handdator

Visa fullständig version : Arma flicka, en MSN konvo.

Sonny
2006-08-16, 23:39
Här följer ett utdrag från en MSN konvo. jag nyss höll med en polare, det ser oftast ut såhär när hon kontaktar mig:

Bängel -| Förlåt Förlåt men det är inget att gör nått åt.. säger:
jag jojjo bantar inte..jag har svårt att äta..Maten växer på tallriken o blir till ett berg av onyttiga saker även om d är typ sallad...Vatten blir till socker o munnen vill inte öppna sig o äta de som serveras.

Micke - Black Metal Für Immer säger:
då skulle jag säga att du har grava ätstörningar och bör söka prof. hjälp

haha, kul..inte

det var inte ett skämt, är det så man känner har man ätstörningar och det kan varken jag eller någon av dina vänner råda bot på, ätstörningar är jävligt alvarliga saker och som din vän råder jag dig starkt till att skaffa hjälp för det

asså om jag hade eating disorders så skulle jag söka hjälp men nu har jag inte d så de behövs inte. D ja behöver hjälp med är att hitta ett bra knep på att gå ner i vikt mer.

"Maten växer på tallriken o blir till ett berg av onyttiga saker även om d är typ sallad...Vatten blir till socker o munnen vill inte öppna sig o äta de som serveras" du tycker inte att det låter som ätstörningar, kan du ge din definition av ätstörningar isf. ?

visst.

Ätsörningar har man om man tänker på mat hela tiden, är skit smal men tänker att man måste bli smalare o kämpar för att bli d.

och du som vill hitta ett bra knep för att gå ner i vikt på trots att du är, enligt mig, oerhört smal redan?

vad är det?

men där har vi det. Jag är inte smal.

Du ser, jag (slår vad om de flesta du frågar säger det samma) tycker att du är smal men du kan inte se det själv.

nej alla säger att jag är lagom?! Jag vill va smal o fin

Jag vet att jag låter oerhört taskig när jag påstår att du har ätstörningar och att du ska skaffa hjälp för det men det är vad jag tycker, jag vet inte vad jag ska säga annars, vi har hållt liknande diskussioner förut o det slutar alltid med att äter mindre eller nått sånt oavsett vad jag säger.

nej jag har ätit bra. Jag tränar. Och äter precis lagom. D ända jag undra va d ang. BMI

-------------

Alltså, om vi skiter i allt som sagt tidigare, där det där med "smal och fin" tycker du verkligen att smal och fin går ihop?

njae..smal är fint men man måste inte va smal för att va fin

och du tycker att du måste vara ännu smalare än va du redan är, för att vara fin?

nej för att må bra

och du mår inte bra som du är nu?

nej för jag är för tjock.

Jag kan inget annat än tycka synd om henne eftersom jag inte vet vad jag ska säga till längre. Vad jag än ger henne för råd ang. kost etc. (jag vet att jag inte är någon expert men lite har man lärt sig) så lyssnar hon inte även om hon påstår det.

Sånna här är självklart inget nytt, man läser/hör om det var dag men det är sant som dom säger, som kompis, familj etc. kan man praktiskt taget inte göra någonting för att hjälpa dem.

Vet inte varför jag startar denna tråd, se det som ett av mina få seriösa inlägg här i Allmänt.

Vill någon disskutera kring detta, var så goda.

Sonny
2006-08-16, 23:42
Självklart hamna den i fel forumsdel, eventuell mod får jättegärna flytta på tråden till Allmänt.

jmk
2006-08-17, 00:19
tja... vad ska man säga. det låter redan från det där lilla destruktivt. Hon måste på något vis komma till självinsikt med vad hon sysslar med, säkert helt omedvetet. Det är ju iofs väldigt svårt att upptäcka något som man bestämt förnekar och bara bryta med det. Att prata om det hjälper väll om något, tycker du gör helt rätt i att tjata lite om det där, och vara helt ärlig.

Kwon
2006-08-17, 06:59
Galen som jag är undrade jag först varför Bängel alltid svarade med, förlåt men det är inget att göra något åt på varje sak som Micke sa.

Snacka om manisk tänkte jag.

Sen förstod jag, långt msn-namn.

Hades
2006-08-17, 07:30
Alltid lika tråkigt att höra om sånt där. Undrar vad man kan göra egentligen.

Angel
2006-08-17, 07:32
Hur gammal är hon?

Sonny
2006-08-17, 10:03
Hur gammal är hon?18

Big_Vik
2006-08-17, 10:10
Du har gjort vad du kunnat nu :thumbup: men sjukdomsinsikten måste tyvärr komma inifrån. Jag förstår inte varför man sänder ut varningssignaler utan att lyssa på svaren? Du ska självklart inte skita i henne om du bryr dig om henne, frågar hon igen, gör klart för din ståndpunkt ännu tydligare. Sen kan du inte göra annat än be en bön för henne :D :devil:

hultman
2006-08-17, 10:13
I de flesta fall försöker de drabbade att söka uppmärksamhet och få empati. Men visst, skicka någon vilsen tonåring på sjukhus är väl alltid nödvändigt?

Varför känns det som att jag kommer att bli flamead nu?

Sonny
2006-08-17, 10:18
I de flesta fall försöker de drabbade att söka uppmärksamhet och få empati. Men visst, skicka någon vilsen tonåring på sjukhus är väl alltid nödvändigt?

Varför känns det som att jag kommer att bli flamead nu?Jag kommer då inte flame:a dig, alla har rätt till en åsikt. Självklart är jag medveten om att det är lite "attention whore" syndrom på det hela. Grejjen är att hon hållit på såhär så länge ja har kännt henne alltså lite över 2 år. Så det är ingenting som bara kommit helt plötsligt och förmodligen är det inte något som kommer försvinna på ett tag heller.

hultman
2006-08-17, 10:19
Nej, men vad har hon gjort under de två åren som hon snackat om att gå ned då? Har hon gått ned enormt mycket, eller har hon försökt få det att låta så?

Big_Vik
2006-08-17, 10:21

Också min tanke. Skickar man ut varningssignaler i stil med "åh vad dåligt jag mår" utan sjukdomsinsikt eller vilja att hjälpa sig själv undrar man ju vad annat än uppmärksamhetsbehov som kan ligga bakom?

Sonny
2006-08-17, 10:24
Alltså, hon har inte gått ner så mycket i vikt hon snarare går upp och ned i vikt som en jävla jojjo.

Hon är riktigt smal som det är nu, hon ser det inte som ni kanske märkt.

Hon går upp nåra kg under en tid för en shock slutar äta några veckor och går ner allt igen, så håller hon på.

hultman
2006-08-17, 10:28
Okej. Inte för att det är direkt nyttigt, men hon kommer nog snart till insikt om att det är onödigt att jojo-banta. Däremot verkar hon förstå att mat är gott, vilket är bra :D

Helt ärligt så tror jag inte att det är något problem, men jag förstår att du blir orolig.

Misha
2006-08-17, 10:32
Också min tanke. Skickar man ut varningssignaler i stil med "åh vad dåligt jag mår" utan sjukdomsinsikt eller vilja att hjälpa sig själv undrar man ju vad annat än uppmärksamhetsbehov som kan ligga bakom?

Tänkte samma sak.. Det kanske vore bättre att inte poängtera hur smal och fin hon är utan istället lägga fokus på andra positiva egenskaper, så som hur trevlig hon är som kompis osv. Hon blir nog mer triggad att gå ner ännu mer i vikt om hon får höra från andra att hon "redan är tillräckligt smal". Då får hon den uppmärksamhet hon vill ha och man bör nog inte "uppmuntra" ett sånt beteende.

Hon måste förstå att folk uppskattar henne för vad hon är och inte för hur hon ser ut.

hultman
2006-08-17, 10:36
Tänkte samma sak.. Det kanske vore bättre att inte poängtera hur smal och fin hon är utan istället lägga fokus på andra positiva egenskaper, så som hur trevlig hon är som kompis osv. Hon blir nog mer triggad att gå ner ännu mer i vikt om hon får höra från andra att hon "redan är tillräckligt smal". Då får hon den uppmärksamhet hon vill ha och man bör nog inte "uppmuntra" ett sånt beteende.

Hon måste förstå att folk uppskattar henne för vad hon är och inte för hur hon ser ut.

Jag uppskattar inte att folk pladdrar en massa skit om att de haft anorexia hit och dit, förstadiet, eller bara ätit som en anorektiker utan att ha haft sjukdomen. Känner ganska många som t.o.m legat på hem med anledning av sjukdomen, och generellt sett har jag märkt att det är "hej, jag vill ha bekräftelse"-personer som drabbats. Men visst, för att inte trampa folk på deras tår förbehåller jag mig rätten att ändra åsikt.

Sonny
2006-08-17, 10:41
Alltså, detta var juh bara ett utdrag ur en konversation.

Jag har åtskilliga gånger, som ni säger, poängterat att hon är fin som hon är, ignorerat snacket om hur tjock hon är och fortsatt uppmärksamma de positiva hos henne.

Ibland fungerar det och hon "skärper sig" eller hur man nu ska uttrycka det för att sedan glida tillbaka till gamla vanor.

Som Hultman säger, hon är inget extremfall men hon är inte helt frisk heller, imo.

Achryl
2006-08-17, 10:44
Hon får väl fan skylla sig själv när hon är så jävla dum i huvet. Jag blir sjukt frustrerad av så korkade människor. Jag menar inte att hon är korkad för att hon har ätstörningar, men att hon vägrar fatta att hon har det

Trance
2006-08-17, 10:45
Fråga om hon lyssnar på Kent.

(ja, jag orkar inte vara seriös och duktig hela tiden)

Big_Vik
2006-08-17, 10:46
Som sagt. Sjukdomsinsikten tror jag kommer inifrån. Om hon betyder mycket för dig alternativt att det finns en chans att hon bresar i framtiden, var hela tiden beredd att finnas som ett stöd om hon vill prata samtidigt som du gör din åsikt ännu tydligare. Att mala på om något som hon inte förstår kommer emellertid bara att reta upp er båda och det är ju inte bra.

Big_Vik
2006-08-17, 10:49
Hon får väl fan skylla sig själv när hon är så jävla dum i huvet. Jag blir sjukt frustrerad av så korkade människor. Jag menar inte att hon är korkad för att hon har ätstörningar, men att hon vägrar fatta att hon har det

Har man inte sjukdomsinsikt så har man inte och om man som i Sonnys fall bryr sig så tror jag inte man låter henne skylla sig själv. Din polare är stenad på syra och vill hoppa från fjortonde våningen, låter du honom skylla sig själv? Kanske en haltande jämförelse, men jag menar att verklighetsbilden för din polare och flickan är jämförbara.

hultman
2006-08-17, 10:52
Har man inte sjukdomsinsikt så har man inte och om man som i Sonnys fall bryr sig så tror jag inte man låter henne skylla sig själv. Din polare är stenad på syra och vill hoppa från fjortonde våningen, låter du honom skylla sig själv? Kanske en haltande jämförelse, men jag menar att verklighetsbilden för din polare och flickan är jämförbara.

Det är väl ändå en jävla skillnad på någon som skramlat i sin verkstad utan att ha skruvat i en skruv, med en som är på väg att spränga sin verkstad?

Misha
2006-08-17, 10:56
Det är väl ändå en jävla skillnad på någon som skramlat i sin verkstad utan att ha skruvat i en skruv, med en som är på väg att spränga sin verkstad?

Nja..en lös skruv skruvas inte alltid fast av sig självt.. Och ibland räcker det med en lös skruv för att hela ställningen ska rasera..

Stoltz
2006-08-17, 11:04

Varför känns det som att jag kommer att bli flamead nu?

OBS: Inte en flame:

Ätstörningsoffer behöver oftast psykologisk hjälp, och tyvärr så leder empati ibland till fortsatt ätstörningar. Att använde ordet 'ibland' är väldigt vagt då det är väldigt mycket mer än bara ibland.
Vilsen tonåring? Spelar ingen roll om man är tonåring eller hundra år, har man ätstörningar, vilket jag leds till att tro när hon beskrev maten och sen kör full denial, så behöver man ju hjälp, ätstörningar är ingenting man går in i själv. Det är och förblir en psykisk sjukdom som knäcker viljan till en så milda grad hos personen och sitter kvar långt efter att man blivit "botad", vilket ofta sker med kognitiv terapi.

Hopp om mirakelförslag. Tyvärr. En nära vän till mig berättade för mig när hon hade blivit 'botad' att det var inte en enda rationell tanke i saker hon hade sagt när sjukdomen kom på tal, det var antingen ett försök till uppmärksamhet eller att någon skulle kunna utföra ett mirakel och se till att det bara gick över, trots att hon egentligen inte hade velat det.

AngelLove
2006-08-17, 11:15
Nu vet jag inte om du bor i närheten av denna tjejen men av dialogen ovanför verkar det som så iaf. Jag tycker du bör antingen ta kontakt med hennes föräldrar (om du kan) eller helt enkelt ta med henne till ett ställe där de kan hjälpa henne. Du kommer förmodligen få en hel del skit från hennes sida för hon kommer aldrig inse sitt problem på egen hand men du kommer på sikt göra denna tjejen en enorm tjänst.

Det må vara lite "jag-behöver-uppmärksamhet" men jag tror snarare att det är ett undermedvetet rop på hjälp mig!!

Frågan är, är du beredd att ta det negativa för att hjälpa henne ?