Logga in

Visa fullständig version : Rätter med linser

Wikner89
2006-08-07, 22:10
Flyttat hemifrån för ett år sedan och märkt att kött är dyrt och då för att få i sig lite protein tänkte jag på linser, nyttigt och billigt.
Är det någon som vet något man kan göra med dem så att det blir gott. Har hittills bara provat wokade grönsaker och röda linser. Tackar gärna för förslag på annat än linser.

o.z.z
2006-08-08, 05:55
en av mina favoiriträtter "proteinmos" http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1683036#post1683036 sen kan jag även rekomendera veg pastasås baserad på röda linser, recept finns i samma tråd någonstans.

Wain
2006-08-08, 07:37
husets höjdare:

2 kycklingfiléer
1 röd chili
1 röd paprika
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 dl röda linser
1 buljongtärning

hacka & fräs chili, paprika, lök & vitlök i lite olivolja, strimla kyckling och fräs, tillsätt ca 1 liter vatten, låt koka upp, i med linserna och smulad buljong och koka drygt 10 minuter, salta & peppra - njut!

Gott.
:thumbup:

miapia
2006-08-08, 08:14
Lite Etiopiska linsrätter:

Gryta med röda linser:
4-6 portioner

2 1/2 dl röda linser
12 dl vatten
150 g gul lök
2 msk berberé (stark etiopisk kryddblandning)
1 1/2 dl matolja (går att dra ner på)
2 vitlöksklyftor
1 tsk ingefära, mald
1-1 1/2 tsk salt

1. rensa linserna, skölj och koka i 5 min
2. sila och spara kokvattnet
3. skala och finhacka löken och vitlöken och bryn i matolja 5 min under omrörning
4. tillsätt berberé, ingefära och salt, rör ytterligare 5 min. späd med kokvattnet.
5. tillsätt linserna, rör försiktigt, de ska inte mosas. häll i resten av kokvattnet och sjud på svag värme i 15 min.

Funkar även jättebra som pålägg på knäckebröd!

Man kan göra samma recept fast utan berberé om man inte har tillgång till det, tillsätt då 1 krm gurkmeja och 1 grön chilifrukt eller 1/2 paprika istället.

Linssoppa

5-6 portioner
250 g gröna linser
100 g gul lök
4 vitlöksklyftor
13-15 dl vatten
1/2 dl olja
1 tsk ingefära
1 köttbuljongtärning
1/2 - 1 tsk salt
hackad persilja

rensa och koka linserna i 10 min, häll av kokvattnet
skala och hacka lök och vitlök
tillsätt 13 dl vatten, olja, lök, vitlök, salt, ingefära och buljongtärning, koka under lock på medelvärme i 30-35 min. rör om ibland
för tjockare konsistens kan man mosa en del av linserna med en slev mot kastrullens insida.
garnera med hackad persilja

för matigare soppa kan man lägga i morötter eller potatis efter halva koktiden.

skratt
2006-08-08, 10:07
svängde ihop apgoda linsbiffar igår. Kokade gröna linser (inte så mosiga..) och lät vattner rinna av väl. Mixade sedan med stamixer : Linser, finriven morot, vitlök, curry, finhackad paprika (ta i va du vill!) till en smet. Sedan i med sojamjöl till en biffvänlig smet :cool:.
Yuummi! Gott till ris(fullvärdigt protein) och kanske en tomatsås.

userfriendly
2006-08-08, 10:50
mm linser o bönor är bland det bästa jag vet. Quronbullar oxå..
borde fan bli vegetarian egentligen, bara så mkt slappare att äta kött :D

z_bumbi
2006-08-08, 12:55
Gör en köttfärsås men ha i betydligt mer tomat och/eller vätska än vanligt, sen slänger du i en lämplig mängd röda linser och så får det koka tills de är klara.