handdator

Visa fullständig version : Nedåtlutad bänkpress - LIVSFARLIG!!!!

Officer
2006-08-17, 06:52
Jaja, titeln med en nypa salt naturligtvis..

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,872992,00.html

cam
2006-08-17, 07:06
Jag är förvånad att de inte gjorde stor grej av det, som "Livsfarligt med styrketräning" och "Kroppsbyggare nära att dö" eller nåt. Ja, han är ju inte byggare kanske men ni fattar, kvällsblaskorna tycker det räcker att ha ett gymkort...

Börje H
2006-08-17, 07:06
Oj då. Living on the edge varje måndag för mig alltså. Jag som trodde jag var en trist person:cool:

Kwon
2006-08-17, 07:09
Tur att Fredrik klarade sig!

MasterChief
2006-08-17, 07:13
Skönt att han klarade sig! Han är en riktigt trevlig kille.

Skönt att Aftonbladet inte gjorde någon sensationsartikel om det.

Börje H
2006-08-17, 07:19
Själva incidenten påvisar ju föresten det faktum att man inte behöver vara 85 år och överviktig för att drabbas av blodpropp eller infarkt. Det finns i Sverige idag ett tämligen stort antal unga strokepatienter också. Som tur är så brukar de kvarvarande symptomen för dessa bli förhållandevis små. Och naturligtvis var det skönt att Fredrik verkar klara sig bra!

Angel
2006-08-17, 07:26
Hmm, i min medicinbok så har ja starkt för mig att riskfaktorer för intracerebral blödning är bla; övervikt,alkohol,rökning,högt kolestrol osv osv..alltså osunt levende. Men det kan uppenbarligen drabba även Sveriges nyttigaste (?) person.

Tur att det gick bra för GI-mannen och han förhoppningsvis inte fått några bestående men.

MasterChief
2006-08-17, 07:32
Hmm, i min medicinbok så har ja starkt för mig att riskfaktorer för intracerebral blödning är bla; övervikt,alkohol,rökning,högt kolestrol osv osv..alltså osunt levende. Men det kan uppenbarligen drabba även Sveriges nyttigaste (?) person.

Tur att det gick bra för GI-mannen och han förhoppningsvis inte fått några bestående men.

Därför kan man dra slutsatsen att han förmodligen har lätt att få blodpropp av genetiska skäl.

cam
2006-08-17, 07:36
Ja, det var skönt att det gick bra. Man får en rejäl tankeställare när det drabbar någon så ung och i övrigt frisk.

Angel
2006-08-17, 07:37
Därför kan man dra slutsatsen att han förmodligen har lätt att få blodpropp av genetiska skäl.

Yes, eller så kanske han borde börja ta det lite lugnare i sitt liv. Nu vet jag ju inte hur han lever direkt men jag ser framför mig att det är mycket resor hit och dit, boklanseringar,föreläsningar, TV-program etc. Hoppas han börjar ta lite mera vilodagar nu kanske.

Men va det en TIA eller en stroke han fick? Måste läsa artikeln igen!

aliquis
2006-08-17, 08:29
Undra om han har surfat upp maxot :)

OggeP
2006-08-17, 08:45
Via en kateter i armen får han blodförtunnande me-dicin.

Me-dicin rocks!:hbang:

J.Saarela
2006-08-17, 08:52
Shit kollo!!!!!!!!!!!!!! inte optimalt att vara optimal som Paulun och Grub.

christian
2006-08-17, 09:05

Nåja, Paulún har inte alltid varit fit-for fight. Han levde inte som han lärde upp till för några år sedan.

AlexGBG
2006-08-17, 09:31
jag tror att det är låg-GI-dieten som är boven i dramat.
jag har alltid skitit i GI och har aldrig haft nån blodpropp.. bara jag som märker sambandet? ;)

Coldsmith
2006-08-17, 10:54
Nu var ju det h'r inget med maten att g;ra. Utan det var en bristning p[ en [der som gjorde det. Han fick inte detta pga [derf;rkalkning.

rememberence
2006-08-17, 11:04
Nu var ju det h'r inget med maten att g;ra. Utan det var en bristning p[ en [der som gjorde det. Han fick inte detta pga [derf;rkalkning.
jag översätter: Nu var det här inget med maten att göra. Utan det var en bristning på en åder som gjorde det. Han fick inte detta pga åderförkalkning ;)

Angel
2006-08-17, 11:17
jag översätter: Nu var det här inget med maten att göra. Utan det var en bristning på en åder som gjorde det. Han fick inte detta pga åderförkalkning ;)

Men åderförkalkning samt hög blodtryck under en längre tid gör så att blodkärlen lättare brister *nicka*

Men, nu e jag ändå lite förvirrad. En propp, alltså en hjärninfarkt, och en hjärnblödning (som orsakas av att ett blodkärl brister) är ju not the same...vad fick han egentligen`?

LuddeNoid
2006-08-17, 12:19
"Efter många års träning ville näringsexperten Fredrik Paulún testa en ny övning - bänkpress med huvudet lägre än fötterna. Han tog i rejält vilket leddet till en bristning på halspulsådern. En vecka senare, när han var på semester i portugisiska Cascais, lossnade en blodskorpa och orsakade en blodpropp i hjärnan." Expressen

...så han fick väl en propp då antar jag?

LadyG
2006-08-17, 12:28
Stroke (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19928&PreView=) är intressant läsning, om man är intresserad av vad som kan hända i huvudet :S

Nitrometan
2006-08-17, 12:35
Eller att GI-metoden suger. :)

Tränar han så sällan förresten?
En dryg vecka tidigare hade Fredrik tränat bänkpress, på en lutande bänk med huvudet lägre än fötterna.

AlexGBG
2006-08-17, 12:36

jag skojade. ett skämt.

abbe
2006-08-17, 14:15
Eller så har kostrekommendationerna varit fel.

Metallica
2006-08-17, 14:57
nedåtlutad bänk är ju idiotisk. frågan är om det överhuvudtaget är nyttigt att ligga ner och lyfta

datamg
2006-08-17, 17:50
"De trodde att jag hade migrän. Sedan gjorde vi en magnetröntgen och såg att jag hade fått en bristning i halspulsådern, en bit av skorpan hade lossnat och orsakat proppen. Det här är visst vanligt bland unga som tar i, säger Paulun."

Hela artikeln

http://www.expressen.se/index.jsp?a=659077

/Micke

Decamber
2006-08-17, 20:35
Så vad säger ni - löper man en större risk för blodproppar i hjärnan och dylika otrevliga åkommor om man ofta kör nedåtlutad bänkpress?

Angel
2006-08-17, 20:38
Så vad säger ni - löper man en större risk för blodproppar i hjärnan och dylika otrevliga åkommor om man ofta kör nedåtlutad bänkpress?

Det har jag svårt att tro

snelhest
2006-08-17, 20:48
Kroppen är inte anpassad för att styrketräna upp och ner. Gravitationen har en betydande inverkan på blodtrycket. Gravitationen drar ner allt blod i kroppen mot huvudet vilket ökar trycket rejält. Jämför det med vanlig ställning där gravitationen drar ner blodet från huvudet vilket sänker trycket rejält.

Dock behöver det inte betyda att nedåtlutande bänkpress är farlig i praktiken. Men eftersom att det är en fullständigt onödig övning så är man inte särskilt intelligent om man tränar den när man vet att det visst finns en teoretisk riskfaktor.

Andra riskövningar är även vertikal benpress av denna typ: http://images.google.se/images?q=vertical+legpress&hl=sv&btnG=S%C3%B6k+bilder

som jag aldrig skulle ge mig på att köra - men så finns den inte på särskilt många gym heller så

Decamber
2006-08-17, 20:58

Hur kan du säga så, uppenbarligen utan belägg?

Angel
2006-08-17, 20:59
nedåtlutningen orsakade ju ingen propp i sig utan ett brustet blodkärl där nån jäkla sårskorpa? som satte sig fast. Det är skillnad på en hjärnblödning och en hjärninfarkt.

Men jag fattar inte heller varför man ska ligga uppochner på och träna? Vi är ju byggda på att stå på fötterna så det är ju dumt att utmana ödet..!

Dessutom blir man ju yr och svagare när man ligger med huvudet neråt, så varför?

Angel
2006-08-17, 21:05
Hur kan du säga så, uppenbarligen utan belägg?

För att en trombos ofttast uppkommer genom ateroskleros som inebär att artärernas väggar blir tjockare och plaque bildas. Och det tar rätt lång till för ateroskleros att utveckla sig, Det är inget som bara händer för att man ligger på huvudet ibland. Dock kan jag hålla med om att det är dumt att göra det.

Decamber
2006-08-17, 21:14
nedåtlutningen orsakade ju ingen propp i sig utan ett brustet blodkärl där nån jäkla sårskorpa? som satte sig fast. Det är skillnad på en hjärnblödning och en hjärninfarkt.

Jaja, men indirekt berodde det ju alltså på just nedåtlutningen - om man, som du gör nu, accepterar antagandet att nedåtlutningen orsakade ett brustet blodkärl. Och det är detta som är intressant; huruvida nedåtlutningen har eller inte har någon inverkan på blodproppar eller andra sjukdomar.

Sedan varför man nu väljer att ligga upp och ner och träna när man är skapt till att stå med fötterna på jordet är ju också relevant. Själv har jag aldrig tänkt på saken, men egentligen känns det ju lite korkat - när man tänker på det - att ligga med huvudet under hjärtat och pressa för kung och fosterland. I synnerhet när man tänker på alla små ådror och kapillärer och skit som finns i vår vän hjärnan.

Aja, jag har aldrig varit så mycket för nedåtlutad bänkpress eftersom jag blir så himla risig i skallen av övningen ändå.

Decamber
2006-08-17, 21:20
För att en trombos ofttast uppkommer genom ateroskleros som inebär att artärernas väggar blir tjockare och plaque bildas. Och det tar rätt lång till för ateroskleros att utveckla sig, Det är inget som bara händer för att man ligger på huvudet ibland. Dock kan jag hålla med om att det är dumt att göra det.

Nils Wahlgren, professor i neurologi på Karolinska universitetssjukhuset verkar vara av en annan uppfattning:

/.../ Den vanligaste orsaken till stroke hos unga är så kallad kärlväggsavlossning i halspulsådern, som Fredrik Paulún drabbades av. Den kan uppstå spontant men oftast på grund av en yttre händelse. Vid en konstig rörelse på halsen, ett slag eller en ryckig rörelse, som vid badminton eller squash eller i samband med styrketräning, kan det bli en spricka i det inre kärlväggslagret. Vid sprickan fastnar blod som stelnar. Bitar av det stelnade blodet kan lossna och orsaka en propp i hjärnan. Proppen kan uppkomma direkt, men också efter 1–2 veckor, och kan leda till en stor hjärninfarkt. /.../

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,872992,00.html

Angel
Jag håller helt med dig att det verkar ovanligt korkat att göra så? Varför gör ni så? Har de någon bra effekt?

Ja ja får väl erkänna att indirekt så orsakade det proppen då iom sårskorpan. Men det kan nog inte orsaka det direkt,om du ä rmed mig på vad jag menar?. Sen verkar han ju inte veta säkert att det var just då han fick bristningen heller, kan ju lika gärna berott på en intensiv orgasm eller nått.

Bronkitkorv
Nåja, Paulún har inte alltid varit fit-for fight. Han levde inte som han lärde upp till för några år sedan.
Precis vad jag tänkte på, han såg ju ut som en slafshög i sina böcker..
Nåja det gick ju bra men inte är jag rädd för att träna än..

Decamber
2006-08-17, 21:26
Jag håller helt med dig att det verkar ovanligt korkat att göra så? Varför gör ni så? Har de någon bra effekt?

Ja ja får väl erkänna att indirekt så orsakade det proppen då iom sårskorpan. Men det kan nog inte orsaka det direkt,om du ä rmed mig på vad jag menar?. Sen verkar han ju inte veta säkert att det var just då han fick bristningen heller, kan ju lika gärna berott på en intensiv orgasm eller nått.

Hahah! Så sant. :D
Nej men seriöst så har du definitivt en poäng. Bara för att det i teorin kan vara möjligt att en viss företeelse kan orsaka en blodpropp, behöver det ju nödvändigtvis inte vara så. Fredrik kan ju ha ätit för jävligt i sina yngre dagar, ha dåliga gener, ett för hett sexliv med tjejen - och sannolikt är ju även att flera faktorer har spelat in.

Eller vad säger ni andra?

Angel
2006-08-17, 21:27
Och ofta beror det då på att man har minskad elastisitet i sina ådrer. En normal atär skall kunna vidga och dra ihop sig efter att matcha blodtrycket osv. Men är det stora skorpor kanske det är svårt även om man har fina artärer?

Angel
2006-08-17, 21:29
ah, de känns så skönt när man kan mötas och förenas såhär i den medicinska världen. Läser du medicin eller är du bara intresserad allmänt?

Decamber
2006-08-18, 05:31
ah, de känns så skönt när man kan mötas och förenas såhär i den medicinska världen. Läser du medicin eller är du bara intresserad allmänt?

Visst gör det! Jag läser inte medicin - än. På måndag börjar jag dock sjuksköterskeprogrammet på MDH och då antar väl medicinstudierna aningen mer strukturerade former. Nu har jag bara varit allmänt intresserad på fritiden och i samband med mitt jobb som vårdbiträde på ett äldreboende har jag även där varit omringad av medicin.

Själv då, pluggar du eller har du också bara ett udda intresse? :)

Angående blodproppsdiskussionen så har vi hamnat bortom min kunskapsgräns, så där har jag inget att tillägga. :)

Hades
2006-08-18, 06:59
Sen verkar han ju inte veta säkert att det var just då han fick bristningen heller, kan ju lika gärna berott på en intensiv orgasm eller nått.
:thumbup:

Intressant att han drog slutsatsen att det berodde på just den övningen.

Trapper Buzz
2009-08-13, 21:56
Och nu undrar man om det finns några förnuftiga argument kvar
för att köra denna övning?

Coldsmith
2009-08-13, 21:59
Och nu undrar man om det finns några förnuftiga argument kvar
för att köra denna övning?

Coleman kör den i sin bok :)

Kwon
2009-08-13, 21:59
Nedre delen av pecs.

Trapper Buzz
2009-08-13, 22:01
Kan väl förklara varför i h-e jag tar upp denna gamla tråd:
Såg idag en snubbe köra denna alltmer sällan sedda övning.
Har kört den själv fram till ungefär ett halvår sen.

Finns det händelsevis någon av "storfräsarna" här som kör den ibland?

hahavaffan
2009-08-13, 22:02
Kan väl förklara varför i h-e jag tar upp denna gamla tråd:
Såg idag en snubbe köra denna alltmer sällan sedda övning.
Har kört den själv fram till ungefär ett halvår sen.

Finns det händelsevis någon av "storfräsarna" här som kör den ibland?Jooofan, det har hänt.

Trapper Buzz
2009-08-13, 22:03
Jag var förresten i nedre delen av Pécs i somras.. i Södra Ungern.. :Virro
Men.. allvarligt.... Har man någon praktisk nytta av nedåtlutad bänk
i det vanliga bänkmomentet?

ceejay
2009-08-13, 22:13
Jag var förresten i nedre delen av Pécs i somras.. i Södra Ungern.. :Virro
Men.. allvarligt.... Har man någon praktisk nytta av nedåtlutad bänk
i det vanliga bänkmomentet?

Vad jag har läst, nej. Helt onödig övning. Dessutom farlig(inte bara proppar i hjärnan som är en risk)

edit: Blev lite osäker. Helt onödig vet jag inte riktigt, men det finns garanterat bättre sätt att träna pecs.

Commando1980
2009-08-13, 22:14
jag gillar decline pressar, dock endast med en svag nedåtlutning. får bättre kontakt med bröst och bekvämare för axlarna jmfrt med vanlig bänkpress. gillar inte nedåtlutande pressar med stor lutning, den övningen känns mycket obekväm.

Allan
2009-08-13, 22:15
Finns ett antal trådar i ämnet i Träningsdelen. Men den här tråden har fyllt sitt syfte så vidare diskussion kan förläggas där.

Låst