handdator

Visa fullständig version : Borstbindares vanor, vanligaste uttrycket?

skaparn
2006-08-06, 20:52
Jag hävdar med bestämdhet att svära som en borstbindare är betydligt mer förekommande i vårt språk än uttrycket röka som en borstbindare, men får konstant mothugg. Vad säger, läser, hör eller tänker ni oftast?

Google är inte på min sida.

Google-fight #1 (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22sv%E4ra+som+en+borstbindare%22&word2=%22r%F6ka+som+en+borstbindare%22)

Google-fight #2 (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22sv%E4r+som+en+borstbindare%22&word2=%22r%F6ker+som+en+borstbindare%22)

Kuriosa från ordbruket.com (http://www.ordbruket.com/webcross/artiklar/borstbindare.htm)

Domi
2006-08-06, 20:55
uttrycket [I]röka som en borstbindare

Vanligast i mina öron.

z_bumbi
2006-08-06, 20:55
Svära > röka

Men det kanske är beroende på område?

Fed up
2006-08-06, 20:58
Håller helt med trådskaparen, svära är det korrekta, röka är nåt folk hittat på. inte klokt!

Fed up
2006-08-06, 21:00
fan då:

"UTTRYCKET. Borstbindare. Man kan både supa, svära och röka som en borstbindare. Uttrycket kommer från tyskans "wie ein Bürstenbinder saufen (supa)", som är en ordlek med det tyska verbet bürsten och dess dubbla betydelse borsta och supa. Detta finns även i svenskan, där borsten kan betyda sprit och borsta dricka.

Till saken hör också att ordet borstbindare användes med nedsättande innebörd på 1800-talet.

(Källa: "Bevingat", Hellsing, Hellquist, Hallengren, 2000)"

Ah, svära är ändå mest rätt....

skaparn
2006-08-06, 21:00
Håller helt med trådskaparen, svära är det korrekta, röka är nåt folk hittat på. inte klokt!

Ahh, tack för stöd! Din indignation går heller inte att ta miste på, du kommer att kontaktas för starten av ett enfrågeparti.

Mental
2006-08-06, 21:02
Röka som en borstbindare är det jag hört oftast.

Garnax
2006-08-06, 21:02
röka tycker jag själv...

Svära som en borstbindare käns rätt dumt
som om man skulle säga svära som en skorsten istället för att röka som en skorsten :)

Allan
2006-08-06, 21:03
Jag har för mig att de i ursprungsvarianten faktiskt super, men annars skulle jag nog säga svär som en bortsbindare. Detta med tanke på att borstbindare nog fanns som yrke innan rökningen blev allmän.

// Vad glad jag blev att jag tydligen mindes rätt!

allan

tp_88
2006-08-06, 21:05
Hört röka... många gånger, men aldrig svära...

Loke
2006-08-06, 21:08
Hah, detta är första gången jag ens hör "röka". Självklart är det svära som en borstbindare. Jag kände för övrigt en borstbindare förut. Han varken drack, svor eller rökte.

Fed up
2006-08-06, 21:09
Ahh, tack för stöd! Din indignation går heller inte att ta miste på, du kommer att kontaktas för starten av ett enfrågeparti.

Absolut!

Osten80
2006-08-06, 21:12

+1

Garnax
2006-08-06, 21:14
Hah, detta är första gången jag ens hör "röka". Självklart är det svära som en borstbindare. Jag kände för övrigt en borstbindare förut. Han varken drack, svor eller rökte.

Men han ljög redigt :P

aliquis
2006-08-06, 21:14
Jag har för mig att de i ursprungsvarianten faktiskt super, men annars skulle jag nog säga svär som en bortsbindare. Detta med tanke på att borstbindare nog fanns som yrke innan rökningen blev allmän.

// Vad glad jag blev att jag tydligen mindes rätt!

allanTyska varianten verkade ju komma från att supa som en enligt det något päjstade.

Men att svära som en borstbindare låter ju mest logiskt, flera av dem var/är ju blinda och om man gör fel med vad det nu är får man slita upp hela borsten och börja om (kanske är när stråna inte sitter fast tillräckligt bra) och då är det ju inte så konstigt om man svär lite =P

skaparn
2006-08-06, 21:15

Hahaha! Var det hans heltidsjobb, att binda borstar? Cool!

Mitt resonemang går ut på att det är ett intrikat arbete att binda en borste, och att man därför får otaliga anledningar att svära lite då man kanske knyter en knut på fel ställe eller liknande. Röka har man knappast tid med, binda borstar är svettigt.

Bartman
2006-08-06, 21:16
Svära som en borstbindare ska det vara. Röka som en borstbindare har jag aldrig hört tror jag.

Fed up
2006-08-06, 21:16

Mitt resonemang går ut på att det är ett intrikat arbete att binda en borste, och att man därför får otaliga anledningar att svära lite då man kanske knyter en knut på fel ställe eller liknande. Röka har man knappast tid med, binda borstar är svettigt.

Plus att bostarna kan börja brinna om man är lite fumlig med glöden, nej röka och binda borstar går då rakt inte ihop!

hasse36
2006-08-06, 21:28
"Att röka som en borstbindare" är det skadaste jag hört.

Fed up
2006-08-06, 21:29
"Att röka som en borstbindare" är det skadaste jag hört.

Skadaste?

/ordpolisen

Loke
2006-08-06, 21:33

Tja, heltid och heltid... Antagligen var det väl det, han gjorde ju inget annat. Det är ju synskadade som är borstbindare och jag tror de får en viss förtjänst för sitt borstbindande och så får de nåt bidrag dessutom.

hasse36
2006-08-06, 21:34
Skadaste?

/ordpolisenOch? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1707454&highlight=skadaste#post1707454) *popcorn*

Om det finns på Internet finns det på riktigt.

skaparn
2006-08-06, 21:40
Skadaste?

/ordpolisen

Om jag inte missminner mig så parodierar hasse kolos egen Don Juan - adriano.

edit: pucktvåa, men jag är stolt över min kännedom i kontemporär koloism.

Dumleman
2006-08-06, 21:52
Jag som alltid har trott att det har hetat borstspindel :(.

aliquis
2006-08-06, 21:57
Jag som alltid har trott att det har hetat borstspindel :(.Röker de mycket?

Dissector
2006-08-06, 22:13
Det var i sammanhanget "Röka som en borstbindare" som jag kom i kontakt med uttrycket och sen dess har jag alltid sett på uttrycket på det sättet.

Hades
2006-08-07, 06:54
Har aldrig sett uttrycket "röka som en borstbindare". "Svära" däremot, läser jag ofta.

hahavaffan
2006-08-07, 09:48
Min brorsa trodde att det hetter "vårtspindlare", vad i helvetet nu det är.

Tolkia
2006-08-07, 10:54
Min brorsa trodde att det hetter "vårtspindlare", vad i helvetet nu det är.
Svära som en vårtspindlare ... förlåt men: Bwoahahahahaaa! :D

Whistler
2006-08-07, 11:26
"Röka..." har jag aldrig hört, men att "svära som en borstbindare" är ju ett uttryck som hängt med sedan... ja, alltid.

Jag trodde det kom av att det är svårt att binda borstar, och att man lätt börjar svära när sista knuten gick upp och man fick börja om. Fast det har ni nog redan skrivit... Jag ville bara uttrycka min åsikt.

Bronkitkorv
2006-08-07, 11:51
Skadaste?

/ordpolisen
Ja... vill du bli det skadaste som gått i ett par skor, så söndriger och dann så till och med den blinde glor ? VA ?

Ont. min farsas morfar var borstbindare så jag antar att det är det jag svär och super så mycket. Farsan har en borste hemma som han har gjor med borst strån från deras häst.

Man röker som en skorsten och svär som en borstbindare, jag tror folk har förvanskat orden lite ibland såsom borstspindel och annat...

Nitrometan
2006-08-07, 12:19
Röka som en borstbindare.

Röka på som en jazzpianist.

Fartman
2006-08-07, 13:20
Röka som en borstbindare är det som direkt dyker upp.. men jag tror jag hört alla..
När jag tänker mig en borstbindare tänker jag mig typ en östeuropé, och då borstbinderi låter som ett riktigt negergöra borde denne rimligtvis vara hyfsat fattig.. typ som en bärplockare fast värre. Och vi alla vet att östeuropéer ständigt kedjeröker, därav RÖKA som en borstbindare.

mathor
2006-08-07, 16:34
Det enda som används i mina kretsar är "röka[...]", men svära har man väl hört ett par gånger också. Röka är dock vanligast här.

MilkmaN
2006-08-07, 16:48

You and me both.