handdator

Visa fullständig version : Deffa eller bygga

lewis
2006-08-07, 13:45
Står inför valet och kvalet om jag ska bygga eller deffa, så hjälp mig gärna att fatta rätt beslut.

Lite info om mig:
Längd: 1:83
Vikt:75kg
Biceps:37
Midjemått:87

Har under ett par års tid tränat regelbunden styrketräning och därigenom byggt upp en hyffsad grundfysik. Har dock genom åren slarvat med konditionsträning vilket inneburit att jag har en del överflödiga kilon, speciellt runt midjan som jag vill bli av med. Vill givetvis fortsätt att bygga upp mig, men jag vill också vara någorlunda hård i kropp och inte lönnig. Så vad ska jag göra i detta skede?

*Ska jag deffa bort alla överflödiga kilon till och börja med för att därefter fortsätta bygga. Har uppskattat att det förmodligen kommer bli en viktnedgång på 7-8kg, vill också minska midjemåttet till 80cm.

*Eller ska jag fortsätta bygga muskler som vanligt och ta deffen i ett senare tillfälle, risken med denna strategi är ju att jag lägger på mig ytterligare onödiga kilon som blir desto tuffare att bränna bort.

Sammanfattningsvis sa någon kunnig till mig en gång att man först ska göra sig av med fettet och sen bygga muskelmassa. Stämmer det? Hjälp mig gärna som sagt att fatta rätt beslut?

Antosh
2006-08-07, 14:00
Hjälp mig gärna som sagt att fatta rätt beslut?

Det är högst subjektivt vad som är "rätt" beslut.

Antagligen har du redan bestämt dig innerst inne men är ute efter att någon ska bekräfta de du vill höra, vilket det är vet du bäst själv ;)

Det är du som ska leva med din kropp så gör vad du själv vill med den

lewis
2006-08-07, 14:13
Javisst, naturligtvis har jag ju klart för mig vad jag vill med min träning. Känns bara som att det finns negativa aspeker oavsett vilket av alternativen jag väljer. Vid deff går muskelmassa förlorad. Vid uppbyggnad är det lättare att lagra fett.

Visst är jag kanske i behov av bekräftelse, men det är nog framförallt rådgivning av sådana som har betydligt mer erfarenhet än mig som jag är ute efter.

Sniggel
2006-08-07, 14:49
Din vikt-längdratio skvallrar om att du antingen har låg bf eller att du har "normal" bf men inte så mycket muskler. Du säger att du fått en bra grundfysik under de åren du tränat så förmodligen är du smal(jag kan inte föreställa mig nån som väger som du på din vikt vara annat än smal) men anser dig själv inte vara tillräckligt smal.

Jag tycker att du ska satsa på att bygga men kanske inte göra någon överdriven bulk. Anledningen till att du ska satsa på muskelmassa är att ju mer muskelmassa du har, desto lägre bf får du (misstolka inte detta, jag påstår inte att du förlorar fett), detta kommer även att se ut som att du blivit smalare och muskulösare så länge du inte lägger på dig fett också i samma procentuella förhållande (då kommer du "bara" se muskulösare ut).

Så om du bygger och lägger på dig fett så märks inte fettet av så länge som muskelmassan ökar i rätt takt.

Om du deffar så är nog risken stor att du kommer att se smalare ut utan att få någon definierad kropp.

Jag tycker helt klart att där är fler fördelar med att bygga i din situation.

lewis
2006-08-07, 15:17
Din vikt-längdratio skvallrar om att du antingen har låg bf eller att du har "normal" bf men inte så mycket muskler. Du säger att du fått en bra grundfysik under de åren du tränat så förmodligen är du smal(jag kan inte föreställa mig nån som väger som du på din vikt vara annat än smal) men anser dig själv inte vara tillräckligt smal.

Jag tycker att du ska satsa på att bygga men kanske inte göra någon överdriven bulk. Anledningen till att du ska satsa på muskelmassa är att ju mer muskelmassa du har, desto lägre bf får du (misstolka inte detta, jag påstår inte att du förlorar fett), detta kommer även att se ut som att du blivit smalare och muskulösare så länge du inte lägger på dig fett också i samma procentuella förhållande (då kommer du "bara" se muskulösare ut).

Så om du bygger och lägger på dig fett så märks inte fettet av så länge som muskelmassan ökar i rätt takt.

Om du deffar så är nog risken stor att du kommer att se smalare ut utan att få någon definierad kropp.

Jag tycker helt klart att där är fler fördelar med att bygga i din situation.

Måste börja med att tacka för feedbacken!

Min kroppstyp är nog enligt dig "normal"bf skulle jag tippa, ingen biff alltså:) . Håller med om att en deff för mig säkerligen skulle innebära att jag blir tanig, men syftet med deffen är enbart att minska bf. Att väga under 70 kg är ingenting som jag i längden vill eftersträva.

Hade tänkt lägga in min hårda träningsperiod för muskelmassa med start i oktober iaf. Innan dess var min plan att genomföra en deff för att minska kroppsfettet. En viss del muskelmassa går säkerligen förlorad, men det kanske jag bygger tillbaka snabbt med tanke på muskelminnet.

Så du tycker detta är en dålig idé trots allt, eller?

MrBoris
2006-08-07, 15:24
Måste börja med att tacka för feedbacken!

Min kroppstyp är nog enligt dig "normal"bf skulle jag tippa, ingen biff alltså:) . Håller med om att en deff för mig säkerligen skulle innebära att jag blir tanig, men syftet med deffen är enbart att minska bf. Att väga under 70 kg är ingenting som jag i längden vill eftersträva.

Hade tänkt lägga in min hårda träningsperiod för muskelmassa med start i oktober iaf. Innan dess var min plan att genomföra en deff för att minska kroppsfettet. En viss del muskelmassa går säkerligen förlorad, men det kanske jag bygger tillbaka snabbt med tanke på muskelminnet.

Så du tycker detta är en dålig idé trots allt, eller?

alltså grejen är ju den att om du deffar nu kommer du inte annat än o se tanig ut. Jag menar ge det några månader/ett års bygge först så kommer du bli förvånad över det fina sexpacket som dyker upp osv :hbang:

teal
2006-08-07, 15:36
fortsätt bygga men ät rätt så att du inte lägger på dig massa knubb..sen skiter du i att deffa istället. Hellre äta regelrätt mat och kunna unna dig pizza eller annat slask någon gång då och då än att bara bygga och få deffa flera veckor.

lewis
2006-08-07, 15:41
alltså grejen är ju den att om du deffar nu kommer du inte annat än o se tanig ut. Jag menar ge det några månader/ett års bygge först så kommer du bli förvånad över det fina sexpacket som dyker upp osv :hbang:

Du har så rätt, men grejen är att hur bär jag mig åt för att öka muskelmassa utan att lägga på mig mer fett.

Av erfarenhet har midjemåttet ökat markant de ggr jag tränat hårt för muskelmassa. Var en gång uppe på 85kg efter en period av hård träning och då fick jag ett bildäck runt midjan, inte snyggt!!

Vad jag menar är att om jag deffar ner mig riktigt hårt och struntar i om jag blir tanig så kanske jag sen i efterhand kan kontrollera min viktuppgång för muskelmassa bättre utan att lägga på mig fett.

Exempelvis, om jag minskar mitt midjemått från 87 till 80 cm exempelvis så kanske jag framöver håller det midjemåttet oavsett hur mycket jag går upp i vikt genom att reglera allt med kolhydraterna!

alexsingh
2006-08-07, 15:44
en bild så avgör jag på 3 sek.. pallar inte läsa

MrBoris
2006-08-07, 16:06
en bild så avgör jag på 3 sek.. pallar inte läsa

finns en bild längre upp *slap*

MrBoris
2006-08-07, 16:11
Du har så rätt, men grejen är att hur bär jag mig åt för att öka muskelmassa utan att lägga på mig mer fett.

Av erfarenhet har midjemåttet ökat markant de ggr jag tränat hårt för muskelmassa. Var en gång uppe på 85kg efter en period av hård träning och då fick jag ett bildäck runt midjan, inte snyggt!!

Vad jag menar är att om jag deffar ner mig riktigt hårt och struntar i om jag blir tanig så kanske jag sen i efterhand kan kontrollera min viktuppgång för muskelmassa bättre utan att lägga på mig fett.

Exempelvis, om jag minskar mitt midjemått från 87 till 80 cm exempelvis så kanske jag framöver håller det midjemåttet oavsett hur mycket jag går upp i vikt genom att reglera allt med kolhydraterna!

men varför vi tycker det är onödigt är för att du har så lite fett på kroppen (enligt bilden) och sen blir ju resultatet så mkt bättre med lite muskler på kroppen. Men du har så rätt det finns studier som visar att ju lägre bf man har desto mer av det man lägger på sig är muskler..

Sniggel
2006-08-07, 19:03
De gånger du ätit och tränat förut, har du blivit starkare då också?
Du kanske får för bra aptit och äter för mycket när du tränar helt enkelt.
Du får försöka att begränsa ditt kaloriintag om du brukar gå upp så mycket så att du ligger på ett mer normalt överskott. Om du lyckas med detta, borde du teoretiskt se mer deffad ut efter en uppbyggnadsperiod då musklerna framträder "genom fettet".
Var är bilden folk snackar om? ser inget :confused:

alexsingh
2006-08-07, 19:12
finns en bild längre upp *slap*

öhhh... ?? vart? :confused:

lewis
2006-08-07, 19:31
De gånger du ätit och tränat förut, har du blivit starkare då också?
Du kanske får för bra aptit och äter för mycket när du tränar helt enkelt.
Du får försöka att begränsa ditt kaloriintag om du brukar gå upp så mycket så att du ligger på ett mer normalt överskott. Om du lyckas med detta, borde du teoretiskt se mer deffad ut efter en uppbyggnadsperiod då musklerna framträder "genom fettet".
Var är bilden folk snackar om? ser inget :confused:

Jag förstår ditt resonemang, kan hända att jag haft för god aptit under uppbyggnadsfasen men starkare blev jag. Vad anser du vara ett normalt kalorieöverskott? Har du nått hett tips för att undvika att bli lönnfet under uppbyggnadsfasen, typ att skippa kvällsmåltider kanske?

Som tidigare nämnt ska jag börja träna för massa nu i oktober, men anser du fortfarande att det är dumnt att lägga in cardioträning för att bli mer slimmad fram till dess?:confused:

Piranha
2006-08-07, 19:43
Ja det får bli bygga då, det är mycket snyggare att ha något att dieta fram senare.

Träning och muskelbyggande tar tid var snygg nästa sommar istället.

Janna
2006-08-07, 20:07
Tycker inte du ska deffa innan ditt armått är större än mitt. Ha i ptanke at jag är tjej och endast 153 cm lång.

Bygg på!

Scratch89
2006-08-08, 23:40
Tycker inte du ska deffa innan ditt armått är större än mitt. Ha i ptanke at jag är tjej och endast 153 cm lång.

Bygg på!
*cry*