Visa fullständig version : Hållbarhet?
:cryout:
Jag har ingen fryyyyys!!!! Och de säljer kycklingfilé för 44.50 kg...
Äter gärna kycklingfile 3 ggr om dagen ungefär nu ( runt 400 g/dag) när det är så billigt (priset gäller i 1 vecka). De säljs i 2 kgs förpackningar (frysta). Funderar på att köpa ett paket nu och ett senare i veckan.. eller så kompletterar jag med deras frysta alaska pollock som också var billig (49 kr/kg) som jag kan köpa i mindre förpackning oftare.
Har frågat runt om någon har plats i frysen åt mig men icke, så jag undrar om snålheten bedrar visheten om jag köper på mig mycket?
Håller de bäst råa eller iordninggjorda?
(va snåååål jag är.. :em: )
Kycklingen håller sig bäst ordentligt genomstekt.
Glöm inte att snabbt kyla ned dem efteråt !!
Tack sverker! Då ugnsgrillar jag två kg när jag köpt hem dem å in i kylen å så plockar jag därifrån!
Nu när jag läste igenom min fråga ser det ju ut som ett högstadie-matteproblem ungefär.. så ett formelsvar vore väl på sin plats? :D
Typ, en kycklingsfiles nedbrytningskurva till oätlig eller nåt.. (jag är som det märks inte matematiker, men har traumatiska minnen från matteplugg tydligen).
Det är nog mer biologi än matte men matten finns där.
När kycklingen slaktas är bröstfilén steril, antalet bakterier = 0.
När man plockat ut filen så har man på slakteriet tillfört X antal bakterier som sakta och säkert bryter ned filen och producerar ett antal olika avfallsprodukter.
I fryst tillstånd finns det fortfarande kvar X antal bakterier. När filen tinat börjar bakterierna att dela sig långsamt i kylskåpet. X blir 2X som blir 4X, 8X, 16X osv, osv.
När man stekt filen så finns det kanske endast 1/8 X bakterier kvar i filen.
I kylskåpet sker sedan tillväxten 1/8X blir 1/4X, 1/2X , X , 2X osv, osv.
Rent matematiskt tjänar man tid på att steka filen!
En frys? Tänk nu lite lilla gumman...Vi har flera minus utomhus och du tänker på frys? :) göm de ute i skogen om du inte har tomt/balkong :rolleyes:
Originally posted by -xR-
En frys? Tänk nu lite lilla gumman...Vi har flera minus utomhus och du tänker på frys? :) göm de ute i skogen om du inte har tomt/balkong :rolleyes:
Ah! :thumbup: Du kanske skrev det som ett skämt (?) men det är ju bra tips ju! Bodde i korridor förr i tiden och då var det ju en klassiker att hänga ut en kasse genom fönstret - hade glömt det. Bor på stans mest trafikerade gata (tar iofs morgonpromenader till skogen men avstår från den frysen..) men har fransk balkong juh!
Smartast blir att steka upp å lägga där, och tina upp efter behag.. ? Å så får man hålla tummarna för att vädret håller i sig.. :D
(Kinderäggsfråga; 3 önskningar i en.. hushållslära, matematik & biologi..)
Hehe, lycka till ;)... menade nog allvar där, man får ju passa på och utnyttja vädret... Annars skulle du ju kunna frysa in fileérna innan du tillagar, se bara till så de inte tinar mellanåt. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.