Visa fullständig version : Vad är riktigt svenskt?
Har länge funderat över det här med vad som är riktigt svenskt. När man säger att man är svensk vad är det man säger då? Att man är blond? Att det går isbjörnar på gatorna? Men det är ju bara fördomar.
Vad är det som är typiskt svenskt? Är det verkligen svenskt?
Det enda jag kan komma på är Dalahästen.
Fatalist
2006-08-02, 09:09
Falukorv. Manligt och svenskt.
Tjejor med stora pukor.
Edit: Bokhyllan Billy.
Att gnälla på att det är för varmt på sommaren och sedan gnälla över kylan hela vintern och längta till sommaren.
IKEA säger mina utrikiska polare.
Edit: alla pratar om nobellpriset med, och att en sån liten skitnation kan vara bra på hocky
Socialbidrag
Långa, blonda skönheter
Jansons Frestelse
Frigjort och kravlöst sex i skogen (äng kan också funka; se Fäbojäntan)
Luciafirande (med en lång blond skönhet som Lucia)
Ordet "osvensk" som något positivt
Roliga historier om norrmäns dumhet
Ace of Bace
Klaga på sitt eget folk, och sin egen nation
Losec
Jantelagen och lagom är väl två saker som ses som typiskt svenskt, i alla fall av oss svenskar. Jag vet inte om det är något som utomstående håller med om eller om det verkligen bara är i Sverige som fenomenen förekommer. Visst, jämfört med amerikanare så är vi väl rätt försynta av oss men det finns många andra länder där man inte heller är skrytiga av sig.
Jantelagen och lagom är väl två saker som ses som typiskt svenskt, i alla fall av oss svenskar.Jantelagen är norsk. Lagom är vi dock - mig veterligen - ensamma om. Lagom är ett grymt bra ord som vi borde sprida i världen.
Läs Åke Dauns Svensk Mentalitet. Intressant och rolig läsning.
Här en artikel från SVD:
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_6455488.asp
Är det några fler länder än Sverige som har massa snuskiga snapsvisor? :D
Ex:
Hunden den har fyra ben
Tuppen den har två
Kuken den har inga ben
Men den kan stå ändå
Är det några fler länder än Sverige som har massa snuskiga snapsvisor? :D
Ex:
Hunden den har fyra ben
Tuppen den har två
Kuken den har inga ben
Men den kan stå ändå
Nja, i dom andra länderna dricker man ju lite varje dag istället för traditionen med att supa sig full på en-två bestämda dagar, och då blird et ju jobbigt i längden om man ska sjunga så ofta...
Riktigt svenskt?
Helgalkolism.
Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 09:46
Riktigt svenskt?
Helgalkolism.
Vad är det?
Vad är det?
Helgalkoholism=supa sig full varje helg.
Vad är det?
Edit: Damn u Bartman!
Vad är det?
Folk som super som svin varje helg och tycker det är fullt normalt. Dessutom är det socialt accepterat, åtminstone i -25.
Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 09:53
Folk som super som svin varje helg och tycker det är fullt normalt. Dessutom är det socialt accepterat, åtminstone i -25.
Okej,det var felstavningen som gjorde att jag inte fattade.."Helgalkolism"
Jantelagen är dansk.
Möjligheten att uttrycka "lagomhet" finns rimligtvis i alla språk. Kanske inte med ett ord men tex engelskans fitting, adequate och suitable kommer ganska nära.
Något som jag bara har stött på i Sverige är att snabbköpskassörskan säger hej när det är ens tur. Kanske inte unikt svenskt men typiskt svenskt.
En annan sak är den svenska pizzasalladen. En och annan svensk har nog "gjort bort sig" när man har frågat efter salladen utomlands. Jag har själv hört detta på en pizzeria i Danmark. Det var en värmländsk familj som hade beställt pizza och mannen i familjen tog tag i salladsbiten. Det var Robert-Gustafsson-klass på den sketchen. Hade platsat i Torsk på Tallin.
Typiskt-svenskt-listan kan göras lång:
Splitta notan in absurdum.
Släpa alkohol i plastkasse när man skall på fest.
Packa käften full med snus.
...
Jantelagen är dansk.
Danskfödd författare som bodde i norge och skrev på norska en novell om ett norskt samhälle. Jag skulle vilja säga norsk isåfall.
Hasse: Alla de orden översätter vi i svenskan till passande, något som i min mening är rätt så långt ifrån ordet lagom.
Danskfödd författare som bodde i norge och skrev på norska en novell om ett norskt samhälle. Jag skulle vilja säga norsk isåfall.
Från Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Aksel_Sandemose):
"Aksel Sandemose (March 19, 1899 - August 5, 1965) was a Danish/ Norwegian novelist, born in Nykøbing, Mors Island, Denmark of a Danish father and Norwegian mother."
"Several of his works were based upon his upbringing in Nykøbing Mors. One of his more famous concepts, the Jante Law, is developed in his novel En flygtning krysser sitt spor ("A refugee crosses his tracks") (1933), where he portrays his native town Nykøbing Mors as it was in the beginning of the 20th century."
Observera dessutom: "novel" betyder roman. Novell heter "short story" på engelska.
Att kunna uttrycka betydelsen av "lagom" - i samtliga tänkbara sammanhang - kan knappast vara unikt svenskt. Däremot är det nog inte så många språk som har ett universalord som används för allt (även i sammanhang där det är mest absurt). Jfr engelskans "put" som saknar svensk motsvarighet (ja, det skulle vara det norrländska "hä", då)
Jak tyker tjöttpular e kanska svenskt.
Köttbullarna är som englands fish n chips. (inte i smak då köttbullarna knäcker fish n chips. Hell, ALLT knäcker fish n chips)
Rock'nRoll
2006-08-02, 10:44
Dismember/Entomed/ Grave dödsmetal.
JA!
LG Petrov! Trodde aldrig han skulle bli så stor när han gick i gymnasiet!
Entombed krossar/krossade ju!
Kan upplysa om att Jante är det fiktiva norska samhälle där det hela utspelar sig.
allan
besserwissermentalitet måste vara oerhört svenskt va?
Kommer inte Besserwissers från Tyskland ursprungligen? :D
Kommer inte Besserwissers från Tyskland ursprungligen? :D
:D
allan
allan
Ooops :devil:
Good one! :thumbup:
Fell into teh trap
Fast nu var jag ju inte intresserad av var ordet kom ifrån utan mer innebörden av det. :D
Fast nu var jag ju inte intresserad av var ordet kom ifrån utan mer innebörden av det. :D
Besserwisser, av tyskans "en som vet bättre" (besser = bättre och Wisser = vetare), en person som anser sig kunna och veta allt bättre än andra, och som inte tvekar att upplysa världen om detta faktum.
Synonymer: Dryg allvetare, uppblåst universalgeni, viktigpetter eller skämtsamt kallad messerschmitt efter en avsiktlig felsägning i en sketch i TV-programmet Nöjesmassakern:
—Du är en sån messerschmitt!
—Besserwisser heter det.
—Ja, där ser du!
Efter Berlinmurens fall och i än större utsträckning efter de fem före detta DDR-delstaternas inträde i Förbundsrepubliken Tyskland har en förvrängd form av ordet fått stor spridning, nämligen: Besserwessi. Ordet uttrycker uppfattningen att de forna västtyskarna uppträdde på ett överlägset sätt och låtsades veta och kunna allt bättre än de nya medborgarna enbart därför att de var före detta västtyskar.
Ett vanligt besserwisserbeteende är att alltid rätta andra människors stavfel, grammatiska misstag eller vanor förenade med det dagliga livet.
Jag ger upp.
:laugh:
Jantelagen (norska: Janteloven) är ett koncept formulerat av Aksel Sandemose i och med boken "En flykting korsar sitt spår".
Aksel Sandemose skrev på norska, men växte upp i danska Nykøbing, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen".
1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Jag ger upp.
Du borde vetat bättre än att börja :D
Bronkitkorv
2006-08-02, 11:06
:laugh:
Jantelagen (norska: Janteloven) är ett koncept formulerat av Aksel Sandemose i och med boken "En flykting korsar sitt spår".
Aksel Sandemose skrev på norska, men växte upp i danska Nykøbing, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen".
1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
11. Ingen vill veta var du köpt din tröja.
12. ingen bryr sej när du dör.
Du glömde en del punkter där och allt var felstavat.
Jak tyker tjöttpular e kanska svenskt.
Köttbullarna är som englands fish n chips. (inte i smak då köttbullarna knäcker fish n chips. Hell, ALLT knäcker fish n chips)
Själva köttbullarna kommer väl från Turkiet från början? Fast inte Swedish meatballs.. inte heller Swedish pancakes :D
11. Ingen vill veta var du köpt din tröja.
12. ingen bryr sej när du dör.....
På Kolozzeum kan man säkert peta in nåt om Schnappi där också....
allan
Volvo BM:hbang:
http://img100.imageshack.us/img100/3298/vo0810tonb5.th.jpg (http://img100.imageshack.us/my.php?image=vo0810tonb5.jpg)
bluelight
2006-08-02, 11:18
JA!
LG Petrov! Trodde aldrig han skulle bli så stor när han gick i gymnasiet!
Entombed krossar/krossade ju!
Och dom ska jag se på lördag! rock on!:Virro
Typiskt svenskt, hm..
Åka till Tyskland/danmark och köpa sprit (eller är det fler länder som gör det?)
Snus
Ericsson, höll jag på att säga, det är inte alls svenskt längre
epa-traktorer :/
Och dom ska jag se på lördag! rock on!:Virro
Typiskt svenskt, hm..
Åka till Tyskland/danmark och köpa sprit (eller är det fler länder som gör det?)
Snus
Ericsson, höll jag på att säga, det är inte alls svenskt längre
epa-traktorer :/
beror väl på vilken del? ericsson microwave system är ju uppköpt av saab.. saab är väl svenskt? :confused:
Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 11:20
En tråd som denna,där man ska skriva vad som är riktigt svenskt; är riktigt svensk.
Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 11:21
...saab är väl svenskt? :confused:
GM
GM
sssssh!!
edit: även jasplanen? som förövrigt är jättesvenskt :D
Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 11:24
sssssh!!
:Virro
GM
bara saab personbilar....
Åka till Tyskland/danmark och köpa sprit (eller är det fler länder som gör det?)Alkoholstafett:
Norrmän köper i Sverige.
Svenskar köper i Danmark.
Danskar köper i Tyskland.
Tyskar köper i Polen och Tjeckien.
Alkoholstafett:
Norrmän köper i Sverige.
Nej nej nej..Svenskar köper i Tyskland! iaf gbgare
Chandler
2006-08-02, 11:29
Alkoholstafett:
Norrmän köper i Sverige.
Och här bränner vi vårt eget. :D
On topic: manliga homosexuella? Har jag hört. :D
Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 11:35
...On topic: manliga homosexuella? Har jag hört. :D
Neej,inte alls...
(www.stockholmpride.org) :) :)
Midsommar? Midsommarstång, folkdräkt, Gärdebylåten, Äppelbo gånglåt, sill, potatis, snaps, små grodorna, etc.
Deceiver85
2006-08-02, 11:47
Socialbidrag
Långa, blonda skönheter
Jansons Frestelse
Frigjort och kravlöst sex i skogen (äng kan också funka; se Fäbojäntan)
Luciafirande (med en lång blond skönhet som Lucia)
Ordet "osvensk" som något positivt
Roliga historier om norrmäns dumhet
Ace of Bace
Losec
Kunde inte sagt det bättre själv. Sverige är enda landet i världen där det är fult att vara svensk.
Faaar ja kan inte få upp min kokos nöööt - Don't ask.. :D
IKEA(s 5 kr korvar) och det ständiga jävla pratet om vädret! -måste vara nåt sjukligt..
Hörde nån gång (i nåt amerikanskt tv program (?) att :kinky: uppe på köksbord skulle va svenskt oxå.. :D
Allmänbildande tråd fö. :laugh:
Vasaloppet + blåbärssoppa (46 000 liter)
-Vuxna i löjliga dräkter med ännu löjligare danser skuttande/ragglande runt ris-klädd påle (kvällen bör, för korrekt ritual, avslutas med tömmning av maginnehåll i buskage och/eller raggande på svärmor/kusin/grannes hund)
-Äta fisk (tillsynes)2-3år efter bäst-före datumet.
*popcorn*
Midsommarfirandet.... säkert nån som nämnt redan, orka inte läsa tråden.
(46 000 liter)
Gaaah :hbang: :D
Kunde inte sagt det bättre själv. Sverige är enda landet i världen där det är fult att vara svensk.
Vad baserar du detta på?
och det ständiga jävla pratet om vädret! -måste vara nåt sjukligt..
Jag kan meddela att det inte är ett svenskt fenomen.
Kommer inte Besserwissers från Tyskland ursprungligen?
Verkar mer engelskt; Besserwisser gör det dock (ty sing. der Besserwisser, pl. die Besserwisser). :D
Fell into teh trap
Nja, nu var det ju inte termen utan mentaliteten som åsyftades. Och att den är svensk som f*n är väl hela den här tråden ett rätt bra exempel på (detta inlägg inkluderat)? :D
Ang. den svenska avundsjukan så hade jag en period en rumskamrat från Slovakien, och när hon beskrev det (avundsjuka) slovakiska kynnet var beskrivningen en tämligen exakt kopia av standardbeskrivning 1a av det svenska dito. Llite trefvligt (onödligt) vetande, som Arne skulle uttrycka det.
Deceiver85
2006-08-02, 12:14
Vad baserar du detta på?
Ta t.e.x nationaldagen. Hur många officiella nationaldagsfirande hade inte inslag såsom samba, afrikanska trummor, osv? Hur många utländska kulturer som helst står och berättar hur stolta de är över sina kulturer, och svenskarna står och tittar på och skäms över sin egen...
Ta t.e.x nationaldagen. Hur många officiella nationaldagsfirande hade inte inslag såsom samba, afrikanska trummor, osv? Hur många utländska kulturer som helst står och berättar hur stolta de är över sina kulturer, och svenskarna står och tittar på och skäms över sin egen...
Gör vi? Är inte svenskarna grymt stolta över Sverige och tycker vi är lite bättre än så gott som alla andra länder?
Men frågan är om det är det egentligen? Vi svenskar är ju väldigt bra på att slå oss för bröstet i diverse sammanhang och tala om hur dåliga alla andra nationer är på xyz och hur bra, frisinnade, demokratiska, rättvisa, ambitiösa etc. etc. i oändlighet vi är (diverse invandrartrådar - f.a. de mindre seriösa - på ett visst forum brukar efter ett tag svämma över av detta, t.ex.). Parallellt med bittra klagomål på den sketna svenska staten, de politiskt korrektas åsiktsterror, avundsjuka och jantelag etc. etc. igen. Möjligen är det typiskt svenskt att vara lite kluven ...? :D
Deceiver85
2006-08-02, 12:19
Antar att du inte var en av de 10% som firade nationaldagen runt om i landet?
Svenskarna är stolta över Sverige men inte över att vara svenskar. För att citera Nina L, "osvensk" har en positiv klang.
Krokodil
2006-08-02, 12:19
Att berätta för alla i närheten att man ska gå på toa är typiskt svenskt!
internethjälten
2006-08-02, 12:20
Vad är det som är typiskt svenskt? Är det verkligen svenskt?
Linda R. är typiskt svensk sak, blond och stora rattar.
Svenska kvinnor har väl bland de minsta brösten i europa dock, tror Grekland toppade. Har väl med fetma att göra om inte annat då de leder där med.
internethjälten
2006-08-02, 12:23
Svenska kvinnor har väl bland de minsta brösten i europa dock, tror Grekland toppade. Har väl med fetma att göra om inte annat då de leder där med.
Ja grekiska damer är ju riktiga skönheter, raggarsträng som börjar
i nacken och går genom skrevet upp till navlen :naughty:
Antar att du inte var en av de 10% som firade nationaldagen runt om i landet?
Svenskarna är stolta över Sverige men inte över att vara svenskar. För att citera Nina L, "osvensk" har en positiv klang.
Jag är inte riktigt säker på vad det har att göra med saken huruvida jag firade nationaldagen eller inte (förmodligen jobbade jag då, om det är av intresse, som så många andra helgdagar).
Ang. ordet "osvensk" så tror jag att associationerna det väcker varierar rätt kraftigt mellan olika miljöer/grupper; jag kan själv inte påminna mig att jag använt det, eller hört det användas särskilt ofta annat än som kommentar till något som upplevts som just "osvenskt" i betydelsen "som en svensk inte/sällan skulle göra" eller "som inte förekommer i sverige". Inte i betydelsen "exotiskt på ett läckert vis", eller i betydelsen "annorlunda på ett fel och konstigt vis).
Falukorv. Manligt och svenskt.Äckligt :D
Militanta fjantar som släpper ut djur i naturen som inte hör hemma där.
http://www.folketshus.dk/spillefolk/nodesamling/mid/mg-gzrdeby.mid
http://www.folketshus.dk/spillefolk/nodesamling/mid/mg-gzrdeby.mid
Blundar man kan man nästan se farfar jaga tupén i midsommarvinden *popcorn*
Äckligt
Militanta fjantar som släpper ut djur i naturen som inte hör hemma där.
Lagen om orsak och verkan ...? :D
NiXPhoenix
2006-08-02, 14:02
Tror det är ganska vanligt att göra det, och att få för sig att det är något unikt för sverige är nog ganska inskränkt.
NiXPhoenix
2006-08-02, 14:05
Säger bara en sak, gwool.com. Greek women online. :)
paddanboy
2006-08-02, 14:06
Moskéer, slöjor och halalslaktat kött ser jag som otroligt svenskt!
kalvdans..hjortron..midsommar o timotej*rolleyes*
Kalvdans? Aldrig ens hört ordet.
Kalvdans? Aldrig ens hört ordet.
Inte så vanligt nu för tiden, för svårt att få tag på råmjölk.
Inte så vanligt nu för tiden, för svårt att få tag på råmjölk.
Men ack så gott o proteinrikt!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalvdans
Men ack så gott o proteinrikt!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalvdans
Jo, visst fan är det gott, men nu när snart alla smågårdar är borta så är det komplett omöjligt att få tag på råmkölk.
Håller mig till en färilaklassiker, mullöga, eller möjligen hälsingeostkaka.
Barkbiten
2006-08-02, 16:40
är det inte typiskt svenskt att tycka att det bara är konditionskrävande sporter som är "riktig" sport... medans OL, styrkelyft, BB, kampsport är obskyra sysselsättningar?
Jag känner mig extremt svensk.
Lilla Brynolf
2006-08-02, 17:42
Nåt som är extremt jäkla översvenskt är när det är något större idrottsevenemang på gång och det ska köras gamla favoriter ur arkivet i all oändlighet!
"Nu ska vi se hur det gick till år 1902 då Sverige med Trallar-Ture Svensson med radarparet Lill-Lennart Eriksson i spetsen besegrade ett favorittippat Brasilien i VM och blev levande legender och hjältar för hela det svenska folket! Håll till godo!"
I Finland konstaterar vi bara i början av varje evenemang att det gick åt helvete sist, och att det troligen kommer ske även detta år.
Nu blev jag butter... :booty:
Nåt som är extremt jäkla översvenskt är när det är något större idrottsevenemang på gång och det ska köras gamla favoriter ur arkivet i all oändlighet!
"Nu ska vi se hur det gick till år 1902 då Sverige med Trallar-Ture Svensson med radarparet Lill-Lennart Eriksson i spetsen besegrade ett favorittippat Brasilien i VM och blev levande legender och hjältar för hela det svenska folket! Håll till godo!"
I Finland konstaterar vi bara i början av varje evenemang att det gick åt helvete sist, och att det troligen kommer ske även detta år.
Haha. Påminner mig om när jag fäljde fotbolls-VM boendes i spanien. Efter varje match så visade de samtliga målen (inkl. minst en repris/mål) i VM. Det var kul de första 10 matcherna. Då föredrar jag gamla favoriter :)
Cerberus
2006-08-02, 18:32
Pessimism och rädsla för konfrontation.
socialdemokraterna. tyvärr.
tropisk hetta och tidelag är ganska svenskt
Uppehållsväder är svenskt. Alla andra länder har fult väder och fint väder. Men i sverige har vi fult väder och uppehållsväder.
Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 19:06
Den där jävla kön på Systembolaget på fredagarna är typiskt svenskt.
+ att de ser ut att skämmas lite när de går hem med sin lilla lila systmemet-kasse. Det är så mycket nu-ska-vi-bli-fulla-känsla över det hela.
Cerberus
2006-08-02, 19:44
Att vara inrutade i ett livsmönster och det finns "inget" att göra åt det för sånt "är" livet *bs*.
Peka orsak till sin olycka åt något annat håll(jag ansvarar inte för mina handlingar!).
Leva för att jobba, inte jobba för att leva(jag strävar till det senare)?
Men folk gnäller ju bara på livet och vad de inte gillar generellt i denna tråden, hur skiljer det sig från andra länder?
Cerberus
2006-08-02, 19:54
Men folk gnäller ju bara på livet och vad de inte gillar generellt i denna tråden, hur skiljer det sig från andra länder?
Svenskar e extra gnälliga kanske? :D
okej, jag säger köttbullar då :P hahaha, jag har varit så allvarlig innan. Behöver balanseras..
Dumleman
2006-08-02, 20:01
Att inte kunna hantera sitt drickande är väl svenskt? :D
Cerberus
2006-08-02, 20:02
Extremt låg ålder bland supande ungdomar?
grisbil3n
2006-08-02, 22:45
Måste nog vara lite pk o ta upp en lr två dåliga grejer.
När jag tänker på Sverige och svenskar, iaf i min miljö, så tänker jag på muppen som står på perrongen och håller för öronen och har ett ansiktsuttryck som säger "jag blir tryckt i röven" när snabbtåget kör förbi. Eller kärringen som man ser från bussen (som för övrigt går var femte minut lr dylikt) som springer i 3 km/h för att det är allt vad hon förmår och ser allmänt desperat och arg och besviken ut för att hon missade bussen. I Sverige förväntar sig många sådan extrem jävla service och en generellt tillmötesgående omgivning i alla lägen. När man måste anstränga sig eller när någonting är lite jobbigt och påfrestande så måste man hävda sig så in i helvete och bli extremt förnärmad.
Eller nåt.
Arf Pingvin
2006-08-02, 22:46
Jobba svart och samtidigt rösta på Socialdemokraterna. Det är typiskt svenskt.
Rock'nRoll
2006-08-02, 23:30
Såna program är ju hur roliga som helst! :D
Såna program är ju hur roliga som helst! :D
+1111111111111111111111111111111111111111111111111 111111111111
MasterChief
2006-08-03, 00:02
Att fråga utlänningar om vad de tycker om vårt land är jävligt svenskt.
Att skylla på "samhället", "staten" eller "de" när saker går fel i tillvaron är väldigt svenskt. Ingen vill ta ansvar för något, varken för sig själva, sin tillvaro eller sina åsikter. Sen blir alla jävligt sura och pekar finger och letar syndabockar när det går åt helvete.
Det är också typiskt svenskt att "vilja göra sitt bästa" istället för att "vilja vinna". Det är svenskt att "vara ganska duktig" men tamefan om du får säga att "jag är jätteduktig". Det är helt okej att vara mainstream och lagom, men fult att sticka ut i det typiskt svenska samhället. Alla ska vara "svensson".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.