handdator

Visa fullständig version : Drogers farlighet

Nina L
2006-08-01, 13:31
The UK goverment commissioned psychopharmacologist Professor David Nutt and neuroscientist Professor Colin Blakemore to rank recreational drugs by their dangerousness.

The list has just been published in today's The Independent and gives some surprising results. Unusually, the list contains both legal and illegal drugs.

The drugs were ranked by ratings which took into account a combination of their physical damage, social harm and addictive properties.

Mer om de olika drogerna: http://news.independent.co.uk/uk/health_medical/article1207619.ece
Källa: http://www.mindhacks.com/blog/2006/08/drug_dangerousness_r.html

In rank order of harmfulness:

1. Heroin
2. Cocaine
3. Barbituates
4. Street methadone
5. Alcohol *rolleyes*
6. Ketamine
7. Benzodiazopines
8. Amphetamines
9. Tobacco
10. Buprenorphine
11. Cannabis
12. Solvents
13. 4-MTA
14. LSD
15. Methylphenidate (Ritalin)
16. Anabolic steroids
17. GHB
18. Ecstasy
19. Alkyl Nitrites (poppers)
20. Khat

Angel
2006-08-01, 13:32
Jasså alkohol är farligare än benzo

Nina L
2006-08-01, 13:34
Jasså alkohol är farligare än benzoJag är mest förvånad över Ecstacy. Jag trodde att det skulle rankas mycket högre.

J.Saarela
2006-08-01, 13:37
Jag är mest förvånad över Ecstacy. Jag trodde att det skulle rankas mycket högre.

Första jag reagerade på oxå,så dom menar att det är farligare att ta hormoner varje dag än Ecstacy*screwy*

snelhest
2006-08-01, 13:41
fattar inte hur heroin kan komma 1a

Trance
2006-08-01, 13:41
Det handlar väl om hur drogen används och hur det påverkar samhället och personen. Därför hamnar t.ex. tobak högt upp eftersom det används så mycket. Det är nog få som skulle vilja påstå att det är "bättre" att ta GHB 5 gånger om dagen än röka 5 gånger om dagen.

Just extacy är väl en partydrog som används av vanliga människor som inte är kopplad till våldssamheter direkt, medans jag kan se att AAS används av mer destruktiva människor generellt.

Mental
2006-08-01, 13:42
eftersom social harm ligger med så är det klart att alkohol och tobak ligger högt, då de är lagliga och derför väl spridda och orsakar stor skada. vore samtliga substanser lagliga och i utbrett bruk hade listan sett annorlunda ut.

Edit: Puck 2:a :(

Yankeee
2006-08-01, 13:44
"They called for a new scale to be introduced, rating substances on the basis of health and social risks and not linked to legality or potential punishments."

Redan sagt, men ja, läs.

hultman
2006-08-01, 14:11
Eh. De kan inte mena allvar? Halsoriskerna med GHB ar ju knappast mindre an tobak och alkohol. Studien kan ju daremot inte vara dosrelaterad.

Yankeee
2006-08-01, 14:13
Eh. De kan inte mena allvar? Halsoriskerna med GHB ar ju knappast mindre an tobak och alkohol. Studien kan ju daremot inte vara dosrelaterad.

Skojar du?

hultman
2006-08-01, 14:13
Nej. Vad menar du?

Yankeee
2006-08-01, 14:14
Nej. Vad menar du?

Vad sägs om att läsa de tre inläggen ovanför ditt?

King Grub
2006-08-01, 14:15
Det står ju klart och tydligt: "The drugs were ranked by ratings which took into account a combination of their physical damage, social harm and addictive properties."

hultman
2006-08-01, 14:15
Det beror ju pa hur man tolkar det som skrivits. Storst paverkan pa folkhalsan har ju tobak och alkohol, och de skadar onekligen fler manniskor an alla andra droger.

Catstyle
2006-08-01, 14:16
Det beror ju pa hur man tolkar det som skrivits. Storst paverkan pa folkhalsan har ju tobak och alkohol, och de skadar onekligen manniskor i storre utstrackning an alla andra droger.
Du försöker inte ens förstå?

hultman
2006-08-01, 14:17
Du försöker inte ens förstå?

Jo, men jag haller inte med.

King Grub
2006-08-01, 14:20
I en artikel som rankar övergripande skadeverkan totalt sett spelar det mindre roll hur akut farlig en substans är, om dess skadeverkningar bara drabbar ett fåtal.

Catstyle
2006-08-01, 14:20
Jag tror faktiskt inte att du riktigt greppat innebörden i förklaringen till rankingen, hultman.

Yankeee
2006-08-01, 14:25
Jo, men jag haller inte med.

Vad baserar du din åsikt på?

kalle_banan
2006-08-01, 16:04
Hörrni hörni, sluta hacka på honom för att han inte vill förstå eran synvinkel.
Återgå till det intressanta, ecstacy, hur kan det inte vara ansett skadligare än det gör på listan, vet ni hur de har räknat för ecstasyn? För den neurotoxiska effekten borde väga mycket anser jag, fast det kanske det gör redan :confused:
Ska läsa artiklarna nu!

Cerberus
2006-08-01, 16:22
Alkohol och tobak är accepterade droger, inte nyttigare för det.

Roligt att gräs var bättre hahaha :D

Yankeee
2006-08-01, 16:23
Ni måste skämta.

Catstyle
2006-08-01, 16:24
Flertalet person har lyckats dumförklara sig själva med ett enda inlägg, tummen upp för er! :thumbup: :D

Deceiver85
2006-08-01, 16:38
Hm, som att rangordna dödliga sjukdomar och säga att det är bättre att utsätta sig för den minst dödliga sjukdomen än den med störst dödlighet.

Vad sägs som att inte utsätta sig för droger alls?

mathor
2006-08-01, 16:42
Rekord i kvoten inte-läsa-första-inlägget-noggrant-människor?

Catstyle
2006-08-01, 16:46
Hm, som att rangordna dödliga sjukdomar och säga att det är bättre att utsätta sig för den minst dödliga sjukdomen än den med störst dödlighet.

Vad sägs som att inte utsätta sig för droger alls?
Vem har sagt att man ska utsätta sig för droger?

fothermucker
2006-08-01, 16:49
The drugs were ranked by ratings which took into account a combination of their physical damage, social harm and addictive properties.
Glöm inte detta heller. Nikotin är mer beroendeframkallande än de flesta av drogerna på den listan men knappast den farligaste.
Hade varit intressant med listor som rankade efter de enskilda aspekterna ockå.

aliquis
2006-08-01, 17:35
Jag är mest förvånad över Ecstacy. Jag trodde att det skulle rankas mycket högre.De kanske inte anser att det skadar det sociala umgänget eller är beroendeframkallande.

Men jag skulle ju ranka fysiska skador som det största problemet följt av beroende framkallande och slutligen socialt (för alla droger då.)

aliquis
2006-08-01, 17:36
Glöm inte detta heller. Nikotin är mer beroendeframkallande än de flesta av drogerna på den listan men knappast den farligaste.
Hade varit intressant med listor som rankade efter de enskilda aspekterna ockå.Står ju inte nikotin, står tobak. Och tobak är väl bland det skadligaste där? Bland det mest beroendeframkallande, och i mitt tycke bland det sämsta socialt med eftersom de luktar apa och är så jävla äckliga, men alla delar ju inte den åsikten.

aliquis
2006-08-01, 17:37
eftersom social harm ligger med så är det klart att alkohol och tobak ligger högt, då de är lagliga och derför väl spridda och orsakar stor skada. vore samtliga substanser lagliga och i utbrett bruk hade listan sett annorlunda ut.

Edit: Puck 2:a :(Frågan är ju om de har räknat med hur frekvent de används eller inte.

fothermucker
2006-08-01, 17:37
Står ju inte nikotin, står tobak. Och tobak är väl bland det skadligaste där? Bland det mest beroendeframkallande, och i mitt tycke bland det sämsta socialt med eftersom de luktar apa och är så jävla äckliga, men alla delar ju inte den åsikten.

Sant, men blir du beroende av tobak eller av nikotin? vavava?

aliquis
2006-08-01, 17:39

Roligt att gräs var bättre hahaha :DMen knappast en nyhet. Inte LSD heller.

Valentino
2006-08-01, 17:39
Sant, men blir du beroende av tobak eller av nikotin? vavava?

Ja, annars hade väl fan inte folk haft så svårt att sluta.

aliquis
2006-08-01, 17:40
Sant, men blir du beroende av tobak eller av nikotin? vavava?Drogen/vad du intar är ju tobak, jag skiter väl i vad du blir beroende av, det står ju inte "nikotinplåster".

Ren THC skulle ju kanske vara ännu bättre? Då försvinner ju risken för lungcancer från cannabis, men så kan du ju inte räkna.

fothermucker
2006-08-01, 17:41
Ja, annars hade väl fan inte folk haft så svårt att sluta.

Humor där.

aliquis
2006-08-01, 17:42
Ja, annars hade väl fan inte folk haft så svårt att sluta.Inte heller här lyckades du läsa rätt, han påstår inte att de inte är beroendeframkallande, han påstår att det är nikotinet som står för den delen.

Ok, jag ber om ursäkt om det var ett försök till ett skämt.

internethjälten
På vilken plats kommer det vita knarket då ? -sockret alltså *rolleyes*

fothermucker
Drogen/vad du intar är ju tobak, jag skiter väl i vad du blir beroende av, det står ju inte "nikotinplåster".

Ren THC skulle ju kanske vara ännu bättre? Då försvinner ju risken för lungcancer från cannabis, men så kan du ju inte räkna.

Lovar att jag skriver "det beroendeframkallande ämnet i tobak" nästa gång istället för nikotin.

:sleep:

aliquis
2006-08-01, 17:44
Lovar att jag skriver "det beroendeframkallande ämnet i tobak" nästa gång istället för nikotin.

:sleep:Som sagt, det rör sig ju om folk som röker, nikotinet har ju inte ett skit med något att göra, det är ju personer som röker cigaretter/dylikt det gäller, är väl skitsamma om nikotinet ensamt hade varit hälsosammare. De som tar drogen "tobak" där sitter ju knappast med 10 nikotinplåster på armen som sagt.

fothermucker
2006-08-01, 17:51
Som sagt, det rör sig ju om folk som röker, nikotinet har ju inte ett skit med något att göra, det är ju personer som röker cigaretter/dylikt det gäller, är väl skitsamma om nikotinet ensamt hade varit hälsosammare. De som tar drogen "tobak" där sitter ju knappast med 10 nikotinplåster på armen som sagt.
Men jag hade fetstil på den "beroendeframkallande aspekten" just för att betona detta:D Där är det nikotin som är boven. Inte att man drar i sig rök. Det är inte alls lika beroendeframkallande vad jag vet.
Vissa glömde ju att det inte bara var hälsovådlighet som listan baserades på.
Jäjä

aliquis
2006-08-01, 17:53
Men jag hade fetstil på den "beroendeframkallande aspekten" just för att betona detta:D Där är det nikotin som är boven. Inte att man drar i sig rök. Det är inte alls lika beroendeframkallande vad jag vet.
Vissa glömde ju att det inte bara var hälsovådlighet som listan baserades på.
JäjäThe drugs were ranked by ratings which took into account a combination of their physical damage, social harm and addictive properties.

??

Risken för eldsvådor?

fothermucker
2006-08-01, 17:58

??

Risken för eldsvådor?

omg..

http://www.lucasvendel.com/shit/omg.JPG

Den här tråden är verkligen rökt i dubbel bemärkelse.

Perscitus
2006-08-01, 19:21
Orkar inte gnälla på alla som inte förstå; men vore det inte bra för somliga att lära sig läsa saker i lugn och ro, till det att de faktiskt känner att de förstår vad som står? Om ni är osäkra på orden föreslår jag ett lexikon istället för ett dåligt underbyggt inlägg här i tråden. Inlägg som "Jag håller inte med" är bara skrattretande med tanke på att detta inte är en lösryckt åsikt från artikelns författare utan bygger på statistik. Så för den som inte håller med, visa siffrorna som slutsatsen står i strid med tack!

On the other note, väldigt roligt att ha nåt att kasta i ansiktet på alla alkoholmissbrukare som försöker övertyga en om hur bra det är att stödja systembolaget några gånger i månaden. "För att man måste unna sig något och så skadligt är det inte".

Yankeee
2006-08-01, 19:28
Perscitus: Du måste sluta med vad det nu är du gör när du inte här så att du kan skriva mer :)

Bronkitkorv
2006-08-01, 19:36
Det där var ju en förbannad skitlista... Jag tänker inte ens försöka förstå den. Säkert fick han en massa pengar för att göra den med. Jävla låtsasforskare..

Yankeee
2006-08-01, 19:41
Det där var ju en förbannad skitlista... Jag tänker inte ens försöka förstå den. Säkert fick han en massa pengar för att göra den med. Jävla låtsasforskare..

Kan man vara mer i förnekelse?

Perscitus
2006-08-01, 19:44
Perscitus: Du måste sluta med vad det nu är du gör när du inte här så att du kan skriva mer :)
Haha, tack för uppskattningen! :em:

:laugh:

Bolio
2006-08-01, 19:56

Troligtvis inte. Det är sorgligt.

Janna
2006-08-01, 21:07

Roligt att gräs var bättre hahaha :D

Det skulle vara intressant att se vad som hänt med brottstatistiken om alla rökte marijuana istället för att dricka alkohol

aliquis
2006-08-01, 21:36
Det skulle vara intressant att se vad som hänt med brottstatistiken om alla rökte marijuana istället för att dricka alkohol"Vad snackar du om nu den skulle ju öka då marijuana är olagligt!" :Virro *screwy*

Janna
2006-08-01, 21:46
"Vad snackar du om nu den skulle ju öka då marijuana är olagligt!" :Virro *screwy*

Förutsatt att det inte var olagligt då, jag var extremt negativt inställd till allt drogklassat tidigare. Men då en nära kompis hamnade snett och jag blrjade gräva mig ner i hur olika droger fungerar och snackat lite med läkare och folk som är insatta i psykologi med mera så har jag börjat inse att anledningen är att jag helt enkelt trott på den skräckpropaganda man fick i skolan. Alkohol som däremot är socialt accepterat ställer till med mer än vi vill erkänna.

Jag börjar bli lite kluven i frågan, droger är inget bra oavsett vad det är för drog. Men anledningen till att jag dricker alkohol istället för att röka marijuana är helt klart för att alkohol är mest socialt accepterat, inte för att det är det snällaste eller ofarligaste berusningsmedlet.

Sen vet jag visserligen inte om jag skulle gilla ruset från marijuana eftersom att jag ingte testat att röka det.

Cerberus
2006-08-01, 22:14
;) Det skulle vara intressant att se vad som hänt med brottstatistiken om alla rökte marijuana istället för att dricka alkohol

Ja visst vore det, ska vi starta ett projekt här på kolo ? :D

"PROJECT GET HIGH"

jag har rökt cannabis några ggr, inget jag gör ofta pga samvetsångest(det är ju FEL!). Kan ju säga att man blir jävligt hjärndöd, handlingsförlamad, seg och trött, jag skulle inte orka råna(möjligtvis nån med godis?! :D) eller döda nån iaf...men så är det kanske inte för alla? Helst ska man inte blanda alkohol och gräs, det blir skit oftast(har kompisar som gjort massa galna grejer).

Dricker mig hellre full för man blir inte lika cp(plus att det e lagligt förstås) plus att jag kan göra det med inte lika dåligt samvete :D

Janna
2006-08-01, 22:39
;)

Ja visst vore det, ska vi starta ett projekt här på kolo ? :D

"PROJECT GET HIGH"

jag har rökt cannabis några ggr, inget jag gör ofta pga samvetsångest(det är ju FEL!). Kan ju säga att man blir jävligt hjärndöd, handlingsförlamad, seg och trött, jag skulle inte orka råna(möjligtvis nån med godis?! :D) eller döda nån iaf...men så är det kanske inte för alla? Helst ska man inte blanda alkohol och gräs, det blir skit oftast(har kompisar som gjort massa galna grejer).

Dricker mig hellre full för man blir inte lika cp(plus att det e lagligt förstås) plus att jag kan göra det med inte lika dåligt samvete :D

Har kompisar som ställt til med både det ena och det andra, alltid med alkohol i blodet. När de rökt marijuana så är de mest fnittriga och ganska lugna och hittar aldrig på nåt skit.

Det ska dock va rätt stor skillnad på vilken typ av canabis det r enligt vad jag förstått. Hasch blir man väl som du beskrev ovan av fast det klassas också som en tyngre drog än marijuana.

Janna
2006-08-01, 22:41
vill gärna höra mer från folk vad de har för erfarenheter själva eller genom sina vänner

Sheogorath
2006-08-01, 22:55
1. Metamfetamin
2. Ecstasy (MDx)
3. Heroin
4. GHB
5. Kokain
6. Benzodiazepiner
7. Racemat/dextro-amfetaminer (vanligt "tjack")
8. Methylphenidate (Ritalin)
9. Tobak
10. LSD
11. Alkohol
12. Cannabis

Sheo's lista där han tar hänsyn bara till toxicitet och beroendepotential vid, åtminstone initialt, rekreationellt bruk. Metamfetamin ("crystal meth") hamnar högst eftersom det dels är extremt neurotoxiskt, och dels väldigt beroendeframkallande. Ecstasy är mycket neurotoxiskt, och ger i stor sett alltid ett omedelbart beroende efter första användningen. Heroin och andra opiater är inte särskilt toxiska, men ytterst beroendeframkallande. Samma sak med kokain och benzodiazepiner. Vanligt tjack är inte särskilt skadligt vid rekreationellt bruk, men beroenderisk föreligger för vissa typer av användare.

Alla substanser blir farliga vid missbruk.

Så skulle jag rangordna de jag läst på om.

Krampus
2006-08-01, 22:56
Har kompisar som ställt til med både det ena och det andra, alltid med alkohol i blodet. När de rökt marijuana så är de mest fnittriga och ganska lugna och hittar aldrig på nåt skit.

Det ska dock va rätt stor skillnad på vilken typ av canabis det r enligt vad jag förstått. Hasch blir man väl som du beskrev ovan av fast det klassas också som en tyngre drog än marijuana.

Nej det är samma verksamma substans Tetra Hydro Cannabinol (THC).
Som att jämföra öl och vin.. Alkohol är fortfarande den verksamma substansen..

Cerberus
2006-08-01, 22:56
hasch och marijuana(gräs) är väl ändå från samma planata(cannabis) men från olika delar?

Har för mig att haschet görs av oljan och majjan görs av bladen..men ja e ingen expert heller :D. Nån som röker på regelbundet på kolo?

Har prövat gräs en gång också, roligaste jag varit med om :D. Vill inte glorifiera droger o så helst så ja går inte in på detaljer.

aliquis
2006-08-01, 23:01
Förutsatt att det inte var olagligt då, jag var extremt negativt inställd till allt drogklassat tidigare. Men då en nära kompis hamnade snett och jag blrjade gräva mig ner i hur olika droger fungerar och snackat lite med läkare och folk som är insatta i psykologi med mera så har jag börjat inse att anledningen är att jag helt enkelt trott på den skräckpropaganda man fick i skolan. Alkohol som däremot är socialt accepterat ställer till med mer än vi vill erkänna.Det är ju därför man undrar hur farligt saker och ting är, vad är de riktiga nackdelarna med alkohol? Förlorade hjärnceller är väl skitsnack? Är det högt energiinnehåll och taskigt för levern som är de största problemen? Och eventuellt näringsbrist då. Ställer inte tobak till det mer? Jag tycker iaf att det är jobbigt att behöva drabbas för andra dumheter, det är väl fler som dör till följd av tobak också?Jag börjar bli lite kluven i frågan, droger är inget bra oavsett vad det är för drog. Men anledningen till att jag dricker alkohol istället för att röka marijuana är helt klart för att alkohol är mest socialt accepterat, inte för att det är det snällaste eller ofarligaste berusningsmedlet.Röken är ju dock fortfarande skadlig för lungorna, frågan är bara vad som är minst illa?

En annan sak jag har funderat över är hur det är med rökelse? Är all rök ungefär lika skadlig? Är det rent ut sagt ohälsosamt att andas in rök från rökelse?

Vad som är socialt accepterat kan man väl skita i, man behöver ju inte berätta det för någon om man inte vill.
Sen vet jag visserligen inte om jag skulle gilla ruset från marijuana eftersom att jag ingte testat att röka det.En gång lär ju inte ta död på dig.. ;D

Sheogorath
2006-08-01, 23:02
Jag vet inte jag, aliquis. En dag kanske hon sitter där med haschsprutan i armen. Då är det redan för sent att ångra sig.

;)

Cerberus
2006-08-01, 23:03
En gång lär ju inte ta död på dig.. ;D

Nej men det kan med stor chans göra dig med liberal(talar av egen erfarenhet) mot droger i allmänhet. Dock har jag aldrig prövat något tungt tur nog.

Valentino
2006-08-01, 23:04

Att jämföra öl och vin är ju iofs så tokigt, för det finns väldigt många som anser att vin är hälsosammare än öl, och framför allt hälsosammare än sprit. Så visst man kan inte bara säga att alkohol är alkohol, för det finns ju uppenbara skillnader.

Sebbe_H
2006-08-01, 23:07
Tycker janna och cerberus har väldigt bra meningar båda två. Det känns faktiskt som alkohol ställer till mer problem än marijuana som ni säger.

Jorgen
2006-08-01, 23:10
Att inte använda något av det ställer till minst problem.

Ni vandrar på tunn is dessutom. Tänk er för innan ni postar annars så kommer tråden försvinna. :)

HenrY
2006-08-01, 23:11
Att inte använda något av det ställer till minst problem.

:thumbup: :thumbup:

Cerberus
2006-08-01, 23:11
Tycker janna och cerberus har väldigt bra meningar båda två. Det känns faktiskt som alkohol ställer till mer problem än marijuana som ni säger.

njaeeee, det hoppas jag inte är det jag säger :p.

Knark är bajs, har ni inte sett reklamen? :D

Sebbe_H
2006-08-01, 23:26
Jo knark är bajs, för det är olagligt, och dom som knarkar är ju bara idioter. Vad jag märkt så är de som röker lugnare och mer normala vid själva tillfället än de som super.

Daniiiel
2006-08-01, 23:26
har polare som röker gräs..om man jämför dem med polarna dom dricker alkohol så kan man ju jämföra det såhär

dom som röker gräs blir fnittriga och lugna som fan..typ sitter och tänker på hur dom ska lösa värdlens problem

dom som dricker alkohol blir galna och våldsamma och tänker på vilken tjej dom helst villa rövkn*lla'

true story

Allan
2006-08-01, 23:28
Att ens diskutera legaliseringen av en drog för att en annan är tillåten är oerhört pundigt. Det finns inget jävla rättvisetänkande i det hela, eftersom vissa verkar tro det. Både alkohol och narkotika i olika former har ohyggliga nackdelar, så varför ens diskutera om att tillåta en drog till?

allan

Daniiiel
2006-08-01, 23:33
Att ens diskutera legaliseringen av en drog för att en annan är tillåten är oerhört pundigt. Det finns inget jävla rättvisetänkande i det hela, eftersom vissa verkar tro det. Både alkohol och narkotika i olika former har ohyggliga nackdelar, så varför ens diskutera om att tillåta en drog till?

allan

Får jag fråga vad cannabis har gjort som tydligen har ohyggliga nackdelar. Att folk blir fulla av alkohol och våldtar, kör över nån unge rattfull,spyr,slåss,mördar,rånar vet vi redan.

Så du menar att cannabis är lika dåligt? Känner du ens nån som har rökt på? Har du rökt på själv så du vet vad för rus det ger?
Du vet väl att cannabis har används och används fortfarande som medecin. Används alkohol som medecin?

Så du menar att vi skulle haft lika många våldtäkter,dödsfall,rattfyllerier om vi förbjöd alkohol och legaliserade cannabis istället?

Krampus
2006-08-01, 23:34
Att jämföra öl och vin är ju iofs så tokigt, för det finns väldigt många som anser att vin är hälsosammare än öl, och framför allt hälsosammare än sprit. Så visst man kan inte bara säga att alkohol är alkohol, för det finns ju uppenbara skillnader.

Vilket blir man mest full av: svag alkohol eller starkare alkohol i samma mängd?
Vilket blir man mest hög på: svag THC eller... Ah, you get the point............?

Allan
2006-08-01, 23:36
Folk som röker på blir geggiga i skallen. Ja, jag känner folk som rökt i över tjugo år. Inte många rätt hos de killarna längre, nej. Lungcancer har de fått också. Nej, jag har inte rökt på själv.
Morfin används också som medicin? Vet du hur en morfinist ser ut?

allan

Valentino
2006-08-01, 23:36
Vilket blir man mest full av: svag alkohol eller starkare alkohol i samma mängd?
Vilket blir man mest hög på: svag THC eller... Ah, you get the point............?

Ja precis, vad blir man mest full av, en flaska vin eller 1 flaska sprit? Folk som dricker vin dricker ju sällan på samma sätt som de som dricker ren sprit etc.

Krampus
2006-08-01, 23:38
Ja precis, vad blir man mest full av, en flaska vin eller 1 flaska sprit?

Ja? Vad är det du vill säga? :)

Valentino
2006-08-01, 23:40
Ja? Vad är det du vill säga? :)

Att du inte kan dra alla thc-varianter över samma kant och säga att de är lika skadliga. Det är ungeför som att säga att vanlig tjack är lika farligt/skadligt som meta/crystal meth.

Daniiiel
2006-08-01, 23:43
Folk som röker på blir geggiga i skallen. Ja, jag känner folk som rökt i över tjugo år. Inte många rätt hos de killarna längre, nej. Lungcancer har de fått också. Nej, jag har inte rökt på själv.

allan

Ursäkta men får jag fråga vad du tänker med? Om man rökt på i 20 år så är det klart att man blir knäpp i knoppen. Men tror du ärligt att vi skulle få så mycket dödsfall och brott bland ungdomar om de rökte gräs på helgerna istället för alkohol? Hur många har dött av överdosering av alkohol? Kan man ens överdosera mariujana? Och hur kan du jämföra cannabis med morfin? Det är ju som att jämföra cigaretter och heroin.

Vet du vad cannabis används för inom medecinskt syfte?

känns inte som du är särskilt insatt i det hela och mest snöar in dig på den gamla propagandan

Krampus
2006-08-01, 23:44
Att du inte kan dra alla thc-varianter över samma kant och säga att de är lika skadliga. Det är ungeför som att säga att vanlig tjack är lika farligt/skadligt som meta/crystal meth.

Nu får du nog ta och läsa om inläggen du.
Jag har sagt att den verksamma substansen (eller egentligen de 420 verksamma substanserna) i hasch och marijuana är desamma och att den verksamma substansen i alkoholhaltiga drycker är ju just alkohol. Inget annat. Hur fick du in tjack i bilden överhuvudtaget?

fothermucker
2006-08-01, 23:44
Har för mig att haschet görs av oljan och majjan görs av bladen..men ja e ingen expert heller :D. Nån som röker på regelbundet på kolo?

Röker verkligen inte men man tar kronbladen eller blommorna från växten då dessa innehåller mest thc delta-9 (den verksamma substansen).
Hasch är ofta lite finare delar av blommorna (behöver inte vara det antagligen) som kokas med t ex butan (låg kokpunkt:) ) som i sin tur avdunstar och kvar blir en slags olja som man kletar ihop med finmalda blommor.
I stora drag. Hoppas att det är lugnt Jörgen?

Valentino
2006-08-01, 23:49
Nu får du nog ta och läsa om inläggen du.
Jag har sagt att den verksamma substansen (eller egentligen de 420 verksamma substanserna) i hasch och marijuana är desamma och att den verksamma substansen i alkoholhaltiga drycker är ju just alkohol. Inget annat. Hur fick du in tjack i bilden överhuvudtaget?

Du sa ju till Janna att man inte skulle jämföra maja och hasch, för det var ju ändå samma verksamma ämne, och så drog du parallellen till att jämföra vin och öl. För båda är ju alkohol. Tjacket nämnde jag för det är ju samma ämne i tjack som i meta, och då kan man ju enligt dig jämföra dem, för de är ju samma verksamma ämne? Den väsentliga skillnaden är ju skillnaden i koncentrationen av de olika ämnena :)

För det är inte lika ohälsosamt att dricka vin, som att dricka sprit, osv.

Lizard
2006-08-01, 23:50
Får jag fråga vad cannabis har gjort som tydligen har ohyggliga nackdelar. Att folk blir fulla av alkohol och våldtar, kör över nån unge rattfull,spyr,slåss,mördar,rånar vet vi redan.

Så du menar att cannabis är lika dåligt? Känner du ens nån som har rökt på? Har du rökt på själv så du vet vad för rus det ger?
Du vet väl att cannabis har används och används fortfarande som medecin. Används alkohol som medecin?

Så du menar att vi skulle haft lika många våldtäkter,dödsfall,rattfyllerier om vi förbjöd alkohol och legaliserade cannabis istället?
Eh?! Om lika många rökte cannabis som antalet som dricker alkhol skulle cannabis skadeverkningar visa sig så tydligt att det blir uppenbart för alla. Dig med kanske Daniiiel.
Man kör inte bättre bil t ex av cannabis. Man kör inte ens lika bra som innan. Man kör sämre. Om många fler använder cannabis så kommer fler att testas på just cannabis vid trafikolyckor (ovanligt idag). Det skulle innebär att vi skulle bevisa att några gör just det du nämnde som negativa med alkohol fast med cannabis. Alltså kör påverkade och orsakar olyckor.
Alkohol är ett gissel i sig, men det är cannabis med. Man blir, om inte annat, rent dum i huvudet av cannabis. Effekten sitter i länge och är ibland helt irreparabel. På våra slutna mentalvårdsenheter lallar det omrking personer som en gång varig flummiga tonåringar, idag med långtgående psykoser. Om du bär på risken (miljö/genetik) så kan alltså cannabis utlösa ett kroniskt tillstånd av mentalsjukdom. Kul att vara påtänd fortfarande?

Jag har själv varit djupt nere i drog- och alkoholmissbruk och legat och bett till gud på E4 förlamad av mina egna demoner. Några av mina kamrater är just lallande idioter och kommer inte ut annat än till jularna varvid de då lever jävulen hemma i föräldrahemmet innan de hämtas hem igen.
Allt, min vän, har ett pris.

Idag älskar jag min hjärna och kropp och tackar dem ständigt för att de förlåtit mig. Det känns som om vi kommer att vara kompisar ett bra tag.

Lizard

Daniiiel
2006-08-01, 23:53
Eh?! Om lika många rökte cannabis som antalet som dricker alkhol skulle cannabis skadeverkningar visa sig så tydligt att det blir uppenbart för alla. Dig med kanske Daniiiel.
Man kör inte bättre bil t ex av cannabis. Man kör inte ens lika bra som innan. Man kör sämre. Om många fler använder cannabis så kommer fler att testas på just cannabis vid trafikolyckor (ovanligt idag). Det skulle innebär att vi skulle bevisa att några gör just det du nämnde som negativa med alkohol fast med cannabis. Alltså kör påverkade och orsakar olyckor.
Alkohol är ett gissel i sig, men det är cannabis med. Man blir, om inte annat, rent dum i huvudet av cannabis. Effekten sitter i länge och är ibland helt irreparabel. På våra slutna mentalvårdsenheter lallar det omrking personer som en gång varig flummiga tonåringar, idag med långtgående psykoser. Om du bär på risken (miljö/genetik) så kan alltså cannabis utlösa ett kroniskt tillstånd av mentalsjukdom. Kul att vara påtänd fortfarande?

Jag har själv varit djupt nere i drog- och alkoholmissbruk och legat och bett till gud på E4 förlamad av mina egna demoner. Några av mina kamrater är just lallande idioter och kommer inte ut annat än till jularna varvid de då lever jävulen hemma i föräldrahemmet innan de hämtas hem igen.

Idag älskar jag min hjärna och kropp och tackar dem ständigt för att de förlåtit mig. Det känns som om vi kommer att vara kompisar ett bra tag.

Lizard

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Jag säger inte att det inte skulle hända nånting om cannabis skulle bli lagligt. Det är en drog och självklart skulle det leda till skit. Men att det skulle leda till lika mycket skit som alkohol tror jag inte det finns en chans i världen att det skulle hända.

Sen så stör jag mig så otroligt mycket på personer som super skallen av sig varje helg och sen skriker att cannabis är skit det är en drog det är så jävla farligt blablabla.

Allan
2006-08-01, 23:54
Hehe, det är inte så att du kanske...

Ursäkta men får jag fråga vad du tänker med? Om man rökt på i 20 år så är det klart att man blir knäpp i knoppen.
Och där gav du ett perfekt argument till varför det inte ska tillåtas.

Men tror du ärligt att vi skulle få så mycket dödsfall och brott bland ungdomar om de rökte gräs på helgerna istället för alkohol?

Därför att du missar rökat som inkörsport till tyngre droger. Hur många missbrukare känner du till som INTE börjat med brass? Nå, jag kan berätta för dig att nästintill 100 procent av alla horsare börjat med brass.

Hur många har dött av överdosering av alkohol? Kan man ens överdosera mariujana?

Det handlar inte om eventuell överdosering - faran med brass är inte överdoseringen utan att effekten sitter kvar - lagras - i skallen och nervsystemet.

Och hur kan du jämföra cannabis med morfin? Det är ju som att jämföra cigaretter och heroin.

Hallå? Det var du som drog upp att cannabis används som smärtstillande medel för vissa cancerpatienter. Då måste jag ju berätta för dig att man använder morfin som smärtstillande för andra cancerpatienter. Men en drogs eventuella effekt i terapeutiskt syfte ger inte vid handen att den skulle kunna legaliseras. Det är ett dåligt argument.

Jajamän.

känns inte som du är särskilt insatt i det hela och mest snöar in dig på den gamla propagandan

Du ska inte läsa så mycket på Internet. Det skadar inte att träffa lite folk i det där otäcka verkliga livet emellanåt. Men det kommer med åren.

allan

fothermucker
2006-08-01, 23:58

Lizard

:thumbup:

Krampus
2006-08-02, 00:05
Du sa ju till Janna att man inte skulle jämföra maja och hasch, för det var ju ändå samma verksamma ämne, och så drog du parallellen till att jämföra vin och öl. För båda är ju alkohol. Tjacket nämnde jag för det är ju samma ämne i tjack som i meta, och då kan man ju enligt dig jämföra dem, för de är ju samma verksamma ämne? Den väsentliga skillnaden är ju skillnaden i koncentrationen av de olika ämnena :)

För det är inte lika ohälsosamt att dricka vin, som att dricka sprit, osv.

Nej du har missuppfattat mig helt. Lägg inte in värderingar när du läser mitt inlägg.

Quote:
Originally Posted by Janna

Quote:
Originally Posted by En sjukt snygg jävel med stor palle
Nej det är samma verksamma substans Tetra Hydro Cannabinol (THC).

Det är den andra delen jag svarar på.
Tyngre drog per deffinition är det inte i det fallet man talar om heroin, eller tjack om du så vill, som en tyngre drog än cannabis. För marijuana och hasch är just - Cannabis! Men att hasch är starkare än marijuana är korrekt, men fortfarande är den verksamma substansen den samma. Öl, vin eller T-sprit må ha fantastiska hälsofrämjande effekter, men det berör inte mitt inlägg. Den verksamma berusningssubstansen i de tre nämnda är den samma: Etylakohol/Etanol/Eldvatten.
På samma sätt är THC den verksamma substansen i Röd Afgahn, skunk, eller en 100-släng köpt av Tompa i Järna..

Inget annat ville jag säga. Jag tar inte ställning för eller imot något med mitt inlägg. :)

aliquis
2006-08-02, 00:06
1. Metamfetamin
2. Ecstasy (MDx)
3. Heroin
4. GHB
5. Kokain
6. Benzodiazepiner
7. Racemat/dextro-amfetaminer (vanligt "tjack")
8. Methylphenidate (Ritalin)
9. Tobak
10. LSD
11. Alkohol
12. Cannabis

Sheo's lista där han tar hänsyn bara till toxicitet och beroendepotential vid, åtminstone initialt, rekreationellt bruk.Jä, LSD är farligare än alkohol my ass. LSD har väl inga som helst bieffekter (mer än dumheter du kan få för dig), det är inte beroendeframkallande och det "går inte" att dö av en överdos....Metamfetamin ("crystal meth") hamnar högst eftersom det dels är extremt neurotoxiskt, och dels väldigt beroendeframkallande. Ecstasy är mycket neurotoxiskt, och ger i stor sett alltid ett omedelbart beroende efter första användningen. Heroin och andra opiater är inte särskilt toxiska, men ytterst beroendeframkallande. Samma sak med kokain och benzodiazepiner. Vanligt tjack är inte särskilt skadligt vid rekreationellt bruk, men beroenderisk föreligger för vissa typer av användare.

Alla substanser blir farliga vid missbruk.

Så skulle jag rangordna de jag läst på om.Ecstasy ger väl inget fysiskt beroende alls? Däremot kanske man vill uppleva det igen.

Daniiiel
2006-08-02, 00:07
Hehe, det är inte så att du kanske...

Och där gav du ett perfekt argument till varför det inte ska tillåtas.

Därför att du missar rökat som inkörsport till tyngre droger. Hur många missbrukare känner du till som INTE börjat med brass? Nå, jag kan berätta för dig att nästintill 100 procent av alla horsare börjat med brass.

Klart brass är inkörsport till tyngre droger. Men alkohol är en drog i sig och det skulle inte bli mer heroin rökare än alkoholister.

Det handlar inte om eventuell överdosering - faran med brass är inte överdoseringen utan att effekten sitter kvar - lagras - i skallen och nervsystemet.

Hallå? Det var du som drog upp att cannabis används som smärtstillande medel för vissa cancerpatienter. Då måste jag ju berätta för dig att man använder morfin som smärtstillande för andra cancerpatienter. Men en drogs eventuella effekt i terapeutiskt syfte ger inte vid handen att den skulle kunna legaliseras. Det är ett dåligt argument.

Jajamän.

Du ska inte läsa så mycket på Internet. Det skadar inte att träffa lite folk i det där otäcka verkliga livet emellanåt. Men det kommer med åren.

allan

Tror du missar min poäng. Jag säger inte att cannabis borde bli lagligt, men jag ser hellre cannabis lagligt än alkohol.
Klart brass är inkörsport till tyngre droger. Men alkohol är en drog i sig och det skulle inte bli mer heroin rökare än alkoholister.

Asså VAD för nytta ger alkohol? Ge mig en enda snälla. Om min morsa skulle kunna få röka en feting joint då och då så skulle hon kunna få slippa sin smärta för några stunder(hon lider av svår ledsjukdom).

När sa jag att det var bra för cancerpatienter????

Och försök inte spela allvetande bara för att du är äldre, bara för att jag inte är gammal gubbe så behöver det inte betyda att jag inte vet vad drogerna gör. Kan nog direkt säga att jag känner fler drog användare än dig.

Men som sagt, jag säger inte att cannabis ska bli lagligt, men om alkohol är det så ska fan cannabis få va det med.

aliquis
2006-08-02, 00:08
hasch och marijuana(gräs) är väl ändå från samma planata(cannabis) men från olika delar?

Har prövat gräs en gång också, roligaste jag varit med om :D. Vill inte glorifiera droger o så helst så ja går inte in på detaljer.Finns säkert flera frekventa användare.

Du har brukat cannabis flera gånger men rökt gräs en gång? :confused:

Valentino
2006-08-02, 00:08
Nej du har missuppfattat mig helt. Lägg inte in värderingar när du läser mitt inlägg.

Det är den andra delen jag svarar på.
Tyngre drog per deffinition är det inte i det fallet man talar om heroin, eller tjack om du så vill, som en tyngre drog än cannabis. För marijuana och hasch är just - Cannabis! Men att hasch är starkare än marijuana är korrekt, men fortfarande är den verksamma substansen den samma. Öl, vin eller T-sprit må ha fantastiska hälsofrämjande effekter, men det berör inte mitt inlägg. Den verksamma berusningssubstansen i de tre nämnda är den samma: Etylakohol/Etanol/Eldvatten.
På samma sätt är THC den verksamma substansen i Röd Afgahn, skunk, eller en 100-släng köpt av Tompa i Järna..

Inget annat ville jag säga. Jag tar inte ställning för eller imot något med mitt inlägg. :)

Men vad ligger felet i att jämföra öl och vin? Eller olika thc-varianter, för det är ju det du opponerar dig emot.

aliquis
2006-08-02, 00:09
Nej men det kan med stor chans göra dig med liberal(talar av egen erfarenhet) mot droger i allmänhet. Dock har jag aldrig prövat något tungt tur nog.När har jag sagt att jag inte är liberal vad gäller droger? Däremot kanske jag inte känner för att bruka dem.

Krampus
2006-08-02, 00:10
Jä, LSD är farligare än alkohol my ass. LSD har väl inga som helst bieffekter (mer än dumheter du kan få för dig), det är inte beroendeframkallande och det "går inte" att dö av en överdos....Ecstasy ger väl inget fysiskt beroende alls? Däremot kanske man vill uppleva det igen.

Hade jag haft möjlighterna så hade jag bannat dig härifrån en månad pga dumhet.

Krampus
2006-08-02, 00:11
Men vad ligger felet i att jämföra öl och vin? Eller olika thc-varianter, för det är ju det du opponerar dig emot.

Nu börjar jag tro att du driver med mig Rajtan...

Valentino
2006-08-02, 00:12
Jä, LSD är farligare än alkohol my ass. LSD har väl inga som helst bieffekter (mer än dumheter du kan få för dig), det är inte beroendeframkallande och det "går inte" att dö av en överdos....Ecstasy ger väl inget fysiskt beroende alls? Däremot kanske man vill uppleva det igen.

Ja detta var ett synnerligen korkat inlägg. Aldrig hört talas Lsd-psykoser? Ochsåvidare. Ecstacy bränner ju ut hjärnan på dig för helvete.

aliquis
2006-08-02, 00:13

Så du menar att vi skulle haft lika många våldtäkter,dödsfall,rattfyllerier om vi förbjöd alkohol och legaliserade cannabis istället?Klart han känner folk som har brukat cannabis, han är ju faktiskt vuxen och har hunnit leva han också.

Vad gäller punkterna du nämner kan du väl kolla upp hur det är i holland eller frankrike (en tjejbekant påstår iaf att det är vanligare att folk brukar cannabis i frankrike men vad vet jag.) eller något o jämföra om det intresserar dig.

aliquis
2006-08-02, 00:14

allanÅ andra sidan sålänge en drog är förbjuden kanske det är större risk att man blir socialt utslagen/utfryst och börjar hänga mer med liknande personer.

Valentino
2006-08-02, 00:14
Nu börjar jag tro att du driver med mig Rajtan...

Kan du inte besvara det? Har du inte sagt det jag påstår? Att det är som att jämföra öl och vin :) Det är du som driver Rajtan med mig.

Allan
2006-08-02, 00:15
Kan nog direkt säga att jag känner fler drog användare än dig.

No shit Sherlock!!!! Det gör dig direkt till en tillförlitlig expert i mina ögon

Men som sagt, jag säger inte att cannabis ska bli lagligt , men om alkohol är det så ska fan cannabis få va det med.

Men stön...lyssna på dig själv

....jag säger inte att cannabis ska bli lagligt..

Och sen säger du det du det!!!!! I samma mening!!!!!

:D

Bättre argument än så vet jag inte om jag behöver.

allan

aliquis
2006-08-02, 00:16

känns inte som du är särskilt insatt i det hela och mest snöar in dig på den gamla propagandanJa, inte är det för några rättstavningskurser iaf.

Hur kan du säga att allan bara snöar in sig på den gamla propagandan då det enda han säger är att man blir seg i kolan av att röka gräs jämt o ständigt, vilket ju knappast är fel, vad får dig att tro att du har bättre koll på läget än vad han har?

Krampus
2006-08-02, 00:20
Kan du inte besvara det? Har du inte sagt det jag påstår? Att det är som att jämföra öl och vin :) Det är du som driver Rajtan med mig.

Jo, vi kan jämföra öl och vin eller vin och piss om du vill. Vad de två sistnämda har gemensamt är iaf smaken.
Men det är ju helt ointressant att prata om andra gemensamma nämnare och skillnader om man vill prata om den verksamma B-E-R-U-S-N-I-N-G-S-S-U-B-S-T-A-N-S-E-N och endast B-E-R-U-S-N-I-N-G-S-S-U-B-S-T-A-N-S-E-N.

aliquis
2006-08-02, 00:22
Asså VAD för nytta ger alkohol?Lol, vad säger att Allan tycker att det är skitbra att folk super ner sig bara för att han inte gillar cannabis? Han diggar nog inte alkolister heller skall du se :D
Kan nog direkt säga att jag känner fler drog användare än dig.Vilken merit, och det är ju inte så att ju fler brukare man umgås med desto mer accepterar man drogerna heller? ..
Men som sagt, jag säger inte att cannabis ska bli lagligt, men om alkohol är det så ska fan cannabis få va det med.Där säger jag inte emot dig, men både alkohol och tobak borde ju förbjudas så var det löst, eller inte.

Valentino
2006-08-02, 00:24
Jo, vi kan jämföra öl och vin eller vin och piss om du vill. Vad de två sistnämda har gemensamt är iaf smaken.
Men det är ju helt ointressant att prata om andra gemensamma nämnare och skillnader om man vill prata om den verksamma B-E-R-U-S-N-I-N-G-S-S-U-B-S-T-A-N-S-E-N och endast B-E-R-U-S-N-I-N-G-S-S-U-B-S-T-A-N-S-E-N.

Det jag reagerade på var att du verkade dra alla thc-varianter över samma kant, just för att det var ju THC i dem, och sen sa du ngt om alkohol också. Ngt som faktiskt inte stämmer.

Nog om det.

aliquis
2006-08-02, 00:24
Ja detta var ett synnerligen korkat inlägg. Aldrig hört talas Lsd-psykoser? Ochsåvidare. Ecstacy bränner ju ut hjärnan på dig för helvete.Fast den förväntade effekten av lsd är ju just att förvränga verkligheten.

Blir e mer beroendeframkallande för att det "bränner ut hjärnan"? Läs vad jag säger, inte vad du vill tro att jag säger.

Valentino
2006-08-02, 00:26
Fast den förväntade effekten av lsd är ju just att förvränga verkligheten.

Blir e mer beroendeframkallande för att det "bränner ut hjärnan"? Läs vad jag säger, inte vad du vill tro att jag säger.

Ja det blir det, för det tömmer dina lyckoreceptorer och då vill du ju ha mer, för du vill ju inte vara olycklig. Jag har sett alldeles för många ex IRL för att du ska kunna köra det tramset med mig.

thomasR
2006-08-02, 00:39
Kan vi inte bara ta en drink vassle istället?
Där snackar vi tunga saker

Doctor Snuggles
2006-08-02, 02:31
Hade varit intressant med listor som rankade efter de enskilda aspekterna ockå.

Det där har jag funderat över. Är verkligen nikotin såpass beroendeframkallande (och vilken exponeringsgrad pratar man om då)? Har personligen inte märkt det överhuvudtaget, men kanske bara jag som är konstig/blir inte beroende?

Skulle också vilja se en lista på endast fysiska risker.

Doctor Snuggles
2006-08-02, 02:38
vill gärna höra mer från folk vad de har för erfarenheter själva eller genom sina vänner

Alkohol och gräs tillsammans är riktigt illa. De verkar förstärka varandras effekt och beroende på vilken drog som man tagit mest av, verkar det alltid resultera i pinsamma episoder åtföljt av blackout, eller golv/hörnkryperi.
Fast har aldrig hört talas om våld i samband med cannabis.

aliquis
2006-08-02, 02:45
Det där har jag funderat över. Är verkligen nikotin såpass beroendeframkallande (och vilken exponeringsgrad pratar man om då)? Har personligen inte märkt det överhuvudtaget, men kanske bara jag som är konstig/blir inte beroende?

Skulle också vilja se en lista på endast fysiska risker.En sådan blir ju svår att framställa då någon måste bedömma om det bara är "dödlighet" som räknas eller typ "dum i huvudet" osv också.

Doctor Snuggles
2006-08-02, 02:52
Förresten Allan:
Köper inte riktigt det där om att braj är en inkörsport till tyngre droger.
Resonemanget och händelsekedjan är lite mer komplex än att bara säga braj -> tunga droger.
Idag, då det är olagligt, så om man börjar röka braj, så är chansen större att man börjar umgås med människor som kanske kan få tag på tyngre droger. Och pga att det är olagligt så kanske en person kan känna att "nu har jag brutit en barriär, kanske ska testa på kokain, och sen kanske heroin", för att förenkla det.
Om man skulle släppa det fritt, så skulle de sociala och psykologiska faktorerna försvinna, och därmen antagligen en stor del av risken för att fastna i tyngre missbruk också.
Nu VET jag inte att det nödvändigtvis förhåller sig så (nån kanske vet mer - känner till förhållandena i t.ex amsterdam), men det verkar rimligt.

Doctor Snuggles
2006-08-02, 02:55
En sådan blir ju svår att framställa då någon måste bedömma om det bara är "dödlighet" som räknas eller typ "dum i huvudet" osv också.

Listan som diskuteras här är ju svårare. Mer saker att ta hänsyn till.
Men det är klart, allting är ju en godtycklig bedömningsfråga. Man måste bestämma sig för ngn slags skala för "farlighet". T.ex ranka död som värre än psykos.

Bolio
2006-08-02, 03:07
Ett litet tips är att aliquis först provar LSD, för att sedan berätta att det inte är "så farligt". Enligt min åsikt är LSD en av de absolut farligaste drogerna, om inte den farligaste.

ugglan
2006-08-02, 03:12
Ecstasy är mycket neurotoxiskt, och ger i stor sett alltid ett omedelbart beroende efter första användningen.

Vet inte om jag kan hålla med om beroende efter första användningen, däremot så blir man rätt nere det följande dygnet varvid det kan verka vara en bra idé att stoppa i sig lite mer, det går över för de allra flesta ganska fort dock.

Har jag hört

ugglan
2006-08-02, 03:17
Ett litet tips är att aliquis först provar LSD, för att sedan berätta att det inte är "så farligt". Enligt min åsikt är LSD en av de absolut farligaste drogerna, om inte den farligaste.

Vad baserar du den åsikten på?

aliquis
2006-08-02, 03:18
Ett litet tips är att aliquis först provar LSD, för att sedan berätta att det inte är "så farligt". Enligt min åsikt är LSD en av de absolut farligaste drogerna, om inte den farligaste.Jag tror inte att mitt psyke lämpar sig för LSD, vid ett helt annat tillfälle kanske.

Bolio
2006-08-02, 04:43
Vad baserar du den åsikten på?

Egna erfarenheter av LSD och massa andra droger.

Bolio
2006-08-02, 04:44
Jag tror inte att mitt psyke lämpar sig för LSD, vid ett helt annat tillfälle kanske.

Varför inte? Det var ju inte så farligt? :)

Cerberus
2006-08-02, 04:57
Finns säkert flera frekventa användare.

Du har brukat cannabis flera gånger men rökt gräs en gång? :confused:

ordmärkare :P hasch flera ggr, gräs en gång.

Men som sagt, jag uppmanar INGEN att göra det. Helt klart en inkörsport till tyngre grejer, men tur nog så kör jag mest på koffein nu för tiden :D

Sheogorath
2006-08-02, 06:48
Vet inte om jag kan hålla med om beroende efter första användningen, däremot så blir man rätt nere det följande dygnet varvid det kan verka vara en bra idé att stoppa i sig lite mer, det går över för de allra flesta ganska fort dock.

Har jag hört

Vad jag menar är att efter första utflykten med ecstasy, så tenderar man att ha en "förälskelsemånad" där varje ledig tanke går till hur underbar upplevelsen var, vad man kom fram till, hur givande det hade kunnat vara i en annan setting ("måste prova igen!") osv osv. Samt tendensen att absolut inte vilja läsa om dess farliga skadeverkningar, för då kanske man inte kommer tillåta sig att kasta i sig en knapp någon mer gång. Förälskelsemånad helt enkelt. Fullständigt livfarligt. Har jag hört.

Om man är intresserad av att läsa om hur ecstasy skadar en i skallen kan man läsa Abuse of 'Ecstasy': a predesposing factor to depression (http://irishscientist.ie/2004/contents.asp?contentxml=04isp93a.xml&contentxsl=is04pages.xsl)

Sheogorath
2006-08-02, 06:57

LSD är farligare än alkohol då snedtändning kan utlösa latent psykos. Alkohol är farligare om du kollar på skadeverkningarna på kropp och hjärna, ja, men går en LSD-tripp illa, så kan det gå djävligt illa. Därför anser jag att LSD är farligare än alkohol.

Varför jag rankar ecstasy som så farlig specificerar jag för ugglan. Jag skiljer inte på "fysiskt och psykiskt beroende" då psyket också är fysiskt.

Tolkia
2006-08-02, 07:04
Varför jag rankar ecstasy som så farlig specificerar jag för ugglan. Jag skiljer inte på "fysiskt och psykiskt beroende" då psyket också är fysiskt.
Instämmer. Ecstasy ger ett oerhört starkt fysiskt beroende, a) eftersom rusupplevelsen i sig ofta är så underbar (föreställ er att ni är riktigt, riktigt glada och lyckliga, typ), orsak: att kroppen bränner hela förråden av de transmittorsubstanser som ger "lyckokänsla" b) att "baksmällan" är så obehaglig (föreställ er att ni är riktigt, riktigt nere, världen är gråare än grå och tristare än och trist); orsak: att kroppen har bränt hela sina förråd och nu har slut på transmittorsubstanser som ger "lyckokänsla". Önskan att få komma ur sin grå-grå, trist-trista vardag till superfesten man nyss upplevde blir enorm.

Naturligtvis endast baserat på sådant jag hört och läst. Men oavsett det så skall man inte underskatta kraften i det psykiska beroendet, jag skulle säga att det ofta är svårare att komma till rätta med än det fysiska.

Sheogorath
2006-08-02, 07:09
Instämmer. Ecstasy ger ett oerhört starkt fysiskt beroende, a) eftersom rusupplevelsen i sig ofta är så underbar (föreställ er att ni är riktigt, riktigt glada och lyckliga, typ), orsak: att kroppen bränner hela förråden av de transmittorsubstanser som ger "lyckokänsla" b) att "baksmällan" är så obehaglig (föreställ er att ni är riktigt, riktigt nere, världen är gråare än grå och tristare än och trist); orsak: att kroppen har bränt hela sina förråd och nu har slut på transmittorsubstanser som ger "lyckokänsla". Önskan att få komma ur sin grå-grå, trist-trista vardag till superfesten man nyss upplevde blir enorm.

Naturligtvis endast baserat på sådant jag hört och läst. Men oavsett det så skall man inte underskatta kraften i det psykiska beroendet, jag skulle säga att det ofta är svårare att komma till rätta med än det fysiska.

Absolut. Det direkt fysiska beroendet (behovet av substansen för att ha korrekt homeostas) går ur kroppen på 2-3 dagar om man går "cold turkey". Gäller koffein, nikotin, kokain m.fl. Den mer psykiska delen av beroendet kan sitta i i år och leda till återfall.

Sheogorath
2006-08-02, 07:19
Om jag skulle få säga att en viss kombination av droger är den farligaste du kan tänka dig (av de mer vanligt förekommande; skit i spikklubban och den röda flugsvampen, med andra ord) skulle jag säga:

Ecstasy (MDx) + valfri dopaminerg drog (andra amfetaminer, effedrin, ritalin/koncerta m.fl.)

Serotoninreceptorerna har viss affinitet för dopamin, men under normala omständigheter finns det så mycket serotonin fritt i synapsklyftan att de inte kommer att ha chansen att binda in dopamin. Efter en utflykt med ecstasy har allt serotonin blivit använt (och nedbrutet i återupptagningskedjan) och serotoninreceptorerna börjar binda in dopamin. De skadas av detta förfarande, och drar sig in i membranet för att skydda sig från framtida "angrepp" från dopaminet. De kan också stanna där så att du får peramenta skador. Kombinerar du då ecstasy med en dopaminerg drog får du dessutom ett stort dopaminpåslag, och serotoninreceptorerna kommer formligen att bombarderas av dopamin och skadorna på hjärnan blir mycket, mycket omfattande om man har otur.

Trance
2006-08-02, 07:38
Första jag skulle vilja säga är att ni rankar Ecstasy för högt och heroin för lågt. Heroin och diverse opiater är så mycket värre än E.

(Nej, jag tar inget av dem)

Sheogorath
2006-08-02, 07:40
Första jag skulle vilja säga är att ni rankar Ecstasy för högt och heroin för lågt. Heroin och diverse opiater är så mycket värre än E.

(Nej, jag tar inget av dem)

Det tycker inte jag. Alla former av beroenden (även de notoriskt tunga opiatberoendena) är hanterbara genom beslutsamhet och vilja (karaktär?). Ecstasyn fuckar sönder dina serotoninreceptorer hur mycket du än vill att den inte ska göra det.

Trance
2006-08-02, 07:44
Det tycker inte jag. Alla former av beroenden är hanterbara genom beslutsamhet, vilja och motivation. Ecstasyn knullar sönder dina serotoninreceptorer hur mycket du än vill att den inte ska göra det.

Det kan skada dig ja. Men knappast så allvarligt som ni försöker få det till om man jämför med andra droger. Extremt få missbrukar drogen på samma sätt som t.ex. folk missbrukar heroin.

Sheogorath
2006-08-02, 07:44
...sen att det är ytterst få personer som har ett psyke som gör att de kan förhålla sig måttfullt till opiater, gör att jag självklart förstår Trances mening.

Sheogorath
2006-08-02, 07:46
Det kan skada dig ja. Men knappast så allvarligt som ni försöker få det till om man jämför med andra droger. Extremt få missbrukar drogen på samma sätt som t.ex. folk missbrukar heroin.

Om det skulle göras lite undersökningar på hur många av dagens ungdomar som idag knaprar antidepp, som började sin "medicinska bana" med ecstasy så tror jag vi skulle få se rätt mycket spännande statistik. Men det har jag bara en magkänsla för, som nog kommer sig av hur vanligt spritt både E och antidepp är. Och jag tror att de korrellerar rätt fint, tyvärr :(.

Tolkia
2006-08-02, 08:31
Jag känner mig inte i position att "ranka" dem överhuvudtaget, p.g.a. bristande kunskaper i ämnet; det enda jag konstaterar är att ecstasy kan ge ett väldigt starkt beroende väldigt fort OCH även väldigt fort kan ge bestående skador på väldigt små men väldigt viktiga delar av kroppen (receptorer). En jämförelse försvåras av att drogerna är så pass olika; heroin ger t.ex. en helt annan (ganska våldsam) fysisk abstinens än ecstasy, och att missbrukssituationen ofta är rätt olika (andra personer, andra förhållanden osv.). Problemet med de fysiska skadeverkningarna av ecstasy är väl snarast att de kan komma så pass fort, och är så pass svåra att upptäcka (får du t.ex. en störning i serotoninomsättningen är det ju inget som kommer att upptäckas på en gång, om ens någonsin, men det får rätt stor impact i ditt liv).

Fatalist
2006-08-02, 08:53
Jag känner mig inte i position att "ranka" dem överhuvudtaget, p.g.a. bristande kunskaper i ämnet; det enda jag konstaterar är att ecstasy kan ge ett väldigt starkt beroende väldigt fort OCH även väldigt fort kan ge bestående skador på väldigt små men väldigt viktiga delar av kroppen (receptorer). En jämförelse försvåras av att drogerna är så pass olika; heroin ger t.ex. en helt annan (ganska våldsam) fysisk abstinens än ecstasy, och att missbrukssituationen ofta är rätt olika (andra personer, andra förhållanden osv.). Problemet med de fysiska skadeverkningarna av ecstasy är väl snarast att de kan komma så pass fort, och är så pass svåra att upptäcka (får du t.ex. en störning i serotoninomsättningen är det ju inget som kommer att upptäckas på en gång, om ens någonsin, men det får rätt stor impact i ditt liv).

Men du håller väl med om att det är en viss skillnad på drogerna, då det är rätt svårt att sporadiskt helgknarka heroin, något som är möjligt med XTC.

skaparn
2006-08-02, 09:06

allan

Här blir det uppenbart var våra tankegångar skiljer sig. Anta att Cannabis skulle vara en drog jämförbar med alkohol vad gäller "farlighet" både fysiologiskt och socialt som många hävdar, även om det senare kan vara svårt att skatta för ett specifikt land innan man verkligen provat. Då har jag lite svårt att svälja hur samhället straffar den som väljer att röka på, och nöjer sig med att stävja alkohol med käcka budskap på affischer etc. Det blir helt enkelt det gamla vanliga majoritetsförtrycket där den etablerade kulturen får sitt stöd från våldsmonopolet.

Ofta hävdas det att det inte skulle vara praktiskt genomförbart att förbjuda alkohol eftersom det är just en så etablerad företeelse, men jag tänker ändå fortsätta ifrågasätta hur man idag åtminstone informellt bland "folket" i det närmaste uppmuntrar fylla "så länge man håller sig borta från knarket".

Papi
2006-08-02, 09:23
Här blir det uppenbart var våra tankegångar skiljer sig. Anta att Cannabis skulle vara en drog jämförbar med alkohol vad gäller "farlighet" både fysiologiskt och socialt som många hävdar, även om det senare kan vara svårt att skatta för ett specifikt land innan man verkligen provat. Då har jag lite svårt att svälja hur samhället straffar den som väljer att röka på, och nöjer sig med att stävja alkohol med käcka budskap på affischer etc. Det blir helt enkelt det gamla vanliga majoritetsförtrycket där den etablerade kulturen får sitt stöd från våldsmonopolet.

Ofta hävdas det att det inte skulle vara praktiskt genomförbart att förbjuda alkohol eftersom det är just en så etablerad företeelse, men jag tänker ändå fortsätta ifrågasätta hur man idag åtminstone informellt bland "folket" i det närmaste uppmuntrar fylla "så länge man håller sig borta från knarket".
Det är kulturellt bara. Alkoholen har varit accepterad i tusentals år. Cannabis är en relativt ny företeelse.

Sheogorath
2006-08-02, 09:48
Men du håller väl med om att det är en viss skillnad på drogerna, då det är rätt svårt att sporadiskt helgknarka heroin, något som är möjligt med XTC.

Det var ju precis det hon skrev, att det är stor skillnad på drogerna, och därför mycket svårt att jämföra dem. Men ponera att du testar heroin, eller morfin, eller någon annan opiat, ett antal gånger. Säg fyra inom loppet av, tja, tre månader. Det kommer inte skada din kropp alls, förutsatt att du inte torskar på drogen och p.g.a. den förändrade livssituationen skadar dig själv (skiter i att äta osv.)

Tar du istället ecstasy fyra gånger inom loppet av samma period som ovan kan du redan efter den första gången asamkat din hjärna mycket svårläkta skador; med ångest, social fobi, panikattacker och depression som följd.

Bronkitkorv
2006-08-02, 10:13
Vad fan är det du menar med den där listan då, vad är den stora meningen med listan som vi dumskallar inte förstår ????????
Förklara det istället för att vara så jävla dryga...

Trance
2006-08-02, 10:20
Tar du istället ecstasy fyra gånger inom loppet av samma period som ovan kan du redan efter den första gången asamkat din hjärna mycket svårläkta skador; med ångest, social fobi, panikattacker och depression som följd.

Rätt tveksam till det om jag skall vara ärlig.

Sheogorath
2006-08-02, 10:23
Rätt tveksam till det om jag skall vara ärlig.

Då får vi kanske enas om att vara oense. Olika personer har olika känsliga serotonerga och dopaminera system. Jag har vänner som petar E rätt ofta och inte verkar fara illa av det. Jag har en vän som mådde fruktansvärt dåligt efter att ha tagit amfetamin, och andra som knappt känner av det alls dagen efter.

Med känsligt serotonergt system kan en liten utflykt med farbror Erik räcka för att det ska gå riktigt illa.

Fatalist
2006-08-02, 10:47
Det var ju precis det hon skrev, att det är stor skillnad på drogerna, och därför mycket svårt att jämföra dem. Men ponera att du testar heroin, eller morfin, eller någon annan opiat, ett antal gånger. Säg fyra inom loppet av, tja, tre månader. Det kommer inte skada din kropp alls, förutsatt att du inte torskar på drogen och p.g.a. den förändrade livssituationen skadar dig själv (skiter i att äta osv.)

Finns det verkligen så mycket belägg för XTC's skadlighet? Jag säger inte att det är nyttigt, drugs are bad, men det finns folk med fin-fina betyg och jobb och som mår finfint i skallen/psykiskt som knaprat en del XTC i sina liv. Inte menar du att varenda kotte på sensation black/white lider av serotogent syndrom? :)

Trance
2006-08-02, 10:51
Varför kallar du det XTC?

Allan
2006-08-02, 10:56
I vanlig ordning handlar det om huruvida vissa klarar av olika droger. Det handlar om hur man ska hantera de som ramlar genom. Folk krökar ihjäl sig, sabbar sina familjer, stjäl och bär sig åt på grund av alkohol. Det finns inga som helst belägg för att situationen skulle bli annorlunda med ytterligare legaliserade droger. Om NisseA fixar att röka/knapra/pumpa - ska han få göra det om det samtidigt innebär livslångt elände för NisseB som inte fixar det?
Det finns folk som klarar av att köra bil hur fort som helst. Men när det handlar om omsorg om tredje part - den knarkande/krökande personens barn eller hustru, eller skolbarnen som blev överkörda av ahn som ansåg att han klarade av att köra 200km/h - är det lägsta behovet som vinner.
Det finns ingen anledning att skaffa fler legala droger. Jag skulle kunna leva i ett samhälle utan alkohol också - om det innebar att andra människor skulle få ett drägligare liv.

allan

Fatalist
2006-08-02, 10:57
Varför kallar du det XTC?

XTC/E är lättare att skriva än både ecstacy och 3,4-Metylendioxyl-N-Metylamfetamin. Och XTC känns som ett bättre smeknamn då det låter som ecstasy på engelska, så håller jag mig till det.

Hur så, vanhedrar jag din drog? ;)

Sheogorath
2006-08-02, 10:58
Finns det verkligen så mycket belägg för XTC's skadlighet? Jag säger inte att det är nyttigt, drugs are bad, men det finns folk med fin-fina betyg och jobb och som mår finfint i skallen/psykiskt som knaprat en del XTC i sina liv. Inte menar du att varenda kotte på sensation black/white lider av serotogent syndrom? :)

Alltså, du ska nog kolla upp vad serotonergt syndrom är innan du försöker använda ordet :).

Med det sagt: Nej, jag säger inte att alla som knaprar knappar får svåra skador på sitt serotonerga system. Jag säger att det hos vissa individer förekommer en stor risk, särskilt om det kombineras med dopaminerga droger, samt om man inte intar en SSRI (el. motsv.) 3-4 timmar efter intag av MDx.

Vill det sig illa så sitter du där med en kronisk depression och annat smått och gott som störd signalöverföring m.h.a. serotonin kan medföra.

Fatalist
2006-08-02, 10:59
Alltså, du ska nog kolla upp vad serotonergt syndrom är innan du försöker använda ordet :).

Med det sagt: Nej, jag säger inte att alla som knaprar knappar får svåra skador på sitt serotonerga system. Jag säger att det hos vissa individer förekommer en stor risk, särskilt om det kombineras med dopaminerga droger, samt om man inte intar en SSRI (el. motsv.) 3-4 timmar efter intag av MDx.

Vill det sig illa så sitter du där med en kronisk depression och annat smått och gott som störd signalöverföring m.h.a. serotonin kan medföra.

Haha, ägd. :em: Jag kan innebörden, men inte stavningen.

Så du vidhåller att det är farligare än heroin? :Virro

Fatalist
2006-08-02, 11:03
Btw är det inte lite konstigt att inte DXM är på listan? Det är ju en jäkla spridning på det nu och det är inte direkt ofarligt... Speciellt inte att blanda med annat?!

Sheogorath
2006-08-02, 11:08
Haha, ägd. :em: Jag kan innebörden, men inte stavningen.

Så du vidhåller att det är farligare än heroin? :Virro

Om du förstår innebörden av serotonergt syndrom, varför blandar du ö.h.t. in det i diskussionen? Det är inte serotonergt syndrom vi diskuterar. Ja, jag vidhåller att ecstasy är farligare än heroin. Faran i heroin är i dess beroendepotential, vilket på sikt kan leda till svåra skador. Ecstasy är akut neurotoxiskt. Det är inte heroin.

Trance
2006-08-02, 11:09
XTC/E är lättare att skriva än både ecstacy och 3,4-Metylendioxyl-N-Metylamfetamin. Och XTC känns som ett bättre smeknamn då det låter som ecstasy på engelska, så håller jag mig till det.

Hur så, vanhedrar jag din drog? ;)

Faktiskt inte ens testat det. Men varför inte kalla det E då? Eller X om du vill vara amerikansk. XTC låter ju bara löjligt.

Nina L
2006-08-02, 11:10
Faktiskt inte ens testat det. Men varför inte kalla det E då? Eller X om du vill vara amerikansk. XTC låter ju bara löjligt.Transan, ffs! *slap*

Alla Besservissers samlas fn i tråden om svenskhet.

Fatalist
2006-08-02, 11:16
Om du förstår innebörden av serotonergt syndrom, varför blandar du ö.h.t. in det i diskussionen? Det är inte serotonergt syndrom vi diskuterar. Ja, jag vidhåller att ecstasy är farligare än heroin. Faran i heroin är i dess beroendepotential, vilket på sikt kan leda till svåra skador. Ecstasy är akut neurotoxiskt. Det är inte heroin.

För att det har med blandning av droger att göra.

Jag litar på dig, eftersom du kan ljusår mer än mig (jag har bara läst läkemedelskemi A på gymnasiet) när du säger att det är neurotoxiskt. Däremot finns det garanterat fler som provat ecstasy(grupptryck) och nu lever ett normalt, välfungerande liv än folk som provat heroin.

Det är en nedåtgående spiral, en resa genom något som kanske från början bara var en hemmakväll hos polaren som hade lite receåtbelagda värktabletter sen han bröt benet, som till slut leder till heroin, och när man väl är där är det kört. Då har man vägt riskerna mot fördelarna och bestämt sig.

Då behöver man sin fix varje morgon/lunch/kväll.

Fartman
2006-08-02, 11:44
Ja, jag ser då en sak som kraftigt talar för alkohol.. och det är att den kommer i välsmakade (nåja, inte ren sprit då) drycker. Inte i äckliga jointar eller små piller...

aliquis
2006-08-02, 12:26
Varför inte? Det var ju inte så farligt? :)Det är ju inte det, det är ju inte drogen som är farlig, det är ju jag och min inställning isf ;D

Tolkia
2006-08-02, 12:33
Å andra sidan sålänge en drog är förbjuden kanske det är större risk att man blir socialt utslagen/utfryst och börjar hänga mer med liknande personer.
Å tredje sidan brukar även missbruk av en legal drog leda till att man blir socialt utslagen/utfryst.

aliquis
2006-08-02, 12:35
Vad jag menar är att efter första utflykten med ecstasy, så tenderar man att ha en "förälskelsemånad" där varje ledig tanke går till hur underbar upplevelsen var, vad man kom fram till, hur givande det hade kunnat vara i en annan setting ("måste prova igen!") osv osv. Samt tendensen att absolut inte vilja läsa om dess farliga skadeverkningar, för då kanske man inte kommer tillåta sig att kasta i sig en knapp någon mer gång. Förälskelsemånad helt enkelt. Fullständigt livfarligt. Har jag hört.

Om man är intresserad av att läsa om hur ecstasy skadar en i skallen kan man läsa Abuse of 'Ecstasy': a predesposing factor to depression (http://irishscientist.ie/2004/contents.asp?contentxml=04isp93a.xml&contentxsl=is04pages.xsl)Jag har en bekant som inte tillhör de jag räknar som brukarna i min omgivning men som under en sommar provade ecstasy vid ett tillfälle, jag tyckte att det verkade mysigt sålänge det pågick men han själv verkade inte tycka att det var något speciellt efteråt och han tog det aldrig någon mer gång. Hans första bekantskap med svamp gick däremot inte särskilt bra alls men det hindrade inte att han vid senare tillfällen kunde tänka sig att prova igen. (Det som inte gick bra var problem med tidsuppfattningen, att han tänkte att jag var han eller tvärtom eller hur det var men framförallt att han skulle dö om han drack vatten eller spydde.)

aliquis
2006-08-02, 12:48
Det är kulturellt bara. Alkoholen har varit accepterad i tusentals år. Cannabis är en relativt ny företeelse.Det roliga med cannbisförbuden är ju http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis_faq1.shtml#2-1

aliquis
2006-08-02, 12:52
Finns det verkligen så mycket belägg för XTC's skadlighet? Jag säger inte att det är nyttigt, drugs are bad, men det finns folk med fin-fina betyg och jobb och som mår finfint i skallen/psykiskt som knaprat en del XTC i sina liv. Inte menar du att varenda kotte på sensation black/white lider av serotogent syndrom? :)Erowid säger:
NEGATIVE
(negative side effects increase with higher doses and frequent use)
inappropriate and/or unintended emotional bonding
tendency to say things you might feel uncomfortable about later
mild to extreme jaw clenching (trisma), tongue and cheek chewing, and teeth grinding (bruxia)
difficulty concentrating & problems with activities requiring linear focus
short-term memory scramble or loss & confusion
muscle tension
erectile disfunction and difficulty reaching orgasm
increase in body temperature, hyperthermia, dehydration (drink water)
hyponatremia (don't drink too much water)
nausea and vomiting
headaches, dizziness, loss of balance, and vertigo
sadness on coming down, sense of loss or immediate nostalgia
post-trip Crash - unpleasantly harsh comedown from the peak effect
hangover the next day, lasting days to weeks
mild depression and fatigue for up to a week
severe depression and/or fatigue (uncommon)
possible strong urge to repeat the experience, though not physically addictive
possible psychological crisis requiring hospitalization (psychotic episodes, severe panic attacks, etc) (rare)
possible liver toxicity (rare)
possible neurotoxicity (controversial)
small risk of death. Approximately 2 per 100,000 users have extreme negative reactions resulting in death. (rare)

Så jag tolkar det som att de effekterna oftast är temporära (systemet är mättat och receptorerna svarar inte så bra, men att det förr eller senare går tillbaka till det normala.)

Sheogorath talar ju dock om att dopamin kan förstöra saker o ting? Fast det är jag inte påläst om alls.

Allan
2006-08-02, 12:54
Det här är ingen kemitråd.Ordning.

allan

aliquis
2006-08-02, 12:55
Btw är det inte lite konstigt att inte DXM är på listan? Det är ju en jäkla spridning på det nu och det är inte direkt ofarligt... Speciellt inte att blanda med annat?!På tal om droger som inte finns med på listan hur skulle 2cb hamna relativt mdma?

aliquis
2006-08-02, 12:58
Å tredje sidan brukar även missbruk av en legal drog leda till att man blir socialt utslagen/utfryst.Men alkohol är ju något mer accepterat än cannabis, med random illegala droger blir det väl större chans att man börjar umgås mer och mer med användaren av dessa och mindre med de andra människorna. (Visst kan du börja umgås mer o mer med alkisar om du blir en själv, men det tillhör ju trots allt undantagen av användarna.)

Daniiiel
2006-08-02, 19:02
Lol, vad säger att Allan tycker att det är skitbra att folk super ner sig bara för att han inte gillar cannabis? Han diggar nog inte alkolister heller skall du se :D
Vilken merit, och det är ju inte så att ju fler brukare man umgås med desto mer accepterar man drogerna heller? ..
Där säger jag inte emot dig, men både alkohol och tobak borde ju förbjudas så var det löst, eller inte.

1, Nej fick nog för mig lite mer att han var mer för alkohol än cannabis

2, Nej det är ingen merit alls men om man slänger ut sig en sån kommentar att jag ska ut och se "det verkliga livet" bara för att man är en gammal gubbe och inte tror att man kan veta hur det går till bara för att man e ungdom så måste man ju säga nått.

3, Ja Tobak eller iafall cigaretter är nog det som mest borde förbjudas.

Bronkitkorv
2006-08-02, 19:12
1, Nej fick nog för mig lite mer att han var mer för alkohol än cannabis

2, Nej det är ingen merit alls men om man slänger ut sig en sån kommentar att jag ska ut och se "det verkliga livet" bara för att man är en gammal gubbe och inte tror att man kan veta hur det går till bara för att man e ungdom så måste man ju säga nått.

3, Ja Tobak eller iafall cigaretter är nog det som mest borde förbjudas.
Jag tror att Allan har sett fler gått ner sej och dött av droger än vad ni ungdomar har gjort för det tar trots allt ett tag innan man fastnar i träsket vare sej det är alkohol eller narkotika. Kan det vara så Allan ?

Janna
2006-08-02, 20:05

allan

Vem har pratat om att legalisera en drog till? Inte jag iaf det enda jag påpekat är att alkohol troligtvis lägger grunden för mer skit än vad marijuana gör. I det har jag inte uttryckt någon mening om att jag anser att det bör legaliseras. Läs inte in mer i posterna än det står. Att diskutera saker och dess biefekter är väl inte förbjudet eller?

Janna
2006-08-02, 20:07

allan

Inte många rätt i skallen på en alkoholist heller, iaf inte på de jag träffat

Lizard
2006-08-02, 20:07
I vanlig ordning handlar det om huruvida vissa klarar av olika droger. Det handlar om hur man ska hantera de som ramlar genom. Folk krökar ihjäl sig, sabbar sina familjer, stjäl och bär sig åt på grund av alkohol. Det finns inga som helst belägg för att situationen skulle bli annorlunda med ytterligare legaliserade droger. Om NisseA fixar att röka/knapra/pumpa - ska han få göra det om det samtidigt innebär livslångt elände för NisseB som inte fixar det?
Det finns folk som klarar av att köra bil hur fort som helst. Men när det handlar om omsorg om tredje part - den knarkande/krökande personens barn eller hustru, eller skolbarnen som blev överkörda av ahn som ansåg att han klarade av att köra 200km/h - är det lägsta behovet som vinner.
Det finns ingen anledning att skaffa fler legala droger. Jag skulle kunna leva i ett samhälle utan alkohol också - om det innebar att andra människor skulle få ett drägligare liv.

allan

:thumbup: :bow: :thumbup: :bow:

Janna
2006-08-02, 20:25
Att cannabis är en inkörsport på tyngre droger tror jag inte på längre. Jag känner en hel del som rökt/röker någon gång om året många av dem har bra jobb ordnande liv, jag har även en kompis som halkat sjukt snett. Men det är en av väldigt många.

Jag tycker inte att droger är bra eller att de ska förespråkas men jag tror även det är viktigt att diskutera det på korrekt fakta och inte på gammal skräckpropaganda.

Människor har använt berusningsmedel i århundraden, varför har vi ett sån stark längtan av att bli berusade egentligen?

Yankeee
2006-08-02, 20:26
varför har vi ett sån stark längtan av att bli berusade egentligen?

Life's a bitch and then you die; that's why we get high.

Seriöst så är det väl lite så, livet är jävligt trist. Jag skulle utan tvekan knarka om det fanns någon cool drog utan grova biverkningar.

Valentino
2006-08-02, 20:33
livet är jävligt trist.

Jaså är det så du känner... ja men då förstår jag varför du håller på som du gör här.

Själv älskar jag livet och det livet verkar även älska mig med just nu.

Bitter ftw!!!!!

Yankeee
2006-08-02, 20:34
Jaså är det så du känner... ja men då förstår jag varför du håller på som du gör här.

Själv älskar jag livet och det livet verkar även älska mig med just nu.

Bitter ftw!!!!!

Tss, ingen tycker att livet är skitkul hela tiden.

Krampus
2006-08-02, 20:36
http://www.thetshirtgame.com/i_say_no_to_drugs_they_dont_listen.gif

OldandHard
2006-08-02, 20:37
Människor har använt berusningsmedel i århundraden, varför har vi ett sån stark längtan av att bli berusade egentligen?

Själv kan jag dricka för att jag blir om möjligt ännu snyggare och för att det kan vara så jäkla kul att bli lite shitfaced ibland! :booty:

Valentino
2006-08-02, 20:42
Tss, ingen tycker att livet är skitkul hela tiden.

Det är ju en hyfsat väsentlig skillnad på "inte skitkul och jävligt trist". Typ.

Men skit i det nu, nu förstår jag varför du alltid är så bitter :thumbup:

Yankeee
2006-08-02, 20:42
Det är ju en väsentlig skillnad på "inte skitkul och jävligt trist". Typ.

Men skit i det nu, nu förstår jag varför du alltid är så bitter :thumbup:

Aber lol. Vad gör du som är så otroligt roligt hela tiden?

Valentino
2006-08-02, 20:44
Aber lol. Vad gör du som är så otroligt roligt hela tiden?

Ännu en gång (nu ska vi se om du fattar), det är skillnad på att inte alltid ha roligt, och att tycka livet är jävligt trist.

Men nu förstår jag varför du är så bitter :thumbup:

Yankeee
2006-08-02, 20:45
Ännu en gång (nu ska vi se om du fattar), det är skillnad på att inte alltid ha roligt, och att tycka livet är jävligt trist.

Men nu förstår jag varför du är så bitter :thumbup:

Största delen av tiden gör man mindre roliga saker, mao är det trist.

Valentino
2006-08-02, 20:47
Största delen av tiden gör man mindre roliga saker, mao är det trist.

Jaha, så det finns alltså bara solsken och regn. Mindre roligt är ju just mindre roligt. Trist är ju ngt annat. Kan du gissa vad? Ja just det, trist är trist. Alla delar inte din syn om att livet ofta är jävligt trist.

Som sagt, bitter ftw :thumbup:

Yankeee
2006-08-02, 20:48
Jaha, så det finns alltså bara solsken och regn. Mindre roligt är ju just mindre roligt. Trist är ju ngt annat. Kan du gissa vad? Ja just det, trist är trist. Alla delar inte din syn om att livet ofta är jävligt trist.

Har jag sagt att alla tycker som jag?

Krampus
2006-08-02, 20:49

Haha, han är knasigt obstinat den här Valentino. :D

Valentino
2006-08-02, 20:49
Har jag sagt att alla tycker som jag?

Har jag sagt att du sagt att alla tycker som du?
För många av oss andra så finns det mellanting mellan solsken och regn.

Bitter ftw :thumbup:

Fatalist
2006-08-02, 20:50
På tal om droger som inte finns med på listan hur skulle 2cb hamna relativt mdma?

2CB har väl ungefär samma effekter, men är strukturellt likt meskalin. Det är en fenetylamin, och samma sak gäller den som mdma, bör inte intagas ihop med MAO-hämmare. That's bad, mkay.

Eftersom den är lika olaglig som ecstasy, men lite mer kortverkande lär den inte vara så stor på underground-marknaden, då ecstasy är lättare att få tag i och ger ett starkare rus. Säkert därför den inte är med, folk använder den inte.

Dagens lektion från gymnasiegrabben :D

Yankeee
2006-08-02, 20:50
Har jag sagt att du sagt att alla tycker som du?
För många av oss andra så finns det mellanting mellan solsken och regn.

Har jag sagt att du har sagt att alla tycker som jag?

Valentino
2006-08-02, 20:57
Har jag sagt att du har sagt att alla tycker som jag?

Har jag sagt att du sagt att jag sagt det? Osv.

Trist att du tycker livet är så trist, men nu förstår jag din slogan, bitter FTW :thumbup:

Yankeee
2006-08-02, 20:57
Har jag sagt att du sagt att jag sagt det? Osv.

Trist att du tycker livet är så trist, men nu förstår jag din slogan, bitter FTW :thumbup:

I'm Jesus?

Valentino
2006-08-02, 20:59
I'm Jesus?

Du är en tunnhårig snubbe med bra ben, men Jesus hade ju långt hår och gick väl inte på gym?

Yankeee
2006-08-02, 21:01
Du är en tunnhårig snubbe med bra ben, men Jesus hade ju långt hår och gick väl inte på gym?

Jag hade alltid klänning på den tiden.

AndersHermansson
2006-08-02, 21:02
2CB har väl ungefär samma effekter, men är strukturellt likt meskalin. Det är en fenetylamin, och samma sak gäller den som mdma, bör inte intagas ihop med MAO-hämmare. That's bad, mkay.

Eftersom den är lika olaglig som ecstasy, men lite mer kortverkande lär den inte vara så stor på underground-marknaden, då ecstasy är lättare att få tag i och ger ett starkare rus. Säkert därför den inte är med, folk använder den inte.

Dagens lektion från gymnasiegrabben :D

2C-B ruset är inte alls likt MDMA ruset

Bronkitkorv
2006-08-02, 21:17
Haha, han är knasigt obstinat den här Valentino. :D
Ja han vågar säga emot en som har 18000poster *screwy* *whatever*

Sheogorath
2006-08-02, 22:04
Sheogorath talar ju dock om att dopamin kan förstöra saker o ting? Fast det är jag inte påläst om alls.

Jag förklarade också ganska enkelt (tycker jag själv) hur man tänker sig att det här funkar. Jag ska försöka strukturera upp det.

Serotoninreceptorerna har viss affinitet för dopaminmolekylen.
Under normala omständigheter (ej drogintag) finns det alltid serotonin fritt i synapsklyftan. Serotoninreceptorerna får då aldrig chansen att binda in ämnen de har lägre affinitet för (dopamin), då serotonin alltid finns tillgängligt i relativt stor mängd.
Efter att man intagit i serotonerg drog (ecstasy = MDx) har allt serotonin frisatts, används, gått genom återupptagningskedjan och brutits ner av MAO (mono-amino-oxidas). Allt serotonin är slut. Kvar finns en synapsklyfta med t.ex. noradrenalin och dopamin, i varierande mängd beroende på vilken typ av ecstasy du knaprat. MDMA är den mest selektivt serotonerga.
När det inte finns något serotonin, får serotoninreceptorerna "chansen" att binda in dopamin. De tar skada av detta och drar sig ner i membranet för att skydda sig mot framtida angrepp. Om de stannar där har man permanenta skador på signalöverföringen med hjälp av serotonin.
Smäller du i dig amfetamin, effedrin, ritalin eller någon annan dopaminerg drog i samband med att du tagit ecstasy (eller om du slängt i den i knapp utblandad med sådant) får du en stor frisättning av dopamin och ännu fler serotoninreceptorer kan skadas vid ett och samma tillfälle.

Mago
2006-08-02, 22:06
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,865400,00.html.

Ska vi vänta oss en rolig rikssträckande debatt nu..

Valentino
2006-08-03, 11:31
livet är jävligt trist. Jag skulle utan tvekan knarka om det fanns någon cool drog utan grova biverkningar.

Ja men då så, nu när vi andra läser det här så borde vi ju ha överseende med din så påtagliga bitterhet.

Yankeee
2006-08-03, 11:32
Ja men då så, nu när vi andra läser det här så borde vi ju ha överseende med din så påtagliga bitterhet.

Har du inte citerat det där en gång redan?

Valentino
2006-08-03, 11:33
Har du inte citerat det där en gång redan?

Det vet du och det kan inte citeras för många ggr. En helt otroligt målande beskrivning från din sida :) Nu vet vi ju varför.

Yankeee
2006-08-03, 11:34
Det vet du och det kan inte citeras för många ggr. En helt otroligt målande beskrivning från din sida :) Nu vet vi ju varför.

Har du några droger eller slösar du bara min tid?

Valentino
2006-08-03, 11:36
Har du några droger eller slösar du bara min tid?

Hur kan du säga att jag slösar din tid, när jag verkligen gör allt som jag kan för att andra ska se hur dåligt du mår och iom det kunna förstå din oerhörda bitterhet?

Vill du inte att vi ska förstå dig?

Yankeee
2006-08-03, 11:37
Hur kan du säga att jag slösar din tid, när jag verkligen gör allt som jag kan för att andra ska se hur dåligt du mår och iom det kunna förstå din oerhörda bitterhet?

Inga droger alltså...

Mental
2006-08-03, 11:41

Vill du inte att vi ska förstå dig?

Varför skulle han må dåligt? Om jag ser till mig själv, och många i min omgivning så är livet ofta lite halvtrist, bara tråkig vardag, det är ju ljusglimtarna man lägger energi på. Just nu sitter jag på jobbet tex, det är ganska tråkigt men det ger mig pengar till mat hyra och annat som är trist, men även pengar till allt som jag tycker är kul att göra. Betyder det att jag är oerhhört bitter?

Måste säga att du framställer bara dig själv som tjatig och dryg i mina ögon.

Valentino
2006-08-03, 11:42
Inga droger alltså...

Jag ska försöka få en terapeut att komma hem till dig. Eller du kanske vill gå dit, han bor på 34 våningen och det är jäkligt bra trappor? Hur som helst så har han med sig lite busigt knark i innerfickan, men det behöver ju faktiskt inte vara det första du frågar om. Han ska försöka göra livet lite ljusare för dig :)

Ta hand om dig nu fnufsen :)

Valentino
2006-08-03, 11:44
Varför skulle han må dåligt? Om jag ser till mig själv, och många i min omgivning så är livet ofta lite halvtrist, bara tråkig vardag, det är ju ljusglimtarna man lägger energi på. Just nu sitter jag på jobbet tex, det är ganska tråkigt men det ger mig pengar till mat hyra och annat som är trist, men även pengar till allt som jag tycker är kul att göra. Betyder det att jag är oerhhört bitter?

Måste säga att du framställer bara dig själv som tjatig och dryg i mina ögon.

Ja, jag tycker man är bitter om man oftast tycker att livet är jävligt trist och man skulle kunna tänka sig att knarka.

Mental
2006-08-03, 12:05
Ja, jag tycker man är bitter om man oftast tycker att livet är jävligt trist och man skulle kunna tänka sig att knarka.

Nästan alla jag känner kan tänka sig att knarka, och de gör det, regelbundet dessutom, alkohol oftast, samt tobak. Funnes de andra lagliga alternativ utan större biverknignar skulle de säkerligen bruka det med. Det gör inte yankee speciellt ovanlig.
Och att folk tycker livet är både trist och jävligt trist ibland är inte så ovanligt eller alarmerande som du tycks tro.

Själv har jag en tendens att tycka att måndagar är jääävligt trista.

Valentino
2006-08-03, 12:08
Nästan alla jag känner kan tänka sig att knarka, och de gör det, regelbundet dessutom, alkohol oftast, samt tobak..

Alkohol och tobak är inte knark. Dessutom sa Yankeee att han skulle kunna tänka sig att knarka om det var en cool drog utan biverkningar, inte om den var legal.

Mental
2006-08-03, 12:18
Alkohol och tobak är inte knark.

Enligt den lista vi disskuterar är det droger

Valentino
2006-08-03, 12:21
Enligt den lista vi disskuterar är det droger

Drugs är ju inte detsamma som vårat "knark". Läkemedel kallas ju för drugs, kallar du det för knark?

Ja ja nog om det.

elan
2006-08-03, 12:27
Mkay. Anledningen till att många till exempel dricker alkohol har säkert att göra med att livet känns trist. Fast de kanske väljer att uttrycka det tvärtom: "det blir roligare med lite sprit".

Personligen tycker jag självklart inte att livet alltid är så värst spännande hela tiden men i så fall väljer jag att ta hand om problemet på annat sätt än att välja den relativt enkla vägen med berusningsmedel.

Det här blev visst en smula off topic...

Mental
2006-08-03, 12:28
Drugs är ju inte detsamma som vårat "knark". Läkemedel kallas ju för drugs, kallar du det för knark?

Ja ja nog om det.

Drugs översätter jag till droger, och i min bok är tex alkohol en drog.
Oavsett, en drog utan biverkningar skulle brukas av många, och det ser jag inte som tragiskt.

Yankeee
2006-08-03, 12:30
Alkohol och tobak är inte knark. Dessutom sa Yankeee att han skulle kunna tänka sig att knarka om det var en cool drog utan biverkningar, inte om den var legal.

Jag kan ta en cool drog med biverkningar också, beroende på vad det är för biverkningar.

Fö så tar jag inga droger, förutom ogges kärlek då.

Valentino
2006-08-03, 12:31
Oavsett, en drog utan biverkningar skulle brukas av många, och det ser jag inte som tragiskt.

Även om den var olaglig? Ja ja, det får stå för dig.

Cigaretter och alkohol är inte knark.

Mental
2006-08-03, 12:39

Knark är förkortningen för narkotika va? Och i lagen defineras narkotika som: "Med narkotika förstås i denna lag läkemedel och hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter"

Alkohol borde platsa utmärkt under alla definitioner på narkotika, dvs knark. Att det är en laglig variant av narkotika/knark är en annan del av disskutionen.

Mago
2006-08-03, 12:42

Vissa kanske vill tänka lite längre än att bara tycka att allt som staten förbjudit är fel och det som är lagligt är rätt.

Drugs are bad, mmkaaay? Även de lagliga.

Bronkitkorv
2006-08-03, 12:54
Vissa kanske vill tänka lite längre än att bara tycka att allt som staten förbjudit är fel och det som är lagligt är rätt.

Drugs are bad, mmkaaay? Även de lagliga.
Ingen tvingar någon annan att dricka alkohol eller använda tobak.
Tycker man dom är så dåliga så är det bara att låta bli... mmmkaayy ?

Mago
2006-08-03, 12:57
Ingen tvingar någon annan att dricka alkohol eller använda tobak.
Tycker man dom är så dåliga så är det bara att låta bli... mmmkaayy ?

Var jag ville komma var att det känns lite väl simpelt att fördömma cannabis bara för att staten säger nej och sen tycka att alkohol är helt ok för det är lagligt.

Bronkitkorv
2006-08-03, 12:57
Knark är förkortningen för narkotika va? Och i lagen defineras narkotika som: "Med narkotika förstås i denna lag läkemedel och hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter"

Alkohol borde platsa utmärkt under alla definitioner på narkotika, dvs knark. Att det är en laglig variant av narkotika/knark är en annan del av disskutionen.
Koffein också...

Enligt dej så är jag alltså en blandmissbrukare då jag nyttjar alla tre knarken. Coolt att köpa knark på ICA...

Bronkitkorv
2006-08-03, 13:01
Var jag ville komma var att det känns lite väl simpelt att fördömma cannabis bara för att staten säger nej och sen tycka att alkohol är helt ok för det är lagligt.
Men jag tycker cannabis är okej och om det gick att köpa gräs i tobaksaffären så kanske jag skulle röka sånt på lördagskvällen istället för att dricka lite öl eller lite vin.

Men nu är det ju inte jag som bestämmer här i sverige så det är som det är.

Yankeee
2006-08-03, 13:01
Det verkar rätt dumt att tycka som man gör bara för att någon annan har bestämt att man ska tycka så.

Bronkitkorv
2006-08-03, 13:07
Det verkar rätt dumt att tycka som man gör bara för att någon annan har bestämt att man ska tycka så.
Javisst är det så, men eftersom jag inte använder cannabis eller andra farligare droger så känns det inte så viktigt för mej. Om tobak förbjöds däremot så skulle jag bli upprörd.

ugglan
2006-08-03, 15:05
Egna erfarenheter av LSD och massa andra droger.

Mina erfarenheter säger tvärtemot

Angus
2006-08-03, 21:58

Lizard

myckt bra skrivet:thumbup: