handdator

Visa fullständig version : Hej. Tänkte börja en ny diet

Callister
2006-08-16, 05:45
När jag var 16 år vägde jag 135 kg på cirka 180cm, under en period på 1.5-2 år gick jag ner till 97 kg. Sedan jobbade jag och seglade och gick ner tokfort till 93. Detta gick jag upp fort dock. =/
Just nu ligger vikten på Runt 100 eller lite mer. Jag är väl nästan 10 cm längre nu också.

Hursomhelst tänkte jag börja en ny diet nu. Det jag behöver hjälp med är mest motivationen men jag har inte fått som jag velat med en ny motivationsforumsdel här på kolo. ;) Så jag har lite funderingar istället och motivation brukar med svar. :)

För mig är det enormt avslappnande att gå ner i vikt genom att vara lat. D.v.s att mest satsa på kalori ut och kalori in. Jag tänkte sätta målen lite högre denna gång dock.

Just nu röker man ju och håller på, matlusten är åt fanders och man äter helst ingenting förrens kvällen och då blir det väldigt mkt och onyttigt. Det går ju att gå ner så också men det känns inte bra.

Jag tänkte börja såhär:
- Morgonpromenad prio nr 1!
- Inget godis förutom typ aldrig ;). Inget ***** ersättande av middagar med godiset bara för jag "får" kalorimässigt, det här måste jag sluta med!
- Sluta röka
- Ingen pizza/hamburgare bara för jag "får", samma med godiset. Det slutar ändå alltid på kalori + för man slår till med lite godis till pizzan. :MrT:

Jag vet ju att jag kan, jag har gjort det förut. Varför är det svårare den här gången för? *grr*

Det som behövs är en bra början och att se resultat, men viktigast av allt; rutin.

Jag har en liten fråga mitt i smeten också. Tidigare har jag alltid tänkt att jag inte ska styrketräna förrens jag gått ner allt. Men om jag förstår det rätt så är det bra att styrketräna året runt vad man än gör. Antingen för att bygga muskler eller bibehålla musklerna man har.
Då är frågan: Om jag börjar styrketräna i min viktnedgång, kommer jag inte mötas av en extrem hunger? Styrketräningen ger knappt någon förbrukning; kmr inte hungern övervinna detta?

I grund och botten är jag en överviktig person som har kvar drag av mitt dåliga självförtroende jag hade förut som FET. Vid 93 kg var jag knappt överviktig men jag tror jag kmr tycka jag är det hela livet..

Nu börjar skolan igen dessutom och då är det lättare att få in rutiner. Arbeten, deltidsjobb ger rutin till livet och då tror jag viktnedgången kommer vara enklare.

Callister
2006-08-16, 05:51
Gick inte att edit'a.

Nya schemat har kommit och det är månd 08.30-17.00 samt onsd 08.30-15.30 som gäller. Dessa dagar blir det tufft med morgonpromenad.
Jag satsar i början att gå 1 timmes morgonpromenad tisd, torsd, fre, lörd, sönd. Och lägger sedan in två-tre styrketräningspass om det går/är lämpligt. Styrketräningen är inte spikad än dock!
Kanske kan jag börja jogga senare, men som ni förstår så har rökningen gjort sin del.

Genom ett projekt jag går i på huddinge sjukhus sedan tidigare har jag tillgång till att gå vattengympa. Är det något att satsa på?

Finns det någon i Upplands Väsby som man kanske kan träna styrketräning med förresten?

Guddi
2006-08-16, 07:48
Träning, både styrke och konditions, kommer att sänka din aptit tillfälligt. Givetvis kommer du att få en ökad apitit totalt men den ökar inte lika mycket som ditt kaloribehov.

Med andra ord så kommer du att har lättare för att äta mindre kalorier äv vad du behöver jämfört med om du inte tränar.

Jag har ingen jättebra referens till dig just nu men här är en från 1998 som visar på att det jag skrev är troligt :)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9778093&dopt=Citation

Vattengympa är väldigt bra om du jobbar ordentligt. Om du tycker det är kul och det inte kostar så borde du helt klart gå dit. Motsvara lätt en ordentligt promenad

Tolkia
2006-08-16, 09:23
Vattengympa är väldigt bra om du jobbar ordentligt. Om du tycker det är kul och det inte kostar så borde du helt klart gå dit. Motsvara lätt en ordentligt promenad
Instämmer med Guddi här. Det blir deesutom jobbigare allt eftersom, när man lär sig hur man skall jobba i vattnet för att det skall funka som det är tänkt (inte helt enkelt första gångerna). Det är ju aldrig fel att träna/röra på kroppen på lite olika sätt heller.

Kan också intyga att träning visserligen betyder att man blir hungrig, men inte att man blir tokhungrig på allt som kommer i ens väg; inte med vetenskapligt stöd, men med egen (och andras) erfarenhet. Själv tycker jag snarast att det är lättare att sköta maten när jag tränar, det är möjligt att det är någon psykisk effekt av att man känner sig "duktig", jag vet inte. Dessutom tycker jag att det verkar som om träning är bra för "kroppssjälvförtroendet" (även här baserat på egna och andras erfarenheter); när kroppen är något man kan göra saker med och som gör saker för en känns den ofta mer "OK" - man får positiva erfarenheter av den också, inte bara negativa (typ "OK, jag är fet, men jag är stark/snabb/vig/etc.). Vilket i sin tur kan göra det lättare att fortsätta äta och träna - och sova, det skall inte underskattas - som man vill.

j00ar
2006-08-16, 15:49
Kämpa på nu Johan! Du har gjort det förut och KAN göra det igen.

Du har både Malin och mig som pushar om du helt plötsligt inte orkar längre. Inget mera Eddie´s och Statoil antar jag! *slap*

Men det är bara bra! Du har inspirerat mig också. GJ d00d

Callister
2006-08-16, 16:30
Kämpa på nu Johan! Du har gjort det förut och KAN göra det igen.

Du har både Malin och mig som pushar om du helt plötsligt inte orkar längre. Inget mera Eddie´s och Statoil antar jag! *slap*

Men det är bara bra! Du har inspirerat mig också. GJ d00d
Haha nej eddies går inte, och de har så äckliga sallader!
Statoil blir det självklart för mkt cola light. ;)