Visa fullständig version : Första deff, åsikter av kunniga.
Tja.
Ja nu till hösten tänkte jag börja min första deff. Den 6e december åker jag ut o reser och hade gärna gått ned ett par kilo i vikt tills dess.
Det är ingen monsterdeff då jag inte har så mycket att deffa bort. Men 5-6kg hade jag gärna velat skala bort. Men jag bryr mig inte så mycket om hur många kilo det blir utan jag kör tills jag är nöjd framför spegeln, om det sen är 3kg eller 6kg, ja de får visa sig.
Upplägget ser ut som följande, och det är detta jag vill ha hjälp utav er, är som sagt min första deff, vill verkligen inte skyna och loosa muskelmassa utan det får hellre ta längre tid.
v1;(5dagar) Dra ned på kolhydraterna med ca: 50%.
v2-7; Öka kolhydraterna till frukost och middag.
v3-5; Kardio, 30min innan frukost 5 dagar i veckan+
2 kardiopass i veckan.
V6; Pause från kardio.
v.7-12; Dra igång kardio igen.
1 dag i veckan tänkte jag chocka kroppen med lågt kolhydratintag.
Träningsupplägget ser ut som följande;
Mån; Bröst
Tis; Ben
Ons; Armar
Tor; Kardio
Fre; Axlar/Rygg
Lör; Kardio
Sön; Vila
Vad tror ni, vore kul med feedback från de som anser sig kunniga på området. Tror ni det räcker med 2 månaders deff med mina viktmål, eller är det bättre att satsa på 3 månader?
En korrigering;
v.2-12; Öka kolhydraterna till frukost och middag.
v.2-12 alltså, inte v.2-7.
Givetvis blir det säkert ändringar och korrigeringar eftersom när jag väl kommit igång och hunnit känna efter, men detta är iaf grundplanen.
Du kan definitivt gå ned 5-6kg på två månader utan att tappa muskler.
Det viktigaste är att du ligger på kaloriunderskott, inte att om du äter hundra gram kolhydater på en dag under en vecka o sen 500 gram kolisar nästa vecka.
Börja med cardio direkt från första veckan. Desto mer cardio du kör utöver styrketräning desto mer förbränner du.
Det är bara sänka kaloriintaget lite i taget. Kanske första o andra veckan äter du 200 kcal mindre än vad du förbränner. sen vecka 3 och 4 öka det till 300 kcal mindre osv. På så sätt minskar du inte i vikt på rallyfart.
Jag tycker att kalorifördelning ska se ut så här under deffen: 40% Protein, 30% Kolhydrater och 30% Fett.
Kolhydrater ska helst ätas i samband med träning. Fettet när du är minst aktiv och proteinet jämt fördelat under hela dan.
menar att kolhydrater äts och dricks när du mest fysiskt aktiv. Innan, under och efter styrketräning. samt efter cardion. Om du har tungt arbete så varför inte sätta in lite kolisar där också. På vilodagar behövs inte lika mycket kolisar.
X-Change
2006-08-06, 17:13
Du kan definitivt gå ned 5-6kg på två månader utan att tappa muskler.
Det viktigaste är att du ligger på kaloriunderskott, inte att om du äter hundra gram kolhydater på en dag under en vecka o sen 500 gram kolisar nästa vecka.
Börja med cardio direkt från första veckan. Desto mer cardio du kör utöver styrketräning desto mer förbränner du.
Det är bara sänka kaloriintaget lite i taget. Kanske första o andra veckan äter du 200 kcal mindre än vad du förbränner. sen vecka 3 och 4 öka det till 300 kcal mindre osv. På så sätt minskar du inte i vikt på rallyfart.
Jag tycker att kalorifördelning ska se ut så här under deffen: 40% Protein, 30% Kolhydrater och 30% Fett.
Kolhydrater ska helst ätas i samband med träning. Fettet när du är minst aktiv och proteinet jämt fördelat under hela dan.
Min kunskap är högst begränsad när det gäller deffning, men det jag vet är att du kan kontrollera vikten väldigt mycket bara genom maten och att det kan vara bättre att vänta med cardio tills du når en platå där det inte händer något.
Det finns väldigt mycket att läsa om det här, BODY hade en artikel om det här för något nummer sen där Chris Aceto (Har bl a hjälp Jay Cutler med kostupplägg inför Olympia) skriver om hur du reglerar vikten enbart med hjälp av kolhydrater.
Ett underskott på 500 kcal brukar vanligtvis ge ca 0,5-1 kilos viktnedgång/vecka. Och 0,5 kg * 6 kg är likamed 12 veckor, ca 3 månader. Att ängna mer tid åt en viktminskning på 6 kg känns bara onödigt, även om man såklart ska göra det i den takt som passar ensjälv bäst.
Scratch89
2006-08-06, 17:21
Min kunskap är högst begränsad när det gäller deffning, men det jag vet är att du kan kontrollera vikten väldigt mycket bara genom maten och att det kan vara bättre att vänta med cardio tills du når en platå där det inte händer något.
Det finns väldigt mycket att läsa om det här, BODY hade en artikel om det här för något nummer sen där Chris Aceto (Har bl a hjälp Jay Cutler med kostupplägg inför Olympia) skriver om hur du reglerar vikten enbart med hjälp av kolhydrater.
Ett underskott på 500 kcal brukar vanligtvis ge ca 0,5-1 kilos viktnedgång/vecka. Och 0,5 kg * 6 kg är likamed 12 veckor, ca 3 månader. Att ängna mer tid åt en viktminskning på 6 kg känns bara onödigt, även om man såklart ska göra det i den takt som passar ensjälv bäst.
Sen kan man ju annars sätta in hela köret från första början för att bli av med dieten, vilket annars brukar dra ut på tiden. Jag går hellre ner 4 kg på två veckor och mår lite sämre, än att gå ner 4 kg på 6 veckor.
Tanken med att starta cardion senare är ju just av den anledningen att man efter ett par veckor av diet troligen kommer nå en platå där inget händer, då är det kanon att ha cardion att skjuta till med.
Räkna kcal är för mig totalt ointressant, jag ligger just nu på ganska +-0kcal, jag räkar ej kalorier men jag vet detta för att jag ätit såhär ett tag nu utan någon viktförändring, däremot vet jag hur mycket jag äter varje måltid. Så att minska kolhydratintag med 50% osv. ska inte behöva bli några svårigheter då jag vet hur mycket jag brukar ta.
Ska sikta på 2 månader deff till att börja med, sen får vi se om det behövs mer då. Jag kör på så får vi se.. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.