handdator

Visa fullständig version : Vad menar vänsterrevolutionister med frihet?

Achryl
2006-08-16, 18:27
Jag förstår vad dom menade i Frankrike 1789, när de ville slå sig fria från de diskriminerande lagarna. Men vad menar de som sprayar "frihet" på trottoarerna år 2006? Och vad är det i en vänsterregering som ger frihet? (I jämförelse med en borgerlig regering)

Achryl
2006-08-16, 18:33
tillägg: Och vad är "frihet" i dag? "Freedom of speech" är kanske inte så aktuellt längre, personligen kan jag inte komma på vad jag inte kan göra?

hultman
2006-08-16, 18:39
100 Kr skattefritt om du tjänar 100 lax i månaden, kanske?

gothen
2006-08-16, 19:00
De tycker väll kanske inte att det är frihet att inte ha den levnadsstandard som de anser att alla måste ha för att kunna leva "fritt". Själv anser jag att frihet är avsaknad av tvång, något som en vänsterregering aldrig kommer kunna ge, borgarna kan i alla fall komma närmare...

aliquis
2006-08-16, 19:03
tillägg: Och vad är "frihet" i dag? "Freedom of speech" är kanske inte så aktuellt längre, personligen kan jag inte komma på vad jag inte kan göra?Det senare är väl iofs i högsta grad aktuellt fortfarande. Speciellt om du som vanlig privatperson och inte press vill säga vad du tycker o tänker.

skaparn
2006-08-16, 19:07
Har skolan börjat redan?

Achryl
2006-08-16, 19:17
Heh, ja visserligen har skolan börjat för mig, men den har ingen anknytning till det här :)

Arf Pingvin
2006-08-16, 19:27
Frihet från personligt ansvar? Frihet från arbete?

Medborgarlön is the shit. Det finns säkert många elaka kapitalister som har stulit tillgångar av folket som staten kan konfiskera efter behov.

aliquis
2006-08-16, 19:32
Frihet från personligt ansvar? Frihet från arbete?

Medborgarlön is the shit. Det finns säkert många elaka kapitalister som har stulit tillgångar av folket som staten kan konfiskera efter behov.Om vi börjar med att ta bort kungahuset lär ju en o annan uteliggare kunna få eget tak över huvudet.

Fatalist
2006-08-16, 19:37
Om vi börjar med att ta bort kungahuset lär ju en o annan uteliggare kunna få eget tak över huvudet.

Nej? De lever på egen kassa.

Jean Baptise Bernadotte tillförde enorma summor pengar till den svenska statskassan när han axlade ansvaret att styra upp vårat lilla skitland.

Trance
2006-08-16, 19:43
När alla är lika.

Arf Pingvin
2006-08-16, 19:54
När alla är lika.

Vad har det med frihet att göra?

Allan
2006-08-16, 19:56

http://susning.nu/Apanage

Jean Baptise Bernadotte tillförde enorma summor pengar till den svenska statskassan när han axlade ansvaret att styra upp vårat lilla skitland.

Som han hade fått tag i...hur då?

allan

Allan
2006-08-16, 19:58
Sen håller vi oss till ämnet i den här tråden tack!

skaparn
2006-08-16, 19:58
Vad har det med frihet att göra?

Just det.

paddanboy
2006-08-16, 20:18
Frihet är betyder olika för alla.

För högern betyder frihet möjligheter
För vänstern betyder frihet trygghet

Vad jag anser...

Nitrometan
2006-08-16, 20:37
Han skrev ett rätt sjysst avtal. Han betalade Sveriges statsskuld mot att han blev kung och fick ett årligt och ganska väl tilltaget appanage (fast det blev rejält mycket billigare än om de hade behövt betala statsskulden som var rätt rejäl efter allt krigande).

Därför betalar staten fortfarande en summa varje år till kungahuset.

Catstyle
2006-08-16, 20:42
Om vi börjar med att ta bort kungahuset lär ju en o annan uteliggare kunna få eget tak över huvudet.
Varför?
Ska man göra om kungahuset till massa gratis lägenheter?

aliquis
2006-08-16, 21:47

Jean Baptise Bernadotte tillförde enorma summor pengar till den svenska statskassan när han axlade ansvaret att styra upp vårat lilla skitland.Hur gjorde han det då om det nu är sant att det var just han som fick pengarna? Vilka var det som utförde arbetet/kriget/whatever?

aliquis
2006-08-16, 21:50
http://susning.nu/Apanage
Som han hade fått tag i...hur då?
allan"Det har visat sig att kostnaden för monarki respektive repbulik är likvärdiga"

Rätt ointressant information från den där artikeln, visst skulle vi kunna ha en president som kostar pengar men vi skulle även kunna skita i att ha något av det, just nu har väl kungahuset i princip inget som helst inflytande ändå utan finns bara där så det hade ju fungerat lika bra utan. Iofs lite genant att skicka iväg våra politiker på diverse statsangelägenheter ;/

Hålla sig till ämnet var det visst.

aliquis
2006-08-16, 21:53
Varför?Varför inte? Min visst, många har ju arbeten däromkring.Ska man göra om kungahuset till massa gratis lägenheter?Det var väl inte vad jag hade tänkt mig men visst, det finns ju gott om rum iaf.

Achryl
2006-08-16, 22:51
Men hur orkar folk klaga på kungahuset? Detär ju en fis i rymden, klaga istället på sånt som kostar pengar, EU, sossarnas "in i arbetslivet"-kurser och drogrehabilitering. Men men.

Okej, förslag på frihet är hittils alltså:

frihet från personligt ansvar och arbete (lite sarkastiskt kanske)
när alla är lika (också pik mot vänstern?)
trygghet (vänster)
möjligheter

Men tycker inte nåt svar stämmer, jag tror inte han eller hon som sprayar "gör din revolution vacker" och "frihet" på gatan utanför min lägenhet vill ha mer trygghet, det kan jag förstå att människor nån gång efter medelåldern vill ha. Sista förslaget; möjligheter. Vilka möjligheter vill han eller hon ha då som inte finns idag? (och ÄNNU mer knipigt; vilka möjligheter vill han eller hon ha som ett vänstersamhälle men itne ett högersamhälle har?)

Vimpyboy
2006-08-16, 23:44
Frihet är betyder olika för alla.

För högern betyder frihet möjligheter
För vänstern betyder frihet trygghet

Vad jag anser...
Med andra ord:

Högern: Man får göra som man själv vill.
Vänstern: Någon annan tar hand om alla samt allt de "äger" (eller snarare som nu staten äger, men lånar ut till dem).

pragmatist
2006-08-16, 23:53
Jag skulle snarare säga:

För högern betyder frihet avsaknad av tvång.
För vänstern betyder frihet möjlighet att förverkliga sig själv och leva ett liv som är "genuint" ens eget.

Achryl
2006-08-16, 23:55
Jag skulle snarare säga:

För högern betyder frihet avsaknad av tvång.
För vänstern betyder frihet möjlighet att förverkliga sig själv och leva ett liv som är "genuint" ens eget.
Hur översätter man det till en konkret samhällsförändring?

pragmatist
2006-08-17, 00:05
Hur översätter man det till en konkret samhällsförändring?

I högerns fall så förverkligar man det fria samhället genom att staten och medborgarna inte utsätter andra medborgare för våld, hot, tvång, utpressning etc (utom i självförsvar.)

I vänsterns fall kräver friheten att människor får genuin makt över sin egen tillvaro, dels genom grundläggande resurser och förmågor och dels genom demokratiskt inflytande över saker som påverkar deras liv.

Vimpyboy
2006-08-17, 00:14
I vänsterns fall kräver friheten att människor får genuin makt över sin egen tillvaro, dels genom grundläggande resurser och förmågor och dels genom demokratiskt inflytande över saker som påverkar deras liv.
Får man makt över sig själv genom att inte få äga något, utan hyra det från staten med sina bidrag som kommer från de hårt slitande arbetarna?

Får man makt över sig själv genom att pga höga skatter inte våga starta eget och på så sätt kunna styra sitt arbete fullt ut och få göra det man vill?

Får man makt över sig själv genom att inte få bestämma vart man ska läggas på sjukhus, plugga (friskolors att vara eller icke vara) m.m.?

Låter inte så logiskt..

Callister
2006-08-17, 00:21
"Det har visat sig att kostnaden för monarki respektive repbulik är likvärdiga"

Rätt ointressant information från den där artikeln, visst skulle vi kunna ha en president som kostar pengar men vi skulle även kunna skita i att ha något av det, just nu har väl kungahuset i princip inget som helst inflytande ändå utan finns bara där så det hade ju fungerat lika bra utan. Iofs lite genant att skicka iväg våra politiker på diverse statsangelägenheter ;/

Hålla sig till ämnet var det visst.
Ingen koll alls?
Vet du hur mkt PR kungahuset ger? Vet du hur billigt det är dessutom jämfört med andra metoder? Vet du hur högt anseende svenska kungahuset har hos andra monarkier etc?

pragmatist
2006-08-17, 00:24
Får man makt över sig själv genom att inte få äga något, utan hyra det från staten med sina bidrag som kommer från de hårt slitande arbetarna?

Får man makt över sig själv genom att pga höga skatter inte våga starta eget och på så sätt kunna styra sitt arbete fullt ut och få göra det man vill?

Får man makt över sig själv genom att inte få bestämma vart man ska läggas på sjukhus, plugga (friskolors att vara eller icke vara) m.m.?

Låter inte så logiskt..

Jag tror det är jämlikheten som är den springande punkten här. Om alla ska ha lika stor makt över sina liv och varje individs handling får återverkningar på alla andra, så blir vänsterns frihetsbegrepp intimt kopplat till demokrati (d.v.s. jämlikhet i makt). Det är därför vänstermänniskor är så skeptiska till saker som står utanför demokratisk kontroll.

Catstyle
2006-08-17, 00:26
Varför inte? Min visst, många har ju arbeten däromkring.Det var väl inte vad jag hade tänkt mig men visst, det finns ju gott om rum iaf.
Så anledningen till att det finns uteliggare är att det är brist på yta?

Corpobal
2006-08-17, 00:35
Frihet är att kunna välja mellan Christina Aguileras eller Britney Spears senaste skiva i affären, där man står med sina extra hundralappar i månaden som valfläsket lovat.