Visa fullständig version : En Fråga Angående Deffning!
Jag har en kompis som är väldigt stor och hade byggt på sig lite fett som han ville bli av med. Så 3 månader innan sommaren kom så köpte han 12kg keso med väldigt lite fetthalt och åt bara det i 3 månader och tränade samtidigt mellan 4 - 5 gånger i veckan styrka och gick morgonpromenad varje dag. Är det verkligen bra att bara leva på keso i 3 månader? och förlorar man inte väldigt mycket i muskler under dom 3 månaderna?
MVH Wilsson
Keso är proteinrikt. Minskar risken för muskelnedbrytning. Dock inget man kan leva på, kroppen behöver fett också (valnötter, linfröolja = bra källor). I samband med träning bör kolhydrater intas för att kroppen skall kunna återhämta sig (banan, druvsocker = bra). Jag vet inte hur din kompis fick i sig vitaminer i rätt mängd, men 0,5-1 kg grönsaker i form av broccoli, blomkål kan vara smart.
Låter dock som en extremt enformig kost, men visst kom han i form?
Bättre upplägg:
Keso
0,5-1 kg grönsaker (gärna blomkål, broccoli, spenat, tomat, paprika)
0,8g fett per kg kroppsvikt (gärna linfröolja, valnötter, från fet fisk)
0,5g snabba kolhydrater per kg kroppsvikt före och efter träning
ja han kom verkligen i form av det. Men sen efter han sluta med det har hans träning blivit lidande han bygger inte så mkt just nu. Sen vet ja ju inte om det bror enbart på att han deffa men visst tappar man när man deffar. Jag tror han fick i sig alla vitaminer och sånt i form av tabletter. Då är det alltså ett väldigt bra alernativ om man vill deffa att ha det upplägget som du skrev till mig där? eller är det bättre med tableter som min kompis andvände för att få i sig alla vitaminer och sånt. För ja har underhudsfett som ja skulle vilja bli av med och tänkte börja äta bara keso och vitamin tabletter för att komma i form hyffsat snabbt.
MVH Wilsson
King Grub
2006-08-02, 11:25
tänkte börja äta bara keso och vitamin tabletter för att komma i form hyffsat snabbt.
MVH Wilsson
Läs på om grundläggande näringslära och energimekaniskmer i stället. Helt vansinne att basera sin kost på ett livsmedel.
okej men min kompis som gjorde det är i bodybuildings form och tyckte att det va det bästa sättet. och ja litar till 100% på det han säger. Kanske nån som vill lägga up ett bra schema för käket med alla måltider till mig?:em:
okej men min kompis som gjorde det är i bodybuildings form och tyckte att det va det bästa sättet. och ja litar till 100% på det han säger. Kanske nån som vill lägga up ett bra schema för käket med alla måltider till mig?:em:
Skaffa egen kunskap istället för att tro på allt en kompis säger.
Uppenbarligen så besitter inte han någon speciellt stor kunskap inom ämnet.
Möjligt också att han inte berättat exakt vad han har ätit för dig för att du ska tycka att han är Hardcore.
Och 12kg keso kan inte ha räckt långt om man enbart käkade det..
133g per dag, då blir man lägerfånge i fysiken efter 90 dar...
Grubb eller kompis?
hmmmmmmmmmmm
Grub
Hade ju tänkt som sakt att käka kesella som huvudmål och vitamin tabletter eller om det är bättre med grönsaker m,m som den första i tråden skrev. Tänkt att ta en mogonpromenad varje dag i va 40min och tränar 5ggr i veckan. Ca hur lång tid kommerdet att ta för att få bort underhudsfettet så att magrutorna kommer och syns anorlunda. Har inte tränat så himla länge så lite pinsamt att lägga upp en bild men får ju göra dte ändå.
http://i6.photobucket.com/albums/y219/Wilsson/2006-07-31.jpg
Skaffa egen kunskap istället för att tro på allt en kompis säger.
Uppenbarligen så besitter inte han någon speciellt stor kunskap inom ämnet.
Möjligt också att han inte berättat exakt vad han har ätit för dig för att du ska tycka att han är Hardcore.
Och 12kg keso kan inte ha räckt långt om man enbart käkade det..
han besitter rätt stor kunskap inom det jo. sen berättade inte han allt. men ja ska snacka mer med han. ja försöker ju skaffa egen kunskap, det va därför ja la upp tråden. Är ju bara 16 år och tränat i 5månader så ja kan inte så mkt om käkat än så länge. så ja försöker snappa upp så mkt som möjligt.
mangemani
2006-08-02, 13:35
han besitter rätt stor kunskap inom det jo. sen berättade inte han allt. men ja ska snacka mer med han. ja försöker ju skaffa egen kunskap, det va därför ja la upp tråden. Är ju bara 16 år och tränat i 5månader så ja kan inte så mkt om käkat än så länge. så ja försöker snappa upp så mkt som möjligt.
den bästa kunskapen du kan få är den praktiska erfarenheten.
alla säger olika,det som funkar för honom kommer med största sannolikhet inte funka för dej.
det som står på ett papper betyder nödvändigtvis inte att det är så,prövar man och ser att det ändå funkar så har man bevisat att studien är helt fel osv.
säger ett helt gäng att den och den övningen är helt värdelösa och du sen gör dom övningarna ändå och ser att det ger resultat,då har du bevisat att dom har fel.
bara några exempel på hur bra den praktiska erfarenheten är.
så testa dej fram själv istället för att lyssna på så många andra.
King Grub
2006-08-02, 13:49
det som står på ett papper betyder nödvändigtvis inte att det är så,prövar man och ser att det ändå funkar så har man bevisat att studien är helt fel osv.
Eller också visar det bara att man just har sällat sig till dom som inbillar sig att något "funkar för mig", när det egentligen handlar om "trots" i ställt för "tack vare". Det finns vissa skillnader människa till människa, men inte på det grundläggande fysiologiska planet om det inte finns några sjukdomar eller liknande tillstånd med i bilden, och något som har en viss metabol funktion hos en frisk människa, "funkar" inte på något annat sätt hos dig.
Och den som deffar på keso och vitaminpiller besitter INTE stor kunskap. Han är korkad.
Och den som deffar på keso och vitaminpiller besitter INTE stor kunskap. Han är korkad.
nej men det har gjort jävligt mkt resultat ska snacka med han sen och kolla hur hans schema var på en dag så skrive rja upp det här sen när ja vet.
-bengan-
2006-08-02, 14:05
Ja faktiskt, man kan inte leva på keso och vitamintabletter. *screwy*
Mitt tips om du ska deffa är att kolla runt på forumet för att se hur en "bra" deff ska gå till. Hämta lite tips å sånt. finns betydligt bättre sätt än bara keso och vitamintabletter.
okej.. ja ska kolla runt lite och snappa upp så mycket ja kan :) Tack iallfall för alla som svarat och kommit med tips :)
Ja, visst, kör på du. Du kanske blir smal och snygg, men vägen dit kommer att vara ett rent jävla helvete. Nä, ät som folk och läs detta:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Här får du dessutom ett exempel på en trevlig bieffekt av ensidig kost:
http://susning.nu/Sk%f6rbjugg
ps.
Om några år kommer du gapskratta åt den här tråden, och framförallt din kompis.
kolla med polaren nu. och ja kan ju säga att ja missfattat rejält mycket. mer än så säger ja inte. "pinsamt" :em:
aja. om ja skulle deffa inte riktigt så hårt. men någorlunda. hur lång tid skulle det ta på ett ungefär för att få fram margutorna riktigt så dom syns.
aja. om ja skulle deffa inte riktigt så hårt. men någorlunda. hur lång tid skulle det ta på ett ungefär för att få fram margutorna riktigt så dom syns.
6veckor kanske. bättre låta det ta lite tid.
Detta är en ren jäkla gissning
Tycker att dem syns en hel del redan, du måste få lite muskler under innan du börjar göra dig av med fett annars så kommer du bara se ut som en sticka. Hur lång är du och hur mycket väger du?
jag väger 70 och är 178 lång. men deffningen ska inte göras förän framåt mitten på våren och början på nästa sommar. så det är allt långt kvar tills ja ska börja deffa. men vill få det så effektivit som möjligt så ja börjar kolla efter information och så tidigt så ja har koll på allt när ja väl ska börja.
Ok, låter förnuftigt. Det är dock väldigt svårt att ge dig ett tidsperspektiv när vi inte vet hur många kilo som du kommer behöva bli av med. Men en vettig och sund viktnedgång brukar ligga mellan 0,5-1kg/vecka. Det är dock inga större problem att ligga på en högre viktnedgång än så under några veckor.
Hade tänkt börja deffa 3 månader innan mitt sommarlov börjr som är 17juni eller nått sånt. låter det okej? eller är det för tidigt/sent?
Hade tänkt börja deffa 3 månader innan mitt sommarlov börjr som är 17juni eller nått sånt. låter det okej? eller är det för tidigt/sent?
Beror på hur mycket du tänkte bulka i vinter ;)
Annars låter det vettigt, och du planerar då i god tid :D
haha jo ja vet men det är ju bra att snappa upp så mkt info som man kan ;) så har man full koll på allt sen när det kommer. Hade inte tänkt bulka så väldigt mkt i vinter men lite blir det ju. Men ska få ett riktinings schema av en så ska ja lägga upp det här och höra va nit kr om det.
När ja ska deffa då tänkte ja ta morgonpromenad varje dag och träna 5 ggr i veckan. låter det okså okej eller är det nått viktigt ja glömt?
haha jo ja vet men det är ju bra att snappa upp så mkt info som man kan ;) så har man full koll på allt sen när det kommer. Hade inte tänkt bulka så väldigt mkt i vinter men lite blir det ju. Men ska få ett riktinings schema av en så ska ja lägga upp det här och höra va nit kr om det.
När ja ska deffa då tänkte ja ta morgonpromenad varje dag och träna 5 ggr i veckan. låter det okså okej eller är det nått viktigt ja glömt?
Har du deffat alls innan? Att träna på energiunderskott är jobbigare än man tror, och man måste vara försiktigare med slitage ,det är lättare att skada sig, om du både morgonpromenerar och dessutom tränar övrigt 5ggr i veckan så är du uppe i 12 pass i veckan. Då är det till att du har bra näringskontroll och känner din kropp, annars kommer du få prova på att gå in i den berömda väggen.
Jag skulle träna 2 helkroppspass i veckan och 3 morgonpromenader de andra dagarna, samt hålla hälgen träningsfri. I alla fall tills du ser vad din kropp tål, det är bättre att öppna för försiktigt och öka, än att gå ut stenhårt och köra sönder i första kurvan.
Har du deffat alls innan? Att träna på energiunderskott är jobbigare än man tror, och man måste vara försiktigare med slitage ,det är lättare att skada sig, om du både morgonpromenerar och dessutom tränar övrigt 5ggr i veckan så är du uppe i 12 pass i veckan. Då är det till att du har bra näringskontroll och känner din kropp, annars kommer du få prova på att gå in i den berömda väggen.
Jag skulle träna 2 helkroppspass i veckan och 3 morgonpromenader de andra dagarna, samt hålla hälgen träningsfri. I alla fall tills du ser vad din kropp tål, det är bättre att öppna för försiktigt och öka, än att gå ut stenhårt och köra sönder i första kurvan.
jo det låter ju väldigt vettigt. Nej ja har aldrig deffat förrut det är därför ja är ute i så god tid med att söka info om det.
Vad bränner mest kalorier. 1timma och 30minuters styrketräning eller en 45minuters mogronpromenad?
Styrketräning bränner inte mycket energi alls. Säg 300 kanske? Grejen med styrketräningen är ju att man måste äta upp sig efteråt för att det ska ha någon effekt.
Asså, ta det lugnt med dina storslagna planer och låt det smälta bara :-)
Grejen med styrketräningen är ju att man måste äta upp sig efteråt för att det ska ha någon effekt.
Beror på vad du menar med effekt, effekten man är ute efter med styrketräning under deffen är ju att bevara den massa man har. Annars bantar kroppen bort dina surt förvärvade muskler.
I våran tidning så stod det för ett tag sen om "hulken" en lärare som är bodybuilder. Han påstod att det bästa man kunde äta för att deffa var 3st kyckling filéer och 6dl ris för delat på en hel dag. (Eller så var det tvärt om, kommer inte ihåg exakt :D) Men jag skulle aldrig palla en ensidig kost.. tycker att kvarg börjar sätta sina spår på kosten allt för väl.
-bengan-
2006-08-03, 12:21
Styrketräning bränner inte mycket energi alls. Säg 300 kanske?
Ne man bränner jue inte så mycket under själva tränigen, men med en ökad muskelmassa så kräver jue kroppen mer energi hela tiden:)
King Grub
2006-08-03, 12:22
Ett kilo muskelmassa "kostar" förvisso bara 13 kcal mer per dag att underhålla.
Toljanen
2006-08-03, 12:45
Är set sängliggandes eller normal aktivitet 13 kcal är beräknat på?
King Grub
2006-08-03, 13:00
I vila. Att bära runt på extra vikt kostar också energi, men där är det mindre skillnad om det är fett eller muskler man bär på.
jag tycker du inte ska deffa. Kommer bara se spinkig ut, tyvärr. Bygg mer massa och deffa nästa år ist, imo.
jag tycker du inte ska deffa. Kommer bara se spinkig ut, tyvärr. Bygg mer massa och deffa nästa år ist, imo.
Det är ju det han ska göra ;-)
Ne man bränner jue inte så mycket under själva tränigen, men med en ökad muskelmassa så kräver jue kroppen mer energi hela tiden:)
+ att dygnsförbränningen efter ett styrkepass ökar har jag för mig. någon får gärna rätt mig om jag har fel
King Grub
2006-08-03, 16:39
+ att dygnsförbränningen efter ett styrkepass ökar har jag för mig. någon får gärna rätt mig om jag har fel
Det stämmer. Fettförbränningen över dygnet ökar dock inte, utan den större energiförbrukningen täcks av en ökad kolhydratoxidation.
Det stämmer. Fettförbränningen över dygnet ökar dock inte, utan den större energiförbrukningen täcks av en ökad kolhydratoxidation.
Spelar det någon roll? Det handlar väl om kcal in minus kcal ut? :confused: :confused: :confused:
Visst, men har man muskeln kommer man nog inte undan utan tvingas använda den någon gång emellanåt ;)
King Grub
2006-08-03, 18:38
Och? Att gå upp några kilo muskelmassa kan inte sägas vara någon speciell förbränningshöjare, som man påstod förr i tiden, och knappast den påverkande faktorn i något försök att förlora fettvikt. :)
In that current data indicates that each pound of muscle might burn an additional 6 calories (as opposed to older values of 25-40 cal/lb or even higher), this argument is no longer tenable; to significantly affect metabolic rate would require a monstrous gain of muscle mass.
Even if you gained 10 pounds of muscle, that would only add up to an additional 60 calories burned per day, hardly enough to worry about and certainly not enough to affect the following diet. Which isn't to say that diets don't work better after short or even medium periods of overfeeding, mind you, it's simply not because of gains in muscle mass.
För att citera McDonald.
I våran tidning så stod det för ett tag sen om "hulken" en lärare som är bodybuilder. Han påstod att det bästa man kunde äta för att deffa var 3st kyckling filéer och 6dl ris för delat på en hel dag. (Eller så var det tvärt om, kommer inte ihåg exakt :D) Men jag skulle aldrig palla en ensidig kost.. tycker att kvarg börjar sätta sina spår på kosten allt för väl.
Ja, visst, det funkar väl säkert, men det är precis samma jävla idioti som trådskaparen beskriver i sitt dilemma.
Ganska irrelevant eftersom han inte tränat mycket förrut och uppenbarligen inte är någon hulken än.
Ja, visst, det funkar väl säkert, men det är precis samma jävla idioti som trådskaparen beskriver i sitt dilemma.
som sagt så hade ja tyvärr missuppfattat killen som ja snackat med.
missuppfattat han grovt. så det ja sa i början stämmer inte på långa vägar.
Ganska irrelevant eftersom han inte tränat mycket förrut och uppenbarligen inte är någon hulken än.
fråga en normal, vettig person vad dem tycker om deff. Det är ju sjukt onödigt och en jävla idioti.
fråga en normal, vettig person vad dem tycker om deff. Det är ju sjukt onödigt och en jävla idioti.
Nu vet jag inte riktigt vad du svara på faktiskt. Förstog du mina svar till de respektive, ovanstående, yttrandena?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.