaffe med mjölk själv, och konsumerar en hel del te också), men drick inte HUR mycket som helst. Det finns rätt många som kopplar överintag av koffein (främst kaffe och cola/pepsi light) till överätningsskov och att lättare bli "triggade"; lite för många för att jag skall vilja negligera det, trots att jag inte har en bra medicinsk förklaring till vad det beror på.

Tips 8: Gå till en dietist (du kan få remiss från VC och det är billigare än att gå till läkaren). Det kan kännas bra att få tips och "förhållningsorder" från en utbildad person som vet vad de håller på med.

Typ så. Jätteenkelt - och jättesvårt (jag vet).

TACK TOLKIA!
Kommer framför allt att satsa på Tips4, men tillämpa det på flera punkter. Byta ut frukost 1 dag mot dittan och 1 dag mot dattan...Laga riktigt en dag osv osv...
JA! DET SKA JAG!
Det får bli steg1

TylerDurden84
2006-08-22, 23:38
Ah, det är sant. Men ofta är det väl en blandning numera. Typ läkerol.

Yes, men i light-dricka är det till 99,9 % Asp, Ace-K eller Sukralos som står för sötningsmedlet och det är, vad jag vet, YTTERST sällan att det påverkar tarmarna så magen putar ut.

LunaSpice
2006-08-31, 03:19
Hur går det med dina vätskeansamlingar?

Det du beskriver och med tanke på vilken diet du har så tycker jag initialt att det verkar som du äter för mkt protein. Njurarna kan vi höga proteinintag ta skada varför man då kan få ödem på div. ställen. Under ögonen är typiskt för just njurarna. Å andra sidan så BORDE ditt höga proteinintag höja dina nivåer av plasmaproteiner och därmed hålla kvar vätskan i blodbanan.

Det kan vara värt att kolla upp om besvären kvarstår? Görs med ett enkelt blodprov på VC.

Jacky
2006-08-31, 07:51
Hur går det med dina vätskeansamlingar?

Det du beskriver och med tanke på vilken diet du har så tycker jag initialt att det verkar som du äter för mkt protein. Njurarna kan vi höga proteinintag ta skada varför man då kan få ödem på div. ställen. Under ögonen är typiskt för just njurarna. Å andra sidan så BORDE ditt höga proteinintag höja dina nivåer av plasmaproteiner och därmed hålla kvar vätskan i blodbanan.

Det kan vara värt att kolla upp om besvären kvarstår? Görs med ett enkelt blodprov på VC.

Kollat på VC - inget fel.
Äter 3g protte/kg kroppsvikt.
Blivit lite bättre sedan jag slutade med sötningsmedel, men ej helt bra. SKUMT!