handdator

Visa fullständig version : Gratis antivirus...

King Grub
2006-08-03, 16:38
...för den som behöver.

Den tyska tidningen Chip ger bort licenser till F-Secure Antivirus 2006, och licensen varar tydligen till juli 2007. Licensen är inte begränsad till en tyskspråkig version.

http://www.f-secure.de/chip

Bara att ladda hem trialversionen av programmet och applicera licenskoden.

http://esd.element5.com/demoreg.html?productid=300042690&languageid=1

F-Secure är ett av dom bästa antivirusprogrammen, om än inte det minst resurskrävande.

Kaew
2006-08-03, 16:39
Tack för tipset !

shifty
2006-08-03, 18:01
Blir att köra det då. Tack för tipset.

Kwon
2006-08-03, 18:02
Tack Grubbenator! :thumbup:

Mass-Tech
2006-08-03, 18:04
Har dem redan och tycker de är riktigt bra.

tossefar
2006-08-03, 18:09
Blir att köra det då. Tack för tipset.
Najj, bara för att det är gratis är det inte bra. :)

Jag föredrar avast(.com) alla gånger, även det gratis.

MasterChief
2006-08-03, 18:10
Går det bra att köra två virusprogram parallellt?

Miiix
2006-08-03, 18:13
Nej

King Grub

Det är aldrig att rekommendera. Du blir inte "säkrare", snarare tvärtom, och du kan få stora problem.

tossefar
Nepp det går inte bra. Inte alls faktiskt :)

bullis
2006-08-03, 18:14
Nod32 ftw

MasterChief
2006-08-03, 18:18
Ok, danke..då struntar jag i det. :thumbup:

King Grub
2006-08-03, 18:19
Jag föredrar Kaspersky. Senaste versionen, KAV 6, är det minst resurskrävande av alla antivirus i främsta divisionen (2 processer, runt 1-2 resp 7-8 MB), och har dom bästa definitionerna, med uppdateringar ofta en gång i timmen, plus ett proaktivt skydd som varnar för ändringar i registret, rootkits och mycket annat.

Dom bästa antivirusen är antagligen Kaspersky, Nod32, BitDefender, F-Secure och Panda. Vilket man trivs bäst med får man testa sig fram till. KAV och Nod32 är i alla fall dom minst resurskrävande av ovanstående.

DrWeb är en av mina favoriter, också. Inte riktigt lika höga detection rates, men ännu "lättare" än dom andra, och trevligt.

GData ger bäst skydd av alla, men är bedrövligt tungt.

christian
2006-08-03, 19:33
Glöm inte The All-Seeing Eye om du vill täta till aktern ordentligt. Eller varför inte senaste Tiny Personal Firewall med modulskydd, körlista, IDS och brandvägg.

skaparn
2006-08-03, 19:43
Tack för tipset! Även tack till Chip som bjöd. Jag installerade det just på min moders dator, det kändes bättre att vara legal så hon får uppdateringar under det närmsta året utan problem. Det var dock inget litet program, varken på hårddisken eller sett till resursanvändning.

King Grub
2006-08-03, 19:44
Det var dock inget litet program, varken på hårddisken eller sett till resursanvändning.

Många processer, vad, men dom flesta är väl rätt små vad gäller minnesutnyttjandet?

Clyde
2006-08-03, 19:49
Tack för tipset Grub. Jag har bara ett gammalt norton 2005 tror jag det är, inte uppdaterat det på över ett år... Norton är rätt så värdelöst va?

skaparn
2006-08-03, 19:53
Många processer, vad, men dom flesta är väl rätt små vad gäller minnesutnyttjandet?

Ja, alla är just nu mellan 0,5 och 6 MB, förutom fssm32.exe som tar ca 28 MB. Totalt blir det ändå ca 45 MB om jag lite snabbt slår ihop dem i huvudet, i väl högsta laget tycker då jag iallafall.

Edit: Fast som sagt, det är min mors dator, och hon kan skriva i word ändå. På min egen föredrar jag KAV.

King Grub
2006-08-03, 19:53
Tack för tipset Grub. Jag har bara ett gammalt norton 2005 tror jag det är, inte uppdaterat det på över ett år... Norton är rätt så värdelöst va?

Värdelöst kanske är att ta i, men dom är inte snabba med att hänga med när det kommer nya trojaner. Det största problemet med Norton är dock att det nästlar sig så djupt in i operativsystemet att det nästan agerar som ett virus själv, och det tar väl nära en kvarts gigabyte utrymme för att göra ett sämre jobb än vad Kaspersky eller Nod32 gör på runt 20 MB - dåligt programmerat, helt enkelt. Svårt att bli av med också - "Once installed, always installed", som dom säger.

Kaspersky rekommenderar den här metoden för att få bort Norton:

Removing Norton (even when it is already uninstalled via add/remove programs)

Norton remnants is often a source of problems when installing Kaspersky, these problems can vary from small and perhaps unnoticed by the user trying Kaspersky for the first time and therefore thinking that it is normal for Kaspersky to be a little heavy because this is what he/she reads on some forums, to very severe slowdowns prompting the user to perhaps either contact support or post here at the forum.

Well, the good news is that Norton makes some very good removal-tools and if you follow the suggestions below, even if they may seem overkill to you, then a better experience with Kaspersky can almost be guaranteed and with better overall system performance to follow in most cases too!

The "bad" news is that you have to uinstall not only Norton AV, also SystemWorks, firewall and antispam if you use any of these (these can be installed again when everything is done, just not Norton AV of course!), however your patience and hardwork will be rewarded with a much better systemperformance.

What you will need depend on the the Norton version, if you had 2004-2006 installed you will need symNRT, if you had 2003 or earlier installed you then need to use Rnav2003, they don't take a lot of time to run anyway, so don't despair. You download the tools from Norton 2004-2006 and here (Norton 2003 or earlier).

You are also encouraged to use a general registry cleaner like RegSupreme, this will find and remove a lot of things so don't be alarmed if the number of problems found after the scan is several hundreds, this normal, most of them is harmless, but there will also be some which is from old installations uninstalled long ago, just let it fix everything, it will ask if you want to backup and you want this, just in case. Download a fresh copy of Microsoft Windows Script, Norton sometimes messes with this during an uninstall, so you may as well update this too.

1. Now you uninstall Norton via add/remove programs in the controlpanel and for the highest successrate (& cleanest uninstall) you can do this in safemode (instructions on safemode at the bottom), then reboot into normalmode after the uninstall is finished.

2. Next you delete the folder most likely left behind after the uninstall, use explorer to open "Program files" and delete the folder of your previous AV, if you get a "In use by other persons or programs" then try to use a program called Unlocker (Free), simply rightclick on the folder and choose "Unlocker" for your options to appear. Very useful tool for difficult files/folders btw. You may find folders from programs you have deleted long ago, you might as well delete them while you are in there anyway.

3. Now you run the Norton removal-tools in this order: symNRT, Rnav2003.exe etc, if you need them all.

4. Run RegSupreme (use normalmode only, not aggressive) and fix what it finds. (rightclick after scan is finished and select "All", then click "Fix" at the bottom or rightclick again & select "Fix")

5. Reinstall Microsoft Windows Script and reboot.

King Grub
2006-08-03, 19:58
Ja, alla är just nu mellan 0,5 och 6 MB, förutom fssm32.exe som tar ca 28 MB. Totalt blir det ändå ca 45 MB om jag lite snabbt slår ihop dem i huvudet, i väl högsta laget tycker då jag iallafall.

Går inte upp mot Normans kommande (beta just nu)! :D

http://i5.tinypic.com/23jgwgy.jpg

skaparn
2006-08-03, 20:07
Går inte upp mot Normans kommande (beta just nu)! :D

Haha, Det var det jävligaste!

Skönt se att allt minne som folk har nuförtiden kommer till användning.

sgtbarnes
2006-08-03, 20:57
...för den som behöver.

Den tyska tidningen Chip ger bort licenser till F-Secure Antivirus 2006, och licensen varar tydligen till juli 2007. Licensen är inte begränsad till en tyskspråkig version.

http://www.f-secure.de/chip

Bara att ladda hem trialversionen av programmet och applicera licenskoden.

http://esd.element5.com/demoreg.html?productid=300042690&languageid=1

F-Secure är ett av dom bästa antivirusprogrammen, om än inte det minst resurskrävande.

Fick ni som testat detta mailen fort eller? Verkar inte funka för mig, mailen kommer inte.

King Grub
2006-08-03, 20:58
Svaret var ögonblickligt.

Kaew
2006-08-03, 20:59
Fick mitt direkt !*popcorn*

michael
2006-08-03, 21:19
*Är sen ett tag tillbaka stolt innehavare av Kaspersky , på råd av vår käre kung käk såklart*

sgtbarnes
2006-08-03, 21:20
yes, nu fick jag ett av mailen, efter ca 1h.

King Grub
2006-08-03, 21:22
vår käre kung käk såklart*

"Grub" i King Grub betyder larv, som i fjärilslarv.

King Grub:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/Crash4600129.jpg

...och har alltså inget med mat att göra. *slap* :D

*Är sen ett tag tillbaka stolt innehavare av Kaspersky

Senaste versionen, 6.0.0.303 släpptes i förrgår:

ftp://dnl-eu5.kaspersky-labs.com/products/release/english/homeuser/kav6.0/kav6.0.0.303en.msi

Tidigare versionen måste avinstalleras först, om du vill uppdatera dig.

zam
2006-08-04, 09:30
Man tackar för tipset!Gillar F-secure,särskilt om det är gratis..:thumbup:

sgtbarnes
2006-08-08, 00:23
Tackar King Grub för tipset.

har nu en mkt välfungerde dator igen..

tano
2006-08-08, 00:31
Har f-secure.
Stör mig på vissa saker, som kontrolleringen av program som försöker komma åt internet. Några dataspel har buggat totalt, då rutan för att bekräfta inte dycker upp utan låser hela datorn (den ligger väl i bakgrunden men allt låst som sagt).
Man får påminna sig om att ställa in beviljelsen direkt efter installationen helt enkelt.

aliquis
2006-08-08, 00:36
Tack, där åkte skitstöriga antivir ut :)

aliquis
2006-08-08, 00:37
Najj, bara för att det är gratis är det inte bra. :)

Jag föredrar avast(.com) alla gånger, även det gratis.Fast avast var ju rätt kasst på att finna virus senast grub länkade ett test, antivir är bättre men jag gillar inte popuprutan och att det segar ner hela datorn när det skall uppgradera.

aliquis
2006-08-08, 00:40

Edit: Fast som sagt, det är min mors dator, och hon kan skriva i word ändå. På min egen föredrar jag KAV.Å andra sidan förstår jag inte varför grub, jag och kanske även du bryr sig om det, jag har 1.25GB ram (1.5 om jag byter sticka med en annan dator) och jag kan inte tänka mig att jag någonsin använder allt om inget program buggar ur, och då är det ju skitsamma, egentligen.

skaparn
2006-08-08, 08:01
Å andra sidan förstår jag inte varför grub, jag och kanske även du bryr sig om det, jag har 1.25GB ram (1.5 om jag byter sticka med en annan dator) och jag kan inte tänka mig att jag någonsin använder allt om inget program buggar ur, och då är det ju skitsamma, egentligen.

Jag ser det stora i det lilla. Har 1 GB RAM för tillfället, och börjar jag tänka att 50MB här och där inte spelar någon roll blir det fort trångt. För övrigt tycker jag inte alltid minnesanvändningen visar hur jobbigt programmet är för systemet, ett program som kollar updates och tjafsar stup i kvarten är inte heller så roligt.

Och ja, jag vet, mer minne ska köpas, snarast.

aliquis
2006-08-09, 14:33
Jag vet inte om det är F-secure, trillian pro eller Nero Sipps som gör min dator så grymt seg men i vilket fall som helst så är den det, fssm32 eller vad det heter glider upp o tar typ all cpu med ett par sekunders mellanrum, har inställningarna på normal, skall jag slå av webläsarkollen eller varför segar den ner så jäkla mycket och körs så ofta?