handdator

Visa fullständig version : Anonym IP och Piratpartiet

Pudzianovski
2006-08-15, 14:48
http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,872095,00.html

"Idag sjösätter Piratpartiet en ny Internettjänst som låter vem som helst skicka och ta emot filer över Internet utan att behöva vara orolig för att upptäckas eller spåras. I tekniska termer, så kallas en sådan tjänst för ett "darknet". Tjänsten ger varje användare en ospårbar adress på nätverket, där de inte kan identifieras personligen"

http://www2.piratpartiet.se/

https://www.relakks.com/?lang=swe

Någon som testat eller använder liknade program? Bra...dåligt?

tossefar
2006-08-15, 14:50
Det har inget med piratpartiet att göra, tjänsten har funnits innan. Minns jag inte tokigt så är det Jonas Birgersson (framfab, bbb, numera labs2) som styr och ställer.

Pudzianovski
2006-08-15, 14:52
Det har inget med piratpartiet att göra, tjänsten har funnits innan. Minns jag inte tokigt så är det Jonas Birgersson (framfab, bbb, numera labs2) som styr och ställer.

Jag vet, finns en del gamla trådar om det här. Men om du läser min första länk så ser du klart och tydligt att de har en koppling.

tossefar
2006-08-15, 14:54
Jag ser inte riktigt kopplingen. Hur kan piratpartiet lansera något som redan lanserats?

Pudzianovski
2006-08-15, 15:01
Jag ser inte riktigt kopplingen. Hur kan piratpartiet lansera något som redan lanserats?

Ibland lanserar företag produkter som redan finns på marknaden....tänk vad tråkig om det bara fanns en läsk, en filmjölk ovs. :thumbup:

Frågan är om du (eller alla här) provat alla läsk och alla filmjölk och har något att säga om dom ?

Artikeln i AB antyder att tjänsten som jag länkade till är ny. På vilket sätt den är ny vet jag inte.

tossefar
2006-08-15, 15:04
Ah, jag menade inte tekniken i allmänhet. Tjänsten RELAKKS lanserades av Birgersson för ett tag sedan. Piratpartiet förbryllar mig :(

Pudzianovski
2006-08-15, 15:07
Ah, jag menade inte tekniken i allmänhet. Tjänsten RELAKKS lanserades av Birgersson för ett tag sedan. Piratpartiet förbryllar mig :(

Har du provat det eller liknande tjänst och vad tycker du?

Kabuto
2006-08-15, 15:12
"Pirate Party Launches World's First Commercial Darknet"
Enligt PPs hemsida

aliquis
2006-08-15, 15:12
Jag ser inte riktigt kopplingen. Hur kan piratpartiet lansera något som redan lanserats?Genom att lansera en liknande tjänst?

aliquis
2006-08-15, 15:13
Nackdelen med sådant där är väl att det brukar gå långsamt, fördelen med just det där lär ju vara att det lär bli bra mycket mer publicerat och använt och därför snabbare ;)

tossefar
2006-08-15, 15:15
Genom att lansera en liknande tjänst?
Men det är ju samma tjänst med samma namn? :)

Nina L
2006-08-15, 15:16
Anslutning XP
Följ dessa enkla steg för att installera Säker Surf på din dator.
(Installationsanvisningen gäller för operativsystemet Microsoft Windows XP).
Klicka på Startmenyn, Inställningar, Kontrollpanelen.
Välj Nätverk och Internetanslutningar.
Klicka på Skapa en anslutning till min arbetsplats.
Klicka i valet för Virtuellt Privat Nätverk (VPN). Klicka på Nästa.
Skriv i företagsnamn "Relakks".
Fyll i "pptp.relakks.com" i rutan "Värdnamn".
Välj "Bara för mig" om du vill att anslutningen bara ska gälla din inloggning på datorn. Välj "Alla" om alla som loggar in på din dator ska kunna använda anslutningen.
Kryssa i "Lägg till genväg på mitt skrivbord" om du vill ha enkel åtkomst till din Relakks-tjänst.
Klicka på Avsluta.
För att använda dig av Relakks, dubbelklicka på anslutningen.

aliquis
2006-08-15, 15:31
Enda säkerheten i det där verkar ju ligga i att polisen inte får begära ut användaruppgifter, och det gäller ju valfri ISP ändå.

Det blir nog effektivare om folk gör det på eget initiativ, utan loggar och namnuppgifter...

aliquis
2006-08-15, 15:32
Men det är ju samma tjänst med samma namn? :)Mm, såg det nu när jag har läst om det, enda nyheter är väl att det är gratis i en månad för att öka publiciteten för piratpartiet (och antagligen sina intäckter efter valet från folk som behåller tjänsten samt gratis reklam för densamma.)

tossefar
2006-08-15, 16:08
Mm, såg det nu när jag har läst om det, enda nyheter är väl att det är gratis i en månad för att öka publiciteten för piratpartiet (och antagligen sina intäckter efter valet från folk som behåller tjänsten samt gratis reklam för densamma.)
När tjänsten först lanserades så var det gratis för alla. Jäkla piratparti.