Logga in

Visa fullständig version : Värma proteindrink?

Feadog
2006-08-01, 12:05
Hej.

Jag har en fråga angående proteindrinkar. Det är så här att jag är en liten smula laktointolerant, jag får lite obehag i munnen/halsen och tappar rösten lite under kanske 30min/1timme om jag dricker till exempel rå mjölk.
Jag har börjat köra med Fairings protein och märker av samma symptom. Med vanlig mjölk så fungerar det oftast alldeles utmärkt om den är tillagad eller varm. Jag undrar om man kan göra samma sak med proteinet, dvs värma på det lite innan man dricker det?
Skulle det på något sätt kunna ställa till problem? Vilken temperatur är säker? Skulle det vara lugnt att tom koka upp det?
Tacksam för svar.

MVH

userfriendly
2006-08-01, 12:06
Proteinet förstörs väl vid hög upphettning?

King Grub
2006-08-01, 12:10
Nej, det förstörs inte.

Det är lugnt att koka upp. Proteinet denatureras, men det förstörs inte. Det är myt. Proteinet måste denatureras för att överhuvudtaget kunna tas upp.

Däremot bör det inte koka någon längre tid, då en del aminosyror, som svavelaminosyrorna, är känsliga för värme under längre tid.

Att bara värma på eller koka upp som hastigast är ingen fara. Det hinner inte förstöras så det påverkar praktiskt.

Skulle protein förstöras hur som helst av värme skulle man få äta kött och fisk rått.

Absinteh
2006-08-01, 14:43
hur är det med micro?

formula4shape
2006-08-02, 13:52
hur är det med micro?

Samma princip, inte för länge.

tano
2006-08-03, 10:31
Hur är det då när man kokar röda linser 10 minuter.
Är väl som med annan mat, proteinet förstörs inte. Det vore ju sanslöst...
Hur kommer det sig att det inte förstörs?

Feadog
2006-08-03, 14:42
Tack för svaren.

Tyvärr så blev den värmda proteindrinken ingen drink utan nån slags tämligen motbjudande gröt. Det blev klumpar och skummigt, skummet stelnade när det svalnade lite och därav gröten. Inte alls trevligt.
Någon som har provat det här förut med mera lyckade resultat? Vad är hemligheten?

jewzie
2006-08-03, 14:49
Tack för svaren.

Tyvärr så blev den värmda proteindrinken ingen drink utan nån slags tämligen motbjudande gröt. Det blev klumpar och skummigt, skummet stelnade när det svalnade lite och därav gröten. Inte alls trevligt.
Någon som har provat det här förut med mera lyckade resultat? Vad är hemligheten?
Hemligheten är att man inte gör det helt enkelt. Proteindrinkar smakar helvete redan som dem är... i alla fall om man har druckit det i ett par år. Skulle aldrig kunna tänka mig att värma det... usch! Börjat köra kvarg innan träning nu bara för att varva lite. Får nästan kvälvningar utav de proteinet som jag käkar.. "Micro Whey Active" 82% protein med Skogsbär/blåbärsmak. Den gick ju an ett tiotal gånger sen blev det illa.

apa_ola
2006-08-03, 14:50
Nej, det förstörs inte.

Det är lugnt att koka upp. Proteinet denatureras, men det förstörs inte. Det är myt. Proteinet måste denatureras för att överhuvudtaget kunna tas upp.

Däremot bör det inte koka någon längre tid, då en del aminosyror, som svavelaminosyrorna, är känsliga för värme under längre tid.

Att bara värma på eller koka upp som hastigast är ingen fara. Det hinner inte förstöras så det påverkar praktiskt.

Skulle protein förstöras hur som helst av värme skulle man få äta kött och fisk rått.

vad innebär denatueringen? Kan man t.ex. göra egna "fria EAA" (+ de icke essentiella aminosyroirna)?

Toljanen
2006-08-03, 15:22
vad innebär denatueringen? Kan man t.ex. göra egna "fria EAA" (+ de icke essentiella aminosyroirna)?
Om ett protein tappar sin tre dimensionella struktur och sin funktion kallas det för att proteinet har denaturerat. Ett protein kan denatureras av värme som bryter vätebindningarna, extrema pH värden, alkohol, aceton, HCl, urea, guanidine och av detergenter.

Sniggel
2006-08-03, 16:29
Proteinet måste denatureras för att överhuvudtaget kunna tas upp.
Jag antar att detta sker i magen eller tarmarna annars ifall det inte skett "preprandialt"? :D

TylerDurden84
2006-08-03, 16:30
Tack för svaren.

Stavmixer är svaret på det mesta man vill finfördela :D

Max
2006-08-03, 17:23
Jag antar att detta sker i magen eller tarmarna annars ifall det inte skett "preprandialt"? :DJo, magsyran är sur och innehåller en del HCl tror jag. Se Toljanens inlägg några steg uppåt.

skaparn
2006-08-03, 17:39
Hej.

Jag har en fråga angående proteindrinkar. Det är så här att jag är en liten smula laktointolerant, jag får lite obehag i munnen/halsen och tappar rösten lite under kanske 30min/1timme om jag dricker till exempel rå mjölk.
Jag har börjat köra med Fairings protein och märker av samma symptom. Med vanlig mjölk så fungerar det oftast alldeles utmärkt om den är tillagad eller varm. Jag undrar om man kan göra samma sak med proteinet, dvs värma på det lite innan man dricker det?
Skulle det på något sätt kunna ställa till problem? Vilken temperatur är säker? Skulle det vara lugnt att tom koka upp det?
Tacksam för svar.

MVH

Vad händer vid upphettningen som gör att du som laktosintolerant klarar mjölken bättre?

Feadog
2006-08-03, 18:05
skaparn, bra fråga, jag vet faktiskt inte. Det är heller ingen garanti att jag klarar upphettad mjölk. Jag kan t.ex. inte dricka kaffe latte längre, men jag kan äta gröt med hur mycket mjölk i som hälst osv.

Nu börjar jag fundera på om det är värt att dricka proteindrinkar över huvud taget. Varför inte bara ha en burk tonfisk i vatten och knäcka ett ägg i det? Borde väl bli nästan samma procenthalt protein?
Men det måste väl finnas en bra anledning eftersom att så många använder dyra och äckliga proteindrinkar. Vad är fördelen egentligen?

Jorgen
2006-08-03, 18:19
Men det måste väl finnas en bra anledning eftersom att så många använder dyra och äckliga proteindrinkar. Vad är fördelen egentligen?
Förutom att det är gott, så är det ju ett enkelt sätt att få i sig protein.

formula4shape
2006-08-03, 21:00
Hemligheten är att man inte gör det helt enkelt. Proteindrinkar smakar helvete redan som dem är... i alla fall om man har druckit det i ett par år. Skulle aldrig kunna tänka mig att värma det... usch! Börjat köra kvarg innan träning nu bara för att varva lite. Får nästan kvälvningar utav de proteinet som jag käkar.. "Micro Whey Active" 82% protein med Skogsbär/blåbärsmak. Den gick ju an ett tiotal gånger sen blev det illa.

Provat många olika märken? Kör du med vatten eller mjölk? Tycker drinkarna är hur goda som helst trots 5 års användande *popcorn*

formula4shape
2006-08-03, 21:06
Förutom att det är gott, så är det ju ett enkelt sätt att få i sig protein.

Som välling, fast för vuxna :love: tom flaskan är med.

Apos78
2006-08-05, 02:05
Och du är säker på att det är laktosintolerant du är? Vet inte om jag hört de symptom du beskriver förut. Kan kanske vara en allergi mot något annat??

Tolkia
2006-08-05, 02:13
Tack för svaren.

Vad var det för protein? Var det kasein blev det väl ost ... ;) Mer än ljummen skall man nog inte värma det om man vill ha det tjänligt som människoföda; särskilt som även aromer och färgämnen kan reagera konstigt på upphettning (syntetiska sötningsmedel har t.ex. en benägenhet att börja smaka beskt och otäckt).

Feadog
2006-08-09, 12:57
Apos78, jag är ganska säker. Jag vet att det inte är de normala symptomen, men jag har haft barnallergi som sedan växte bort nästan helt. Då hade jag de symptomen på laktos. Det är precis lika dant nu, och det är oftast i samband med rå mjölk, gräddglass, kaffe latte, mjölkchoklad etc, som de uppstår. Däremot är yoghurt, fil, gröt med mjölk etc helt ok. Skumt det där.
Jag kan också känna lite grann när jag äter löskokt ägg. Stekt ägg är inga problem...

Tolkia, det var Fairings Complete Protein III med jordgubbssmak.

Jag tror inte proteindrinkar är något för mig. Blir nog ett ägg och tonfisk i vatten i fortsättningen :/

Brooklyn
2006-08-12, 11:36
damn, jag slängde nyligen 2kg av samma sort protein, fyfan va äckligt det är *spy*

MUGEN
2006-08-12, 12:48
Som välling, fast för vuxna

*whatever* så det är bara barn som dricker välling.. :em: :thumbup:

formula4shape
2006-08-12, 15:19
*whatever* så det är bara barn som dricker välling.. :em: :thumbup:

Ja med ett undantag här på kolo; Krampus som dricker fullkornsvälling+vassle för tunga kronlyft!
:D