Visa fullständig version : Fler överviktiga än hungriga
paddanboy
2006-08-14, 20:52
Fler överviktiga än hungriga i världen
Det finns ungefär en miljard överviktiga människor i världen, och ungefär 800 miljoner undernärda.
Därmed har världen för första gången fler överviktiga än undernärda. Det meddelade Barry Popkin, professor i näringslära, på måndagen vid en konferens för jordbruksekonomer.
Antalet överviktiga ökar fort, enligt Popkin - inte bara i rik stadsmiljö, utan även i fattiga länder och på landsbygden. Kina är ett typiskt exempel. Där byter folk alltmer ut sädesslag mot kött och fetter, samtidigt som de rör sig mindre. Popkin föreslår att frukt och grönsaker ska subventioneras för att uppmuntra nyttigt ätande.
En annan studie presenterad vid samma konferens pekar på att andelen pengar som läggs på mat kan ha stort inflytande på förekomsten av fetma. Japan har en av de minst feta befolkningarna i världen. Där lägger hushållen en fjärdedel av sina inkomster på mat. I USA lägger hushållen bara en sjundedel av sina inkomster på mat.
Malin Sandström Källa (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=565188&previousRenderType=6)
Vart ligger felet och vem har ansvaret?
Hos individen? matproducenterna? stat(er)?
paddanboy
2006-08-14, 20:57
Eller än värre, vad beror det ens på att folk svälter?
Någonstans måste felet ligga, eller är det enbart individen?
I väst bränns mat i stora mängder för att behålla marknadspriset, är detta rätt?
Ja snart är jag väll generalsekreterare för FN också ;)
paddanboy
2006-08-14, 20:57
Ops! dubbelpost. Ta bort. Snart får jag väll varning haha!
tossefar
2006-08-14, 20:58
Felet? Det är upp till var och en att äta så mycket de vill och tycker sig ha råd med.
paddanboy
2006-08-14, 21:00
Felet? Det är upp till var och en att äta så mycket de vill och tycker sig ha råd med.
Man kan faktiskt bli fet av rätt lite pengar, så det är nog inte en pengafråga. Förövrigt är det stora samhällskostnader att behandla och hjälpa överviktiga.
Övervikt betyder oftast sämre hälsa, det är mer lönsamt för människan och samhället med friska individer.
9 av 10 amerikanare blir överviktiga under sin livstid.
DET är skrämmande.
Dumleman
2006-08-14, 21:10
Jag föreslår ett totalstop av energirik mat som chips, fet mjölk, icke light läsk och fet ost!
Dumleman
2006-08-14, 21:12
DET är skrämmande.
Ja bäst att kineserna också blir feta annars kanske jorden börjar vobbla och hoppar av sin axel.
blekfet2
2006-08-14, 21:15
Jag föreslår ett totalstop av energirik mat som chips, fet mjölk, icke light läsk och fet ost!
inte där felet ligger, utan noll kunskap angående kost/träning. Inte bara en gång man stött på en människa som inte ens vetat vad en protein är för något?*screwy*
Tror mycket beror på allmän dålig kunskap kring kost och träning, tycker skolorna borde vara bättre på att lära ut just kost och träning.
Även minst 3 timmar gympa per vecka. Vi hade bara två 40 minutare när jag gick på högstadiet för 3-4 år sedan.
Felet ligger inte enbart hos individen, tex barn som är överviktiga så tycker jag föräldrarna,skolan osv har ett visst ansvar också.
In med godare och nyttigare skolmat, mera idrott i skolan, näringslära osv hos gymnasieungdommar.
inte där felet ligger, utan noll kunskap angående kost/träning. Inte bara en gång man stött på en människa som inte ens vetat vad en protein är för något?*screwy*
Nej, det är snarare regel än undantag att folk inte har koll på vad dom stoppar i sig.
Vissa vet absolut ingenting!
Ingenting alls om nånting... i hela världen.
Ja bäst att kineserna också blir feta annars kanske jorden börjar vobbla och hoppar av sin axel.
Eller så slutar amerikanarna att få i sig 6-7000 kalorier om dagen.
Enklare lösning :D
Dumleman
2006-08-14, 21:27
Jag vet inte var felet ligger men att strypa tillgången på varor som, i dagens samhälle, är onödigt energirika skulle hjälpa betydligt mer än vad det skulle stjälpa.
Scratch89
2006-08-14, 21:30
Fet mat har alltid funnits. Jag är ingen expert inom området men jag kan nog sätta en liten slant på att man åt betydligt fetare förut, men ändå höll sig i bra form. Anledningen är MOTION. Att sitta o väga sin broccoli men inte röra på sig någonting under dagen är ju värdelöst.
BWAAAAAHAHAHHAHAHA :laugh: :laugh:
Cerberus
2006-08-14, 21:45
Grejen är att de inte inser att de kan göra något åt saker(gett upp) eller att de inte sätter något värde i sin egen hälsa och välbefinnande.
Folk äter mest för att stimulera aptitcentrum(vanligt folk generellt), inte äta det som är bäst för kropp o själ..
Att FÖRBJUDA något tror ja inte alls på skulle antagligen leda till andra otrevliga saker tror jag. Det man inte får vill man ha ännu mer, så brukar det va för de flesta iaf.
BigForre
2006-08-14, 21:45
Felet ligger inte enbart hos individen, tex barn som är överviktiga så tycker jag föräldrarna,skolan osv har ett visst ansvar också.
In med godare och nyttigare skolmat, mera idrott i skolan, näringslära osv hos gymnasieungdommar.
AMEN! (+1)
När jag gick i gymnasiet så låg Mcdonalds vägg i vägg med skolmatsalen. Det var ju inte bara en person som hellre gick till donken om man säger så.
Sen göra om skolidrotten något, barn som redan är "tjocka och klumpiga" skolkar gärna från gympan för att dom skämms osv (jag har varit idrottslärare). Kanske mindre grupper, idrott som inte syftar så mycket till prestationer osv..
paddanboy
2006-08-14, 21:55
Idrotten i skolan kommer aldrig räcka till.
Med dagens mat är det så lätt att komma upp i höga kalorinivåer på grund av höga socker- och fettnivåer.
Man vet ju själv. Det blir ju rena snacksen när man skall deffa med vanlig mat.
Idag görs mat för att säljas, inte för att få en vettig produkt. Och nej, det går inte jämföra oss här och medborgare i övrigt.
Kan ja säga att redan på många förskolor så består mellanmålen av tex nyponsoppa, saft,lite bullar. Sen e det fredagsfika med lite smarrig sockerkaka eller nått...de börjas tidigt..
Var det inte en gymnasieskola i Lnkp som förbjöd lightläsk i skolan. Har för mig det vara någon tråd uppe om det. Det är iaf vad jag tycker är att gå åt rätt håll. :D
Cerberus
2006-08-14, 22:17
Var det inte en gymnasieskola i Lnkp som förbjöd lightläsk i skolan. Har för mig det vara någon tråd uppe om det. Det är iaf vad jag tycker är att gå åt rätt håll. :D
mmm skitbra verkligen *screwy* haha :D
DET är skrämmande.
90% av alla i USA? Har du nån källa på det?
90% av alla i USA? Har du nån källa på det?
Finns lite info här
http://www.fetmaparadoxen.se/koststat/usakost.htm
Någon mer som har lagt märke till att dålig mat är billigare ?
Snabbt exempel, en snickers 5-10kr, en proteinbar ~20kr.
NiXPhoenix
2006-08-14, 23:46
Visst är det så i stor utsträckning.
I just ditt exempel så kanske man kan skylla på att marknaden för proteinbars inte alls är lika stor vilket ger ett högre pris men men.
Tycker du det där var ett bra exempel, och vem har sagt att en proteinbar är bra mat? Visst finns det bra mat som är dyrare än sin sämre dito, vitt bröd har en tendens att vara lite billigare men samtidigt är knäckebröd ganska billigt och väldigt nyttigt.
Dyrt vs billigt?
Chips 200g vs Potatis
Godis vs Grönsaker
Havregryn vs Sötade frukostflingor
osv.
Bekvämlighet och prioriteringar. Nog rätt få som inte vet eller inte kan ta reda på vad som är hyfsat nyttigt. Däremot så är det lätt att belöna sig genom att äta onyttigt i en hård och stressig vardag.
Sedan skaparn, godis är nog billigare än grönsaker. Om man väljer lite blandade som paprika etc. Halvfabrikat är ofta billigare än om man skall göra allt själv, typ lasagne etc.
Bekvämlighet och prioriteringar. Nog rätt få som inte vet eller inte kan ta reda på vad som är hyfsat nyttigt. Däremot så är det lätt att belöna sig genom att äta onyttigt i en hård och stressig vardag.
Sedan skaparn, godis är nog billigare än grönsaker. Om man väljer lite blandade som paprika etc. Halvfabrikat är ofta billigare än om man skall göra allt själv, typ lasagne etc.
Jag äter bara dyr tryffel.
Jag äter bara dyr tryffel.
Bah, tryffel fanns inte med i livsmedelsdatabasen. Tänkte kolla hur mycket som krävdes för att komma upp i rätt mängd protein per dag, även om det förmodligen inte är fullvärdigt.
Nej det GÅR ju att äta jättebra och billigt. Olika bönor som man kokar själv, kycklingfilé, köpa storpack köttfärs, ris, potatis och pasta. Kål av olika sort, morötter, blandade frusta grönsaker etc. Samt köra olika storkok.
Men det är ju lättare för en stressad person som inte tycker det är roligt att laga mat att bara köpa lite halvfabrikat som smakar gott utan krångel, speciell om man har barn som är kräsna.
Bah, tryffel fanns inte med i livsmedelsdatabasen. Tänkte kolla hur mycket som krävdes för att komma upp i rätt mängd protein per dag, även om det förmodligen inte är fullvärdigt.
Nej det GÅR ju att äta jättebra och billigt. Olika bönor som man kokar själv, kycklingfilé, köpa storpack köttfärs, ris, potatis och pasta. Kål av olika sort, morötter, blandade frusta grönsaker etc. Samt köra olika storkok.
Men det är ju lättare för en stressad person som inte tycker det är roligt att laga mat att bara köpa lite halvfabrikat som smakar gott utan krångel, speciell om man har barn som är kräsna.
Faktum är att jag inte riktigt fattat när choklad får kallas tryffel och när det ska bökas fram av ett specialtränat tryffelsvin i skogen. Dyrt är det iallafall.
Vi kan enas i ditt sista stycke, det är enklare att äta onyttigt, både tillgången på halvfabrikat samt den mängd tankearbete man behöver lägga ner. Jag tänker inte göra misstaget att nu fortsätta på ett spår om individens ansvar för att lägga några minuter extra per dag på sin mat efter jag riskerar att slå in din vidöppna port. Det där sista lät lite som en mening hemmahörande i porrtråden...
Sen göra om skolidrotten något, barn som redan är "tjocka och klumpiga" skolkar gärna från gympan för att dom skämms osv (jag har varit idrottslärare). Kanske mindre grupper, idrott som inte syftar så mycket till prestationer osv..
Det tror jag också på, och inte bara överviktiga/klumpiga barn utan även sådana som jag som är (och alltid har varit) i bra form men däremot är totalt ointresserad av boll/lagsporter och är skitdålig på sådant.. Däremot individuella presteringar har alltid gått mycket bra.. Borde vara mer valfrihet där tycker jag.
Bronkitkorv
2006-08-15, 07:42
Faktum är att jag inte riktigt fattat när choklad får kallas tryffel och när det ska bökas fram av ett specialtränat tryffelsvin i skogen. Dyrt är det iallafall.
...
Men tryffel är ju en svamp av nåt slag som grisen bökar upp.. Inte chocklad som en gris gräver fram. För att få kallas tryffel måste det innehålla tryffel. Du fattar ju ingenting alls, inte undra på att många är överviktiga...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.