handdator

Visa fullständig version : Söker info om hunddressyr

Yes
2006-08-16, 15:48
Min odåga till bror har ju nyligen införskaffat sig en lite valp, vilket betyder att jag har fullt upp med att lära den veta hut.

För en liten stund sedan kom en den inspringades i mitt rum, skuttade och busade som bara valpar kan göra. Jag upptäckte genast att den hade något klurigt i blicken, vilket betyder att den letade efter mina strumpor att tugga på. Jag försöker såklart jaga ut den, något som nästan lyckades tills den fintade mig, smet förbi och snabbt som fan lade en attackskit på mitt golv. Jag har fan aldrig sett någon bajsa så fort! Antagligen var det som hämd för att det inte fanns några smutsiga strumpor att tugga på.

Hursomhelst behöver ju hunden uppfostras. Brorsans tjej har visserligen bra koll på sånt, men hon är ju inte alltid här när hunden bajsar på mitt golv. Därför tänkte jag att ni kan få hjälpa mig hitta information och ge lite nyttiga tips. :)

Tricklev
2006-08-16, 16:00
:laugh: :laugh: :laugh:

Hundar är underbara:)

Daniel_S
2006-08-16, 16:02
Lär den att bajsa i din brorsas rum, medelst hundgodis, uppmaningar och stryk!

Wikner
2006-08-16, 16:09
Godis, beröm, godis, beröm, efter några gånger så lär den sig. Ge den stryk funkar inte enligt min erfarenhet.

mini
2006-08-16, 16:13
Eftersom konsekvens i uppfostran är av yttersta vikt tycker jag att du ska prata med din brors tjej om hur hon vill att du gör.

Nitrometan
2006-08-16, 16:14
Wikner: :thumbup:

Om det är en riktigt ung valp gäller bara att ta ut den hela tiden så att den får lära sig att bajsa ute.

När den har sovit ska den bajsa.
När den har ätit ska den bajsa.
När den har lekt ska den bajsa.

Om det var mer än 45 minuter sen den bajsade sist - så ta ut den så att den får bajsa.

babbett
2006-08-16, 16:16
Borde inte brorsan sköta den biten om det nu är hans hund?
Annars tycker jag du ska låna en bok om hunduppfostran på biblioteket!

Tex. -Lyckliga lydiga hundar (Anders Hallgren)
-Valp på väg (Ingerid Tapper)
-Från valp till vuxen hund (Åsa Ahlbom)
-Valpen - hela hundlivet (Mickie Gustafson)
-Din Hund (Sven Järverud)

...typ!

Yes
2006-08-16, 16:49
Godis, beröm, godis, beröm, efter några gånger så lär den sig. Ge den stryk funkar inte enligt min erfarenhet.
Nä, stryk är inget jag vill ge heller.

Eftersom konsekvens i uppfostran är av yttersta vikt tycker jag att du ska prata med din brors tjej om hur hon vill att du gör.
Det skall jag göra!

Om det är en riktigt ung valp gäller bara att ta ut den hela tiden så att den får lära sig att bajsa ute.

När den har sovit ska den bajsa.
När den har ätit ska den bajsa.
När den har lekt ska den bajsa.

Om det var mer än 45 minuter sen den bajsade sist - så ta ut den så att den får bajsa.
13-14 veckor tror jag den är. Ut och bajsa hela tiden är det som gäller då, antar jag?

Annars verkar den inte riktigt trivas med att bajsa utomhus. Den är för upptagen med att nosa runt och hitta saker att tugga på. Dessutom verkar han ha lärt sig att utomhus = där den goda blomkrukan finns... :D

Borde inte brorsan sköta den biten om det nu är hans hund?
Annars tycker jag du ska låna en bok om hunduppfostran på biblioteket!

Tex. -Lyckliga lydiga hundar (Anders Hallgren)
-Valp på väg (Ingerid Tapper)
-Från valp till vuxen hund (Åsa Ahlbom)
-Valpen - hela hundlivet (Mickie Gustafson)
-Din Hund (Sven Järverud)

...typ!
Jodå, han borde. Gissa vem som försökte förklara för honom att hundar kräver massor av arbete. ;)
Han är iof inte så dålig på att sköta hunden men ibland krävs det konstant tillsyn(dvs. när den inte sover).

Jag skall kika på böckerna. :)