Visa fullständig version : Bulk/deff-upplägg till hösten.
Jag hade tänkt mig ett upplägg ungefär så här, för att inte lägga på mig för mkt fett, men ändå bygga relativt bra.
3 veckor "bulk" med 200 kcal överskott. (Vi antar nu att jag vet exakt vad jag förbrukar på en dag).
Därefter en vecka med 1000 kcal underskott per dag.
Detta resulterar ju i 4200 kcal överskott under en treveckorsperiod följt av 7000 kcal underskott. Alltså borde jag gå ner några hekto, men ändå ha tre veckor där jag kan bygga bra.
Stämmer min teori? I så fall kör jag nog på det här upplägget! *popcorn*
Varför inte bara bygga under hela hösten/vintern och deffa till våren? Inte direkt så man drar till stranden och flexar pattarna när det snöar.
iaf, så lär det funka halvt som halvt men tror du bygger mkt bättre av att bygga under lång period och ta deffen i slutet. kroppen lär inte må bra av att hela tiden skifta mellan upp och nergång under en sådan kort period.
run calc
inbyggt i Windows
Nordenator
2006-08-05, 09:09
Varför inte bara bygga under hela hösten/vintern och deffa till våren? Inte direkt så man drar till stranden och flexar pattarna när det snöar.
iaf, så lär det funka halvt som halvt men tror du bygger mkt bättre av att bygga under lång period och ta deffen i slutet. kroppen lär inte må bra av att hela tiden skifta mellan upp och nergång under en sådan kort period.
Jag tror då kroppen uppskattar korta perioder av energiunderskott mer än allt samlat till en lång period.
Jag tvivlar på att människorna genom tiderna ätit sig i pluskalorier varje dag, och därav skulle jag i alla fall sätta femman på att vi är bättre anpassade till att variera än att plötsligt underskotta i en månad eller tre.
Personligen kommer jag nog köra på ett upplägg där jag tar en eller två dagar i veckan då jag väger upp för de andra fem eller sex där jag ska träna och ligga på ett energiöverskott.
Jag tror då kroppen uppskattar korta perioder av energiunderskott mer än allt samlat till en lång period.
Jag tvivlar på att människorna genom tiderna ätit sig i pluskalorier varje dag, och därav skulle jag i alla fall sätta femman på att vi är bättre anpassade till att variera än att plötsligt underskotta i en månad eller tre.
Personligen kommer jag nog köra på ett upplägg där jag tar en eller två dagar i veckan då jag väger upp för de andra fem eller sex där jag ska träna och ligga på ett energiöverskott.
Precis så som jag tänkte. Fler som har några tankar, eller ännu bättre, erfarenheter kring ämnet? *popcorn*
Jag körde upp o ner med där under hösten, vinter, våren.
Oktober-December låg på hög energiöverskott. Januari-Mitten av mars låg på energiunderskott. Mitten av mars-mitten av maj hög energiöverskott. Sedan mitten av maj- till början juli +-0. I början av juli framtills nu hård jävla deff.
Funkar bra för mig. Eftersom mitt psyke klarar inte av att se en fetkropp hos mig själv.
Jag läste även på Muscle&Fitness tidningen ett tag sen och där stod det att om man ligger på energiöverskott under längre period och sedan övergår till energiunderskott så kan immunförsvaret försvagas.
skall börja min deff på måndag 10v, vill testa o pinas lite*flex*
Inte bästa timingen då nolle-p börjar om 2v ;P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.