Visa fullständig version : Vilodagar-mat
Hej!
Jag undrar hur man ska äta dom dagar man inte tränar? Ska man dra ner mycket eller äta som vanligt?
Tack på förhand
Cerberus
2006-08-04, 15:23
beror på vad syftet är, att behålla vikt, gå ner, gå upp.
beror på vad syftet är, att behålla vikt, gå ner, gå upp.
Jag vill behålla min vikt.
Cerberus
2006-08-04, 19:28
Ät lite mindre än vad du gör på träningsdagarna då, något exakt svar kommer du aldrig att få...du får pröva och se.
Absinteh
2006-08-04, 21:38
Att säga att man vill behålla sin vikt är väll inte alltid sant, du vill väll gå upp i muskler?
Hur som helst. Hur skulle ni äta på en vilodag, gällande kolhydrater etc som inte kommer användas under dagen, eller protein som ska stimulera proteinsyntesen från gårdagens pass etc?
Cerberus
2006-08-04, 22:22
kolhydrater används hela tiden, så länge man inte är hjärndöd dvs...
Jag brukar inte äta speciellt annorlunda. Orkar helt enkelt inte bry mig längre om såna smådetaljer, jag tror inte att jag blir fet eller rasar i vikt. Jag äter regelbundet oavsett om jag e hungrig eller ej.
Protein och kolhydrater utgör största delen utav min kost, med lite fett förstås så att man inte faller ihop o dör.
Jag skall vara ärlig och säga att jag tror att det spelar ingen större roll så länge du inte blir extrem åt något håll.
fortress
2006-08-05, 15:10
När du vilar växer du. Det gäller att ge musklerna optimala förutsättningar för återhämtning och tillväxt. Alltså äta mycket och bra mat. Kolhydrater behövs även under vilodagar då du laddar depåerna inför nästa träningspass. Oftast handlar det om en eller ett par dagars vila innan man tränar igen, då finns ingen anledning att skära ner på kalorierna på vilodagarna, åtminstonde inte under uppbyggnadssäsong. Skillnad blir det om man tar ett längre uppehåll, då ska kaloriintaget justeras efter förbrukningen som givetvis sjunker med många dagars vila.
Absinteh
2006-08-05, 16:11
Jag trodde proteinsyntesen var på basnivåer efter typ 24h? eller är det bara jag?
Jag trodde proteinsyntesen var på basnivåer efter typ 24h? eller är det bara jag?
48h är det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.