handdator

Visa fullständig version : Cykla lika bra som gång?

1Oscar
2006-08-16, 21:55
Alla talar om att om man vill gå ner i vikt så ska man gå runt 60min innan frukost. Min fråga är: Är Cykling 60min lika effektivt innan frukost?

mvh

Dav0d
2006-08-16, 21:58
Poängen är ju att du ska använda energi i ett visst tempo och puls. Sedan hur du gör det spelar ingen roll för man kan ändå inte punktförbränna. Kan simma likaså om du vill.

L-Sami
2006-08-17, 00:00
Cykling förbränner också. Det är intensiteten som avgör hur mycket du förbränner genom att utföra en aktivitet. Dessutom kan du promenera eller cykla på kvällen för att få samma effekt. Du behöver nödvändigtvis inte göra det på morgonen.

Nordenator
2006-08-17, 00:13
Cykling förbränner också. Det är intensiteten som avgör hur mycket du förbränner genom att utföra en aktivitet. Dessutom kan du promenera eller cykla på kvällen för att få samma effekt. Du behöver nödvändigtvis inte göra det på morgonen.

Inte riktigt sant. Man behöver inte göra det på morgonen, men man brukar av en speciell anledning. Då man precis vaknat får man skörda fördelarna av tillväxthormon i träningspasset. Tack vare högre nivåer av tillväxthormon kommer största delen av förbränningen rikta sig mot fettreserverna. Kroppen ställer om nivåerna under natten, och sedan kommer de gå tillbaka till normalt. Kvällen, dagen, morgonen - spelar ingen roll, bara just då du vaknar "morgonpromenaden" eller passet sker med stor hjälp av tillväxthormon.

Självklart förbränner man ju alltid, men just då man vaknar riktas största delen på fettreserven.

King Grub
2006-08-17, 05:53
Några sådana skillnader har man aldrig uppmätt; det jämnar ut sig över dagen. Mer fettförbränning under aktivitet = mindre fettförbränning övrig tid. Mer kolhydratförbränning under aktivitet = mer fettförbränning övrig tid. Ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet jämfört med en vilodag med matchande energiintag.

Nordenator
2006-08-17, 09:02
Ahaja. Då har jag blivit lurad av var-jag-nu-läste-det :)

Sniggel
2006-08-17, 09:52
En fördel med att ta en morgonpromenad om det nu är mestadels fettförbrännande (under aktiviteten) så har du mer glykogen kvar till senare på dagen ifall du vill träna styrketräning och därmed mer ork.

Guddi
2006-08-17, 10:19
Ahaja. Då har jag blivit lurad av var-jag-nu-läste-det :)
Det har du egentligen inte. Man förbränner mer fett om man tar en promenad på morgonen än om man tar samma promenad på kvällen.

Det King Grub säger är att det inte kommer spela någon roll i längden då man anpassar sin metabolism under resterande timmar av dygnet så att man till slut ändå har samma förbrukning av fett och kolhydrater när dagen är slut.

Men det tar ju ändå inte ifrån själva faktumet att man förbränner en större andel fett om man tar promenaden på morgonen och som sniggel skriver så kan man ju kanske också ha nytta av det under dagen.

Dessutom får man en ökad insulinkänslighet under resten av dagen och det är ju bra :thumbup: man blir även piggare och på bättre humör efter motion.

Så ska man promenera så finns det enligt mig bara fördelar med att göra det på morgonen, även om det inte blir någon extra effekt på viktnedgången jämfört med andra tidpunkter.

King Grub
2006-08-17, 10:27
Tror bästa tillfället för motion är tillfället man presterar bäst, känner sig piggast, och har tid.

maxz
2006-08-17, 12:12
Det har du egentligen inte. Man förbränner mer fett om man tar en promenad på morgonen än om man tar samma promenad på kvällen.

Det King Grub säger är att det inte kommer spela någon roll i längden då man anpassar sin metabolism under resterande timmar av dygnet så att man till slut ändå har samma förbrukning av fett och kolhydrater när dagen är slut.

Men det tar ju ändå inte ifrån själva faktumet att man förbränner en större andel fett om man tar promenaden på morgonen och som sniggel skriver så kan man ju kanske också ha nytta av det under dagen.

Dessutom får man en ökad insulinkänslighet under resten av dagen och det är ju bra :thumbup: man blir även piggare och på bättre humör efter motion.

Så ska man promenera så finns det enligt mig bara fördelar med att göra det på morgonen, även om det inte blir någon extra effekt på viktnedgången jämfört med andra tidpunkter.

Hehe :) blev ganska sugen på att börja köra morgon-promenader nu =)! fastän att jag inte deffar.