handdator

Visa fullständig version : Centrum Mot Rasism skåpar ut sig IGEN!

paddanboy
2006-08-02, 20:59
Nu är det dags att de slår spiken i kistan för den statsfinanserade organisationen Centrum mot rasism. Ännu en gång har de lyckats skrälla till det!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,866115,00.html

För uppfrisknings skull:
GB glass Nogger Black är rasistisk (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631018,00.html)
Glassdesserten Negerkyss anklagas för att vara rasistisk (http://expressen.se/index.jsp?a=630546)
Rasar över bostadsannons (http://www.expressen.se/index.jsp?a=642730)
Centrum Mot Rasism arbetar effektivt med 14 miljoner kronor från staten (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10140155.asp)
Regeringsuppförda CMR tar saker från luften och anklagar andra partier för att vara odemokratiska helt utan grunder (http://www.centrummotrasism.nu/default.aspx?id=4534)

Har Centrum Mot rasism rätt eller fel i sina utspel?

Bärs
2006-08-02, 21:07
:laugh:

sehnpaa
2006-08-02, 21:10
Dom verkar lite rasistiska. *screwy*

Dissector
2006-08-02, 21:12
Amen det här är helt sjukt :laugh:

Bronkitkorv
2006-08-02, 21:13
Dom verkar lite rasistiska. *screwy*
Nej. Men så illa är det ändå inte som nogger grejen.

Sonny
2006-08-02, 21:16
Vare inte dom som sa typ att fonten som GB använde för att skriva "Black" med såg ut och som grafitti som folk, enligt CMR, kopplade till svarta invandrare?

LAR
2006-08-02, 21:16
Nej. Men så illa är det ändå inte som nogger grejen.

kom det inte nogger white sen som det blev rabalder om? eller hette den något annat? nogger white power hade ju varit jävligt roligt!

Mental
2006-08-02, 21:20
kom det inte nogger white sen som det blev rabalder om? eller hette den något annat? nogger white power hade ju varit jävligt roligt!

Tror du tänker på kokoskonen ;)

http://sztuka-reklamy.info/paper/others/kokoskon.jpg

sehnpaa
2006-08-02, 21:20
Nej. Men så illa är det ändå inte som nogger grejen.Vad spelar det för roll att dom gjort något värre innan?

LAR
2006-08-02, 21:21

VAD FAN I HELVETE!!! :laugh: :laugh: :laugh:

Tenzu
2006-08-02, 21:22
Jävligt rasistiskt att anta att alla svarta(i detta fall djurvårdare) jobbar som cirkusartister.

grisbil3n
2006-08-02, 21:24
Haha jag tycker dom har en poäng om en långsökt. Fast det är ju inte en felaktig bild som porträtteras.

Droog
2006-08-02, 22:05
Av personerna bakom glasattacken och avhyvlingen av Kolmårdens (bara namnet är ju rasistiskt) masaiutställning kommer nu uppföljaren; Nej till svart asfalt! Den industrialiserade världen har länge bespottat framförallt Afrika. Asfalten har blivit en symbolfråga för CMR. Ska det vara tillåtet att bara köra över svarta och ska svarta alltid vara längst ned?

CMR del III - i en kvällstidning nära dig! Sommaren 2007 är räddad...

Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 22:07
Förbjud masajer,de hoppar och dansar även hemma i Kenya,det är rasistiskt!!

http://www.exodus.co.uk/pictures/d05hdwe__masai.jpg

paddanboy
2006-08-02, 22:25
Centrum Mot Rasism uppfördes av quislingen Mona Sahlin för något år sedan. 14 miljoner har organisationen fått hittils som skall motverka rasism men allt har tydligen runnit ut i sanden.

Inte nog med att de misslyckats på huvudfrågan, de verkar också vara ännu en statlig propagandaapparat som skall förmynda över folk.

Centrum mot rasism skriver följande:
- Det här är ett underkännande för vårt samhälle, de politiska partierna och arbetet för människors lika värde i skolan, säger Mkyabela Sabuni.

Han är oroad av att 11,9 procent av de unga i undersökningen - och tjugo procent av tonårspojkarna - kan tänka sig att rösta på ett antidemokratiskt parti som sverigedemokraterna.

När blev SD odemokratiska?
Hur kan Svenska skattemedel användas för att inskränka demokratin, som i detta fallet med CMR?

Korruption och ickedemokratisk maktmissbruk. Dags att vakna.

Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 22:27
...När blev SD odemokratiska?
......

De har alltid varit det,vi kan alla läsa "mellan raderna".

paddanboy
2006-08-02, 22:31
De har alltid varit det,vi kan alla läsa "mellan raderna".

Från 1998 och framåt, kom med en vettig källa på deras odemokratiska handlingar?
Nedsläckningen av SDkurien och Sverigedemokraterna.se rann av (s) som en anka i vattnet. De kallas ju demokrater...

Fatalist
2006-08-02, 23:01
Och folk tänker fortsätta rösta (s)....

Kwon
2006-08-02, 23:02
Vad säger massajerna om det hela?

Har dom klagat?

paddanboy
2006-08-02, 23:29

Har dom klagat?

Nej då, de har ju flygits hit frivilligt på en resa de kanske aldrig fått uppleva.

Däremot var det en av massajen, överhuvudet som höll med CMR att att nogger black va rasistiskt eftersom den dels var godare än vanlig vaniljglass och att GB glass framställde svarta som godare än vita. Sedan hade han också en synpunkt på att reklamen inte var jämställd mellan svarta och vita eftersom den enbart tog upp svarta och då menade han att detta var ett tecken på dold svart överhöghet som måste bekämpas genom att släppa in vita i reklamen.
Han lovade att föra ärendet vidare till kenyas vidder... :D

Rock'nRoll
2006-08-02, 23:33
Nej då, de har ju flygits hit frivilligt på en resa de kanske aldrig fått uppleva.

Däremot var det en av massajen, överhuvudet som höll med CMR att att nogger black va rasistiskt eftersom den dels var godare än vanlig vaniljglass och att GB glass framställde svarta som godare än vita. Sedan hade han också en synpunkt på att reklamen inte var jämställd mellan svarta och vita eftersom den enbart tog upp svarta och då menade han att detta var ett tecken på dold svart överhöghet som måste bekämpas genom att släppa in vita i reklamen.
Han lovade att föra ärendet vidare till kenyas vidder... :D

:laugh:

Catstyle
2006-08-02, 23:41

Har dom klagat?
"En av massajerna, Daniel Ole Leuka, har också reagerat mot påståenden om rasism.
- Vi gör PR för vårt land, får bra betalt och upplever inte att vi jämstlls med vilda djur, säger han i en intervju med SVT."

Wopper
2006-08-03, 00:23
Jag får en känsla av att det är CMR som själv har fördomar. De tycker kanske att dessa djurvårdares dans är underlig eftersom de står där och hoppar. Om dom tycker det så borde ju alla tycka det verkar de resonera. Därför MÅSTE det vara rasistiskt eller hur. Vilka stjärnor, nästa infall blir väl att skicka en talesman för staten till kenya för att hindra massajerna att hoppa och dansa så fasansfullt rasistiskt...

Fartman
2006-08-03, 01:07
Jesus kristus, vilka djävla pundhuvuden det finns! *spy*

Wennerberg
2006-08-03, 02:11
fyfan vad löjligt

Baha
2006-08-03, 04:42
synd att alla normala partier stödjer såna här idiotorganisationer, det härär bara en av många.

pengarna jkommer fortsätta rulla efter valet oavsett vem som kommer till makten $$$$$$4

Tomten
2006-08-03, 06:51
Och massajerna lever inte mer "primitivt" än svenskarna i stockholm? befolkningen på grönland lever förstås inte mer primitivt än folket i stockholm heller?

ooooooooooooook...

Bronkitkorv
2006-08-03, 07:00
Och massajerna lever inte mer "primitivt" än svenskarna i stockholm? befolkningen på grönland lever förstås inte mer primitivt än folket i stockholm heller?

ooooooooooooook...
Förklara dej... vad har det med saken att göra *screwy*

Yankeee
2006-08-03, 07:04
Förklara dej... vad har det med saken att göra *screwy*

Läs artikeln för helvete.

z_bumbi
2006-08-03, 07:08

Ännu värre, de springer med vassa föremål. :nono:

skaparn
2006-08-03, 08:35

Inte förr än någon postar något annat än AB, vad står det egentligen?

Mental
2006-08-03, 08:45
Inte förr än någon postar något annat än AB, vad står det egentligen?

Här är deras pressmedelande

http://www.centrummotrasism.nu/Default.aspx?id=4659

Bronkitkorv
2006-08-03, 08:47
Svär inte....du är Jesus.

Kwon
2006-08-03, 08:50
Ja, om Massajerna inte klagar/blir illa berörda själva förstår jag inte...

Eller menar CMR att Massajerna inte förstår själva och att CMR måste tänka/tycka åt dom? :confused:

skaparn
2006-08-03, 09:09
Hmm, ja, lite fånigt är det ju kanske, men om ni är ärliga, vad har ni för bild av Afrika? Jag har efter lite studier gått från att betrakta det som ett enda land med negrer och diamanter, till att se de enskilda staterna, till att inse hur mycket det skiljer sig mellan staterna.

Jag tror många svenskar går omkring med en så vansinningt fördomsfull bild av Afrika att jag har full förståelse varför någon kan reagera mot ett tilltag som Kolmårdens. Att vi sedan ska ha en statlig myndighet som sitter med en alldeles för lättanvänd pekpinne är en annan sak, men jag vill att ni ska tänka lite innan ni skriker om hur dumt det är att som afrikan känna sig lite stött av det hela.

skaparn
2006-08-03, 09:13
Ja, om Massajerna inte klagar/blir illa berörda själva förstår jag inte...

Eller menar CMR att Massajerna inte förstår själva och att CMR måste tänka/tycka åt dom? :confused:

Det spelar väl ändå ingen roll vad massajerna tycker om det hela bidrar till att ge en felaktig bild av alla afrikaner?

Precis som porrstjärnor eller utvikstjejer kan gilla att posera hur mycket som helst, kan de aktiva på Kolmården gilla att dansa, måla sig och spela trummor. Om bilderna resulterar i ett tryck på alla andra tjejer att hetsbanta eller dödschocksminka sig till misär är det ett problem, och här misstänker jag att det är andra afrikaner än massajer som är leds på att bli betraktade som kannibaler utsmyckade med ben i näsan spelandes GSM-trummor för kommunikation.

Kwon
2006-08-03, 09:14
Hmm, ja, lite fånigt är det ju kanske, men om ni är ärliga, vad har ni för bild av Afrika? Jag har efter lite studier gått från att betrakta det som ett enda land med negrer och diamanter, till att se de enskilda staterna, till att inse hur mycket det skiljer sig mellan staterna.

Jag tror många svenskar går omkring med en så vansinningt fördomsfull bild av Afrika att jag har full förståelse varför någon kan reagera mot ett tilltag som Kolmårdens. Att vi sedan ska ha en statlig myndighet som sitter med en alldeles för lättanvänd pekpinne är en annan sak, men jag vill att ni ska tänka lite innan ni skriker om hur dumt det är att som afrikan känna sig lite stött av det hela.

Vad jag har för bild av Afrika är att det finns en mängd olika länder i Afrika där det kan skilja sig en hel del!

Ja precis, när jag var yngre så trodde jag precis som du, att det var ett enda STOORT land med diamanter.

Är det dock någon afrikan som klagat? Är det inte massajer som skildras?

Man vill ju inte påstå att hela afrika består av massaj-stammar eller?

Yankeee
2006-08-03, 10:39
Det spelar väl ändå ingen roll vad massajerna tycker om det hela bidrar till att ge en felaktig bild av alla afrikaner?

Eh? Argumenterar du bara för sakens skull nu?

Det är bäst att vi kallar hem alla samer får världens alla hörn. Folk kan få för sig att alla svenskar så.

Trance
2006-08-03, 10:44

Som när Sverige blir representerat av personer i folkdräkt nere i Afrika, är det också hemskt?

Tolkia
2006-08-03, 10:56
Är det dock någon afrikan som klagat?
CMR har gjort en hel del mindre övertänka uttalanden. Men jag kan ändå tycka att skaparn till viss del har en poäng här. Och vi har ju de facto ingen aning om huruvida det faktiskt finns afrikaner som tagit illa upp eller åtminstone retat sig på det hela - jag vet inte om jag tycker att det verkar så omöjligt. Med tanke på AB:s stil i övrigt kan man ju också fråga sig vad huvudsyftet med artikeln egentligen var, information eller ... tja, rubriker?

Yankeee
2006-08-03, 11:01
CMR har gjort en hel del mindre övertänka uttalanden. Men jag kan ändå tycka att skaparn till viss del har en poäng här. Och vi har ju de facto ingen aning om huruvida det faktiskt finns afrikaner som tagit illa upp eller åtminstone retat sig på det hela - jag vet inte om jag tycker att det verkar så omöjligt. Med tanke på AB:s stil i övrigt kan man ju också fråga sig vad huvudsyftet med artikeln egentligen var, information eller ... tja, rubriker?

Det känns som att det är skitsamma om någon afrikan har tagit illa upp. Jag är hyfsat säker på att afrikanerna på kolmården inte har gått ut och sagt "så här lever alla afrikaner". Det står klart och tydligt varför de är på kolmården och vilka mål de har. De måste få göra pr för sitt land och sitt område utan att några trångsyna nötter tar illa upp helt utan anledning. Det finns en plats för allt. Kolmården är en djurpark. Där tittar man på djur, natur och annat som hör till. Vill man höra om ekonomin och infrastrukturen i nordösta nigeria åker man inte till kolmården. Svårare än så är det inte.

dared
2006-08-03, 11:57
"Idag kan djurparkerna få tillstånd av regeringen för sin verksamhet även om de förmedlar rasistiska budskap. Ingen tar ansvar för om det förekommer rasism eller inte och det är inte acceptabelt. En förutsättning för att djurparker ska få driva sin verksamhet måste vara att den är icke-diskriminerande och icke-rasistisk, säger CMR:s ordförande Yvonne Ruwaida, som vill att regeringen agerar för att motverka rasism, också i djurparkerna."

Yvonne Ruwaida, det är ju den där jävla muppsubban som bjöd in Hamasmedlemmar till Sverige.

Fyfan säger jag, en så vidrig människa.

Stoltz
2006-08-03, 12:35
Alltså...får utlänningar ens vistas i Sverige på någon sorts föreställning omd eras kultur utan att det är rasistiskt? För sjutton grubbar...

skaparn
2006-08-03, 13:52
Som när Sverige blir representerat av personer i folkdräkt nere i Afrika, är det också hemskt?

Tycker du på fullt allvar att det är jämförbart?

Men visst, inte skulle jag tycka det vore så kul som svensk i ett land där alla satt på en massa fördomar om mitt hemland, som dessutom underblåstes av att man hade shower med gamlingar i folkdräkt och Susanne Lanefelt som symbol för det svenska.

Kwon
2006-08-03, 13:54

Ja, om afrikanerna (som tagit illa upp) gått via CMR kan jag förstå det.

skaparn
2006-08-03, 13:55
Det känns som att det är skitsamma om någon afrikan har tagit illa upp. Jag är hyfsat säker på att afrikanerna på kolmården inte har gått ut och sagt "så här lever alla afrikaner". Det står klart och tydligt varför de är på kolmården och vilka mål de har. De måste få göra pr för sitt land och sitt område utan att några trångsyna nötter tar illa upp helt utan anledning. Det finns en plats för allt. Kolmården är en djurpark. Där tittar man på djur, natur och annat som hör till. Vill man höra om ekonomin och infrastrukturen i nordösta nigeria åker man inte till kolmården. Svårare än så är det inte.

Visst ligger det något i det du skriver, men jag ville bara försöka lägga en sordin på den skanderande hopen med en uppmaning till reflektion. Att döma av de två senaste inläggen från Stoltz och dared verkar jag dock av misstag kommit åt osynligt bläck-knappen.

Trance
2006-08-03, 14:02
Tycker du på fullt allvar att det är jämförbart?

Men visst, inte skulle jag tycka det vore så kul som svensk i ett land där alla satt på en massa fördomar om mitt hemland, som dessutom underblåstes av att man hade shower med gamlingar i folkdräkt och Susanne Lanefelt som symbol för det svenska.

Ja, tycker det är exakt samma. Vad kolmården gör är att visa upp en del av afrika och även en del av kulturen där. De är ju för fan djurvårdare som var där för att marknasföra sitt land. På samma sätt som vi kanske skickar ner en dalkulla eller vad som helst.

Detta skall inte se som något rasistiskt, då nedvärderar man ju verkligen deras kunnande och kultur.

skaparn
2006-08-03, 14:11
Ja, tycker det är exakt samma.

Då blir det svårdiskuterat. Eftersom jag anser att du är intelligent nog att komma fram till att det inte är exakt samma, så kan jag inte annat än tro du ämnar vara en smula obstinat. Eller så har jag fel som tror att århundraden av slaveri spelar en roll i hur synen på en annan kultur är och att diskutera huruvida det är bra att spä på fördomar är klokt.

Vad kolmården gör är att visa upp en del av afrika och även en del av kulturen där. De är ju för fan djurvårdare som var där för att marknasföra sitt land. På samma sätt som vi kanske skickar ner en dalkulla eller vad som helst.

Detta skall inte se som något rasistiskt, då nedvärderar man ju verkligen deras kunnande och kultur.

Jag har inte läst annat än CMR's pressmeddelande och där stod följande:

Kolmården har tillsammans med Kenya Airways, Löfbergs Lila och JK Safari hyrt in fem massajer under tiden 17 juli - 6 augusti, som är ute i parken på dagen och som på kvällen "dansar, sjunger och hoppar".

Dreas
2006-08-03, 14:22
Hej! Men snälla! Vart fan är sverige påväg!? Har regeringen inget bättre för sig. Om dom får betalt för att hoppa och dansa och gör det då ska väl inte regeringen snacka om rasism iaf!

Andreas

Trance
2006-08-03, 14:34
Då blir det svårdiskuterat. Eftersom jag anser att du är intelligent nog att komma fram till att det inte är exakt samma, så kan jag inte annat än tro du ämnar vara en smula obstinat. Eller så har jag fel som tror att århundraden av slaveri spelar en roll i hur synen på en annan kultur är och att diskutera huruvida det är bra att spä på fördomar är klokt.

Jag har inte läst annat än CMR's pressmeddelande och där stod följande:

Ok, exakt samma är väl en överdrift men om vi läser svaret på kritiken till Aftonbladet:

"- Massajerna är professionella djurvårdare som arbetar hos oss genom samarbetet med Kenya Airways och JK Safari. De är här för att marknadsföra sitt land, nationalparken Masai Mara och resorna till Kenya. De ger vår personal ovärderliga kunskaper och gör en enorm insats för ekoturismen i sitt hemland, säger han."

Så ser jag det som samma sak som när vi råkar skicka ner några som delar ut dalahästar och visar hur man gör svenskt bröd på traditionellt sätt. Även om det inte skulle representera ett tvärsnitt av hur gemene man lever i Kenya så är det ändå deras kultur man få ta del av och inte något "Hrm, vi måste ha en neger nära lejonet".

Kwon
2006-08-03, 14:36
Hej! Men snälla! Vart fan är sverige påväg!? Har regeringen inget bättre för sig. Om dom får betalt för att hoppa och dansa och gör det då ska väl inte regeringen snacka om rasism iaf!

Andreas

JA! Tänk om det vore så enkelt! :D

Men det CMR förmodligen är oroad över är väl att ungar (som går till Kolmården) skall få en skev bild av Afrika och växa upp med tron att alla afrikaner är lite primitiva hoppande massajer.

Vissa ser problem i allt möjligt, även en så enkel sak som roande föreställningar för barn på Kolmården!

Men de ser tydligen någonting oroväckande med detta.

Har de så litet förtroende för dagens skolväsende månne?

Afrika är ju mer än stammar med hoppande massajer! (det finns diamanter åsse) :em:

Mental
2006-08-03, 14:46
Men med det argumentet nedvärderar man ju massajernas kultur och historia, Bara för att man sjunger och dansar och bejakar en kultur så är man väl inte "primitiv" eller?

Kwon
2006-08-03, 14:49
Men med det argumentet nedvärderar man ju massajernas kultur och historia, Bara för att man sjunger och dansar och bejakar en kultur så är man väl inte "primitiv" eller?

Jag antar att CMR är rädda för att barnen skall se det på detta viset, att Afrika inte kommit längre?

Att de enbart hoppar och jagar med spjut i hela Afrika, men jag hoppas att jag missförstått CMR! :D

Mental
2006-08-03, 14:59
Jag antar att CMR är rädda för att barnen skall se det på detta viset, att Afrika inte kommit längre?

Att de enbart hoppar och jagar med spjut i hela Afrika, men jag hoppas att jag missförstått CMR! :D

Tjadu, samerna marknadför sig, och de kan ju framstå som primitiva, med eget språk och konstiga traditioner och annat som representerar naturfolk, vi borde kanske stoppa dem så inte sverige framstår som ociviliserade i internationella ögon :D

Nej, jag tycker CMR ska kamma sig, det käns som att de skapar tramsrubriker då och då för att berättiga sitt existerande.

manko
2006-08-03, 15:00

http://www.exodus.co.uk/pictures/d05hdwe__masai.jpg

hahaha :laugh:

bertbert
2006-08-03, 15:20

Bwahahahaha! :laugh: :laugh: :laugh:

dared
2006-08-03, 16:16

Håller med.

Jag tycker snarare att det är CMR som är rasistiska.

Empe
2006-08-03, 16:45

Ja, jag hoppas också att du missförstått CMR, det blir livligare diskussioner om du gjort det :D

Kwon
2006-08-03, 17:59
Ja, jag hoppas också att du missförstått CMR, det blir livligare diskussioner om du gjort det :D

:laugh: :devil: :thumbup:

Tja, vad kan man säga?

Man kan iaf hoppas att kidsen som ser Massajerna (när de hoppar och skuttar med spänst!) blir peppade och motiverade på skolgympan!

Kanske blir en trend att massaj-hoppa på rasterna?

Massaj-hopp kan ju även införas på gymet som en del av träningen.

Massaj-hopp till jobbet etc...