handdator

Visa fullständig version : Att läsa snabbt?

apa_ola
2006-08-09, 17:21
Läser så där lagom snabbt/långsamt. Skulle dock vilja öka hastigheten på mitt läsande något så jag blir lite mer produktiv.

Har förstått att man ska försöka sjoka ihop ord och meningar och liksom läsa t.ex. en hel mening åt gången.

Någon som testat?
Eller har andra idéer?

en annan fråga: Förlorar man mycket läskänsla om man läser vidrigt fort (personliga åsikter, tack)? Känns som om man kommer förlora lite tid att fantisera och leva sig in i boken (om det är skönlitteratur) om man hastar förbi.

kharon
2006-08-09, 17:38
sök på speedreading på diverse ställen på internet.

kneger
2006-08-09, 17:58
läs mer böcker så blir du bättre på att läsa.

robin-
2006-08-09, 18:03
Joo, jag själv är ganska snabb på att läsa & man förlorar rätt mycket känsla och innehåll i texterna om man läser riktigt snabbt. Blir lätt så att man läser ord bara som ord och inte har någon betydelse i orden. Man hinner läsa orden, men man hinner inte uppfatta innebörden eller "läsa mellan raderna" om ni förstår.

Men detta är då min personliga åsikt, vet ju inte hur det är för er andra :)

Angel
2006-08-09, 19:52
jag läser tydligen skitsnabbt, behövde bara fästa blicken 3-4 gånger på den texten du skrev i första inlägget för att ha läst allting, men det e klart man kan läsa fel lr missa vissa saker ibland då

Empe
2006-08-09, 20:04
Jag läser skitsakta och måste säkert läsa om texter ibland två-tre gånger för att ha förstått nånting. Men det har aldrig hindrat mig från att vara klipsk.Justja, jag skriver jag sakta också. Så det handlar inte alltid om att vara snabbast.