Logga in

Visa fullständig version : 0gr kolhydrater efter kl 5

goa_killen
2003-01-09, 23:39
Va tycker ni om att inte äta kolhydrater efter middan utan iställe trycka i sej protein o fett för att förbränna fett?

Bra/dåligt??

Om bra, på ett ungefär hur ska fördelningen mellan protein o fett vara??

Grahn
2003-01-09, 23:43
funkar bra

goa_killen
2003-01-10, 14:18
har kört såhär under edenna vecka o de känns bra, känns som de redan börjat lossna lite på magen..

made
2003-01-10, 14:33
Läs boken "Power Eating" av Susan Klein så kanske ni får en funderare om kolhydraterna ;)

Niclaaas
2003-01-10, 14:47
made berätta lite för oss istället :)

made
2003-01-10, 15:20
Ok.

Hon (som jag dessutom felstavade efternamnet på, det ska vara Kleiner) hävdar att det bästa är att ligga högt på kolhydrater oavsett om man deffar eller inte.
Hennes argument för att man inte ska ligga för högt i protein:

- Om man har en diet som ligger högt på protein så får man samtidigt med sig mycket mättat fett och kolestrol från animaliska källor (vilket väl iofs inte stämmer om man tar prottetillskott).
- Det är lätt hänt att man inte får i sig tillräckligt mycket fibrer om man ligger högt på proteinet, vilket medför att matsmältningen inte fungerar riktigt.
- Det kan bidra till att för mycket kalcium försvinner från kroppen via urinet (förstår inte riktigt varför proteinet skulle påverka detta :confused: )
- Njurarna får arbeta hårdare, dom måste ta hand om "nitrogen" som bildas när proteinet omvandlas.
- En hög protein-diet är uttorkande (borde väl kunna åtgärdas med vatten?)

Hon anser att man ska ligga på 15-20% protein, 20% fett och resten kolhydrater.
Hon hävdar att det är bättre att ligga så högt på kolhydraterna dels därför att då får proteinet jobba i fred med att bygga upp musklerna (det finns tillräckligt med glykogen (sp?) för att förse musklerna med energi, de behöver inte ta det från nån annan källa).

Om man äter mycket kolhydrater så håller man "igång" insulinet, hon hävdar att det inte finns några undersökningar som visar att höga insulinnivåer gör dig fet. Och när man är aktiv så är det lättare att hålla insulinnivåerna i skick, det tros att muskelcellerna blir mer mottagliga för insulin om man är aktiv.
Mellan 10-25% av befolkningen är insulin-resistant och i de fallena så kan det tillverkas för mycket insulin efter att ha ätit mycket kolhydrater.

Hon skriver ingenting om att man ska undvika kolhydrater på kvällen, antagligen med tanke på ovanstående argument.

Hennes rekomendationer är att man ska ligga på 1.6-2 gr protein / kg (beroende på om man "bulkar" eller deffar). Man ska dessutom öka lite till om man är vegetarian.

Och till sist så orkar man bättre att vara aktiv om man har bränsle i kroppen, både fysiskt och psykiskt. Och med bränsle så menar hon kolhydrater.

Edit: Efter att ha läst Mattis post kom jag på att jag missade det viktigaste hon skrev, det e kalorierna som gör dig fet, inte kolhydraterna ;) Tack Matti!

PS. Detta är hennes argument, don't shoot the messanger
:notme:

Matti
2003-01-10, 15:29
Om man har en diet som ligger högt på protein så får man samtidigt med sig mycket mättat fett och kolestrol från animaliska källor (vilket väl iofs inte stämmer om man tar prottetillskott).

Exakt. Valet av proteinkälla spelar rätt stor roll, tonfisk, makrill, kyckling, kalkon och liknande kött är inte speciellt onyttigt.

Det kan bidra till att för mycket kalcium försvinner från kroppen via urinet

Och det kalciumet kan man enkelt ersätta med ett glas mjölk. :) F.ö. lär man inte behöva bry sig om benskörhet om man styrketränar.

- Njurarna får arbeta hårdare, dom måste ta hand om "nitrogen" som bildas när proteinet omvandlas.

Hjärtat får arbeta hårdare när man tränar.. alltså ska man inte träna? Såvitt jag vet har ingen fortfarande fått njurskador pga högt proteinintag och då finns det ändå en del personer som slängt i sig mycket protein i tiotals år.

hon hävdar att det inte finns några undersökningar som visar att höga insulinnivåer gör dig fet

Det låter vettigt. Insulin i sig gör en inte fet, för många kalorier gör det.

ivandrago
2003-01-10, 18:16
jag kör typ så nu.. Käkar kolisar bara på förmiddagen och efter träning. Hittills känns det bra. Känner mig inte trött eller nåt, ligger på typ 100-150gr kolhydrater om dagen där nästan allt kommer från frukt och grönsaker och havregrynsgröten på morgonen.. får se om man bränner lite fett. Min mage mår prima i alla fall och man behöver inte gå hungrig. Bara käka en fet biff till middag.

En diet med 60% kolhydrater är mycket svårare att hålla om man ska hålla nere kalorierna eftersom man måste vara så noga med fettet. Och nog blir man mättare på en fet biff än på typ 50gr ris och tonfisk. och godare är det också.