handdator

Visa fullständig version : Hifib*host*ar! Hjälp med hörlurar/headset.

aliquis
2006-08-14, 17:31
Jag vill ha ett riktigt headset till min dator, eller feta lurar, vad köper man?

(18:00:36) (aliquis) är det värt att ta ett "gamerheadset" med mic o skit eller skall man köpa vanliga lurar o en lös mic?
(18:00:50) (aliquis) känns ju lite b att köpa något som icemat sibiria när de är kända för att göra musmattor? ;/
(18:01:06) (DeluxXxe) aliquis: det headsetet verkar skitfint
(18:01:14) (aliquis) icemat?
(18:01:17) (aliquis) micen är ju redan lös på det
(18:01:27) (aliquis) känns som man borde kunna finna bättre lurar o mic?
(18:01:32) (Fantasy^) dumt att inte sätta micen på headsetet :|
(18:01:46) (aliquis) man kan ju köpa typ sennheiser HD515 + mic eller så annars
(18:01:50) (aliquis) inte för jag vet vad en vettig mic kostar
(18:01:55) (aliquis) hade en för 29kr från biltema innan ;)
(18:02:42) (aliquis) klurar lite på sennheiser pc160 men ett par vanliga lurar från sennheiser för samma slant borde ju låta bättre?
(18:02:55) (DeluxXxe) Vet inget om ljudkvalité på miccar och liknande, men jag har ett Koss SB45, och om jag köpt nytt hade jag lagt till 100:- för ett Icemat headset.
(18:03:09) (aliquis) k
(18:03:17) (aliquis) sb45 måste ju vara grymt prisvärda iaf
(18:03:20) (aliquis) kostar väl bara runt en 250kr?
(18:03:28) (atrc`toppe) plantronics bordsmic är väldigt bra
(18:03:33) (DeluxXxe) köpte min för runt 350kr
(18:03:55) (DeluxXxe) såg det på pc-city i helgen för 450kr

(18:09:03) (aliquis) altec lansing ahs502 204kr, ahs602 480kr, icemat sibiria 361kr!!!!!, icemat sibiria headphone combo (är det med usbljudkort eller?) 447kr, koss sb45 283kr, plantronics gamecom 1 366kr, gamecom pro1 600kr, sennheiser pc160 625kr, steel pad 5H 441kr. Vanliga lurar: sennheiser HD515 669kr, HD555 789kr, HD280 pro 988kr
(18:09:06) (aliquis) de sista lär ju iaf låta ok ;/
(18:09:43) (aliquis) http://www.sennheiserusa.com/newsite/productdetail.asp?transid=004974
(18:11:46) (Fysikern) jag har 280 pro
(18:11:48) (Fysikern) dom är nice

(18:15:13) (aliquis) http://bilder.prisjakt.nu/bild.php?p=93371&st=2
(18:15:59) (aliquis) Everglide S-500 kanske e ok med, men dyra

(18:17:03) (aliquis) Ultra-light Membrane For Instantaneous Audio Response
(18:17:03) (aliquis) The Everglide s-500 Professional Gaming Headphones feature an ultra-lightweight membrane for instantaneous audio response. Faster than most conventional speaker drivers found in traditional headphones, the Everglide s-500 Professional Gaming Headphones are optimized for millisecond feedback to provide optimum gaming experience.
(18:17:04) (aliquis) oja
(18:17:13) (aliquis) deras element vibrarar igång så mycket snabbare!
(18:17:26) (aliquis) väldigt viktigt, för då vinner man ju mer

Vad finns det för prisvärda lurar? Och nej, vi pratar väl primärt inte om lättviktsgrejer att springa omkring ute i ett spår med mp3-spelare, även om det är praktiskt om man kan ha dem på huvudet även på språng så att säga, blir det för intensivt blir de väl dock svettiga o dana så inte så intensivt..

Yes
2006-08-14, 17:40
he Everglide s-500 Professional Gaming Headphones feature an ultra-lightweight membrane for instantaneous audio response. Faster than most conventional speaker drivers found in traditional headphones, the Everglide s-500 Professional Gaming Headphones are optimized for millisecond feedback to provide optimum gaming experience.
:laugh: :laugh: :laugh:

Säg att det där var något du bara hittade på!

Yankeee
2006-08-14, 17:42
Köp ett par _bra_ hörlurar och en separat mic / headset för 50 kr. Mic:en kommer du säkert inte att använda lika ofta som du tror iallafall. Bättre att köpa något skit då.

aliquis
2006-08-14, 17:44
:laugh: :laugh: :laugh:

Säg att det där var något du bara hittade på!http://www.everglide.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=16

"Ultra-light Membrane For Instantaneous Audio Response

The Everglide s-500 Professional Gaming Headphones feature an ultra-lightweight membrane for instantaneous audio response. Faster than most conventional speaker drivers found in traditional headphones, the Everglide s-500 Professional Gaming Headphones are optimized for millisecond feedback to provide optimum gaming experience."

"Enhanced Audio Positioning And Gaming Frequency

The Everglide s-500 Professional Gaming Headphones deliver top-notch audio positioning sound quality by accentuating key gaming sound frequencies. From weapon sounds to footsteps, Everglide s-500 Professional Gaming Headphones provide crystal clear audio positioning quality, allowing you to pinpoint with pixel perfect accuracy the position of team-mates and opponents on a map."

Allting går att sälja med mördande reklam, kom o köp konserverad gröt!"#¤%&/(

aliquis
2006-08-14, 17:50
Köp ett par _bra_ hörlurar och en separat mic / headset för 50 kr. Mic:en kommer du säkert inte att använda lika ofta som du tror iallafall. Bättre att köpa något skit då.Jag har ett par sketabilliga Sennheiser HD 437 (Sennheiser har visst inte ens brytt sig om att göra en produktsida för dem, http://www.sennheiserusa.com/newsite/category.asp?transid=cat7) som jag hade en 29kr mic från Biltema. Hörlurarna är väl helt ok egentligen men lite osmidigt med en avbruten bordsmic hängandes över ena öronmusslan, tyvärr trasslade de in sig lite och jag råkade slita tag i dem så jag kvaddade sladden, men micen var väl inte alltför bäst från början ändå.

Så bättre mic borde ju vara bra ändå för att vara snäll hest. Frågan är då vad det finns för prisvärda lurar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18598
Sennheiser HD595
1283kr
http://www.sennheiserusa.com/newsite/pdfs/hd515_555_595.pdf

Som hittat!

(Spelar det stor roll om det är 515, 555 eller 595 för en noob som mig?)

Yankeee
2006-08-14, 17:52
Jag har ett headset för 69 kr som jag har runt halsen de få gånger jag använder det.

Vet ej hur stor skillnad det är på sennheiser's olika lurar. Har HD-650 själv och de funkar ;)

aliquis
2006-08-14, 17:55
Jag har ett headset för 69 kr som jag har runt halsen de få gånger jag använder det.

Vet ej hur stor skillnad det är på sennheiser's olika lurar. Har HD-650 själv och de funkar ;)Men varför svarar du då! *slap* ;) :bow:

Jag tyckte att jag skrev hifib*host*ar i rubriken!!! Btw, ska man ha spikar till lurarna? ;)

Yankeee
2006-08-14, 17:58
Men varför svarar du då! *slap* ;) :bow:

Jag tyckte att jag skrev hifib*host*ar i rubriken!!! Btw, ska man ha spikar till lurarna? ;)

Amen lol, jag säger bara att du ska skita i ett dyrt headset och satsa på bra lurar och ett bs headset / mic istället. Tror nog att eventuella hifiläderpojkar håller med mig.

Jorgen
2006-08-14, 18:00
Jag har två par Sennheiser HD-25 http://www.sennheiserusa.com/newsite/productdetail.asp?transid=002976 . Dom är riktigt bra, kostar en slant förvisso, men det är det värt.

Yes
2006-08-14, 18:12
http://www.everglide.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=16

"Ultra-light Membrane For Instantaneous Audio Response

The Everglide s-500 Professional Gaming Headphones feature an ultra-lightweight membrane for instantaneous audio response. Faster than most conventional speaker drivers found in traditional headphones, the Everglide s-500 Professional Gaming Headphones are optimized for millisecond feedback to provide optimum gaming experience."
Lite mer korrekt betyder det att elementen är lättdrivna

"Instantaneous audio response" stämmer väl iof, men det lär man ju också få även med 20 kilos membran - bara att det krävs bra mycket mer ström. Högtalaren/membranet borde ju rimligtvis reagera så fort det får ström, vilket är rätt omedelbart. Fast om jag nu mot förmodan skulle ha fel lär inte några microgram hit eller dit göra märkbar skillnad på "audio responsen". :D

"Enhanced Audio Positioning And Gaming Frequency

The Everglide s-500 Professional Gaming Headphones deliver top-notch audio positioning sound quality by accentuating key gaming sound frequencies. From weapon sounds to footsteps, Everglide s-500 Professional Gaming Headphones provide crystal clear audio positioning quality, allowing you to pinpoint with pixel perfect accuracy the position of team-mates and opponents on a map."
Undrar om det gör stor skillnad att lyfta fram vissa frekvenser lite extra...

Bra ljudbild är väl iof inte så dumt, fast det är mycket sällsynt på billigare hörlurar. "Pixel perfect accuracy" kunde jag iof, trots det, få med mina skräpiga LAN-hörlurar när jag höll på med sånt.

Allting går att sälja med mördande reklam, kom o köp konserverad gröt!"#¤%&/(
Japp, undrar hur många "gamers" som tror de blir "elite" om de köper riktiga gamer-hörlurar. :thumbup:

Mitt tips är att göra som Yankee säger och köpa ett par bra hörlurar och någon billig mic. Jag skulle rekomendera ett par Grado SR60, eller SR80 om du har råd, istället för Everglide-junket iaf. ;)

aliquis
2006-08-14, 18:30
Grado SR60 kostade ju "bara" 790kr, så det e ju lugnt, Är de bättre än Sennheisers lurar i samma prisklass? Hur mycket skiljer det mot SR80 för 1090?

Kaboffastar
2006-08-14, 18:31
Grado SR60 kostade ju "bara" 790kr, så det e ju lugnt, Är de bättre än Sennheisers lurar i samma prisklass? Hur mycket skiljer det mot SR80 för 1090?

Sennheiser är alltid bäst!

Jorgen
2006-08-14, 18:31
Det bästa du kan göra är att testa dom olika lurarna.
Jag upplever garanterat inte ett par lurar på samma sätt som du.

Jorgen
2006-08-14, 18:32
Sennheiser är alltid bäst!
Trots att jag är Sennheiser frälst så håller jag inte med.

aliquis
2006-08-14, 18:32
Gradolurarna såg ju verkligen ut som skit :D

aliquis
2006-08-14, 18:40
"I had been using the SR60s without stop since last week and couldn't think of a bad word for the review. But I wasn't alone; evidently, no one can think of a bad word for them. The praise for these cans is both universal and well deserved. I have listened to a good variety of headphones and few really rival the SR60s. Even more significant, though, is the simple fact that no headphones in this price range even remotely approach the sound quality of these Grados. I hate to chase readers away from IGN, but I honestly suggest that everyone reading this article stop now and go buy a pair of these phenomenal headphones."

Lite trist om de läcker ljud till micen bara ;)

Finns det slutna lurar som låter bra?

Grado + bordsmic?

Yes
2006-08-14, 18:42
Vet inte hur mycket det skiljer, men SR60 sägs ha lite tunnare ljud än SR80. Som Jörgen säger får du testa dig fram.

Jag tycker iaf de är bättre än motsvarande Sennheiser. Tycker inte SR80 behöver skämmas ens om man jämför med HD600(jag har för övrigt båda, så det har blivit en del jämförelser - HD600 växer dock oerhört med bra förstärkare och CD-spelare).

aliquis
2006-08-14, 18:44
"Built on the same features as the SR60, but utilizes a 4 conductor connecting cable and larger ear cushions, the result of which gives a more open stage. The SR80 provides an improved bass resonance, which enhances the overall detail. John Grado says he strove for the best sounding phones for the money, and with the glowing reviews the SR80's have received, who can argue."

Vad betyder det där? Vad är en sådan kabel? Biwire? Känns ju lite surt om man ger 300kr för en annan kabel o större kuddar.

Är skalmen i något lädermaterial eller plast? Sitter de skönt?

HD600 kostade ju 2290kr så om de låter liknande för 1090 så är det ju schysst, du stör dig inte på att de är skitfula o läcker ljud då? Hur är de jämfört med dina högtalare vad du nu har? Vad behöver man för ljudkort? Jag sålde ju mitt audigy2 som jag hade när det var nytt o fick ett audigy när jag sålde xboxen ;/

Kör kx-drivers, någon som är bra på dem btw?

aliquis
2006-08-14, 18:46
Vad gäller det du beskrev såg jag på good cans att SR80 skulle ha bättre basåtergivning än SR60.

Kabuto
2006-08-14, 18:56
http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=10958&ProdID=4185
+
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALZM-MIC1

Funkar väldigt fint :)

aliquis
2006-08-14, 19:00
"Knowing that most listeners these days like to hear their bass, I usually strongly recommend the Grado SR80’s to such a listener. They offer the detail the SR60's offer, but with a much improved bass. But you don’t have to take my word for it. The customers who have purchased headphones in our store after comparing headphones side by side, have overwhelmingly preferred the SR80’s. In fact, the SR80’s outsold the SR60’s about five to one!"

http://www.goodcans.com/HeadphoneReviews/60vs80.htm

Dom lär ju övergå min förmåga o räcka till länge så kanske är lika bra att köra på sådana? Billigare än att köpa CD-skivor så spela roll att de kostar 1100kr?

(Dessutom köpte jag ju högtalare för mycket mer än så i en svag stund och de där lurarna lär ju spöa mina högtalare och budgetreceiver?)

aliquis
2006-08-14, 19:04
http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=10958&ProdID=4185
+
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALZM-MIC1

Funkar väldigt fint :)Mjo, men de där kostar ju ungefär lika mycket som gradolurarna, snyggare dock ;)
http://www.sennheiserusa.com/newsite/productdetail.asp?transid=newHD-2
De är också öppna?

Hur är det med allt 5.1-trams o så som skrivs på gamerlurar, är det ett dåligt usb-ljudkort som emulerar 5.1-effekter till vanliga lurar eller har de flera små element i lurarna? Positionsangivelser o så borde väl bli lika bra med 3D-effekterna på audigykortet och bra vanliga lurar?

Mikrofonen verkar riktigt smart, duger den kvaliten?

aliquis
2006-08-14, 19:08
Lol, igns test av SR80:
http://gear.ign.com/articles/306/306258p1.html
"September 24, 2001 - Those of you who read my review of the Grado SR60 headphones when I first posted it might want to have a second look. I had to downgrade the scores slightly; they were out of control. Blame it on the undeniable charm of the 60s, but I wasn't thinking clearly. Don't worry, they still got a 9/10, which is outstanding. I simply couldn't leave a perfect score up, especially not after hearing the SR80s."

Yes
2006-08-14, 19:09
Vad betyder det där? Vad är en sådan kabel? Biwire? Känns ju lite surt om man ger 300kr för en annan kabel o större kuddar.
Vet inte vad det betyder faktiskt, kanske är det bi-wire.

Är skalmen i något lädermaterial eller plast? Sitter de skönt?
Det är läderaktigt. På mig sitter de riktigt skönt, och jag har nog på mig dem i flera timmar om dagen.

HD600 kostade ju 2290kr så om de låter liknande för 1090 så är det ju schysst, du stör dig inte på att de är skitfula o läcker ljud då? Hur är de jämfört med dina högtalare vad du nu har? Vad behöver man för ljudkort? Jag sålde ju mitt audigy2 som jag hade när det var nytt o fick ett audigy när jag sålde xboxen ;/
Karaktären på ljudet är rätt olika mellan lurarna. Det du främst skulle märka är nog att HD600 har en helt enorm basåtergivning. SR80 har inte alls lika mycket bas, fast låter samtidigt "tightare". Men vi talar främst och karaktärskillnad, inte kvalitetsskillnad - även om HD600 är bättre(men som sagt, SR80 behöver inte skämmas i en jämförelse).

Jag tycker lurarna ser tuffa ut, och tycker inte alls de läcker ljud så farligt.

Jag har inga problem att driva lurarna med mitt inbyggda ljudkort. Sen finns det såklart ljudkort som ger bättre ljud, men vilka det skulle vara har jag ingen vidare koll på.

Några högtalare har jag inte längre. Jämfört Linn-grejorna jag en gång hade fick lurarna iof smisk, men den anläggningen kostade också... Att jämföra hörlurar sådär mot vanlig stereo är iof rätt svårt - de är så olika.

aliquis
2006-08-14, 19:18
Det är läderaktigt. På mig sitter de riktigt skönt, och jag har nog på mig dem i flera timmar om dagen.Verkar som det är en metalskalm med vinyl över, kan du inte undersöka lite om det är läder eller plast? Borde ju gå att se i skarven/lukta/..Karaktären på ljudet är rätt olika mellan lurarna. Det du främst skulle märka är nog att HD600 har en helt enorm basåtergivning. SR80 har inte alls lika mycket bas, fast låter samtidigt "tightare". Men vi talar främst och karaktärskillnad, inte kvalitetsskillnad - även om HD600 är bättre(men som sagt, SR80 behöver inte skämmas i en jämförelse).

Jag tycker lurarna ser tuffa ut, och tycker inte alls de läcker ljud så farligt.Ja, de är ju helt klart fulsnygga i stil med porta pro innan alla var tvungna att köpa dem, men de ser ju inte särskilt hightech ut, ser ut som något man har hittat att pappas gamla låda med lurar från när radion var ung ;)Jag har inga problem att driva lurarna med mitt inbyggda ljudkort. Sen finns det såklart ljudkort som ger bättre ljud, men vilka det skulle vara har jag ingen vidare koll på.Jag såg jämförelser mellan audigy2 och flera usb-ljudkort som följde med lurarna och audigy2 ägde ju sönder dem, men jag tror att eventuell skillnad på ljudkortet är grymt mycket mindre än skillnaden mellan olika lurar så elektroniken spelar nog mindre roll. Gradolurarna skall ju visst gå att driva med portabla enheter också så de är kanske inte så trögdrivna.Några högtalare har jag inte längre. Jämfört Linn-grejorna jag en gång hade fick lurarna iof smisk, men den anläggningen kostade också... Att jämföra hörlurar sådär mot vanlig stereo är iof rätt svårt - de är så olika.K, varför inte? Okok, jag kan få för mig att jag tycker att musiken låter bättre i mina 250kr lurar än i mina högtalare (där i rättvisans namn frontarna iofs bara stod för 6500kr men ändå.)

Yes
2006-08-14, 19:20
Hur är det med allt 5.1-trams o så som skrivs på gamerlurar, är det ett dåligt usb-ljudkort som emulerar 5.1-effekter till vanliga lurar eller har de flera små element i lurarna? Positionsangivelser o så borde väl bli lika bra med 3D-effekterna på audigykortet och bra vanliga lurar?

Jag har inte koll på "gamerlurar", men jag vill minnas att jag sett några spejsade 5.1-lurar. Fick rätt kass kritik om jag inte kommer ihåg tokigt.

Vill du ha bra positionsangivelser stänger du av allt vad 3D-effekter heter och ställer inte "stereo headphones" i ljudinställningarna. Om det aktuella spelet tillåter det ökar du sedan stereo-separationen något(den funktionen skall iaf finnas i alla versioner av Quake-motorn, vilket är det enda som räknas ;) ).

Yes
2006-08-14, 19:36
Verkar som det är en metalskalm med vinyl över, kan du inte undersöka lite om det är läder eller plast? Borde ju gå att se i skarven/lukta/..
Ser ut som läder i mina ögon, men det är garanterat inte äkta läder iaf. Sen kan jag inte avgöra om det är vinyl som ser ut som läder...

Ja, de är ju helt klart fulsnygga i stil med porta pro innan alla var tvungna att köpa dem, men de ser ju inte särskilt hightech ut, ser ut som något man har hittat att pappas gamla låda med lurar från när radion var ung ;)
Jo, de är designade som gamla telegrafistlurar om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag såg jämförelser mellan audigy2 och flera usb-ljudkort som följde med lurarna och audigy2 ägde ju sönder dem, men jag tror att eventuell skillnad på ljudkortet är grymt mycket mindre än skillnaden mellan olika lurar så elektroniken spelar nog mindre roll. Gradolurarna skall ju visst gå att driva med portabla enheter också så de är kanske inte så trögdrivna.
USB-ljudkort skall väl inte vara något vidare vad jag förstått. Det jag talar om är alltså ett riktigt ljudkort integrerat med moderkortet.

Gradolurarna är definitivt lättdrivna, fast jag har aldrig provat med något bärbart.

K, varför inte? Okok, jag kan få för mig att jag tycker att musiken låter bättre i mina 250kr lurar än i mina högtalare (där i rättvisans namn frontarna iofs bara stod för 6500kr men ändå.)
Största skillnaden är att hörlurar ofta låter innifrån huvudet, från en vanlig stereo kommer ljudet mer utifrån.

Om lurarna för 250Kr låter bättre är det antingen väldigt bra lurar för 250Kr, eller så är det något knas med din vanliga anläggning. :)

aliquis
2006-08-14, 19:56
Vill du ha bra positionsangivelser stänger du av allt vad 3D-effekter heter och ställer inte "stereo headphones" i ljudinställningarna. Om det aktuella spelet tillåter det ökar du sedan stereo-separationen något(den funktionen skall iaf finnas i alla versioner av Quake-motorn, vilket är det enda som räknas ;) ).I ljudinställningarna är ju allt inställt på stereo headphones, men sedan har ju creative något som kallas EAX eller så som jag tror fiffar o moffar med ljudet så det skall vara lättare att få "3D", och sådant tycker jag inte är helt magiskt eller fel för vi har ju två öron och anledningen till att vi hör skillnad på om ljudet kommer framifrån eller bakifrån är ju att det förändrar frekvensen på ljudet (?, vi hör ju skillnad på en ambulans som passerar) och om då ljudkällan är på samma ställe men frekvensen ändras i mjuk-/hårdvara så borde det ju bli precis samma sak?

aliquis
2006-08-14, 19:58
USB-ljudkort skall väl inte vara något vidare vad jag förstått. Det jag talar om är alltså ett riktigt ljudkort integrerat med moderkortet.Creative och andra har ju externa usb-ljudkort som antagligen är mer highend, men detta var ju små "dosor" som följer med gamerheadsets för någon hundring eller två extra och det är väl inte så konstigt att de inte ger toppenljud. Mitt ljudkort är som sagt ett audigy platinum ex och det borde ju vara bättre än det integrerade på moderkortet.

aliquis
2006-08-14, 20:00
Om lurarna för 250Kr låter bättre är det antingen väldigt bra lurar för 250Kr, eller så är det något knas med din vanliga anläggning. :)Eller så är det att jag tycker "wtf varför låter det så bra med skitlurar?" / högre ljudnivå / ..

Min receiver är dock en rätt billig en (Denon AVR-1801.)

Vad gällde min spik eller gummipluppfråga innan verkade ni ju föredra spikar? Jag vet inte var jag har gjort av mina, satte ju gummipluppar under högtalarna istället.

Ska jag köpa SR80 då tycker du? De duger för mp3-lyssnande techno-/synth-/elektroniskt-/spel-/chipbögar?
Du har ingen som helst koll på en vettig mic?

aliquis
2006-08-14, 20:03
Ser ut som läder i mina ögon, men det är garanterat inte äkta läder iaf. Sen kan jag inte avgöra om det är vinyl som ser ut som läder...Hur kan det garanterat inte vara läder om det ser ut som det? Som sagt i skarvarna är det dubbla lager och sytt eller är det bara plast som är formad så att det ser ut som att det är sytt? Borde ju vara enklast att se där, och sedan lukta o se om det luktar döda djur eller hardcorevinyl ;)

Eller menar du att du inte kan avgöra VAD det är för plast? Jag tror att jag läste vinyl någonstans så om det inte är läder är det nog vinyl ;)

Yes
2006-08-14, 21:13
I ljudinställningarna är ju allt inställt på stereo headphones, men sedan har ju creative något som kallas EAX eller så som jag tror fiffar o moffar med ljudet så det skall vara lättare att få "3D", och sådant tycker jag inte är helt magiskt eller fel för vi har ju två öron och anledningen till att vi hör skillnad på om ljudet kommer framifrån eller bakifrån är ju att det förändrar frekvensen på ljudet (?, vi hör ju skillnad på en ambulans som passerar) och om då ljudkällan är på samma ställe men frekvensen ändras i mjuk-/hårdvara så borde det ju bli precis samma sak?
EAX kan väl kanske vara trevligt i vissa spel... jag är inte så insatt i hur det funkar rent tekniskt. Jag tänkte främst på att försöka få till något surround-liknande ljud. Jag minns att jag stängde av det när jag spelade Q3 och blev tagen bakifrån lite väl många gånger. ;)

Creative och andra har ju externa usb-ljudkort som antagligen är mer highend, men detta var ju små "dosor" som följer med gamerheadsets för någon hundring eller två extra och det är väl inte så konstigt att de inte ger toppenljud. Mitt ljudkort är som sagt ett audigy platinum ex och det borde ju vara bättre än det integrerade på moderkortet.
Platinum EX är väl ett rätt bra kort har jag för mig.

Eller så är det att jag tycker "wtf varför låter det så bra med skitlurar?" / högre ljudnivå / ..

Min receiver är dock en rätt billig en (Denon AVR-1801.)

Vad gällde min spik eller gummipluppfråga innan verkade ni ju föredra spikar? Jag vet inte var jag har gjort av mina, satte ju gummipluppar under högtalarna istället.

Ska jag köpa SR80 då tycker du? De duger för mp3-lyssnande techno-/synth-/elektroniskt-/spel-/chipbögar?
Du har ingen som helst koll på en vettig mic?
Jag tycker du först och främst skall lyssna på lurarna och jämföra med andra. Sen kan jag väl tillägga att jag haft mina några år och gillar dem lika mycket fortfarande. :)

Hur kan det garanterat inte vara läder om det ser ut som det? Som sagt i skarvarna är det dubbla lager och sytt eller är det bara plast som är formad så att det ser ut som att det är sytt? Borde ju vara enklast att se där, och sedan lukta o se om det luktar döda djur eller hardcorevinyl

Eller menar du att du inte kan avgöra VAD det är för plast? Jag tror att jag läste vinyl någonstans så om det inte är läder är det nog vinyl
Är det antingen eller? Jag är inte så insatt. Konstläder kanske är samma sak som vinyl?

Det luktar iaf inte läder, faktum är att det inte luktar mycket alls. Ser inte heller ut som några riktiga sömmar, nu när jag tänker på det.

aliquis
2006-08-14, 21:53
Platinum EX är väl ett rätt bra kort har jag för mig.Platinum EX är väl att det har sådan där extern box, jag har dock aldrig fått liv i den, vet inte hur man gör, eller om den är trasig, eller om jag har kopplat in den fel men det senare tvivlar jag på att det går ;) Därför som jag undrade om någon hade koll på kx-drivers och kunde mixern.Jag tycker du först och främst skall lyssna på lurarna och jämföra med andra. Sen kan jag väl tillägga att jag haft mina några år och gillar dem lika mycket fortfarande. :)Jag vet inte vart jag skulle lyssna så det får jag nog skita i ;)Är det antingen eller? Jag är inte så insatt. Konstläder kanske är samma sak som vinyl?

Det luktar iaf inte läder, faktum är att det inte luktar mycket alls. Ser inte heller ut som några riktiga sömmar, nu när jag tänker på det.http://www.goodcans.com/HeadphoneReviews/60vs80.htm

Nej men jag tyckte att jag mindes något, och det står:
"But unlike most headphones these days which are made entirely of plastic, the Grado’s have a metal headband covered with a vinyl strip."

Om det inte verkar vara läder har de nog rätt ;)

aliquis
2006-08-14, 22:41
Haha, lol, ni vill inte veta hur dum jag känner mig! :D

Jag fick ljudkortet för kanske 1.5 år sedan, driven för något år sedan, men jag har aldrig fått igång den.

Tog ur korten nu och såg att den hade en vit liten kontakt som jag i förbifarten väl har antagit har varit för CD-romens ljud eller så, men det är ju en sådan för floppyström så jag kopplade på en sådan och nu fungerar den =P

Inse skillnaden:

Före:
* Trasig skitkabel 3.5mm->2 RCA som spdif som inte fungerade längre
* Receivern har dessutom bara en koax in.
* Slita i och ur kablar för att växla mellan receiver och hörlurar.
* Ändra volumen i mixern emellan.
* Ändra micvolymen i programvara.

Efter:
* Hörlurarna i boxen med eget volymreglage, eller i receivern om man nu vill det.
* Volymknapp för micen.
* Boxen ansluten med optisk kabel så att koax-ingånegn är ledigt för DVD-spelaren.

Åh, om nu bara någon städade och flyttade om min dator o allt så det såg lite snyggt ut.

Jag vet inte var jag har min 3.5mm till "stor" 1/4"-plupp men köper jag nya lurar får jag ju en sådan ;)

aliquis
2006-08-14, 23:33
http://www.dustin.se/
http://static.flickr.com/62/215443914_716ae0d21e_o.png

http://www.datorbutiken.com/
http://static.flickr.com/75/215443915_ac7268cc2a_o.png

Nu saknas bara:
http://svp.co.uk/
Skitbra skivor till ett bra pris (TYG03) - http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=1217
Samma skivor men annan storlek o märke - http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=1203
Eventuellt är kompatibiliteten bättre med deras 8x TYG02-skivor dock - http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=228
Bästa brännaren jag kan hitta, Pioneer DVR-111d - http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=1020
De har billigt bläck också - http://svp.co.uk/products-list.php?cid=105

Frakten är 27 euro i den senare butiken så jag vill bara ha någon att beställa med :(

aliquis
2006-08-14, 23:55
Genom att ta en produkt från http://svp.co.uk/products-list.php?cid=225 kunde man visst få 99 pence som fraktkostnad, billigaste produkterna där kostar 5 pund så för 6 pund kan man få varorna hit, så det blir nog en beställning på egen hand när jag orkar.

tossefar
2006-08-15, 00:06
Jag kör med sennheiser hd650 och en usb-mic från labtec. Fungerar väldigt bra.

aliquis
2006-08-15, 02:53
Tjoa till om jag skall byta lurar ;/

Sennheiser sägs ju vara mer "laid back" överallt, vilket är bäst till sådan musik jag lyssnar på?

Hifihuset på stan verkade inte ha några grado på sin websida, sennheiser har de, men de kan jag ju inte jämföra med något. Tele&ljudbutiken har dött så sedan var det nog slut på hifibutiker i stan :(

aliquis
2006-08-15, 03:13
Vad hade alternativen varit? Sennheiser HD595 ligger ju ungefär i samma prisklass, något mer? Är Koss pro 3aa och 4aa bara skit? De var ju svindyra förr.

aliquis
2006-08-15, 04:40
Bwah.

Läst lite mer nu och vad som är vettigast av SR60 o SR80 verkar ju diskuteras, SR60s skumgummigrejer skall eventuellt vara skönare.

I vilket fall som helst finns Alessandro MS-1 som skall vara moddade Grado som är något mellanting mellan SR80 och SR125 men mer neutrala, de går på $99 inkl. frakt från deras websida, antagligen tillkommer väl moms o tull då.

Sedan gnälls det överallt om att de saknar "sound stage", menar de med "laid back" i Sennheiserlurarna att de låter "större" eller att de bara låter "dovare"?

Sedan rekommenderades Audio Technica ATH-A500 i en tråd för spel
http://bluetin.com/headphones_earphones/headphones/audio_technica/ath-a500_art_monitor.html

Men de är slutna och antagligen mer trögdrivna om man skulle ha dem till en portabel spelare, å andra sidan kan man ju ha inear till en sådan.

Så vad är bäst?

Audio Technica ATH-A500
Sennheiser HD 280 pro
Sennheiser HD 595
Grado SR60
Grado SR80
Alessandro MS-1

Något annat?

aliquis
2006-08-15, 04:43
Random audio technica - http://www.thomann.de/thoiw5_audio_technica_ath910_pro_prodinfo.html?par tner_id=43724

aliquis
2006-08-15, 18:07
Grado SR80 fanns ju inte på lager så jag avbeställde båda mina beställningar och tog tangentbord och mic från dustin för att få fraktfritt och bara disk från datorbutiken.

Grado SR80 kostar 1090kr på dustin och Alessandro MS-1 kostar ca 760kr + eventuell moms från deras websida, skall jag köra på ett par MS-1? Det är platta öronmuffar på dem om det nu gör något, verkar som många moddar dem lite genom att klippa hål i dessa eller tar muffar från en billig sennheiserlur.

Så skulle jag ju kunna ta en mer datorspelsvänlig/"rymlig" lur senare? Om det är techno o så spelar det väl ingen roll att musiken kommer nära inpå?

Något svenskt forum/något där man kan få hjälp?

aliquis
2006-08-15, 20:19
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=193933
Hjälp mig nu!

Skall jag ha sådana där eller något annat? Yes: Fungerar det med det jag lyssnar på? De håller skapligt iaf?

aliquis
2006-08-15, 20:46
Nu beställde jag ett par Alessandro MS-1 för $99 istället, hoppas jag slipper tullen men sannolikheten är väl inte så stor :)

Om de är likvärdiga med SR125 som många säger så lär de ju vara prisvärda iaf.

http://static.flickr.com/64/216229888_916a07b309_o.png

Jag får väl köpa fler lurar sen ;)

Men då känns det som Audio-Technica lockar bäst eftersom den är sluten och skall ha stor soundstage och passa bra för spel, dvs typ tvärtom mot Alessandron.

aliquis
2006-08-16, 15:59
Om lurarna för 250Kr låter bättre är det antingen väldigt bra lurar för 250Kr, eller så är det något knas med din vanliga anläggning. :)Det är såhär att min vanliga anläggning när den spelar stereo är ett par B&W dm603s2 med en Paradigm PS-1000 v3 sub som drivs av en Denon AVR-1801 receiver.

Receivern är kanske i det billigaste/enklaste laget (och hade det varit nu hade jag nog lagt mer pengar på högtalare för stereo o mindre för hemmabio) och har bara en koax in och två optiska, back in the days fick jag lära mig att den elektroniska digitala skulle låta bättre så jag har velat köra sådan, och av någon dum anledning köpte jag en dyr tera-labs koaxkabel att ha mellan dvd-spelare o receiver men jag är grymt skeptisk till att det spelar någon som helst roll.

Mitt ljudkort är som sagt ett Audigy platinum ex och jag äger ingen riktigt koaxkabel med 3.5mm-plug så jag har kört med random 3.5mm till 2st rca från typ clas ohlson som spdif ;)

Saken är bara att för en 4-5 år sedan så har jag snubblat över den x antal ggr så kontakten har varit mer som ett C än ett I och tillslut var den väl så glapp/fel att det inte blev någon digital ljudöverförning alls så jag har kört analogt.

Jag vet inte om det är analoga utgången som är skit eller att kabeln är helt missbildad nu eller en kombination, men i vilket fall som helst har det väl inte låtit sådär lockande.

Jag hade provat med min riktiga koaxkabel mellan min externa box och receivern men det blev ju inget ljud, hur jag än ändrade i mixern o hade mig. Jag köpte en billig 5m optisk kabel från biltema men inte heller med denna fick jag något ljud.

Men så kollade jag på det där för 1-2 dagar sedan som sagt och kom på att det fanns en vit kontakt på ljudkortet som antagligen ville ha en floppyströmkontakt, så jag provade och hoppades att inget skulle paja och det gjorde det inte, däremot fungerade min externa box efteråt ;)

Så nu kör jag digital ljudöverförning igen och då låter det mycket trevligare. Sedan är väl anledningen till att mina lurar upplevdes som bättre till viss del för att datorn inte sitter mitt emellan högtalarna så jag sitter ju bredvid alltsammans nu istället för mitt i som det blir med hörlurar.

Det var inte dumt att ta lurar med 1/8"-kontakt va? Man fick ju med adapter och jag tänkte utifall att man köper en portabel spelare sen, inte så smidigt med 1/4"-kontakt och adapter till 1/8" isf...
Adaptern gör väl ingen större skillnad på ljudkvaliten ändå? Inte jämfört med ett sönderbrutet lakritssnöre iaf? ;/

aliquis
2006-08-17, 20:48
Jag tog bort bilderna eftersom det antagligen inte är någon som bryr sig ändå. Hur som helst föreställde de en 250GB/8MB cache Samsung SATA-disk (689kr på datorbutiken), kablar till föregående, (19+19kr på föregående butik, plus 89kr frakt) ett Microsoft Ergonomic 4000 tangentbord (445kr på dustin) och en zalman-mic (75kr på dustin, dvs över 500kr och fraktfritt).
Samt ett par Alessandro MS-1 med mini-plug och adapter för $99 inkl. frakt från deras websida.

Jag fick lite svar från Alessandro idag:
"The Bowl pads are an additional $15."

Hade ju kanske varit värt, men antagligen besätller jag padsen från ett par Sennheiser HD414-lurar istället, de kostar 46kr enligt sennheiser.se men de säljer väl antagligen bara till butiker egentligen.

På:
"Does the head strap use leather or vinyl?

Will the MS-1 be "better" than the RS80 or not? RS80 is 1090 sek here
in Sweden, the MS-1 is 760 sek or something + eventually VAT (I don't
think one get vat from private persons when sent as gift with a value
under 500 sek or something.)"

Fick jag:
"Vinyl. They are more like the 125."
som svar.

aliquis
2006-08-18, 18:42
Tips som andra verkar få på lurar är:

Slutna lurar med bra bas och help ok för spel, möjligtvis med lite sämre komfort, enda luren av dessa som fungerar bra utan hörlursförstärkare till portabelt bruk:
AKG K81 DJ, 790kr

Bra lurar för spel:
Audio-Technica ATH-A500, $99
http://www.audiocubes.com/product/Audio-Technica_ATH-A500_Art_Headphones.html

Ännu bättre slutna lurar för spel (och annat):
Beyerdynamic DT770 (80ohm-versionen om jag har förståt det rätt, hur man vet vilken som är vilken vet jag inte.), 1995kr

Sedan gillar en del Sennheiser HD 595 också, vet inte hur den placerar sig relativt resten dock. 1283kr, men jag antar att audio-technican är bättre för spel ändå.

Hade kanske varit skoj att ha audio-technican också för att variera sig lite... Måste vakna i tid så jag kan beställa sennheiserpadsen med någon gång, enligt en post verkade de vara de utöver grado flats som gav bäst ljud till deras lurar, och de skall vara bekväma.

aliquis
2006-08-19, 01:30
Tokbra priser: http://www.powermax.com/search/search_pmax.php?search=grado&submit=search

a-gra-rs1 Grado Reference Series RS1 Headphones $529.88
a-gra-rs2 Grado Reference Series RS2 Headphones $379.88
a-gra-sr325 Grado Prestige SR325i Headphones $219.88
a-gra-sr225 Grado Prestige SR225 Headphones $149.88
a-gra-sr125 Grado Prestige SR125 Headphones $115.88
a-gra-sr80 Grado Prestige SR80 Headphones $69.88
ms-138163 Grado Prestige SR60 Headphones $49.88

Kunde man ju nästan tagit något dyrare ;/
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=191033

aliquis
2006-08-19, 01:35
Glöm, det var normala priser nu, undra om de råkade skriva fel (typ inköpspriser) eller om grado blev sura o de höjde..

aliquis
2006-08-20, 16:55
Idag har det dragits pengar som verkar matcha vad hörlurarna kostar, det hade dragits från en annan kille med så kanske är de på väg nu. Änsålänge är pengarna bara reserverade på kontot så jag kan inte se VAD de har försvunnit till.

Växlingskursen på forex ger 724kr, men de tar väl en liten vinst, jag vet inte hur det fungerar med visakort, någon som vet? Om SEB inte tar något för växlingen lär jag ju få en bättre kurs och lurarna hamnar antagligen strax under 720kr... SR60 kostar 790 i Sverige och SR80 1090 som sagt så slipper jag sedan momsen blir det fint.

Kul läsning om BOSE - http://www.intellexual.net/bose.html

aliquis
2006-08-21, 02:46
Mmm:

2006-08-15 21:xx - Beställning gjord från http://www.alessandro-products.com/
2006-08-17 - Jag fick svar på mina frågor via mail.
2006-08-18 - 723.45 kr dragna från mitt konto.
2006-08-21 - Ovanstående bokfört på mitt konto.

Nu hoppas jag bara att de skickades samtidigt.. så nu återstår den långa väntan, snälla kom igenom tullen ;)

aliquis
2006-08-24, 07:54
Fortfarande inga lurar, får väl se om de kommer idag.

Jag fick iaf Sennheiser att ta betalt i förskott och skicka dynorna som brev. 46 kr + 11 kr i frakt istället för 110kr som paket och 50kr som postförskott ;)

aliquis
2006-08-30, 11:37
2006-08-15 21:xx - Beställning gjord från http://www.alessandro-products.com/
2006-08-17 - Jag fick svar på mina frågor via mail.
2006-08-18 - 723.45 kr dragna från mitt konto.
2006-08-21 - Ovanstående bokfört på mitt konto.
2006-08-29 - Dampregeringen bestämde sig för att de kunde ta 264kr av mina pengar.
2006-08-30 - Avin damp ner i inkastet märkt med avgiften (201 kr moms och 63 kr administrativ avgift.)

Totalt 980kr för ett par MS-1 att jämföra med 1090kr för SR80 eller 2195kr för SR125 i Sverige.

tossefar
2006-08-30, 11:57
Hur lät de då?

Axmode
2006-08-30, 12:17
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=810

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=75

aliquis
2006-08-30, 12:32
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=810

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=75PC130 lär ju suga balle, de lär ju vara bra mycket sämre än PC150 och PC160 och ett par PC160 utan ett sketet USB-ljudkort kostar under 700kr, varför i h-e skulle man betala över 1000kr för ett par PC130 med bajsljudkort?

Steelsoundlurarna vet jag inget om men icemat sibiria verkar ju vara det som rekommenderas mest av alla gamers men det känns ju lite sådär att köpa hifigrejer från en tillverkare av musmattor, varför skulle de göra det bättre än företagen som faktiskt GÖR ljudprylar?

tossefar
2006-08-30, 12:35
PC130 lär ju suga balle, de lär ju vara bra mycket sämre än PC150 och PC160 och ett par PC160 utan ett sketet USB-ljudkort kostar under 700kr, varför i h-e skulle man betala över 1000kr för ett par PC130 med bajsljudkort?

Steelsoundlurarna vet jag inget om men icemat sibiria verkar ju vara det som rekommenderas mest av alla gamers men det känns ju lite sådär att köpa hifigrejer från en tillverkare av musmattor, varför skulle de göra det bättre än företagen som faktiskt GÖR ljudprylar?

Det gör de inte, gamerkidsen är tondöva :)

Och ja, sennheisergrejen är kass.

aliquis
2006-08-30, 12:42
Hur lät de då?Jag kan inte påstå att jag hör stor skillnad, musik som är dålig är lika dålig och musik som är bra är bra i de gamla lurarna också ;)

Jag skrev lite om det här: http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=196164

I vilket fall som helst så förstår jag inte varifrån snacket om hur obekväma de är kommer ifrån. Bandet över huvudet är ju i hård plast men det rör inte mitt huvud alls så det känns inte, kuddarna trodde jag nästan skulle vara som stålull efter allt gnäll på hur ont de gjorde på öronen men de är av rätt "hårt"/kompakt skumgummi med mycket gummikänsla, jag tycker att de är riktigt sköna, om än lite varma. Däremot klämmer de lite mot öronen men det går en stålbåge i plastskenan på huvudet så det skall gå att böja ut dem precis som man vill, och då är ju det problemet borta också.

Jag har inte fått hem mina Sennheiser HD414 dynor ännu så jag har inte provat med dem, men det heter att de skall låta bättre och kännas bättre.

Sitter i Windows och har knappt någon musik här, Solaris kör jag nästan alla för att programutbudet, mixern och diverse är så jävla värdelöst, det är segt också, och jag har inte orkat installera Linux och flytta över alla filer (köpt en 250GB disk som ligger på vardagsrumsbordet o väntar på det.), så jag har inte så mycket musik att prova med.

Provade med ett par låtar från Teddybears Fresh! och där tyckte jag att rösterna var lite låga och att det var något jobbigt skrapljud hela tiden, bytte till mina gamla Sennheiser HD437 lurar men det var där också... Så det är låtarna som innehåller skiten.

Provade med några låtar från Psycraft istället och de lät massa fint, bytte tillbaka till de gamla lurarna för att se om det var någon skillnad men det lät ju ungefär likadant där.

Nu har jag låtit dem spela vitt och rosa brus med like ökad bas en timme eller två, jag vet inte om de låter bättre av det, de skall få ligga o spela det lite mer sen. Man skulle visst ha lite högre ljudnivå än normalt då men eventuellt hade jag för hög precis i början, höjde lite på min externa drive men det blev nog lite väl högt som sagt... Sänkte rätt fort dock, hoppas att det inte gjorde något.

Sedan vet jag inte om min receiver kanske har bättre ljudkvalite än den externa driven? Jag vet heller inte hur stor roll det spelar när man ändå kör mp3or... Det är ju massa "rattutrymme" kvar på driven, så den borde ju orka driva dem utan problem iaf?

aliquis
2006-08-30, 12:46
På head-fi är budgettipset för spelande med bra bas, soundstage och lättdrivna lurar som lämpar sig för portabelt bruk AKG k81 DJ (790kr).

Har man råd att lägga en dryg tusing (blir det i Sverige iaf) verkar Audio-Technica ATH-A500 ($99] eller Sennheiser HD595 (1283) vara tipsen som gäller, den förstnämnda är antagligen bättre för det dock, mycket mer lättdriven också.

Om man kan tänka sig att lägga ut ännu mer finns BeyerDynamic DT770 PRO/250 ohm (1335kr i tyskland, 1995 i sverige. Kostar iofs bara en 70kr mer än HD595 om man köper dem från tyskland) och Audio-Technica ATH-A900 (Tror de ligger på $189 eller något).

Mitt nuvarande "headset" blir alltså Alessandro MS-1 + Zalman mic för 980 + 75 (59kr på billigaste stället.)
Men de här lurarna skall sakna/ha väldigt liten soundstage så de är nog inte optimala för FPS-spelande.

JailBait
2006-08-31, 22:00
Koss Porta Pro.... en riktig gammel slagdänga... bra bas o fett ljud för pengarna! slå till mannen! (äger givetvis ett par själv)

aliquis
2006-08-31, 22:23
Koss Porta Pro.... en riktig gammel slagdänga... bra bas o fett ljud för pengarna! slå till mannen! (äger givetvis ett par själv)Lite sent nu, och ja, jag var sugen på dem förr när de gick på en 695kr, men nu är de ju värsta budgetluren, och det verkar finnas bättre alternativ i den prisklassen också.

Sennheiser PX100 verkar uppskattas av många, och Koss KSC75 också, och de gick visst bara på drygt 120kr ;)
Snacka om budgetlur =P

Lurarna fick spela brus kl 08.30-14 idag, men sedan råkade jag sova en 16-20 också men inget brus då.. Inte provat att jämföra musik mer dock. Men nog är ljudet "roligt" ur dem iaf, får se om jag får sennheiserdynorna imorrn.

aliquis
2006-09-09, 19:46
http://video.google.com/videoplay?docid=-1931043024757042793

Nu var de färdigmoddade.
Jag tror att jag tyckte HD414-padsen lät sämre än comfies men jag skar hålet idag (med en femma som mall) och vände dem bakofram.
Inte hunnit prova så mycket men de blev nog klarare, frågan är om det blev "för mycket" av alla ljud. Lyssnar på någon VNV nation 192kbps mp3a från 2004 och en DVD-A. Men det är något livetjosan så man hör knaster då o då, rätt störigt.

aliquis
2006-09-11, 02:47
http://static.flickr.com/79/239968454_cfc3e18d83.jpg http://static.flickr.com/85/239968441_49c7775565.jpg

http://static.flickr.com/86/239968445_bda1e8c303.jpg http://static.flickr.com/79/239968449_d03785162a.jpg

Låter rätt ok nu iaf, vet inte om det är padsen, vana eller att de fick spela astral projection hela natten som har gjort det ;/
Sitter inte helt perfekt på mina öron dock.