Visa fullständig version : Kroppstyp (Ektomorfen)
x_emir_x
2006-08-11, 16:54
Tjena!
Först lite kort info om mig själv:
Ålder: 19år
Längd: 186cm
Vikt: 80kg
Bakgrund: Tränat styrketräning i ca fyra år.
Jag kanske ska också nämna att jag kör Basövningar, blir ca 6-12 set beroende på muskelgrupp, ca 8-12 reps beroende på övning.
Jag vilar också lite längre för att orka lyfta tyngre.
Jag tränar seriöst när jag väl är på gymmet.
Schemat ser ut följande:
Mån: Bröst
Tis: Rygg
Ons: Ben
Tor: Axlar
Fre: Armar
Jag är en s.k ektomorf-typ som har svårt att lägga på sig massa.
På ett år nu har jag ökat från 75kg till 80kg, och det är inte så värst mycket.
Axlarna, brösten, ryggen och armarna är relativt smala jämfört med benen (höften?).
Jag har alltså svårt att få V-formen och har mer en s.k. I-form.
Jag äter relativt mycket för att lyckas få mer massa som VERKLIGEN behövs.
Det som oftast händer när jag äter MER mat är att det hamnar på nedre delen av magen och benen och det får formen tt se ännu sämmre ut.
Jag förstår inte riktigt varför det är så att ingen MASSA hamnar på överkroppen, som jag egentligen vill. Känns förj*vligt, rättare sagt.
Jag vet att man självklart måste acceptera lite fett på magen om man nu ska upp i vikt.
Men allt hamnar ju där? Inget hamnar på överkroppen? Brösten, Ryggen och Axlarna ser inte grövre ut?
Kan det ha att göra med min s.k. kroppstyp? Vet någon varför det är så?
Krävs det mer tid för oss som är längre att bygga bra med massa och muskler?
Jag tar gärna emot tips från de mer avancerade som kan(vet) hjälpa mig.
Gärna någon som läser igenom noga och kan svara noga, dvs vara till hjälp.
Tacksam för hjälp!
Mvh - Emir
Kaboffastar
2006-08-11, 16:57
Vem har ställt diagnosen "ektomorf"?
Anonym112
2006-08-11, 17:05
Vem har ställt diagnosen "ektomorf"?
the one and only; http://www.bodybuilding.com/fun/becker3.htm
intressant sida, fick 2.08. Närmast till mesomorph om jag skötte min kost och tränade hårt o inte vilade så mycket mellan seten. De är ju vila jag gör för att orka tyngre. Kanske något att ta åt sig i sin träning :)
Se det där mest som en kul grej, ta det med en nypa salt. Om man ska träna med tunga eller lätta vikter och hur pass intensivt man ska köra har knappast enbart att göra med om man är fet, smal eller muskulös.
Det finns fler kroppstyper än så och det är inte enbart kroppstypen som avgör hur man ska träna.
Daniel-san
2006-08-11, 20:39
Till att börja med måste man inse att anlagen för att bygga muskelmassa skiljer sig från person till person. Vissa växer till synes av att titta på bingolotto, och andra får anstränga sig betydligt mer för bra resultat. Det hindrar dock inte att du utvecklas i max takt för just DIN potential, vilket ju egentligen är det enda man kan påverka.
Hur muskelgrupperna svarar på träning i förhållande till varandra är också till viss del genetiskt betingat, likväl som fettdistributionen över kroppen.
Om jag skulle ge dig några konkreta råd, skulle jag börja med att påpeka att du faktiskt ökat 5 kg på ditt senaste träningsår. Vad vägde du när du startade? Fortgår det i två år till så väger du 90 pannor... nu vet jag ju inte hur mycket som är muskelmassa och hur mycket som är annan vävnad, men ändock.
Sen om du är intresserad av att utveckla överkroppen mer än benen och då kanske allt x-formen, tycker jag någon sorts prioritetstänkande kan vara lägligt. Skär enligt något periodeserat program ner på benträningen till förmån för ökad överkroppsträning, och fokusera på en smart progressiv överbelastningsplan. Hur man lägger upp det hela blir ju en lite mer detaljerad fråga.
Sen nämner du inget om din kosthållning och aktivitet i övrigt. Det kan vara av stor vikt om du t ex låter maten sköta sig självt, och lillhjärnan styr kosan mot kebaberian ett par gånger om dan snarare än regelbunden bra kosthållning. Fyll i lite mer info så kanske vi kan rodda vidare ännu mer.
Och viktigast av allt - kontinuitet. Keep pumpin´! ;)
x_emir_x
2006-08-11, 21:47
Till att börja med måste man inse att anlagen för att bygga muskelmassa skiljer sig från person till person. Vissa växer till synes av att titta på bingolotto, och andra får anstränga sig betydligt mer för bra resultat. Det hindrar dock inte att du utvecklas i max takt för just DIN potential, vilket ju egentligen är det enda man kan påverka.
Hur muskelgrupperna svarar på träning i förhållande till varandra är också till viss del genetiskt betingat, likväl som fettdistributionen över kroppen.
Först och främst, tackar. Äntligen någon som svarar på min/mina frågor.
:thumbup:
Om jag skulle ge dig några konkreta råd, skulle jag börja med att påpeka att du faktiskt ökat 5 kg på ditt senaste träningsår. Vad vägde du när du startade? Fortgår det i två år till så väger du 90 pannor... nu vet jag ju inte hur mycket som är muskelmassa och hur mycket som är annan vävnad, men ändock.
Jo, det är sant. Förra året då jag vägde mig var jag 75kg och fettmätningen var faktiskt 7-8%, med kalliper, enligt en PT som mätte mig. Om det nu stämmer, har jag ingen aning.
Nu, ett år senare, är jag 80kg. Dock kan jag tänka mig att fettet ligger en bit över det sistmätta ;)
Sen om du är intresserad av att utveckla överkroppen mer än benen och då kanske allt x-formen, tycker jag någon sorts prioritetstänkande kan vara lägligt. Skär enligt något periodeserat program ner på benträningen till förmån för ökad överkroppsträning, och fokusera på en smart progressiv överbelastningsplan. Hur man lägger upp det hela blir ju en lite mer detaljerad fråga.
Det är inte så att jag har SPECIELLT grova ben. Utan det är själva HÖFTERNA (eller vad en kille nu ska kalla dem) som är breda och som då får axlarna och resten av överkroppen att se liten ut.
Sen nämner du inget om din kosthållning och aktivitet i övrigt. Det kan vara av stor vikt om du t ex låter maten sköta sig självt, och lillhjärnan styr kosan mot kebaberian ett par gånger om dan snarare än regelbunden bra kosthållning. Fyll i lite mer info så kanske vi kan rodda vidare ännu mer.
Kost: Kyckling, Fisk, Kött, Ägg, Keso, Havregryn, Ris, Potatis, Mjölk och allt sånt. Får i mig över 220g protein per dag. Massor av ris och potatis blir det. Även massor av grönsaker och frukter. Äter totalt ca 3300-3700kcal. Så kosten borde inte vara större problem.
Jag var rätt aktiv förr men håller mig lite lugnare nuförtiden. Jag kör en promenad om dagen för att jag gillar det och det är bra för kroppen, sedan styrketränar jag 5 dagar i veckan. Bör väl inte vara så farligt.
Dessa är övningar som jag använder.
Ryggen (T-Bar, Stångrodd, Chins)
Bröst (Bänkpress, Hantelpress, Dips)
Ben (Knäböj, Benpress, Raka Marklyft)
Axlar (Militärpress, Axelpress, Sidolyft)
Armar (Liggande Tricepspress, Smal Bänk, Dips, Stångcurl, Hantelcurl, Hammercurl)
Och viktigast av allt - kontinuitet. Keep pumpin´! ;)
Tackar! Hoppas på mer hjälp! :thumbup:
pragmatist
2006-08-11, 23:13
Jag tycker inte du låter som en utpräglad ektomorf. Min svåger är 195 cm lång, väger 72 kilo och fick en riktigt bra tid på Vasaloppet utan att träna - det är en utpräglad ektomorf. :D
x_emir_x
2006-08-12, 06:56
Jag tycker inte du låter som en utpräglad ektomorf. Min svåger är 195 cm lång, väger 72 kilo och fick en riktigt bra tid på Vasaloppet utan att träna - det är en utpräglad ektomorf. :D
:thumbup: :laugh:
Att du inte ökar beror bara på dej själv, är du ectomorpf så måste du äta mycket och ofta.
Det har du inte gjort för då hade vi inte haft samtalet här;)
Och hur mycket kcal äter du?
x_emir_x
2006-08-12, 08:35
Att du inte ökar beror bara på dej själv, är du ectomorpf så måste du äta mycket och ofta.
Det har du inte gjort för då hade vi inte haft samtalet här;)
Och hur mycket kcal äter du?
Jag äter cirka 3300-3700kcal / dag.
Jag äter cirka 3300-3700kcal / dag.
För lite kcal för en ectomorpf på 80kg.
x_emir_x
2006-08-12, 15:54
För lite kcal för en ectomorpf på 80kg.
Lite? All extra mat som jag äter sätter sig runt magen.
Att bilda fett är väl heller inget märkvärdigt?
Jag äter flera kycklingfiléer och laxfiléer om dagen, samt nötfärs.
Massor ris och potatis. Massor frukt och grönt.
Vet du hur svårt det är att pressa i sig en massa mat bara sådär, speciellt om det är nyttigt :) Svårt att äta sig mätt på nyttig mat.
Att sedan öka intaget till ca 4000kcal, skulle nog inte leda till mer än att öka i fett. Tror nog mer jag behöver ändring i träningsschemat än kosten.
Lite? All extra mat som jag äter sätter sig runt magen.
Att bilda fett är väl heller inget märkvärdigt?
Jag äter flera kycklingfiléer och laxfiléer om dagen, samt nötfärs.
Massor ris och potatis. Massor frukt och grönt.
Vet du hur svårt det är att pressa i sig en massa mat bara sådär, speciellt om det är nyttigt :) Svårt att äta sig mätt på nyttig mat.
Att sedan öka intaget till ca 4000kcal, skulle nog inte leda till mer än att öka i fett. Tror nog mer jag behöver ändring i träningsschemat än kosten.
Oj jag missförstog dej helt.
För jag trodde du ville bli grov/stor/större?
Men eftersom du inte klarar av lite fett runt magen finns det ingen chans i världen att du kan öka mer än det du gör just nu i vikt:confused:
x_emir_x
2006-08-12, 16:16
Oj jag missförstog dej helt.
För jag trodde du ville bli grov/stor/större?
Men eftersom du inte klarar av lite fett runt magen finns det ingen chans i världen att du kan öka mer än det du gör just nu i vikt:confused:
Du förstår precis rätt. Klart att jag vill bli grov/stor/större. Det är just det jag är ute efter.
Jag har fått rejält med fett runt magen på sista tiden eftersom jag äter så pass mycket mer än förr och att inta en massa kalorier mer blir väl inte bättre?
Acceptera lite fett får man alltid göra. Men att öka i massa fett bara för att sedan deffa bort det, är väl knappast bra?
Mycket är bra, men förmycket är ALDRIG bra. Är du med?
Du förstår precis rätt. Klart att jag vill bli grov/stor/större. Det är just det jag är ute efter.
Jag har fått rejält med fett runt magen på sista tiden eftersom jag äter så pass mycket mer än förr och att inta en massa kalorier mer blir väl inte bättre?
Acceptera lite fett får man alltid göra. Men att öka i massa fett bara för att sedan deffa bort det, är väl knappast bra?
Mycket är bra, men förmycket är ALDRIG bra. Är du med?
Jag håller med om att förmycket fett är aldrig bra:thumbup:
Hur man däremot löser ditt problem är ett problem i sig:Virro
Fatalist
2006-08-12, 16:56
Anledningen till att du inte växer som du önskar, är att du är för upptagen med att hitta avancerade ursäkter för att hinna träna hårt och äta ordentligt.
Gräv ner allt tjat om ektomorf och balblabla. Folk har blivit stora och starka utan internet och internet-byggartermer :thumbup:
testa och kör igenom hela kroppen varje pass du kör (mån-ons-fre), så växer du fortare. (jmfr med jätte splittat program)
Här är ett exempel på hur du kan lägga upp det; http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=712752&highlight=starting+strength
Daniel-san
2006-08-12, 18:48
Det verkar som du har koll på kostberäkningar och vad som händer med vikten. Återigen skulle jag vilja sätta din beskrivna kost- och träningshistoria i perspektiv - representerar dem hur den absoluta majoriteten av de föregående årens dagar ser ut, eller finns det t ex långa uppehåll eller avsteg från de rutinerna? Kanske kan det hjälpa att se dina resultat ur ett bredare perspektiv.
Om det är så att du nu anammat en bra bas med regelbunden träning och välpejlad kost, tycker jag ditt fokus ska ligga på träningens utformning. Ökad anpassning kräver ökade krav, och om du för träningsdagbok kanske den kan visa om belastningsmängden eventuellt förändrats över tid. Ett förslag på nytt upplägg kan innefatta träning av en priomuskelgrupp två gånger/vecka under t ex 2 månader vardera med varierande belastningsparadigmer mellan passen och där mängden totala set per vecka innebär en tydlig ökning från dina tidigare rutiner. Finns ju en del varianter att hitta på nätet, men du kanske har någon idé själv?
x_emir_x
2006-08-16, 09:26
Det verkar som du har koll på kostberäkningar och vad som händer med vikten. Återigen skulle jag vilja sätta din beskrivna kost- och träningshistoria i perspektiv - representerar dem hur den absoluta majoriteten av de föregående årens dagar ser ut, eller finns det t ex långa uppehåll eller avsteg från de rutinerna? Kanske kan det hjälpa att se dina resultat ur ett bredare perspektiv.
Om det är så att du nu anammat en bra bas med regelbunden träning och välpejlad kost, tycker jag ditt fokus ska ligga på träningens utformning. Ökad anpassning kräver ökade krav, och om du för träningsdagbok kanske den kan visa om belastningsmängden eventuellt förändrats över tid. Ett förslag på nytt upplägg kan innefatta träning av en priomuskelgrupp två gånger/vecka under t ex 2 månader vardera med varierande belastningsparadigmer mellan passen och där mängden totala set per vecka innebär en tydlig ökning från dina tidigare rutiner. Finns ju en del varianter att hitta på nätet, men du kanske har någon idé själv?
Du får ursäkta mig, tappade visst den här tråden. Lite korkat, då jag själv startade den.
När jag var 15 år så gick jag ner hastigt 25kg, dvs från 87 - 62kg, då jag hade ganska mycket fett på mig.
Detta har lett att jag började styrketräna. Så från 62kg till 80kg - nuvarande vikt - är inte illa på ca 3-4 år :)
Jo, nu till det där med prio.
Ryggen är absolut en av mina svagaste muskelgrupper, även biceps som är involverad en hel del.
Det jag vill är såklart att prioritera ryggen.
Dock är jag dålig på att mixa schema då jag prioriterar en muskelgrupp. Nåt som jag har tänkt mig ser ut såhär:
Mån - Rygg
Tis - Bröst
Ons - Ledigt
Tor - Rygg + Triceps
Fre - Ben + Vader
Lör - Sön - LEDIGT!
Biceps är involverad i ryggen och därför tänkte jag ej träna den, då ryggen tränas två gånger per vecka. Axlar tränar jag inte heller då dem är involverade i bröst och rygg passet. Plus att de har tagit över min bröstträning, så jag skippar AXLAR på ett tag.
Några tips? tankar?
Tack!
Daniel-san
2006-08-16, 12:03
Uppdelningen du föreslår verkar ok, men man kanske skulle behöva titta närmare på vilka övningar som ingår i ffa ryggträningen för att se i hur hög grad axlar o biceps hänger med i aktiveringen. Själv skulle jag vara noga med att prioritera övningar som aktiverar axlarnas utsida.
Ett förslag på uppdelning kan vara att måndagens ryggpass innehåller vertikala dragövningar såsom chins/pullups och varianter på latsdrag, medan torsdagspasset har mer horisontella drag såsom skivstångsrodd m fl. Sen kan ena passet vara i repetitionsintervallet runt 12, och det andra runt 4-6. Går ju att kombinera på massa olika sätt om man har en grundtanke.
x_emir_x
2006-08-16, 13:25
Uppdelningen du föreslår verkar ok, men man kanske skulle behöva titta närmare på vilka övningar som ingår i ffa ryggträningen för att se i hur hög grad axlar o biceps hänger med i aktiveringen. Själv skulle jag vara noga med att prioritera övningar som aktiverar axlarnas utsida.
Ett förslag på uppdelning kan vara att måndagens ryggpass innehåller vertikala dragövningar såsom chins/pullups och varianter på latsdrag, medan torsdagspasset har mer horisontella drag såsom skivstångsrodd m fl. Sen kan ena passet vara i repetitionsintervallet runt 12, och det andra runt 4-6. Går ju att kombinera på massa olika sätt om man har en grundtanke.
Absolut! Jag själv tänkte något såhär:
Mån - Rygg (T-Bar + Stångrodd + Kabelrodd)
Tis - Bröst (Bänkpress + Dips)
Ons - OFF
Tor - Rygg + Triceps (Chins + Latsdrag + Tricepspress + Pushdowns)
Fre - Ben (Knäböj + Benpress + Raka Marklyft + Vadpress)
Säg till vad som stämmer/ej stämmer osv osv.
Tack för hjälpen!
flenders
2006-08-16, 13:41
Absolut! Jag själv tänkte något såhär:
Mån - Rygg (T-Bar + Stångrodd + Kabelrodd)
Tis - Bröst (Bänkpress + Dips)
Ons - OFF
Tor - Rygg + Triceps (Chins + Latsdrag + Tricepspress + Pushdowns)
Fre - Ben (Knäböj + Benpress + Raka Marklyft + Vadpress)
Säg till vad som stämmer/ej stämmer osv osv.
Tack för hjälpen!
Det som inte stämmer är att du inte tränar axlar bland annat. Annars så verkade det vettigt med hur du delade upp dina ryggpass.
"Your score is 2.25.
Your body is closest to a Mesomorph."
:cool:
"Your score is 2.25.
Your body is closest to a Mesomorph."
:cool:
Kul för dig. Bra att du är till hjälp. Man kan se med ögonmått vilken man är eller om man är en kombination, behövs inte ett test *rolleyes* .
EDIT: jag är en ren 2:a, inte behöver jag gå runt och svassa med det.
x_emir_x
2006-08-16, 16:02
Kul för dig. Bra att du är till hjälp. Man kan se med ögonmått vilken man är eller om man är en kombination, behövs inte ett test *rolleyes* .
Håller med!
Jag startade tråden för att jag behöver hjälp, inte för att veta vilka kroppstyper alla andra har :)
Jaa, nu vet jag inte riktigt hur det är med er kroppsbyggare, men jag kan säga att armhävningar (med vikter på den övre delen av ryggen) är en bra övning för att få bredd. Om jag inte har fel borde översättas till bänkpress för såna som gymmar.
Föresten, jag ska ner och beställa boken som duden som kom på det där med kroppstyperna har skrivit till mitt bibliotek. Hoppas det är läsvärt.
Som sagt, ta testet med en nypa salt. :ike
Och den lilla obefintliga hjälpen jag kan bidra med: För att bredda min kropp, som även fungerat bra, har latsdrag med V-handtag, chins med brett grepp, marklyft, hantellyft åt sidan ('strikta raka') och militärpressar hjälpt. Självklart är detta inte bara det som varit den magiska formeln, utan hela kroppen i proportion måste tränas, men dessa är åtminstone de övningar man bör ha i åtanke om man vill få bredd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.