Visa fullständig version : Protein drink o diabetes, funakr det?
Hejsan,
Jag har börjat träna nu och funderar på om en protein drink skulle fungera under dagen då jag har diabetes? Jag vet inte hur mycket socker det finns i en sådan men jag antar att det är iallfall lite, eller? Jag tackar så mycket för svar,
mvh
Alex
Det funkar bra. Proteindrinkar innehåller nästan bara protein.
christian
2006-08-15, 08:47
Verkar t o m kunna vara positivt?
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=170865&context=
Hej igen,
tusen tack för tipsen. Det var ju trevligt, då var det bara till att figuera ut vilken som är bäst. Bilken protein drink rekomenderar ni? Tusen tack än en gång,
mvh
Alex
Ta en titt i shoppen! :) www.kolozzeum.com
Hejsan,
Jag har börjat träna nu och funderar på om en protein drink skulle fungera under dagen då jag har diabetes? Jag vet inte hur mycket socker det finns i en sådan men jag antar att det är iallfall lite, eller? Jag tackar så mycket för svar,
mvh
Alex
hejsan !
kanonbra att du har börjat träna :thumbup: det gör oss diabetiker gott!
Jag funderar på om det är en proteindink du skriver om då du funderar över "socker"-mängden ? Läs på förpackningen hur mkt kolhydrater det innehåller. Kanske är det en gainer du skriver om? Isf är där supersnabba kolhydrater som skjuter upp blodsockret snabbare än samma mängd socker gör !
En ren proteindrink är inte lika insulinkrävande, men självklart lär du ta lite insulin endå.
Kontrollera ditt blodsocker ofta, speciellt nu då du skall börja träna och röra på dig mer så du slipper farliga känningar !
hejsan !
kanonbra att du har börjat träna :thumbup: det gör oss diabetiker gott!
Jag funderar på om det är en proteindink du skriver om då du funderar över "socker"-mängden ? Läs på förpackningen hur mkt kolhydrater det innehåller. Kanske är det en gainer du skriver om? Isf är där supersnabba kolhydrater som skjuter upp blodsockret snabbare än samma mängd socker gör !
En ren proteindrink är inte lika insulinkrävande, men självklart lär du ta lite insulin endå.
Kontrollera ditt blodsocker ofta, speciellt nu då du skall börja träna och röra på dig mer så du slipper farliga känningar !
Hejsan Davil,
Jag har tittat igenom shoppen och alla dessa saker gör att det är en ren djungel för primativa folk som jag, hehe. Det jag hittade var denna,
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=173
Är det något i stil med proteinet som skulle passa mig? Det står att den innehåller aspartam. Jag är en diabetiker som använder insuline pump. Tusen tack för alla svar,
mvh
Alex
King Grub
2006-08-15, 10:12
Det är ett rent protein utan socker, ja.
Aspartam påverkar varken insulin eller blodsocker, varken hos diabetiker eller icke-diabetiker.
Det är ett rent protein utan socker, ja.
Aspartam påverkar varken insulin eller blodsocker, varken hos diabetiker eller icke-diabetiker.
Hejsan King Grubb,
tack för svaret. Är det detta jag ska satsa på då eller tycker du att det finns något annat som är bättre som jag ej lagt ögat på än? Tack så mycket,
mvh
Alex
Har inte diabetes men kan väl säga att det är ett helt ok proteinpulver. Har själv beställt det precis. Kan ju tipsa om att den kommer i 4 enkilosförpackningar så du kan variera smakerna när du beställer genom att skriva i kommentarer vid beställningen(t.ex. 2 jordgubb, 2 banan)
Dessutom om du beställer över 500 så blir det fraktfritt, så släng med en proteinbar för 16kr eller något så slipper du frakten för 99.
Hejsan King Grubb,
tack för svaret. Är det detta jag ska satsa på då eller tycker du att det finns något annat som är bättre som jag ej lagt ögat på än? Tack så mycket,
mvh
Alex
Det är ett högkvalitets-protein till lågpris så det rekomenderar jag verkligen. Perfekt till att kompletera upp mängden protein i sina måltider, och i samband med sina träningspass ihop med en kolhydratskälla.
Trance o Davil,
Tusen tack för tipset, det blir en beställning ikväll när jag kommer hem,
mvh
Alex
Du ska ha ett protein under dagen ?
Vassle är ingen höjdare där, m a p blodsockret. Hur underligt det än låter påverkar även proteinet blodsockret. Vassle är ett snabbt protein och påverkar blodsockret mer än kasein som är ett långsamt protein.
Vassle passar utmärkt efter träningen när insulinkänsligheten är förhöjd, men under dagen använder jag själv Complete III. Möjligt att ett rent kaseinprotein är det bästa alternativet.
Sverker,
Tack så mycket för svaret. Ok, då ska jag se om jag kan leta upp det. Tusen tack och det är jättebra att ni finns här för att det är jobbigt att prata med folk i hälsokost affären då d inte förstår sig på diabetes riktigt. Skönt att man kan få tips från er (speciellt ni som har diabetes), det är mycket uppskattat,
mvh
Alex
King Grub
2006-08-16, 09:08
För diabetiker med typ 2 diabetes minskar vassleprotein blodsockersvaret över dagen.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/1/69
Hejsan King Grub,
Tyvärr så har jag typ1 diabetes, men tack så mycket för länken,
mvh
Alex
King Grub
2006-08-16, 09:28
Jo, jag förstod nästan det - det var mer allmänt relevant information i sammanhanget vassleprotein + diabetes.
Hejsan igen,
Jag skickade ett mejl till TwinLab och frågade vilka produkter som var bäst för mig i min situation. Jag postar svaret här med tanke på att det kan kanske själpa någon annan som söker den information som jag sökt.
*Hej,
Jodå vi har flera varianter av protein. 100% Whey, Am protein (också whey), och PM protein (kasein).
Dock är jag ganska skeptisk till påståendet att kasein skulle vara bättre än vassle (whey på engelska) för dig. Det är inte direkt mer kolhydrater i vassle. Dessutom misstänker man idag att mjölk kan bidra till diabetes. Bla för att kasein i som finns i mjölk inte är lätt för kroppen att bryta ned. Då kommer bitar som ej är helt nedbrutna ut i blodet. En aminosyrasekvens (en liten del av proteinet) har samma sekevens som bukspottkörteln (där insulin produceras). Eftersom kroppen skapar en motreaktion mot kaseinfragmenten i blodet och bryter ned dessa finns en viss risk att dessa ”soldater” som kroppen släppt ut också tar fel och ger sig på bukspottkörtelns insulinproducerande celler eftersom de innehåller samma sekvens av aminosyror på ett sälle (dvs kasein och insulinproducerande celler ser nästan lika ut och kroppens ”soldater” kan blanda ihop vad som är vad och då uppkommer en av varianterna av diabetes).
Som sagt, om det inte finns några baksidor med vassle som jag inte känner till så tycker jag du ska använda det istället. Men kolla gärna med din läkare om han känner till något om vad som skulle kunna vara bästa proteinet för dig (risken är förstås att han har noll koll på detta om han inte är insatt i forskning kring ämnet).*
Om jag har förstått det rätt så menar han att Vassle skulle vara bättre för mig? Ber om ursäkt om jag är jobbig, men jag vill vara 100 så det inte blir missförstånd :) Tack än en gång alla som bidragit till denna tråden,
mvh
Alex
Du får pröva vad som passar dig. Mina erfarenheter är att vassle ger högre blodsocker än ett kaseinprotein.
Vad Twinlab skriver gäller inte oss som redan har diabetes. King Grub hade för en tids sedan en länk om att de koraser som finns i skandinavien har ett kasein med något annorlunda sammansättning än de koraser som finns på Irland. De nordiska koraserna skulle kunna orsaka att vi har flest ungdomsdiabetiker i världen i just Sverige och Finland.
Hejsan Sverker,
Jag tar ditt råd och jag ska prova mig fram. Jag förväntar mig inget mirakel på burk, vill bara testa och se om något hjälper som samtidigt inte påverkar min diabetes allt för mycket. Än en gång tack för all info alla ni som har bidragit i denna tråd,
mvh
Alex
jag vill bara förtydliga det jag skrev som var att jagtycker vassle fungerar perfekt för att komplettera upp mängden protein tillsammans med samtidigt intag av annan mat. Det är jag, och kanske inte är det rätta för en annan.
Jag brukar aldrig ta en vassle-drink separat förutom direkt innan och efter mina träningspass.
Som sagt : Vid ändring av kostvanor och träningsvanor, var då extra noga med att mäta ditt blodsocker mer ofta ! Jämför också Hba1c värden mot tidigare så att du får en hum om hur du ligger.
Du får pröva vad som passar dig. Mina erfarenheter är att vassle ger högre blodsocker än ett kaseinprotein.
Vad Twinlab skriver gäller inte oss som redan har diabetes. King Grub hade för en tids sedan en länk om att de koraser som finns i skandinavien har ett kasein med något annorlunda sammansättning än de koraser som finns på Irland. De nordiska koraserna skulle kunna orsaka att vi har flest ungdomsdiabetiker i världen i just Sverige och Finland.
Men hmm, menar du att vi har diabetes typ II bland ungdomar i hög utsträckning här eller som förklaring på vår högre andel typ I-sjuka? Visst finns det forskning av svenska forskare som pratar om ett virus som, var det, åkersorkar bär?
King Grub
2006-08-17, 09:25
Men hmm, menar du att vi har diabetes typ II bland ungdomar i hög utsträckning här eller som förklaring på vår högre andel typ I-sjuka? Visst finns det forskning av svenska forskare som pratar om ett virus som, var det, åkersorkar bär?
Typ 1. Det verkar kunna finnas en koppling mellan visst kasein i komjölk och diabetes typ 1.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1694546&postcount=8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16407643&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Typ 1. Det verkar kunna finnas en koppling mellan visst kasein i komjölk och diabetes typ 1.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1694546&postcount=8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16407643&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Det finns en koppling, det inte bara verkar så, men den är bara statistiskt grundad och därför, i mina ögon, värdelös. Som att räkna hur många väckarklockor som finns i hem med 2- respektive 11-14-åringar och dra slutsatser om deras diabetesrisk baserat på det.
Det finns en koppling, det inte bara verkar så, men den är bara statistiskt grundad och därför, i mina ögon, värdelös. Som att räkna hur många väckarklockor som finns i hem med 2- respektive 11-14-åringar och dra slutsatser om deras diabetesrisk baserat på det.
Jag hoppas verkligen att du bara formulerade dig dåligt när du skrev detta.
Om du inte utvärderar risker och samband genom statistik, hur gör du då???? :confused:
Det är inte som att forska på om protein hjälper proteinsyntesen eller inte. Man kan inte bara börja ge en hög med ungar en kassein sort som man tror ökar risken för diabetes bara för att se om det verkligen är så, utan man får helt enkelt förlita sig på statistik som den i undersökningen som King Grub postade.
Sen att det inte är något deffinitivt samband funnit än är en helt annan sak, men att klanka ner på statistik och själva grunden i nästan all vetenskaplig forskning är lite väl hårt tycker jag.
Jag hoppas verkligen att du bara formulerade dig dåligt när du skrev detta.
Om du inte utvärderar risker och samband genom statistik, hur gör du då???? :confused:
Det är inte som att forska på om protein hjälper proteinsyntesen eller inte. Man kan inte bara börja ge en hög med ungar en kassein sort som man tror ökar risken för diabetes bara för att se om det verkligen är så, utan man får helt enkelt förlita sig på statistik som den i undersökningen som King Grub postade.
Sen att det inte är något deffinitivt samband funnit än är en helt annan sak, men att klanka ner på statistik och själva grunden i nästan all vetenskaplig forskning är lite väl hårt tycker jag.
Tja, vad är skillnaden mellan att titta på en given genetisk form av kasein och just väckarklockorna? Det som fattas är kausaliteten. Jag överdrev givetvis när jag kallade det värdelöst, men värdet är lågt.
Klanka? Om någon klankar här så är det du som klankar på mig. Berätta vad det är som brister i min jämförelse mellan kasein av en given typ och väckarklocksfrekvensen.
Klanka? Om någon klankar här så är det du som klankar på mig. Berätta vad det är som brister i min jämförelse mellan kasein av en given typ och väckarklocksfrekvensen.
En fysiologisk teori som grund. Om du läser inlägg 18 i denna tråden så ser du att det finns en orsak till att man gör undersökningar på kasseinets olika former.
Det är så nästan all vetenskap fungerar. Man tar fram en trolig teori, man testar den på så många sätt man kan och om man inte lyckas motbevisa den så ses den som en sanning så länge som det gäller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.