Visa fullständig version : Det farliga diskmedlet !!!
Bronkitkorv
2006-08-03, 12:39
Jag såg på mitt diskmedel att det är en varningstext.. Märket är Nopa
Irriterar ögonen.
Förvaras oåtkomligt för barn
Vid kontakt med ögonen kontakta genast läkare
Samma vid förtäring.
Innehåller Anjontensider, nonjontensider, amfotäre tensider och Sodium bensotate..
Är detta vettigt att diska saker som jag i stort sett ska slicka på efteråt.
Vad händer om jag inte sköljer tillräckligt ?
Tänk om mina barn far illa av detta på längre sikt.
Vad står det på era diskmedelsflaskor och är ni rädda för att diska nu ?
Hmm detta vore nåt för aftonbladet..
Hur bra tror du att det är att äta tvål?
Pepparkakssmurfen
2006-08-03, 12:40
"Diskmedelschocken!" <---- Aftonbladets löpsedel imorgon.
Pepparkakssmurfen
2006-08-03, 12:40
Btw,läs vad diskmaskinsmedel innehåller....
MasterChief
2006-08-03, 12:44
Jag såg på mitt diskmedel att det är en varningstext.. Märket är Nopa
Irriterar ögonen.
Förvaras oåtkomligt för barn
Vid kontakt med ögonen kontakta genast läkare
Samma vid förtäring.
Innehåller Anjontensider, nonjontensider, amfotäre tensider och Sodium bensotate..
Är detta vettigt att diska saker som jag i stort sett ska slicka på efteråt.
Vad händer om jag inte sköljer tillräckligt ?
Tänk om mina barn far illa av detta på längre sikt.
Vad står det på era diskmedelsflaskor och är ni rädda för att diska nu ?
Hmm detta vore nåt för aftonbladet..
Hoppas verkligen inte att du kör bil med barnen i så fall...
Ett "läskigt" kemiskt namn behöver inte per default innebära att det är farligt. Kommer ihåg när en moster tittade bestört på mitt minimjöljspaket och utbraste: "Riboflavin? Usch, vad är det för hemskheter?!".
Lär barnen att inte äta diskmedel, alt diska utan diskmedel?
Bronkitkorv
2006-08-03, 12:51
Hoppas verkligen inte att du kör bil med barnen i så fall...
Ett "läskigt" kemiskt namn behöver inte per default innebära att det är farligt. Kommer ihåg när en moster tittade bestört på mitt minimjöljspaket och utbraste: "Riboflavin? Usch, vad är det för hemskheter?!".
Men när det står varningstext... då är det läskigt.
Jag har inte sett varningstexten förut, vad står det på era diskmedel ?
Sluta nu. Så länge du inte dricker det alt sprutar i ögonen ska du se att både du och dina barn klarar er fint.
Vet inte, men det är maskindiskmedel och svider på finrarna om man petar i det. så jag antar att det är lite döskallar och andra latjo symboler
MasterChief
2006-08-03, 12:57
"Går utmärkt att använda som topping till chokladglassen".
Lillgrabben
2006-08-03, 13:03
Vet inte, men det är maskindiskmedel och svider på finrarna om man petar i det. så jag antar att det är lite döskallar och andra latjo symboler
Det är inte så konstigt att det svider...
Maskindiskmedel brukar innehålla ganska mycket NaOH ( lut) & vara kraftigt basiskt. Maskindiskmedel är själve fan - det ska definitivt hållas utom räckhåll för barn / husdjus.
Bronkitkorv
2006-08-03, 13:03
Sluta nu. Så länge du inte dricker det alt sprutar i ögonen ska du se att både du och dina barn klarar er fint.
Ok då :) ...jag ville bara belysa de mindre problemen som kanske inte alla tänker på.
Jag vet inte riktigt vad Nopa ligger i för prisklass och är för typ av märke. Jämför med något väletablerat märke och se om det också har varningstext. "Akta ögonen" är nog en rimlig uppmaning på alla diskmedel, men jag tycker att det verkar lite skumt att det står "kontakta genast läkare" och inte "skölj med rinnande vatten" eller något. Det kanske är onödligt starkt?
Ang. maskindiskmedel så är det en produkt där varningstexten verkligen skall finnas - och respekteras!
Bronkitkorv rasar! Svenska folket väntas följa efter. :D
hahavaffan
2006-08-03, 15:53
De flesta diskmedlen innehåller anjon- och nonjontensider. Jag vet inte vad det är för nåt, men fint gör dom.
Alkaliskt fälgrengörningsmedel, däremot, är inte trevliga att få i ögonen.
Alkaliskt fälgrengörningsmedel, däremot, är inte trevliga att få i ögonen.
Inte särskilt förvånande - lut är inga roliga saker. Vad som däremot är lite "lustigt" (på ett halvt obehagligt vis) är att väldigt många har stor respekt för syror ("saltsyra, oj oj oj!") men behandlar starka alkaliska lösningar som om de vore ofarliga - vilket de absolut inte är, de fräter rätt bra de också.
Lillgrabben
2006-08-03, 17:17
Inte särskilt förvånande - lut är inga roliga saker. Vad som däremot är lite "lustigt" (på ett halvt obehagligt vis) är att väldigt många har stor respekt för syror ("saltsyra, oj oj oj!") men behandlar starka alkaliska lösningar som om de vore ofarliga - vilket de absolut inte är, de fräter rätt bra de också.
En starkt basisk lösning är väl egentligen "farligare" än en syra. Jag tycker mig i allafall komma ihåg detta från alla kemilektionerna jag hade sista året i gymnasiet.
Huga vilken massa kemiplugg det var, 12 timmar kemi varje vecka...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.