handdator

Visa fullständig version : Resa till Thailand

Mighty
2006-08-15, 08:53
Jag tänkte dra till Thailand (närmare bestämt Bangkok) i November och tar tacksamt emot tips på hur jag hittar en billig resa.
Hur mkt kan man räkna med att resan kostar "normalt"?
Blir det billigare ju senare man bokar, eller gäller det att vara ute nu?

Frantic
2006-08-15, 09:54
Bara flygstol eller charter?

Mighty
2006-08-15, 10:29
Bara flygstol eller charter?
Bara flygstol, tänkte resa runt lite när jag kommer fram.

Frantic
2006-08-15, 10:50
Normalt sett brukar det vara billigare ju tidigare man bokar man har man is i magen och bokar tätt inpå så kan man få kanonpris. Tippar väl att en flygbiljett hamnar på runt 7000:- Kolla med STA, Kilroy, Jetweb osv... ring runt och kolla.

Janna
2006-08-15, 10:53
Om du ska åka reguljärt blir det billigare ju tidigare du bokar, de vill alltid flyga med fulla plan och för att vara säkra på det så har de et lågt pris i början. Allt eftersom planets platser blir bokade höjs priset för biljetterna.

Ett tips om du vil hitta en billig resa är att leta avgångar med mörkliga mellanlandningar. Då brukar man kunna få ner priset en del.

Charter funkar oftast tvärtom.

Mighty
2006-08-15, 12:00
Ok, tack för era svar!

Billigaste jag hittade var Arlanda - Bangkok med mellanlandning i Amsterdam för 7500 kr, vilket då verkar vara helt ok pris.

Janna
2006-08-15, 13:22
Ok, tack för era svar!

Billigaste jag hittade var Arlanda - Bangkok med mellanlandning i Amsterdam för 7500 kr, vilket då verkar vara helt ok pris.

Det är inte alltid du själv kan hitta alla flighter som man kan göra eftersom du inte själv kan söka i IATA som folk på en resebyrå kan. Testa att ringa en resebyrå och snacka lite med dem så kanske de kan hjälpa dig hitta flighter som mellanlandar i andra länder tex. det kan bli billigare att ta ett flyg till en annan flygplat pch där byta till ett direktflyg till bangkok. Sök även på flyg från exempelvis Helsinki, Frankrike, London och andra städer som man kan ta billiga direktflyg till från Stockholm.

Johan
2006-08-15, 13:31
http://www.travelpartner.se

http://www.seat24.se/

Dom brukar jag använda.

dared
2006-08-15, 13:41
Jag och kompisen använde Jetweb har jag för mig, enkelbiljett kostade 3200 till BKK.. Tur och retur för runt dubbla är väl då ett bra pris kanske?

Mighty
2006-08-15, 14:23
Det är inte alltid du själv kan hitta alla flighter som man kan göra eftersom du inte själv kan söka i IATA som folk på en resebyrå kan. Testa att ringa en resebyrå och snacka lite med dem så kanske de kan hjälpa dig hitta flighter som mellanlandar i andra länder tex. det kan bli billigare att ta ett flyg till en annan flygplat pch där byta till ett direktflyg till bangkok. Sök även på flyg från exempelvis Helsinki, Frankrike, London och andra städer som man kan ta billiga direktflyg till från Stockholm.
Men då tar väl resebyrån ut ett överpris antar jag, vilket kanske gör resan dyrare ändå? Värt att kollas iaf!

Mighty
2006-08-15, 14:36
Jag och kompisen använde Jetweb har jag för mig, enkelbiljett kostade 3200 till BKK.. Tur och retur för runt dubbla är väl då ett bra pris kanske?
Jetweb låg bland de dyraste jag kollat på hitintills.
Men tack för tipset ändå :)

nim
2006-08-15, 15:41
Jag och tjejen åkte i mars med lastminute.com och det kostade 5600:- t o r per skalle.

Frantic
2006-08-15, 21:14
Tänk på att det kan variera från dag till dag.

Jag träffade två svenska tjejer på ett plan till Bangkok. En av dem hade bokat 1.5 månader innan avgång och den andra 1 månad innan. Den första tjejen betalade 8300 och den andra betalade 5500:- och de satt på samma plan.

Empe
2006-08-15, 21:21
Tänk på att det kan variera från dag till dag.

Jag träffade två svenska tjejer på ett plan till Bangkok. En av dem hade bokat 1.5 månader innan avgång och den andra 1 månad innan. Den första tjejen betalade 8300 och den andra betalade 5500:- och de satt på samma plan.

:Virro

(sorry, men jag är jävligt trött, orkar inte ens gå och lägga mig)

Frantic
2006-08-15, 21:23
:Virro

(sorry, men jag är jävligt trött, orkar inte ens gå och lägga mig)

Det är tydligen jag också ;)

Sami123
2006-08-15, 22:05
www.sistaminuten.com
Väldigt bra sida, dom jämför priser och får fram den billigaste åt dig! :thumbup: ;)

Janna
2006-08-15, 22:09
Men då tar väl resebyrån ut ett överpris antar jag, vilket kanske gör resan dyrare ändå? Värt att kollas iaf!

tror de brukar ta 50 eller 100 kr extra om man ringer till dem och bokar jämfört med om man bokar på nätet. Man bokar ju nästan alltid med en resebyrå även om man bokar på nätet. Travelpartner, Ticket, Flygtorget, Flygvaruhuset, Seat24, MrJet, Resfeber m.fl. är alla resebyråer. Vet att seat24 brukar få till riktigt bra priser på vissa flighter men ofta ligger de något över sina konkurener i pris. Deras bokningsmotor är däremot fanastisk smidig jämfört med övriga.

Mighty
2006-08-16, 14:07
Jag och tjejen åkte i mars med lastminute.com och det kostade 5600:- t o r per skalle.
Hur långt innan bokade ni biljetterna?

Diana
2006-08-16, 20:01
Ohh lyckliga människor :love:
glöm inte(om det är möjligt) att kolla ifall hotellet har AC(!!!!!) ...där har vi ett misstag man inte gör två gånger *popcorn* :D

Kwon
2006-08-16, 20:07
Ohh lyckliga människor :love:
glöm inte(om det är möjligt) att kolla ifall hotellet har AC(!!!!!) ...där har vi ett misstag man inte gör två gånger *popcorn* :D

Lite hetta och vätskeförlust är bara bra för deffen.. :confused: :D

Diana
2006-08-16, 22:08
Lite hetta och vätskeförlust är bara bra för deffen.. :confused: :D
Ja :D +extra cardio varje natt i och med de 15-20 drick/toabesöken

no1fitness
2006-08-17, 02:39
Jag bor hellre på hotell utan AC. Blir sådant hopp mellan temperaturer inne och ute att jag lätt blir sjuk.
Har hellre en fläkt i rummet.

Blir riktigt avundsjuk på resan. *cry*
Känns verkligen som om det är dags för Thailand igen, men det går itne när man har tre byrackor att ta hand om.

Trevlig resa !

Proteus
2006-08-17, 05:59
Bokade biljett i helgen, 6200kr hos STA med thai-air, direktflyg från stockholm till bkk... 24:e september till 1:a maj, kostar $30 eller något sådant att boka om.

manko
2006-08-17, 06:29
Jag tänkte dra till Thailand (närmare bestämt Bangkok) i November och tar tacksamt emot tips på hur jag hittar en billig resa.
Hur mkt kan man räkna med att resan kostar "normalt"?
Blir det billigare ju senare man bokar, eller gäller det att vara ute nu?

hittade på www.flygvaruhuset.se för 4995:- från stockholm till bangkok. Kolla själv på den sidan :P

Frantic
2006-08-17, 09:10
Bokade biljett i helgen, 6200kr hos STA med thai-air, direktflyg från stockholm till bkk... 24:e september till 1:a maj, kostar $30 eller något sådant att boka om.

Haha fan:D Jag visste att jag skulle haft mer is i magen och väntat. Jag bokade för två veckor sen och fick betala 6900:- för 28 september-29 april med Thaiair.

Diana
2006-08-17, 18:10
Jag bor hellre på hotell utan AC. Blir sådant hopp mellan temperaturer inne och ute att jag lätt blir sjuk.
Har hellre en fläkt i rummet.

Blir riktigt avundsjuk på resan. *cry*
Känns verkligen som om det är dags för Thailand igen, men det går itne när man har tre byrackor att ta hand om.

Trevlig resa !
Du är sjyyk flicka *slap* :D beundransvärt att komma in från en varmluftsugn och lägga sej och försöka sova i en annan.

Jag och tinus skulle betala för att få sitta barnvakt åt bebben ya know :love:

Mighty
2006-08-17, 21:47
Nu är resan bokad! :)

Nästa steg är ju att bestämma vad som skall upplevas i detta land.
Fyll gärna på med tips och förslag här tack!

Frantic
2006-08-17, 23:01
Berätta gärna hur länge du ska vara borta och vad du är ute efter:)

manko
2006-08-18, 06:05
kolla lite misär som tsunami gjort, kolla in templen, besök laemh singh beach i phuket, pride festival i pattaya, ragga på "brudar" och sportbetting före du börjar om hur många var killar. men främst, äta svin god mat där. Sjukt gott o billigt där :)

sola ocksp:cool:

Mighty
2006-08-18, 08:22
Berätta gärna hur länge du ska vara borta och vad du är ute efter:)
Det kan ju vara en bra idé :D

Jag skall vara borta 2 veckor och åker med tjejen, så jag är väl sugen på att uppleva lite mysigare ställen och inte så mkt festande.
Tänkte avsluta med några dagar i Bangkok så där får ni också ge något tips om ni har några.

Boende på Koh Samet funderar vi också på. Någon som varit där och kan rekomendera något boende?

Frantic
2006-08-18, 09:35
Koh Samet är är väldigt vackert och lugnt. Jag minns inte vad det hette där jag bodde men det ska inte vara nåra problem att finna boende. Se bara till att ni inte krockar med någon thailändsk högtid då många thailändare väljer att åka till just Koh Samet på sina semestrar och då blir det lätt överfullt.

Koh Lanta på västsidan är också av det lite lugnare slaget och populärt bland par. Härifrån kan du göra mängder av utflykter bla till the emerald cave. Simma in i en 80 meter lång, kolsvart grottöppning, för att mätas upp en en helt grym omsluten lagun. Det kan vara smällfullt med turister så åk i tid.

I Bangkok finns det hur mycket som helst att göra. Åka runt och titta på tempel (Grand Palace är riktigt fint), strosa runt i shoppingkomplexet MBK), gå på lyxbio -det kostar runt en hundring och ni får stora tillbakalutande fåtöljer som ger massage och hela köret. Ni kan titta på thaiboxing på Lumphini Stadium, stans största arena. Är ni där på en helg så bör ni inte missa Chatuchak Market (helgmarknad). Det är som en mindre stad med bara massa stånd där ni kan köpa allt från samurajsvärd till små ekorrar och det är fruktansvärt billigt!

Mitt bästa tips är nog att se till att gå vilse i Bangkok:D. Man får se ganska mycket som man inte skulle få se annars och när ni vill tillbaka är det bara att ta en taxi/tuk tuk för ett par kronor till hotellet