Visa fullständig version : Vad är det för fel på bilen?
Har en 740 -88.
Dragläget på ettan funkar inte riktigt som det ska. Jag måste släppa kopplingen väldigt långsamt och ge mycket gas, annars börjar bilen hoppa som om jag försökte starta på trean. Att göra en rivstart skulle alltså vara omöjligt (inte för att jag vill göra rivstarter, men det är ju uppenbarligen något som är fel). Är det något fel på kopplingen?
Vi hade samma sak på vår Passat (insprutning).
Det visade sig att de glömde dra åt en slangklämma vid servicen.
Slangklämman lossnade och så även slangen. Det hade något med insugningen att göra. Åtgärdades på 5 minuter.
Svårt att gissa rätt. Men kopplingslamellen kan vara slut.
Om du åker i runt 60 med 4ans växel i så trycker du ner kopplingen och varvar upp och släpper kopplingen snabbt. Slirar kopplingen då eller blir det ett ryck ?
Minns inte riktigt, men det är väll hydralisk koppling ? Isf kan du kanske ha dåligt med hydralolja ? Kolla det under huven.
Metal_boy_
2006-08-17, 16:47
Hoppar? sluddrar fanskapet på gasen efter du har släppt upp kopplingen? Alltså ett tag innan den nyper iväg ordentligt?
änglahåret
2006-08-17, 17:34
Oljeläckage som gjort att det kommit olja på lamellen är min gissning, annars så dåliga motorkuddar/växellådskudde och stödlager.
Hoppar? sluddrar fanskapet på gasen efter du har släppt upp kopplingen? Alltså ett tag innan den nyper iväg ordentligt?
Alltså, hela bilen skakar, på ungefär samma sätt som om jag fått i trean istället för ettan. Det hjälper då inte att ge mer gas, utan jag måste trycka ner kopplingen och sedan ge ordentligt med gas från början för att det ska gå att köra iväg. När jag kommit så långt är det inga som helst problem.
Barkbiten
2006-08-17, 19:26
Den är inte ovanligt slö annars då? om du åker på tvåans växel och släpper ner varvet riktigt lågt, och sen ger på igen, drar den på
som vanligt då?
om du åker på tvåans växel och släpper ner varvet riktigt lågt, och sen ger på igen, drar den på
som vanligt då?
Ja, i övrigt har jag inte märkt några prestandaförsämringar.
Kaboffastar
2006-08-17, 19:33
kolla oljor
byt lameller
byt låda
hjälper inte det så skrota, finns inte så mycket att göra =)
Barkbiten
2006-08-17, 19:34
funkar det att växla som vanligt annars? jag menar, är du säker på att det är ettan du får i? kommer inte ihåg hur det ser ut på 740, men har nåt svagt minne av att det kunde strula med backspärren på 240, så det var svårt att få i ettan..
funkar det att växla som vanligt annars? jag menar, är du säker på att det är ettan du får i? kommer inte ihåg hur det ser ut på 740, men har nåt svagt minne av att det kunde strula med backspärren på 240, så det var svårt att få i ettan..
Ja, är helt säker på att det är ettan. Det har dessutom blivit såhär över en natt, det har inte varit så förut.
Liten Men Fet
2006-08-17, 20:13
Ja, är helt säker på att det är ettan. Det har dessutom blivit såhär över en natt, det har inte varit så förut.
Men det är inte troligt att det hänger på en växel. Antingen är det kopplingen vilket jag inte tror det är eller så är det att motorn går dåligt på låga varv pga tändningen eller bränsleblandningen.
Om det hade varit fel på ettans växel så hade det rasslat och djävlats eller så hade du inte kunnat få i växeln eller så hade den hoppat ur.
Är det likadant oavsett om motorn är kall eller varm?
Är det bara när du startar och ska iväg?
Liten Men Fet
2006-08-17, 20:15
Är tomgången jämn och bra?
Är det likadant oavsett om motorn är kall eller varm?
Är det bara när du startar och ska iväg?
Är tomgången jämn och bra?
Ja.
Nej, även när jag stannad vid rödljus osv.
Nej, nu när du nämner det så har tomgången faktiskt varit låg, nästan så man undrar om bilen är på väg att stanna ibland.
Liten Men Fet
2006-08-17, 22:14
Ja.
Nej, även när jag stannad vid rödljus osv.
Nej, nu när du nämner det så har tomgången faktiskt varit låg, nästan så man undrar om bilen är på väg att stanna ibland.
Kan ju vara så enkelt som att du har en läcka efter spjället på insugsidan där bilen drar tjuvluft på tomgång när spjället är stängt. Då går bilen snålt och kan uppträda konstigt.
Men det är en gissning kan vara något helt annat.
Kolla om det pyser någonstans i motorummet när bilen står på tomgång. Se om någon liten vakuumslang har hoppat av.
Liten Men Fet
2006-08-17, 22:41
En annan möjlighet är också att membranet i bränsletrycksregulatorn gått sönder så bilen får för mycket bensin. (om det är en insprutare)
Hade det problemet på min bil, den gick hyfsat när jag körde i jämn fart eller gasade på men när de stod på tomgång var den låg och när jag skulle iväg så var den väldigt orkeslös, nästan okörbar i stadstrafik.
Tack för svaren! Ska felsöka lite.
själv läste man "vad är fel på bilden?" så satt helt hypad o skulle vänta mig någon rolig bild :D
själv läste man "vad är fel på bilden?" så satt helt hypad o skulle vänta mig någon rolig bild :D
:D
Vi hade samma sak på vår Passat (insprutning).
Det visade sig att de glömde dra åt en slangklämma vid servicen.
Slangklämman lossnade och så även slangen. Det hade något med insugningen att göra. Åtgärdades på 5 minuter.
Efter en snabb titt under huven upptäckte jag att detta även var orsaken till mitt problem. Tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.