Visa fullständig version : Musikskaparprogram
Någon som har koll på denna djungel? Jag är ungefär så pass insatt att jag vet att det fanns ett program som hette NRJ Dance DJ när jag var yngre :em:
Hjälp mig, ge mig tips på nåt bra program man kan leka med!
Jag menar program där man kan göra/mixa musik utan att behöva spela in ljuden själv (även om möjlighet för detta aldrig är en nackdel).
Ejay finns ju, men det är mest för 11-15-åringar som vill leka runt och upptäcka musik imo.
Jag hade ett grymt bra program förut, har för mig det kördes i DOS och det var blått i bakgrunden, kommer fan inte ihåg vad det heter. Det fanns miljontals med samplingar och ljud att ladda ner till det programmet.
Reason is teh way to go!
Fast utan någon vidare musikalsik bakgrund är det nog ingen vidare idé..
Prova Fruity Loops till att börja med, ska tydligen va hyffsat bra n00b program!
internethjälten
2006-08-02, 18:43
Prova Fruity Loops till att börja med, ska tydligen va hyffsat bra n00b program!
Basshunter lyckades ju med det :laugh:
Basshunter lyckades ju med det :laugh:Precis, det är inte mycket som är speciellt avancerat med den låten.
Ska testa imorgon! Tack för tipsen.
Gällande musikalisk bakgrund, så är jag ju inte musikaliskt obegåvad precis. Har dock aldrig provat mecka elektroniskt. MAn måst eju börja nån gång :)
internethjälten
2006-08-02, 20:53
Kom på att jag lekte mycket "Rebirth" från Propellerhead Software för
ett antal år sen, typ 7-8 år sen om inte mer... kul att ratta en 303'a
på skärmen.
Ska testa imorgon! Tack för tipsen.
Gällande musikalisk bakgrund, så är jag ju inte musikaliskt obegåvad precis. Har dock aldrig provat mecka elektroniskt. MAn måst eju börja nån gång :)Menade mer på att det är plus om man vet hur synthar osv. fungerar, man tröttnar på presets efter ett tag nämligen men jag antar att man kan lära sig det genom att testa sig fram bara!
SÅ, nu har jag installerat reason 3. Jag förstår ingenting :D
Eller, när jag kollar på låten som följde med programet, så förstår jag en del. Men jag förstår inte hur jag själv ska kunna få olika ljud indragna i "timelinen" (så heter det kanske inte...). Var hittar jag ljuden? :em: Eller var skapar jag ljuden?
Kan man dra in färdiga låtar och leka med? (självklart som en kanal bara). Hjälp mig, snälla Sonny (eller nån annan) :)
Cerberus
2006-08-05, 10:43
Fruity Loops är bra, jättenkelt tycker jag inte att det är men jag har heller inte ägnat så många timmar åt det.
Jag känner en som har producerat beats åt KRS-One och Petter bl.a och gör musiken i Fruity Loops så det går iaf.
internethjälten
2006-08-05, 10:50
SÅ, nu har jag installerat reason 3. Jag förstår ingenting :D
Eller, när jag kollar på låten som följde med programet, så förstår jag en del. Men jag förstår inte hur jag själv ska kunna få olika ljud indragna i "timelinen" (så heter det kanske inte...). Var hittar jag ljuden? :em: Eller var skapar jag ljuden?
Kan man dra in färdiga låtar och leka med? (självklart som en kanal bara). Hjälp mig, snälla Sonny (eller nån annan) :)
Info finns på skiva 2 eller som det var 3 samt att det
står i manualen.
Men om du har slarvat bort den så kolla på Propellerhead's
forum om inte någon kan låna ut manualen alt se om den
finns som pdf-fil.
När man använder Reason är en Midi keyboard nästan absolut nödvändigt imo. självklart klarar man sig utan men det är förbanant drygt.
Du får gå till Edit mode och sen Key lane om det är t.ex. en bas, synth slinga du vill göra.
Men som Internethjälten sa, kolla på skivorna där finns det massa skit även på Propellerheads sida!
OK, tack för hjälpen. Nu har jag fått framgång 2 gågner och nästan slagit sönder mitt tangentbord 10 gånger. Men kul är det iaf! :D
har testat fruity loops också, och tycker det verkar lättare. Ska nog hålla mig till det ett tag till, försöka få lite grepp om det.
Har lyckats gör en del beats, men skulle vilja leka med färdiga låtar. Och lägga beats till det. Gör jag rätt om jag imorterar låtarna i wave-format via import "sliced beats". Det blir en massa delfragment, men hittar inte annat sätt att göra det på. Någon som är grym på fl?
Okej, så skulle man nog inte göra. Det blev väldigt märkligt. +att det hackade till hela tiden. Eller klickade snarare. Hrm. How to do..
Ingen som vet hur man drar in audiotracks i FL? Vill få in en hel färdig låt som man kan leka runt.
Hur menar du leka runt, ska du lägga på massa instrument på en färdig mp3 ?!
Fatalist
2006-08-06, 14:15
Om du ska syssla med sånt, skulle jag vilja reka Sonar 5, det är vansinnigt kraftfullt. Där har du oändliga möjligheter, såvida du lär dig hantera det :)
Ja, jag tänkte lägga till saker på en vanlig låt. Men lyckades till slut få in en låt. Tog bara new -> audio clip chanel och drog in en wave fil.
Det lät lagom kul när man pitchade upp Håkan hellströms 13 och la till lite bas :cool: . Det lät självklart inte bra, men kul :D
Om du ska syssla med sånt, skulle jag vilja reka Sonar 5, det är vansinnigt kraftfullt. Där har du oändliga möjligheter, såvida du lär dig hantera det :)
Ska kolla upp det :thumbup:
Detta är ju skitkul. Och svårt.
Om du ska syssla med sånt, skulle jag vilja reka Sonar 5, det är vansinnigt kraftfullt. Där har du oändliga möjligheter, såvida du lär dig hantera det :)Sonar är väll en sequencer bara, som man kan koppla VST instrument till iof. men ändå?
Okej, så sonar är inte heta kakan? Vill testa mixa ihop olika låtar :D . I'm unstoppable!:hbang:
Så säg mig, vad ska man avända för att mixa ihop olika låtar? Och vad kallas det? Fusions, kanske?
Så säg mig, vad ska man avända för att mixa ihop olika låtar? Och vad kallas det? Fusions, kanske?Beror på vad du menar med att mixa ihop låtar, vill du spela en låt o lägga in element från en annan eller vill du bara fada från en låt till den andra?
Beror på vad du menar med att mixa ihop låtar, vill du spela en låt o lägga in element från en annan eller vill du bara fada från en låt till den andra?
Att mixa ihop olika elemtent från 2 låtar till 1 låt. Mash up, kan det heta så?
Att mixa ihop olika elemtent från 2 låtar till 1 låt. Mash up, kan det heta så?Det är inget man gör enkelt med ett dataprogram bara vad jag vet. Jarod kanske är bättre på sånna här saker.
Någon som vet hur det funkar med copyright och mashups?
Måste man ha tillstånd från artisterna som gjort orginallåtarna eller? Jag menar, DJ's som spelar ute kan ju inte ha rättigheter på alla låtar de mixar, och många av dem släpper ju mixtapes med mashups och andra roliga saker på för fri nedladning på nätet.
Någon med koll?
Lasse Kongo
2006-08-12, 20:46
Precis, det är inte mycket som är speciellt avancerat med den låten.
Inte? Släng ihop en bättre dänga som blir lika poppis själv?
FL är grymt bra och relativt lätt att komma underfund med.
Inte? Släng ihop en bättre dänga som blir lika poppis själv?Jag sa inte heller att en låt behöver vara avancerad för att vara bra, eller hur?
Kolla på Ramones bara, grymma som fan!
Men vakna, folk. Jag har hittat programen ;) . Det var en ganska gammal tråd.
Nu har jag lyckats få ihop en låt också, men vet inte om man får sprida den.
Edit: En mash up alltså, så det är ju inte jag som spelat in musiken.
Oj, sorry. Jamen jo. Skicka upp den. :P DO IT! Hoppas den är riktigt bra med :D
haha, bra är den inte.
Jag valde två låtar som jag själv tycker är jäkligt kassa. Men jag hörde så mycket likheter mellan dem att jag tänkte att de kunde vara lätta att börja med. Använde Sony Acid Pro
Nåväl, HÄR (http://rapidshare.de/files/29163585/DJ_PowPow_-_Without_Billy_Jean__Michale_Jackson__Billy_Jean__ and_Eminem__Without_me__Mash_Up.mp3.html) är låten iaf. Tänk på att det är första gången jag försöker något liknande :D
För er som inte fattar rapidshare, så välj free på första sidan (en bit ner) och vänta sen på att tiden ska rinna ut och skriv in kontrollbokstäverna.
Lät faktiskt inte så illa, lät lite skumt på sina håll men i stort sett :thumbup:
Lät faktiskt inte så illa, lät lite skumt på sina håll men i stort sett :thumbup:
Ja, några övergångar blev lite kassa. Men för att vara första försöket så är jag ganska nöjd :)
Tips på låtar som hade varit roliga att masha?
Ja, några övergångar blev lite kassa. Men för att vara första försöket så är jag ganska nöjd :)
Tips på låtar som hade varit roliga att masha?
Kan du masha en Dark Funeral/Necrophagia-låt med Carola månne?
Kan du masha en Dark Funeral/Necrophagia-låt med Carola månne?:laugh: :laugh:
:laugh: :laugh:
Så tar vi den låten och lägger på Wennes Fresh Prince-remix sen!
HILARITY ENSUES! :laugh:
Kan du masha en Dark Funeral/Necrophagia-låt med Carola månne?
Ja, varför inte:
FÅNGAD AV ETT YRVÄDER (http://rapidshare.de/files/29196443/DJ_PowPow_-_Heart_of_a_stormwind.mp3.html) :hbang:
Inte lika genomarbetad dock :D
Haha naaajs Dj PowPow!
You rule bro! :thumbup:
måste bumpa den här tråden!! hoppas nån lägger märke till den
det är så att jag behöver mixa ihop två låtar
mixa ihop = göra en okej övergång, lägga till ett "stopp" på utvalda ställen
inget fancy alltså, och det är två mp3or jag vill få ihop
HJELP!! det börjar bli akut
Japp programmet du behöver heter Mixmeister. Det är väldigt enkelt att använda för en nybörjare, funkar säkert för mer avancerade grejer också om du kommer på att du vill göra det någon gång i framtiden.
Albatross
2008-02-06, 17:33
http://ubuntustudio.org/
Har nog det mesta en glad amatör behöver.
http://ubuntustudio.org/
Har nog det mesta en glad amatör behöver.
Tycker du det verkar lämpligt?
Albatross
2008-02-06, 19:58
Tycker du det verkar lämpligt?
Tja, annars hade jag väl länkat till milfhunter eller nåt.
Audacity (http://audacity.sourceforge.net/) är ett mycket bra och enkelt program.
maaherra
2008-02-06, 21:18
Någon som vet hur det funkar med copyright och mashups?
Måste man ha tillstånd från artisterna som gjort orginallåtarna eller? Jag menar, DJ's som spelar ute kan ju inte ha rättigheter på alla låtar de mixar, och många av dem släpper ju mixtapes med mashups och andra roliga saker på för fri nedladning på nätet.
Någon med koll?
Vet inte om du fått svar på din fråga än. Kanske någon får ett frågetecken utrett iaf.
Det är sk. Semi-legala. Rent juridiskt är de illegala, men eftersom att mixtapes/mashups är så pass bra promotion för skivbolagens artister så skiter dom helt enkelt i att anmäla folk som skapar och ger ut mixtapes och dyl.
måste bumpa den här tråden!! hoppas nån lägger märke till den
det är så att jag behöver mixa ihop två låtar
mixa ihop = göra en okej övergång, lägga till ett "stopp" på utvalda ställen
inget fancy alltså, och det är två mp3or jag vill få ihop
HJELP!! det börjar bli akut
MixMeister har en drag&drop funktion som är bra om du inte har några förkunskaper. Du drar bara in låtarna så justeras takterna automatiskt, blir helt okej.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.