Visa fullständig version : Kroppsvikt kontra invägning
Nitrometan
2006-08-11, 14:32
Hittade en artikel om att gå ner i vikt till tävling.
Lyftaren som har skrivit den är säkert inte ren, och det handlar om tävlingar med 24 timmars invägning.
Vi som bara har 1,5 till 2 timmar på oss kan givetvis inte tappa lika mycket vätska.
Men texten kan kanske ge några tankar idéer kring det här med att gå ner i vikt till en invägning.
Jag kanske kan rota fram mina gamla anteckningar från tiden i 75-82,5 kg klasserna och hur jag gjorde till invägningarna då.
Cutting weight by Matt Kroczaleski:
http://www.elitefts.com/documents/cutting_weight.htm
Edit: Tycker moderatorerna att den inte passar så bara ta bort tråden.
sweetkarolina
2006-08-11, 15:09
vissa av idéerna kan säkert va bra, men känns som att han gör det lite väl överdrivet.
sluta äta vid lunch dagen innan är inte att rekommendera, beroende på hur mycket man nu måste ner i vikt. det har jag testat för många gånger *rolleyes*
däremot bastu och att hålla nere vätskeintaget låter vettigt. sova med kläderna på är också bra. vet inte direkt hur mycket man tappar på det, men det är ett lindrigt sätt att svettas på.
Nitrometan
2006-08-14, 12:33
En översiktlig beskrivning av den modell jag använde tidigare då. Om vi antar att invägningen är på lördag morgon/förmiddag. Då började jag att dricka mer än vanligt på tisdag eftermiddag, höll maten precis som vanligt. Sen drack jag 1,5-2 liter mer än vanligt på onsdag och torsdag. Sen på fredag eftermiddag (15-18) slutade jag dricka. Hade jag nära 3 kg att bli av med så åt jag bara nåt litet eller inget alls på kvällen.
Sen skippade jag frukost, drack inget och tog mig till invägningen. Direkt efter invägningen var det mat (ffa kolhydrater) och vätska (gärna lite salt i vattnet) som gällde.
På det sättet tappade jag alltid över 2 kg utan styrkepåverkan.
Om resan till invägningen innebar mer än en timme i bil kunde jag vänta längre med att strypa vätskan.
Om vikten bara är 1-1.5kg för mycket, är det då värt att bara ha koll på vätskan och inte bry sig att snåla på kolhydrater? Tänkte eftersom vi tävlar ju väldigt tätt inpå invägningen.
Nitrometan
2006-08-14, 21:06
Om vikten bara är 1-1.5kg för mycket, är det då värt att bara ha koll på vätskan och inte bry sig att snåla på kolhydrater? Tänkte eftersom vi tävlar ju väldigt tätt inpå invägningen.
Ja, då tror jag att min superkompensation med vätska som jag beskrev ovan skulle vara ypperlig. Du kanske kan äta en liten frukost t.o.m. (men kolla vikten för säkerhets skull).
Om du vill kan du ju testa det nån gång innan tävlingen så att du vet vad som händer med kroppen.
Vad, och hur mycket dricker/äter ni efter invägning då? Jag har en tendes att alltiud slänga i mig på tok för mycket käk och dryck på för kort tid (typ 10 min) och sedan ligga och halvjäsa i 1 ½ timme tills tävlingen börjar vilket inte är en höjdare. Om vi säger att man inte har druckit sedan 15tiden dagen innan, hur mycket vatten bör man få i sig?
bump.
någon som har fler tankar?
jag väger över med två-tre kilon. vätsketömma vet jag hur man gör men med minimal styrkepåverkan har jag inte så stor koll på.
hur gör ni?
Jag har legat ett par kilo över på mina tävlingar. Har då slutat dricka dagen innan och varit under gränsen på morgonen efter. Efter invägningen har jag tagit en shake med havregryn+mjölk+oboy och ett par bananer. Har fungerat helt okej.
Förra tävlingen var första gången som jag hade möjlighet att äta mig upp 2kg sista veckan till tävling och jag tycker nog att jag hade enklare att prestera då.
Nitrometan
2012-01-13, 10:49
Det är viktigt att inte överdriva vätskeförlusten. Sen återställa med nån liter (0,5-1 liter skulle jag tro) efter invägnignen. Under en tävlingsdag är det viktigt att få i sig kolhydrater och vätska. Protein har ingen omedelbar effekt, men visst behöver man äta. Helst lättsmält mat och inget som man inte brukar äta.
Sen får man känna på uppvärmningen om man behöver mer vätska eller om det känns OK. Resorb eller annan vätskeersättning kan vara bra.
Med tanke på att det för det mesta är mindre än 2 timmar från invägning till tävlingsstart bör man inte göra alltför extrema grejer med vikten.
Det är viktigt att inte överdriva vätskeförlusten. Sen återställa med nån liter (0,5-1 liter skulle jag tro) efter invägnignen. Under en tävlingsdag är det viktigt att få i sig kolhydrater och vätska. Protein har ingen omedelbar effekt, men visst behöver man äta. Helst lättsmält mat och inget som man inte brukar äta.
Sen får man känna på uppvärmningen om man behöver mer vätska eller om det känns OK. Resorb eller annan vätskeersättning kan vara bra.
Med tanke på att det för det mesta är mindre än 2 timmar från invägning till tävlingsstart bör man inte göra alltför extrema grejer med vikten.
Är resorb tillåtet? Hade för mig att det var glycerin (?) som var "big no no"... Eller är jag ute på hajk?
Nitrometan
2012-01-13, 15:08
Är resorb tillåtet? Hade för mig att det var glycerin (?) som var "big no no"... Eller är jag ute på hajk?
Det är tillåtet. Bara förbjudet som dropp/injektion.
Vad äter ni efter invägningen?
Jordnötssmör och sylt.
Alltid!
Jordnötssmör och sylt.
Alltid!
Jag gillar den här sporten mer ochg mer *drool*
sweetkarolina
2012-01-20, 08:46
Pucko!!
Nitrometan
2012-01-20, 08:56
Ostkaka, kaffe, smörgås med stekt ägg, godis, vatten... Nåt i den stilen.
Pannkakor med lönnsirap.
Extra salt eller resorb
snickers
blåbärssoppa fast lite försiktig numer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.