handdator

Visa fullständig version : bodybuilding vs styrkelyft

Lucipha
2006-08-01, 16:26
Taget från ett amerikanskt forum ang David Gulledge's deffbilder:

What a lot of strength athletes don't understand is that bodybuilding is totally different. A whole different type of hypertophy that requires vastly different exotic training methods that rarely get results and generally require anabolics to break 200lbs. Let me tell you all that building significant muscle mass on a Yoda-esque program using exotic rep schemes on cables and machines, days of dedicated biceps training, with an overbearing focus on trace mineral balance and insufficient caloric intake makes it really hard to put on muscle. These guys have to have it all together to show any appreciable gains.

Guys that eat and are able to rely on basic programs to increase their weights in squats, pulls, and presses doing basic exercises that strengthen the body and force it to adapt with increased muscle have it easy. They will never know what it's like to fight through moronic inefficiency to needlessly differentiate your training and alleviate worry that when you eventually do start gaining weight someday, it will be in perfect symmetry and proportion - all at 2lbs a year.

Bilder på David Gulledge:

http://www.midwestbarbell.com/~midwestmd/Strongman/DSCN0115.JPG

http://www.midwestbarbell.com/~midwestmd/Strongman/DSCN0120.JPG

http://www.midwestbarbell.com/~midwestmd/Strongman/Picture024.jpg

hahavaffan
2006-08-01, 16:38
Den jäveln är inte liten.

sunkan
2006-08-01, 16:42
länka till förebilderna också så man ser skillnaden:D

Dav0d
2006-08-01, 16:43
Det där är en fin kropp! Första gången jag säger det på kolozzeum någonsin.

Yankeee
2006-08-01, 16:44
http://www.midwestbarbell.com/totalelite/index.php?showtopic=1110

Hades
2006-08-01, 16:44
Så jävla snygg front double biceps.

Erik__
2006-08-01, 16:46
HAHA korsryggen! korsryggen! undra hur många marklyft som sitter där.

Dav0d
2006-08-01, 16:51
Det som gör kroppen så jävla snygg. Korsryggen, helvete va fin.
Tränar själv inte alls för utseendet skull, men skulle lätt vilja ha den där ryggen.

paddanboy
2006-08-01, 16:56
Den där killen har väll byggt en stor muskulatur på en avlång kropp? Vilket inte är lika vanligt vilket gör han speciell?
på bildschemat under så kallas detta tydligen EctoMorph och det sägs att de flesta som tävlar i Olympia inte har denna kroppstyp.

Dock skalll tilläggas att denna 'vetenskap' om olika kroppstyper sågas allmänt.

http://www.physiquecompetitor.com/images/articles/BodyTypes/bodytypes.jpg

aliquis
2006-08-01, 17:03
Undra vilket märke han har på sitt kreatin och om han kör vassle eller rent EAA. *host*"Alla som är större än mig preppar"

Undra hur mycket längre och tyngre han har tränat än dig och mer han har ätit?

http://www.midwestbarbell.com/~midwestmd/Strongman/bigdave.jpg
Killen till höger.

Yankee menade naturligtvis "orka diskutera det", inte "orka köra rent".

Odeffad ser han väl inte mycket större/grövre/.. ut än någon annan styrkelyftare som har kört ett tag?

Valentino
2006-08-01, 17:06
Jag fattade väl vad han menade, men jag ville bara driva med dubbelmoralen ett snäpp till.

Klart att han är ren.

bertbert
2006-08-01, 17:06
Korsryggen är helt sanslös! :Virro

Hmmm... gå till gymmet... köra marklyft... morr fräs :MrT:

Kabuto
2006-08-01, 17:08
Den där har varit uppe förut. Fan så grym fysik han har fått till! *flex*

Daniel Mattusch
2006-08-01, 18:19
Han är grym, tror han har WR för juniorer i bänk, strax över 350kg(om jag kmr ihåg rätt)

Sedan är han en av de få som erkänner han tar prepp.

Valentino
2006-08-01, 18:22
Han är grym, tror han har WR för juniorer i bänk, strax över 350kg(om jag kmr ihåg rätt)

Hoppas Aliquis läser ditt inlägg.

Funnyman
2006-08-01, 18:24
Sista bilden, rosenröd snacka om att vara på kur.

Sheogorath
2006-08-01, 18:26

Strax över 350 i bänk? Heh.

Valentino
2006-08-01, 18:27
Sista bilden, rosenröd snacka om att vara på kur.

Det röda i bilden har nog iofs med ljuset/kameran att göra. För om man antar att bilderna är tagna vid ungefär samma tidpunkt, så borde han ju isf varit lika rosenröd i köket.

Daniel Mattusch
2006-08-01, 18:32
Hoppas Aliquis läser ditt inlägg.

Vad händer då? Får man inte säga att han är dopad när han själv går ut med det på forum och intervjuer?

Strax över 350 i bänk? Heh.

Det är den del om du syftade på det.

grabben i skogen
2006-08-01, 18:34
bara en fråga rent generellt när jag ser bilderna:

varför ska alla bb-snubbar ha såna enorma ryggar men så minimalt med bålmuskulatur? är inte det ett bra recept för framtida problem med rygg, hållning etc?
just i detta fallet är det ju en sjuklig obalans om man ser erektorerna vs bålen.

Yankeee
2006-08-01, 18:35
varför ska alla bb-snubbar

Han är iof sl-snubbe.

grabben i skogen
2006-08-01, 18:36
Han är iof sl-snubbe.

märk ord då för helvete!

OggeP
Han är iof sl-snubbe.

Jaha?

OggeP
märk ord då för helvete!

Haha skönt att ha dig tillbaka :bow:

Valentino
2006-08-01, 18:37
Vad händer då? Får man inte säga att han är dopad när han själv går ut med det på forum och intervjuer?

Jag menar ju precis tvärtom, så komiskt att killen som jag sa hade preppat, även har gått ut med det. Medans Aliquis menade på att jag sa så för att jag var drabbad av "alla som är större än jag har preppat-mentaliteten" :)

Du strök alltså bara under det jag hade sagt.

Yankeee
2006-08-01, 18:37
märk ord då för helvete!

Hur kan du avgöra om hans bålmuskulatur är för svag vs rygg? Med tanke på hans styrka så lär han ha rätt bra bålmuskulatur, tror du inte?

Yankeee
2006-08-01, 18:38
Jaha?

Tränar badibilders och pizzalyftare på samma sätt?

Valentino
2006-08-01, 18:38
bara en fråga rent generellt när jag ser bilderna:

varför ska alla bb-snubbar ha såna enorma ryggar men så minimalt med bålmuskulatur? är inte det ett bra recept för framtida problem med rygg, hållning etc?
just i detta fallet är det ju en sjuklig obalans om man ser erektorerna vs bålen.

Ja vad fasen grundar du det här på?

Daniel Mattusch
2006-08-01, 18:39
Jag menar ju precis tvärtom, så komiskt att killen som jag sa hade preppat, även har gått ut med det. Medans Aliquis menade på att jag sa så för att jag var drabbad av "alla som är större än jag har preppat-mentaliteten" :)

De har tagit bort de inlägget isåfall, missa det:D
--------------
Han har nog hyffsad bålstyrka, lite kul med folk som tror att massan avgör styrkan hos en person.

Yankeee
2006-08-01, 18:40

Tror inte att någon tvekade på att han hade preppat, det var diskussionen som var lätt onödig :)

OggeP
Tränar badibilders och pizzalyftare på samma sätt?

Han skrev bara att Bodybulidare har en underutvecklad bålmuskulatur gentemot den övre delen av ryggen.

Jag antar att han kom att tänka på detta då han såg killens grymma korsrygg.

Så jag ser inte relevansen i att han var SL i det här fallet.

Valentino
De har tagit bort de inlägget isåfall, missa det:D

Om du läser ovanför Aliquis bildinlägg så ser du det jag nämner :)

Yankeee
2006-08-01, 18:42
Han skrev bara att Bodybulidare har en underutvecklad bålmuskulatur gentemot den övre delen av ryggen.

Jag antar att han kom att tänka på detta då han såg killens grymma korsrygg.

Så jag ser inte relevansen i att han var SL i det här fallet.

Det är rätt svårt att bli duktig i sl utan att vara stark i bålen.

Yankeee
2006-08-01, 18:43
Bara grejen att någon gör en shadow warrior från en bild är lagom skrattretande.

OggeP
2006-08-01, 18:44
Relevansen är den att det är rätt svårt att bli duktig i sl utan att vara stark i bålen.

Det där har absolut ingenting med det Grabben antydde.

varför ska alla bb-snubbar ha såna enorma ryggar men så minimalt med bålmuskulatur?

grabben i skogen
Hur kan du avgöra om hans bålmuskulatur är för svag vs rygg? Med tanke på hans styrka så lär han ha rätt bra bålmuskulatur, tror du inte?

Nej det tror jag faktiskt inte. Jag har ganska bra syn med glasögonen på. Jag hyser inga tvivel om att snubben markar böjer och bänkar stora vikter. Men hur lång tid tar det innan han får ont i ryggen och problem med hållningen etc? Om han nu inte redan har problem. Som jag skrev innan så är det en extremt utvecklad muskulatur på ryggen. Medans framsidan på bålen inte har några muskler alls i jämförelse= obalans så det stänker om det.

Valentino
Grabben i skogen har ju iofs inte kommenterat hans ev. styrka. Han kommenterade ju muskulaturen.

Funnyman
2006-08-01, 18:45
Det röda i bilden har nog iofs med ljuset/kameran att göra. För om man antar att bilderna är tagna vid ungefär samma tidpunkt, så borde han ju isf varit lika rosenröd i köket.

Röd och vätskefylld, kur kur.

Yankeee
2006-08-01, 18:45
Det där har absolut ingenting med det Grabben antydde.

Självklart har det det. Hade det varit en bb-snubbe hade vi inte vetat hurvida hans bål var speciellt bra tränad eller inte. Nu är han en hyfsat framgångsrik sl:are. Det går inte att bli det utan bra och tillräcklig bålstyrka.

Yankeee
2006-08-01, 18:47
Nej det tror jag faktiskt inte. Jag har ganska bra syn med glasögonen på. Jag hyser inga tvivel om att snubben markar böjer och bänkar stora vikter. Men hur lång tid tar det innan han får ont i ryggen och problem med hållningen etc? Om han nu inte redan har problem. Som jag skrev innan så är det en extremt utvecklad muskulatur på ryggen. Medans framsidan på bålen inte har några muskler alls i jämförelse= obalans så det stänker om det.

Hur ska någon här kunna veta hur och om han kommer få problem i framtiden? Skärp dig nu.

Valentino
2006-08-01, 18:47
Självklart har det det. Hade det varit en bb-snubbe hade vi inte vetat hurvida hans bål var speciellt bra tränad eller inte. Nu är han en hyfsat framgångsrik sl:are. Det går inte att bli det utan bra och tillräcklig bålstyrka.

Har grabben sagt nånstans att han inte har tillräcklig bålstyrka eller nämnt hans bålstyrka överhuvudtaget?

OggeP
2006-08-01, 18:48

Nu inser jag att jag har missupfattat vad Grabben menade. Jag fattade som att han ansåg att de flesta byggare hade på tok för mycket muskler på den övre delen av ryggen i förhållande till den nedre delen, allt för att midjan ska se mindre ut.

Yankeee
Har grabben sagt nånstans att han inte har tillräcklig bålstyrka eller nämnt hans bålstyrka överhuvudtaget?

Antagligen inte eftersom att du tar upp det. Verkar rätt dumt dock, att bara utgå från musklernas storlek är inte direkt givande.

grabben i skogen
Hur ska någon här kunna veta hur och om han kommer få problem i framtiden? Skärp dig nu.

Vi kunde iaf gissa att du skulle skada dig när du lekte urban warrior häromdagen...

vad är det förresten som menas med att göra en shadowwarrior?

Yankeee
2006-08-01, 18:49
Vi kunde iaf gissa att du skulle skada dig när du lekte urban warrior häromdagen...

Relevant, hur?

grabben i skogen
2006-08-01, 18:50
Nu inser jag att jag har missupfattat vad Grabben menade. Jag fattade som att han ansåg att de flesta byggare hade på tok för mycket muskler på den övre delen av ryggen i förhållande till den nedre delen, allt för att midjan ska se mindre ut.

Jag menade att denna killen hade otroligt stor muskulatur i korsryggen jämfört med bålens muskulatur.

Valentino
Antagligen inte eftersom att du tar upp det. Verkar rätt dumt dock, att bara utgå från musklernas storlek är inte direkt givande.

Varför argumenterar du då emot Ogge och grabben när de inte sagt det du antyder? Du säger att han är sl:are som ett argument till att han bör/måste vara stark, vilket ingen sagt ngt emot.

OggeP
Ja jag förstod det först nu :D

Nåväl: *popcorn*

Daniel Mattusch
2006-08-01, 18:52
Jag menade att denna killen hade otroligt stor muskulatur i korsryggen jämfört med bålens muskulatur.

Du fråga framtida problem med hans hälsa.

Ja och det är skitsamma, för tänker du lite längre alt(läser yankees inlägg) så är nog hans bålstyrka tillräcklig , man behöver inte ha svullen sköldpaddsmage som coleman för att den skall ge det stöd kroppen behöver.

Valentino
Ja och det är skitsamma, för tänker du lite längre alt(läser yankees inlägg) så är nog hans bålstyrka tillräcklig , man behöver inte ha svullen sköldpaddsmage som coleman för att den skall ge det stöd kroppen behöver.

Han har ju inte påstått ngt annat. :)

sunkan
bålstyrkan sitter inte direkt i magrutorna bara så att du vet

Yankeee
2006-08-01, 18:53
Varför argumenterar du då emot Ogge och grabben när de inte sagt det du antyder? Du säger att han är sl:are som ett argument till att han bör/måste vara stark, vilket ingen sagt ngt emot.

Grabben säger att hans bålmuskler är för små vs ryggmusklerna. Eftersom att jag tror att grabben är smartare än att han enbart går efter storleken på musklerna så antar jag att han menar styrkan.

Valentino
2006-08-01, 18:54
så antar jag att han menar styrkan.

Då antog du fel.

Daniel Mattusch
2006-08-01, 18:55
Han har ju inte påstått ngt annat. :)

Inlägg #36, han säger ju nästan tillomed att han har problem vid dagsläget pga dålig bålstyrka oavsett hur mycket han böjer/markar.

orkar inte disskutera mer.

han har grym fysik allafall, sjuka resultat i sl, och hans bål är stark

Yankeee
2006-08-01, 18:55
Då antog du fel.

Vad vet du om det? Menar du också att det är vettigt att endast utgå från musklernas storlek?

Valentino
2006-08-01, 18:56
Vad vet du om det?

Vad tyder på att du haft rätt? Nada.

Yankeee
2006-08-01, 18:57
Vad tyder på att du haft rätt? Nada.

Heh, ska du göra samma sak som i förra diskussionen och börja snacka bs när du är lost?

grabben i skogen
Inlägg #36, han säger ju nästan tillomed att han har problem vid dagsläget pga dålig bålstyrka oavsett hur mycket han böjer/markar.

Nej jag skrev att han säkert kommer att få problem. vidare skrev jag att han kanske tom har problem redan nu!

Jag vet att storleken inte spelar så stor roll. det finns ju bäde inner och outer core. Men i detta fallet är det ju en extrem skillnad. Jag uppmanar alla att kolla bilderna igen på den korsryggen, för större har jag nog aldrig sett.

Valentino
Vad vet du om det? Menar du också att det är vettigt att endast utgå från musklernas storlek?

Fattar du inte att man kan diskutera huruvida vissa muskler är större än andra, utan att blanda in styrkan, som du gjorde (började dilla om sl och grejer).

Yankeee
2006-08-01, 18:58
Fattar du inte att man kan diskutera huruvida vissa muskler är större än andra, utan att blanda in styrkan, som du gjorde (började dilla om sl och grejer).

Självklart kan man göra det, men till vilken nytta?

Man skulle kunna tro att det är RajtanTajtan, det var ett tag sedan jag sådan förkärlek till att försöka sätta dit mig.

Valentino
2006-08-01, 18:59
Heh, ska du göra samma sak som i förra diskussionen och börja snacka bs när du är lost?

Har grabben nämnt ngt om styrkan i de inlägg när du började snacka om det och inte om hans muskulatur, vilket var DET som grabben nämnde?

Valentino
2006-08-01, 19:00
Självklart kan man göra det, men till vilken nytta?

Vadå till vilken nytta? *skrattar* Inse nu att det var det han snackade om och skit hur nyttigt det är att snacka om det :)

Yankeee
2006-08-01, 19:01
Har grabben nämnt ngt om styrkan i de inlägg när du började snacka om det och inte om hans muskulatur, vilket var DET som grabben nämnde?

Eftersom att han påpekade något som har med styrkan att göra så tog jag mig friheten att skriva en rad.

Yankeee
2006-08-01, 19:01
Vadå till vilken nytta? *skrattar* Inse nu att det var det han snackade om och skit hur nyttigt det är att snacka om det :)

Till vilken nytta diskuterar man storleken på hans muskler ur skadesynpunkt?

Valentino
2006-08-01, 19:02
Eftersom att han påpekade något som har med styrkan att göra så tog jag mig friheten att skriva en rad.

Han nämnde muskulaturen och du började dra in styrkan. Att du upplever det som att jag försöker sätta dit dig är ju för att du har fel och jag är den ende som orkar påtala det.

Daniel Mattusch
2006-08-01, 19:03
Nej jag skrev att han säkert kommer att få problem. vidare skrev jag att han kanske tom har problem redan nu!

Jag vet att storleken inte spelar så stor roll. det finns ju bäde inner och outer core. Men i detta fallet är det ju en extrem skillnad. Jag uppmanar alla att kolla bilderna igen på den korsryggen, för större har jag nog aldrig sett.

Ja det är skillnad, stor skillnad i massa.

Däremot tror(vet) jag med flera att hans bål är stark utav bara helvete oavsett obalansen i massa (mage/rygg).

Han har böjt 422,5kg medan bara markat 330kg(säger allt)

Yankeee
2006-08-01, 19:03
Han nämnde muskulaturen och du började dra in styrkan. Att du upplever det som att jag försöker sätta dit dig är ju för att du har fel och jag är den ende som orkar påtala det.

Anledningen till att jag drog in styrkan är ju ffs för att det är det som är relevant i detta fallet, inte storleken.

Valentino
2006-08-01, 19:04
Till vilken nytta diskuterar man storleken på hans muskler ur skadesynpunkt?

Är allt du diskuterar här på formet till nytta? Sluta nu. Har du flyttat fokus till vilken nytta det är nu och inte vad det var vi snackade om?

Yankeee
2006-08-01, 19:05
Är allt du diskuterar här på formet till nytta? Sluta nu. Har du flyttat fokus till vilken nytta det är nu och inte vad det var vi snackade om?

Svara på frågan istället. Vad har storleken för betydelse i detta fallet?

aliquis
2006-08-01, 19:06
Vad händer då? Får man inte säga att han är dopad när han själv går ut med det på forum och intervjuer?Han menade nog att jag får äta upp mina ord, hur som helst finns det väl flera lyftare med liknande kroppsbyggnad odeffade?

Valentino
2006-08-01, 19:07

Frågan huruvida storleken har betydelse eller ej är inte relevenat (den här gången), har bara påtalade visuella skillnader i muskulaturen. Men visst kan vi snacka styrka och sl om du är sugen på det :)

Yankeee
2006-08-01, 19:09
Frågan huruvida storleken har betydelse eller ej är inte relevenat (den här gången), har bara påtalade visuella skillnader i muskulaturen. Men visst kan vi snacka styrka och sl om du är sugen på det :)

Han påpekade skillnader i muskulaturen och drog slutsatsen att det skulle ge skador av den enda orsaken att magmusklerna såg för små ut vs ryggmusklerna. Jag påpekade att storleken inte var relevant i detta fallet, catfish? lollerskates?

Valentino
2006-08-01, 19:09
Han menade nog att jag får äta upp mina ord,

Det fina med det är ju att ord inte innehåller några kalorier ;)

grabben i skogen
2006-08-01, 19:11

men snälla lilla yankee- Visst man kan inte sätta likhetstecken mellan storlek och styrka men i det här fallet var storleksskillnaden så groteskt stor att jag därför tog mig friheten att ställa en enkel fråga. Sällan kunde jag ana att jag skulle bli så påhoppad av många eftersom de försvarar honom som sin bror (vad de nu skulle försvara mot, eftersom jag i all välmening ställde frågan huruvida det ur hälsosynpunkt är nyttigt med en sådan obalans)

Valentino
Han är iof sl-snubbe.

Detta inlägget skriver du när han bara nämnt hans muskulatur :)

Yankeee

Ja? Jag har redan förklarat varför.

grabben i skogen

ett synnerligen onödigt inlägg som han skrev bara för att märka ord och reta upp mig dessutom. Det hade ingen relevans i min frågeställning.

Yankeee
2006-08-01, 19:12
men snälla lilla yankee- Visst man kan inte sätta likhetstecken mellan storlek och styrka men i det här fallet var storleksskillnaden så groteskt stor att jag därför tog mig friheten att ställa en enkel fråga. Sällan kunde jag ana att jag skulle bli så påhoppad av många eftersom de försvarar honom som sin bror (vad de nu skulle försvara mot, eftersom jag i all välmening ställde frågan huruvida det ur hälsosynpunkt är nyttigt med en sådan obalans)

Du fattar väl att vi (jag) inte har något bättre för oss?

Valentino
2006-08-01, 19:16
ett synnerligen onödigt inlägg som han skrev bara för att märka ord och reta upp mig dessutom. Det hade ingen relevans i min frågeställning.

Trots alla dessa onödiga inlägg, så får vi väl ändå berömma Yankeee för att han kämpar på så, trots att han var ute och cyklade lite väl långt hemifrån ;)

grabben i skogen
2006-08-01, 19:17
Du fattar väl att vi (jag) inte har något bättre för oss?

patetiskt men sant :cryout:

Yankeee
2006-08-01, 19:19
:love: snuttar

Lucipha
2006-08-01, 23:17
Idén med tråden var att få igång en diskussion om styrkelyft (eller liknande) kan ge bättre byggarresultat än "byggarträning".
En tanke jag har är att byggningen i vissa fall har blivit så överdrivet avancerad och teoretisk att den har tappat sina rötter, medans vissa riktningar inom styrkelyft (tex westside) har börjat närma sig byggningen med tunga basövningar kombinerat med ett par assistansövningar. Ffs, de tränar ju tom bicepscurl och flyes nu.

Grisen
2006-08-01, 23:47
Idén med tråden var att få igång en diskussion om styrkelyft (eller liknande) kan ge bättre byggarresultat än "byggarträning".
En tanke jag har är att byggningen i vissa fall har blivit så överdrivet avancerad och teoretisk att den har tappat sina rötter, medans vissa riktningar inom styrkelyft (tex westside) har börjat närma sig byggningen med tunga basövningar kombinerat med ett par assistansövningar. Ffs, de tränar ju tom bicepscurl och flyes nu.

Det beror helt på vad man menar med byggarträning resp. styrkelyftsträning. Jag tror du kan få mycket bättre utseendemässiga resultat om du tränar byggarträning, bra exempel är Sverker och Klo, gentemot styrkelyft. Men jag tror också dig, d.v.s. att den s.k. byggarträningen i vissa fall blivit allt för teoretisk och långt ifrån verkligheten att vanlig tung styrketräning ("styrkelyft") är mer effektiv för att öka massan.

Om du tittar på styrkelyftarna (svenska styrkelyftare utan kroppen full av prepp) är det ganska tydligt vad som är effektivast för att lägga på sig massa. De är få styrkelyftare som har massa proportionerlig, gentemot en bodybuilder, till deras styrka.

pragmatist
2006-08-02, 00:22
Westside-metoden innehåller ju en hel del s.k. "repetition effort"-träning som ju specifikt syftar till hypertrofi, så gränsen mellan bb och sl är ju lite flytande, precis som du säger.

Däremot kan man ju fråga sig hur killen sett ut om han lagt ner samma tid och ansträngning på mer traditionell bb-träning (och preppat som en byggare). Förmodligen hade han varit ännu biffigare och haft bättre symmetri.

Sheogorath
2006-08-02, 06:42
Vad många kanske inte tänker på är att din genetik i mycket hög utsträckning kommer att påverka hur olika delar av din kropp svarar på olika typer av stimulans. Han kanske tränat som en ren SL-are, men har haft tur i det genetiska lotteriet så att han av den träningen han genomfört tillväxt proportionerligt nog att platsa på en BB-scen.

Det är ju inte precis så att man måste mata side laterals för att få fina runda axlar. Har man haft tur i det genetiska lotteriet (och dessutom tryckt i sig hormoner) så kan man mycket väl få snygga axlar ändå.

Domi
2006-08-02, 08:49
Det där är en fin kropp! Första gången jag säger det på kolozzeum någonsin.

+1

Lucipha
2006-08-02, 21:58
Det beror helt på vad man menar med byggarträning resp. styrkelyftsträning. Jag tror du kan få mycket bättre utseendemässiga resultat om du tränar byggarträning, bra exempel är Sverker och Klo, gentemot styrkelyft. Men jag tror också dig, d.v.s. att den s.k. byggarträningen i vissa fall blivit allt för teoretisk och långt ifrån verkligheten att vanlig tung styrketräning ("styrkelyft") är mer effektiv för att öka massan.

Det är väl mycket tack vare repotagen i diverse byggartidningar och nu för tiden internet, där diverse löst folk leker gurus.

Om du tittar på styrkelyftarna (svenska styrkelyftare utan kroppen full av prepp) är det ganska tydligt vad som är effektivast för att lägga på sig massa. De är få styrkelyftare som har massa proportionerlig, gentemot en bodybuilder, till deras styrka.

Jag skulle vilja se valfri ren byggare mot valfri lyftare på högre nivå lagom nerdeffad. Utan gorillapiller på båda sidor blir nog skillnaden lite mindre

Lucipha
2006-08-02, 22:01
Däremot kan man ju fråga sig hur killen sett ut om han lagt ner samma tid och ansträngning på mer traditionell bb-träning (och preppat som en byggare). Förmodligen hade han varit ännu biffigare och haft bättre symmetri.

Det hade han säkert. Men jag har svårt att tro att en genomsnittlig ren kille skulle kunna förändra sin kropp så mycket utan att köra högvis med böj, mark och bänk. Givetvis med komplementerande övningar

Lucipha
2006-08-02, 22:05
Vad många kanske inte tänker på är att din genetik i mycket hög utsträckning kommer att påverka hur olika delar av din kropp svarar på olika typer av stimulans. Han kanske tränat som en ren SL-are, men har haft tur i det genetiska lotteriet så att han av den träningen han genomfört tillväxt proportionerligt nog att platsa på en BB-scen.

Det är ju inte precis så att man måste mata side laterals för att få fina runda axlar. Har man haft tur i det genetiska lotteriet (och dessutom tryckt i sig hormoner) så kan man mycket väl få snygga axlar ändå.

Ja grabben har ju bra gener hur man än vrider och vänder på det.