Visa fullständig version : Hemmagjord post-training drink?
Goddag.
Styrketränar ca 3 ggr per vecka och efter passen brukar jag direkt ta en hemmagjord protein/gainer drink. Undrar vad ni experter tycker om den.
Jag har inte så bra koll på hur många gram av varje man ska ta så därför frågar jag om den är bra, och om den kan bli bättre.
Ingredienserna är dessa:
2 skopor Whey 80
1,5 tsk Kreatin Monohydrat
3 msk dextropur
Det är främst mängden kolhydrater som jag är osäker på. Även om det är bra att blanda i kreatinet eller om det är bättre att ta det separat i ett glas vatten?
Längd: 180 cm, Vikt: 77 kg, Ålder: 18 år
MVH Agge
King Grub
2006-08-14, 14:13
"Normal" mängd kolhydrat är 0.8-1 per kilo kroppsvikt, eller säg 60-80 gram i ditt fall beroende på passets längd, intensitet och val av muskelgrupper.
"Normal" mängd kolhydrat är 0.8-1 per kilo kroppsvikt, eller säg 60-80 gram i ditt fall beroende på passets längd, intensitet och val av muskelgrupper.
Okej, hur många matskedar blir det ungefär? jag har ingen matvåg hemma så jag kan inte väga. Och är det något mer man behöver få i sig efter träningen? Är drinken "fullständig" om man säger?
Tack för det snabba svaret:hbang:
Okej, hur många matskedar blir det ungefär? jag har ingen matvåg hemma så jag kan inte väga. Och är det något mer man behöver få i sig efter träningen? Är drinken "fullständig" om man säger?
Tack för det snabba svaret:hbang:
Ungefär 1,5 - 2 dl om jag inte missminner mig angående dess massa.
King Grub
2006-08-14, 14:20
Och är det något mer man behöver få i sig efter träningen?
Nope, inte vid det tillfället. Mer kolhydrat och protein inom rimlig tid bara.
Ungefär 1,5 - 2 dl om jag inte missminner mig angående dess massa.
SÅ 3 matskedar dextropur (94% kolhydrater tror jag) är alldeles för lite efter träningen då?
1 dl väger 60 gram om jag kommer ihåg rätt och du väger runt 77 kg så 1 dl skulle väl vara helt ok?
nordland
2006-08-14, 14:38
precis!
utgå ifrån din egen kroppsvikt. börja vid 77g kolhydrater och justera uppåt eller nedåt efter eget tycke.. att ta 77g dextros kommer bli något sjukt sött och det kommer krävas ganska stora mängder vätska för att magen inte ska ´säcka totalt.. Köp maltodextrin i kolozzeum shopen istället. Betydligt lättare att få isotont och dessutom smaklöst..
precis!
utgå ifrån din egen kroppsvikt. börja vid 77g kolhydrater och justera uppåt eller nedåt efter eget tycke.. att ta 77g dextros kommer bli något sjukt sött och det kommer krävas ganska stora mängder vätska för att magen inte ska ´säcka totalt.. Köp maltodextrin i kolozzeum shopen istället. Betydligt lättare att få isotont och dessutom smaklöst..
Sött är ju bara gott:D Och ja dricker typ halva shakern med vatten efter så det brukar itne vara något problem.
Tack för de snabba svaren grabbar.
1 dl väger 60 gram om jag kommer ihåg rätt och du väger runt 77 kg så 1 dl skulle väl vara helt ok?
Jag hade fått för mig att 1 dl vägde 45 gram, men är som sagt inte alls säker. :D Sök så finner du! :)
Jag hade fått för mig att 1 dl vägde 45 gram, men är som sagt inte alls säker. :D Sök så finner du! :)
Jag med.
thebandit
2006-08-14, 20:23
Köp en våg! Underlättar något otroligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.