Visa fullständig version : Hjälp med val av trådlös budget-router?
Hej!
Lägger tråden här också, swec gav begränsad hjälp. Kanske någon här känner sig mer manad att ge råd?
Kommer i min lägenhet att ha en dator som kopplas via RJ45, den primära datorn. Jag kommer dock också att ha en bärbar surf-dator som jag vill kunna köra trådlöst via router. Förslag på vilka routrar som är lämpliga? Jag har inga superkrav på trådlösa hastigheten, bara jag får någorlunda hastighet via tp-kabeln. Övriga krav är att jag vill slippa d(ead)-link. :D
Tack på förhand.
tossefar
2006-08-03, 21:33
Ska du ha någon sladd, eller bara din rj45? ;) (rj45 är bara benämningen på kontakten som används till telefon- och ethernetsladdar)
Linksys WRT54* har bra rykte. L-modellen kan köra tredjepartsfirmware också, vilket kan vara praktiskt.
valfri netgear eller linksys router borde göra jobbet bra.
Lite dyrare modeller från d-link är ju faktiskt inte dåliga, är väl bara den ökända 6xx-serien som var riktigt usel. Hade en 604 själv och den ligger och skräpar nånstans. Sen skaffade jag en LINKSYS BEFSR41 samma med den.
Nu har jag en d-link DGL-4300 och den funkar prima både trådlösa och kabel. Så den rek. jag.
Men om du verkligen måste undvika d-link så har jag läst att 3com officeconnect är stabila..
WheyProtein
2006-08-03, 22:16
Vad är det för fel på D-link 604??
Netgear däremot har jag haft stora problem med. Jag böt från det till D-link :P
Vad är det för fel på D-link 604??
Netgear däremot har jag haft stora problem med. Jag böt från det till D-link :P
vad dom flesta upplever vet jag inte, men för min egen del, långsam, buggig, kass och svårförståd mjukvara, vilket resulterade i en ganska kass bredbandsroutern. fördelarna är väl att den faktiskt någorlunda och lite säkerhet får man på köpet pga NATen
http://www.nintendowifi.co.uk/customersupport/supportedRouters.do
Har ett antal D-linkar (7000 AP) på jobbet och det är inte några som klagat på dem, men den är väl lite dyrare. Själv köpte jag en 3com OfficeConnect till hemmet och den har funkat bra väldigt bra.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_search_result.aspx?iFID=11&Value=G=5563
hahavaffan
2006-08-04, 09:51
Linksys WRT54GL är jag mycket nöjd med.
Ska du ha någon sladd, eller bara din rj45? ;) (rj45 är bara benämningen på kontakten som används till telefon- och ethernetsladdar)
Linksys WRT54* har bra rykte. L-modellen kan köra tredjepartsfirmware också, vilket kan vara praktiskt.
Nej utan sladd. Bara RJ45. :banned :D. När skulle jag vilja köra tredjepartsfirmware? Vad får jag då som jag inte får med tillverkarens variant?
Aliquis: Jag fatta'nte.
Mao är det bara att välja valfri som ser snygg ut, typ? Finns det några riktiga stolpskott jag bör undvika?
Tack för svaren, btw
tossefar
2006-08-04, 21:52
Vad vissa än säger så bör du verkligen undvika D-links billigare modeller. Annars är det fritt fram, välj den snyggaste.
Aliquis: Jag fatta'nte.Primärt vilka som fungerar som router direkt med nintendo ds, fungerar kanske inte som ett särskilt bra test då den bara stödjer enklare kryptering, sekundärt hur enkla de tyckte att de var att ställa in, hur bra signalstyrkan var osv.
Linksys WRT54G(L) har ju varit bra länge nu, säkert bra fortfarande som sagt, jag skulle aldrig köpa d-link eller netgear heller för den delen eftersom det är budgetjunk för massmarknaden, jag skulle köra på linksys/intel/3com/eventuellt motorola/...
Primärt vilka som fungerar som router direkt med nintendo ds, fungerar kanske inte som ett särskilt bra test då den bara stödjer enklare kryptering, sekundärt hur enkla de tyckte att de var att ställa in, hur bra signalstyrkan var osv.
Linksys WRT54G(L) har ju varit bra länge nu, säkert bra fortfarande som sagt, jag skulle aldrig köpa d-link eller netgear heller för den delen eftersom det är budgetjunk för massmarknaden, jag skulle köra på linksys/intel/3com/eventuellt motorola/...
Kollar närmare på den då. Tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.