Visa fullständig version : Gainomax
somjagsa
2006-08-04, 17:18
Hej
Ibland när jag arbetar och känner för lunch så brukar jag hinka i mig två paket gainomax. Är det bra?
Det innehåller ju trots allt 20g proteiner och 40g kolhydrater x2.
Detta sker när jag är fattig och trött.
King Grub
2006-08-04, 17:20
Bra och bra... det är mjölk och socker. Bättre än att hoppa över lunchen, men sämre än att äta en balanserad måltid.
TylerDurden84
2006-08-04, 22:12
Det består av lättmjölk (80%), maltodextrin (8%), mjölkprotein (6%), socker, arom, stabiliseringsmedel (E407), laktasenzym.
Maltodexrinet kommer före sockret i innehållet så helt värdelöst är det inte! Rätt dyrt dock...
Det består av lättmjölk (80%), maltodextrin (8%), mjölkprotein (6%), socker, arom, stabiliseringsmedel (E407), laktasenzym.
Maltodexrinet kommer före sockret i innehållet så helt värdelöst är det inte! Rätt dyrt dock...
Varför skulle malto vara så bra då?
Sen att man formodligen får en fin blodsockertopp efter två Gainomax är kanske inte att eftersträva.
paddanboy
2006-08-05, 02:04
Wheyprotein och högt GI är inte att rekommendera. Sen är inte två "paket" Gainomax billigt, de blir typ 35-36 kronor beroende på inköpsställe...
Här håller jag med Paddanboy. Mycket Gainomax och du lär BLI fattig. :(
King Grub
2006-08-05, 04:35
Wheyprotein och högt GI är inte att rekommendera. Sen är inte två "paket" Gainomax billigt, de blir typ 35-36 kronor beroende på inköpsställe...
Varför är inte vassle att rekommendera?
TylerDurden84
2006-08-05, 07:30
Varför skulle malto vara så bra då?
Om man MÅSTE inta kolhydraterna i flytande form är malto ett bra alternativ. Bättre än socker!
paddanboy
2006-08-05, 09:26
Varför är inte vassle att rekommendera?
Gainomax är ju till för återhämntning med snabba 'mat'varor. Så vid lunch och dyligt är väll en Kassein-vassleblandning att föredra med långsammare kolhydrater.
Det är vad jag lärt mig hittils i varje fall.
King Grub
2006-08-05, 09:29
Du har lärt dig fel (inte att kasein/vassle är bra, utan att vassle som enda proteinkälla är dåligt). Vassleprotein går utmärkt att använda i vilken måltid som helst. Snabbt protein (vassle) stimulerar dessutom nybildningen av muskelprotein. Det gör inte långsamt protein (kött, fisk, kasein, osv).
Casein appears to produce a greater protein balance than whey protein; however, when combined with a source of energy, whey protein produces greater protein balance than casein combined with a source of energy. Because resistance trained athletes rarely consume protein alone, the latter findings may be more applicable.
Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.
paddanboy
2006-08-05, 09:32
Du har lärt dig fel. Vassleprotein går utmärkt att använda i vilken måltid som helst. Snabbt protein (vassle) stimulerar dessutom nybildningen av muskelprotein. Det gör inte långsamt protein (kött, fisk, kasein, osv).
Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.
Tack, men de låter ju kanon. Hur länge kan man se vassle "räcka" för kroppen innan man måste tillföra nytt?
King Grub
2006-08-05, 09:36
Äter du med 3-4 timmars mellanrum är det inga problem. Obs att det gärna får vara långsamt protein med i måltiden också - det finns bara fördelar med det. Vassle stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte muskelproteinnedbrytningen, som också är kontinuerligt fortgående. Det gör däremot långsamt protein. Du hade inte fel när du sade att en kombination av långsamt/snabbt är bra, bara i att en vasslebaserad måltid är dåligt - det är den inte.
paddanboy
2006-08-05, 09:59
Jag kör med 3 timmars intervall och gjort det ett bra tag, funderar på vid möjlighet äta oftare men det kräver så mycket av en och sedan blir måltiderna inga måltider utan rena snacksen. Speciellt vid deff.
Bra att veta detta nu i varje fall... nu kommer säkert vassleintaget öka markant.
Jag kör med 3 timmars intervall och gjort det ett bra tag, funderar på vid möjlighet äta oftare men det kräver så mycket av en och sedan blir måltiderna inga måltider utan rena snacksen. Speciellt vid deff.
Bra att veta detta nu i varje fall... nu kommer säkert vassleintaget öka markant.
det jobbiga är kostnaden bara :furious:
paddanboy
2006-08-05, 11:35
det jobbiga är kostnaden bara :furious:
Nej, tvärtom. Vassle är med all sannolikhet billigare än att köpa samma mängd protein från kött eller ägg tex.
Hej
Ibland när jag arbetar och känner för lunch så brukar jag hinka i mig två paket gainomax. Är det bra?
Det innehåller ju trots allt 20g proteiner och 40g kolhydrater x2.
Lagar du lunchen själv lär den bli rejält mycket billigare.
internethjälten
2006-08-05, 15:57
Jag ger 12 kr för dem styck på ICA här i byn
så mellan 24-36kr blir det då för två beroende
på vart man köper dem.
somjagsa
2006-08-05, 18:41
Jo, visst blir lunchen billigare om jag lagar den själv.
Jag menade mer att för samma pris får jag en macka på affären med världens tunnaste lager smör, en ostbit och en 1/10 tomat.
Alltså borde ju gainomax vara nyttigare :thumbup:
Man and Machine
2006-08-05, 18:58
Säljer affären vanlig mjölk och frukt skulle jag kört på det istället. Jag tycker inte att bara vätska mättar.
Du har lärt dig fel (inte att kasein/vassle är bra, utan att vassle som enda proteinkälla är dåligt). Vassleprotein går utmärkt att använda i vilken måltid som helst. Snabbt protein (vassle) stimulerar dessutom nybildningen av muskelprotein. Det gör inte långsamt protein (kött, fisk, kasein, osv).
Intressant.
Nybildning av muskelprotein är det samma sak som återbyggnad av muskelfibrer som gått "sönder" efter träning?
Hur är det om man ser över en hel dag.
Vassle är ju bra att inta efter träning men resterande tid under dygnet hur stor fördelning mellan kasein och vassle vid varje måltid är bra?
Låter väl lite som en töntig jag-vill-vara-optimal-fråga men jag bara undrar om det finns några ungefärliga siffror?
somjagsa
2006-08-05, 20:44
Säljer affären vanlig mjölk och frukt skulle jag kört på det istället. Jag tycker inte att bara vätska mättar.
Jo, men det innehåller väl knappast 40g protein och 80g kolhydrater :D
King Grub
2006-08-05, 20:46
Nybildning av muskelprotein är det samma sak som återbyggnad av muskelfibrer som gått "sönder" efter träning?
Nej, inte riktigt. Så fungerar det inte. Muskelproteinnedbrytning och proteinsyntes sker kontinuerligt, båda två. Det är inte det ena eller det andra. Under träningen och efter (plus fastande) är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen, i o m att nedbrytningen är förhöjd och syntesen undertryckt, men styrketräning är en så potent stimulator av syntesen av proteinbalansen över dygnet blir positiv vid tillförsel av essentiella aminosyror och tillräckligt med energi. I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen över basnivåer, medan långsamt inte gör det. Däremot minskar långsamt den ständigt pågående nedbrytningen, medan snabbt inte gör det. Dock kan långsamt protein givetvis användas i den pågående proteinsyntesen, med det uppreglerar den inte.
Det är inte givet samma aminosyror du äter som byggs in som muskelprotein, utan dom extracellulära aminosyrorna sänder signaler till aminosyror som redan finns intracellulärt att byggas in, genom en process där leucin har en central roll.
Förändringar i signalprocesserna som kontrollerar proteinsyntesen genom fosforylation av mammalian target of rapamycin (mTOR) och sekventiell aktivering av 70-kD S6 proteinkinas och den eukaryotiska initiationsfaktorn 4E-bindande protein 1.
Hur är det om man ser över en hel dag.
Vassle är ju bra att inta efter träning men resterande tid under dygnet hur stor fördelning mellan kasein och vassle vid varje måltid är bra?
Låter väl lite som en töntig jag-vill-vara-optimal-fråga men jag bara undrar om det finns några ungefärliga siffror?
http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-7-27-06.pdf
Text
Din sammanfattning var så mycket enklare att förstå efter att man plågat sig igenom större delen av den där pdf:en :)
Som jag uppfattade det så är kasein bättre som ensam källa medans vassle annars är mycket bättre i kombination med kolhydrater och fetter (reagerade på att dom gjorde testet med en 850kcal måltid.)
Jag har kanske missat när jag läst igenom texten för min facktermsengelska är ju inte på topp.
Jag hittade inget där det stod om något bra förhållande mellan kasein och vassle. Utan mer vilka fördelar var och en hade var för sig.
Jag blev rätt kluven i vad mitt val av protein ska bli i mina mellanmål.
Ursäktar mig för den otroliga urspårning av tråden jag gör genom detta.
Man and Machine
2006-08-05, 22:47
Jo, men det innehåller väl knappast 40g protein och 80g kolhydrater :D
Nja beror väl lite på. 35 gram protein och 50 gram kolhydrater från 1 liter mjölk + 1 "medel banan" och 1 "medel äpple" borde landa någonstans runt 80 gram kolhydrater. Dock inte 40 gram protein men du kommer ganska nära detsamma som 2 gainomax. Spelar säkert ingen roll om det är 35 eller 40?
somjagsa
2006-08-05, 22:53
Nja beror väl lite på. 35 gram protein och 50 gram kolhydrater från 1 liter mjölk + 1 "medel banan" och 1 "medel äpple" borde landa någonstans runt 80 gram kolhydrater. Dock inte 40 gram protein men du kommer ganska nära detsamma som 2 gainomax. Spelar säkert ingen roll om det är 35 eller 40?
Det har jag faktiskt inte tänkt på. Blir ju fan så mycket billigare. Dock kan det bli lite trögt att halsa i sig 1l mjölk :D
paddanboy
2006-08-06, 00:33
Jag ger 12 kr för dem styck på ICA här i byn
så mellan 24-36kr blir det då för två beroende
på vart man köper dem.
Jag menade 25-36 själv... blev fel på trean...
paddanboy
2006-08-06, 00:35
Vid styrketräning har jag förstått det som att proteinsyntesen ökar. Betyder detta enbart för de muskelgrupper som man tränat, eller hela kroppen?
pragmatist
2006-08-06, 01:20
Jag tycker det är lite diabetes-varning på att hinka i sig sötad mjölk på tom mage och inget annat. Mjölkdrickande är ju i sig en diabetsriskfaktor och att ha i maltodextrin och socker lär ju inte göra situationen bättre.
King Grub
2006-08-06, 04:39
Jag hittade inget där det stod om något bra förhållande mellan kasein och vassle. Utan mer vilka fördelar var och en hade var för sig.
Finns inga studier. Dra dina egna slutsatser. En kombination?
Scratch89
2006-08-06, 10:32
Borde inte detta då innebära att man kan öka i muskelmassa utan att träna, om man kombinerar t.ex vassle och kasein, så att proteinsyntesen stimuleras samtidigt som proteinnedbrytningen minskar?
King Grub
2006-08-06, 11:00
Överätning i sig innebär ökning av muskelmassan, utan träning. Givetvis med en samtida fettökning.
I energibalans utan proteinsyntesstimulerande belastande aktivitet, men med ett normalaktivt liv, är proteinbalansen i princip +-0.
/.../I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen över basnivåer, medan långsamt inte gör det. Däremot minskar långsamt den ständigt pågående nedbrytningen, medan snabbt inte gör det. Dock kan långsamt protein givetvis användas i den pågående proteinsyntesen, med det uppreglerar den inte./../
När är det vila? Är det en träningsfri dag eller redan några timmar efter träning eller första sömnen efter träning?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.